Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 874
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door DOKA '73 » do aug 24, 2017 14:00 pm

Wilfred,

Wat fijn dat je weer actief bent op het forum, een scherp oog en goede bedoelde feedback, daar heb je vrienden voor!

Lars ik snap dat je er niet op zit te wachten om de motor eruit te halen, maar Wilfred en Frank hebben echt een punt, die deflector plaatjes zijn enorm belangrijk voor de koeling. Eigenlijk werkt het originele ontwerp gewoon hartstikke goed op voorwaarde dat alles aanwezig en gemonteerd is zo als het hoort. Rijden zonder voldoende koeling gaat onherroepelijk voor problemen zorgen, de vraag is wanneer ( en dat komt nooit gelegen..)

Dus ook mijn advies, even doorbijten en die plaatjes monteren, doe ermee wat je wilt

Succes ,
Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » do aug 24, 2017 20:46 pm

En voor het geval je er helemaal geen gat in ziet is er een tussenoplossing, nl, de 2delige stoterpijpen, dan hoef je alleen de klepdeksels eraf te wippen en de tuimelaaras lossen daarna de stoterstangen eruit trekken en dan de buisjes met een tang plat knijpen en er tussenuit trekken waarna de nieuwe 2delige er weer met nieuwe pakkingringen tussen gezet kunnen worden, stoterstangen erin, de moeren van de tuimelaarassen weer vastdraaien, wel even weer de klepspeling nalopen maar met een beetje geluk is dat OK vervolgens de deksels er weer op en rijden maar, dat deden ze vroeger op de cross tussen 2 manches door.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » do aug 24, 2017 21:11 pm

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik waardeer jullie inbreng en zie het zeker niet als zeuren hoor, ik baal alleen van het feit dat ik iets over het hoofd heb gezien, net nu ik alles klaar heb en zo goed als mogelijk heb proberen uit te voeren. We hebben best wat geld en uiteraard ook tijd geïnvesteerd in de afgelopen week en helaas zal er dus nog wat meer tijd gespendeerd moeten worden voordat hij tip top in orde gaat zijn. Maar zonder jullie reacties had ik niet geweten dat deze air deflector plates missen, dus nogmaals bedankt voor jullie alertheid.

Ik heb alles nog even goed bekeken en heb ontdekt dat de air deflector plates wel onder de linker cilinders gemonteerd zitten. Ik ga ze morgen halen bij Paruzzi en ga eens kijken of ik een manier kan verzinnen om ze rechts toch te plaatsen, zonder dat ik die kop moet lichten. Wellicht geven ze me bij Paruzzi wel de gouden tip of misschien dat de methode van old brumax wel gaat werken voor mij op dit moment.
Laatst gewijzigd door Lars op vr aug 25, 2017 4:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » do aug 24, 2017 23:49 pm

Ja ik denk dat die laatste optie moet werken. Zoals ik zei mijn type 1 ervaring is wat verouderd. Zo zou ik het ook proberen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » vr aug 25, 2017 7:08 am

De plates worden vastgezet aan de draadstangen waar de kop mee vastzit toch? Betekend dit dat ik deze 2 draadstangen per kant ook los moet halen bij de laatste methode? Zo ja, kom ik daar gemakkelijk bij als de motor er nog in zit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » vr aug 25, 2017 11:19 am

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij hoef je de koppen niet te lichten. Ze zitten niet tussen je kop en je blok ofzo, dat kan niet zomaar. Volgens mij klemmen ze gewoon tussen de bouten waar de kop mee vast zitten. Dus als je de stoterpijpjes verwijderd hebt, druk je hem op de plek, en that's it. er zijn twee plaatjes he, 1 op de cilinders en 1 op de koppen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » vr aug 25, 2017 17:25 pm

Lars schreef:De plates worden vastgezet aan de draadstangen waar de kop mee vastzit toch? Betekend dit dat ik deze 2 draadstangen per kant ook los moet halen bij de laatste methode? Zo ja, kom ik daar gemakkelijk bij als de motor er nog in zit?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Nee ze klikken over de draadstangen heen maar de stoterpijpen zitten in de weg, dan heb je de keus om de motor eruit te halen , de beplating eraf en dan de koppen lichten om de stoterpijpjes weg te kunnen halen, of zoals ik al eerder aangaf alleen de klepdeksel eraf en de tuimelaaras lossen daarna de stoterstangen eruit pakken en dan met een flinke ruk die pijpen eruit trekken en daarna na het plaatsen van de deflectorplate er een paar stoterstangen met veren erin er weer tussen zetten en je bent klaar.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » vr aug 25, 2017 22:15 pm

Ik begrijp het. De spullen zijn inmiddels gekocht.

