laadspanning tijdens het rijden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Humby
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hemiksem (België)

laadspanning tijdens het rijden

Bericht door Humby » di mei 08, 2018 20:51 pm

Hey iedereen,

Vorig jaar heb ik 2 digitale volt metertjes ingebouwd om spanning van de accu s (start en woon) in het oog te houden.
Tijdens het rijden zie ik maximaal 13,4V op de startaccu, meestal is dit 12,9V.
In de regen met de lichten aan en de ruitenwissers op zie ik maximaal 12,6V, meestal 12,3V
In mijn ogen is dit te weinig, onlangs heb ik de spanningsregelaar vervangen en is er nauwelijks verschil.
Wel merk ik op, dat wanneer de accus volgeladen zijn door de druppellader, de spanning iets hoger ligt, rond de 13,2V (zonder verbruikers)
Alternator stuk of bijna stuk? Of is deze gewoon te zwak voor 2 accu s ?

Hoe is dit bij andere busrijders?
Ik heb een '77 US westfalia met een 55Ah Startaccu en een 110Ah half tractie accu met een cyrix scheidingsrelais.
En ja, de spanning op mijn multimeter is hetzelfde als op de digitale metertjes. ;)

Ik ben er gewoon niet gerust in, dat wanneer ik s nachts aan het rijden ben naar mijn bestemming (lichten aan), dat ik niet genoeg "jus" heb om mijn accu's bij te laden...

Aircooled greetz,

Humby
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: laadspanning tijdens het rijden

Bericht door dirkinbrabant » di mei 08, 2018 21:01 pm

En waar meet je de spanning? Direct op de accupolen heeft de voorkeur, namelijk. En bij mij zakt ook de spanning in als ik het licht aandoe, maar ik heb nog nooit een probleem ermee gehad.

Gebruikersavatar
Humby
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hemiksem (België)

Re: laadspanning tijdens het rijden

Bericht door Humby » di mei 08, 2018 21:55 pm

Ik meet de accu spanning op de + kabel die op de zekeringkast toekomt.
Als ik met een multimeter achteraan rechtstreeks op de accu meet, heb ik praktisch dezelfde waarde.

Hoeveel volt zakt de spanning bij jou ongeveer?
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: laadspanning tijdens het rijden

Bericht door old brumax » di mei 08, 2018 22:10 pm

Het is normaal dat de spanning zakt met meer afname, is de spanning wel goed met 1 accu?
Eventueel om beurten testen, gewoon een stukkie rijden en kijken wat het verschil is, het zou zo maar kunnen dat er ergens een cel tussen zit die niet lekker is maar dat zou met een vermogenstest te vinden zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: laadspanning tijdens het rijden

Bericht door dirkinbrabant » wo mei 09, 2018 9:40 am

Het dashboardmetertje wat ik heb is niet zo nauwkeurig, maar onbelast heb ik ca 13,5 volt, en met licht aan of koelkast aan zakt het bij mij naar 13 volt of er ook onder. Ik heb geen huishoudaccu. Wat je anders kan doen is de stroom (amperes) meten van/naar je accu's, door een stroommeter in het circuit op te nemen die ook hogere stromen (20 ampere of zo) aankan. Als je dat doet bij je startaccu, moet je eerst je bus starten en laten lopen en dan zonder onderbreken de stroommeter tussen +pool en accuklem aansluiten.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: laadspanning tijdens het rijden

Bericht door superkever » wo mei 09, 2018 15:48 pm

Lijkt mij dat er niets mis is met jouw laadcircuit of accu. Ik heb een voltmeter ook vooraan op een dikke plus draad op zekeringkast aangesloten. Met niet veel stroomverbruikers aan geeft mijn voltmeter rondom 14 volt aan, kan ook 13,5 volt zijn.
Als ik mijn verlichting aan doe, zakt de aanwijzing op de voltmeter ook naar ca. 12,5 Volt. Dat is normaal, zeker als je dit bij de zekeringkast meet en er spanningsverlies is door de grotere stroom van de verbruikers zoals verlichting. Als alles uit is en motor uit, meet ik met een multimeter direct op de accupolen bij een volgeladen accu ca. 12,7 - 13 Volt. Ook bij de huishoud accu na druppelladen is dit ca. 12,7 volt.
De laadspanning van de dynamo is altijd hoger dan accu klemspanning en hoort tussen 13,5 - 14 volt te worden geregeld door de spanningsregelaar.
Zoals hierboven al eerder aangegeven moet je eigenlijk de juiste spanning meten direct op de accu. Volgens mij normale waarden die je meet. Maar meet eens voor en na een langere rit met de verlichting aan eens de spanning met een multimeter direct op de accu, als onbelast met motor uit de spanning nog steeds ca 12,6 - 13 volt is laad de dynamo goed bij. Let wel die dasboard metertjes zijn bedoeld voor enige indicatie en hoeven niet heel nauwkeurig te zijn. Nauwkeurig meten doe je met een goede volt/multimeter direct op de accupolen.

Gebruikersavatar
Humby
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hemiksem (België)

Re: laadspanning tijdens het rijden

Bericht door Humby » di jul 03, 2018 22:55 pm

Dit weekend een goede test gedaan.
We kwamen terug van een festival in NL en moesten een 200km 's nachts terug naar huis.
Het metertje gaf al de tijd 12,7V aan, zonder problemen thuis geraakt en effectief op de batterij gemeten met de multimeter had ik 13,4V (met de lichten aan en uiteraard draaiende motor)
Ik heb me zorgen gemaakt voor niks... maar nu weet ik hoe het zit.

Aircooled greetz,
Humby
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]

Plaats reactie