Het plaatsen en dergelijke gaat mij wel lukken in mn eentje. Enkel het stellen van de kleppen dat is compleet nieuw en daar zou ik graag hulp bij krijgen.

Is er misschien iemand die mij dat kan leren op de najaarsmeeting?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » vr aug 25, 2017 22:49 pm

Lars schreef:Ik begrijp het. De spullen zijn inmiddels gekocht.

Het plaatsen en dergelijke gaat mij wel lukken in mn eentje. Enkel het stellen van de kleppen dat is compleet nieuw en daar zou ik graag hulp bij krijgen.

Is er misschien iemand die mij dat kan leren op de najaarsmeeting?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Is mss makkelijk als je bij je avatar vermeld waar je ergens woont zo ongeveer!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » za aug 26, 2017 7:28 am

Ik heb het aan gepast.

Maar ik vroeg juist of iemand het mij op de najaarsmeeting kan leren, omdat we dan allemaal bij elkaar staan en er dus niemand naar mij toe hoeft te komen..
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » za aug 26, 2017 10:23 am

Lars schreef:Maar ik vroeg juist of iemand het mij op de najaarsmeeting kan leren, omdat we dan allemaal bij elkaar staan en er dus niemand naar mij toe hoeft te komen..


Denk niet dat ze dat goed vinden als je aan de motor gaat sleutelen op/tijdens de meeting dit ivm mogelijke vervuiling / lekkage met olie.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » di sep 12, 2017 20:28 pm

In onze bus zitten twee 12v interieurslampjes, beide afzonderlijk aangesloten op de accu. Nu wil ik één van deze lampjes liever op de 230v stekker aansluiting hebben, achter het stopcontact aan de binnenzijde, zodat ik altijd binnenlicht heb als we buiten aan de stroom zijn aangesloten en we dus niet bang hoeven zijn om de accu leeg te trekken. Ik had in gedachte er dan een trafo tussen te zetten. Het lampje wat ik wil gebruiken is 12v 8w.
Kan ik gewoon een 220v naar 12v omvormertje hier tussen zetten?

https://www.elektrototaalmarkt.nl/fried ... 69/1a-12v/
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » di sep 12, 2017 20:42 pm

Dan kun je imo beter een led-buislampje kopen, die is goedkoper, kan meer licht geven als je dat zou willen, word niet heet zoals een gewoon buislampje en verbruikt maar een fractie van de stroom, en je hoeft er niets tussen te klooien!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » wo sep 13, 2017 12:43 pm

Bedoel je dat ik het huidige armatuurtje dan moet laten zitten, en de lamp moet vervangen voor een led buisje? Dan blijft het probleem dat ik stroom via de accu pak toch nogsteeds aanwezig? Dat is juist wat ik wil vermijden... Vandaar de omvormer.

Zou het werken op de manier die ik eerder voorstelde, of heeft daar niemand een antwoord op?
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » wo sep 13, 2017 13:09 pm

Lars schreef:Bedoel je dat ik het huidige armatuurtje dan moet laten zitten, en de lamp moet vervangen voor een led buisje? Dan blijft het probleem dat ik stroom via de accu pak toch nogsteeds aanwezig? Dat is juist wat ik wil vermijden... Vandaar de omvormer.

Zou het werken op de manier die ik eerder voorstelde, of heeft daar niemand een antwoord op?


Met zo'n transformator, want zo heet zo'n ding (een omvormer maakt van gelijkstroom weer wisselstroom) kan zeker, geen probleem, maar weet alleen niet waarom je dat zou willen, een ledlampje gebruikt bijna geen stroom en word niet heet, dat in tegenstelling met een normale lamp die gloeiend heet word bij lang gebruik, zo erg dat het armatuurtje zelfs kan gaan smelten en de meest vreemde vormen aan neemt en daarbij ook nog eens stroom vreet!!!!
Hier een voorbeeld https://www.abc-led.nl/webshop/led-auto ... gI-p_D_BwE
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie