Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » vr aug 18, 2017 19:16 pm

Ook het slangetje achter het reserve wiel?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » vr aug 18, 2017 19:29 pm

Links achterin bedoel je?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » vr aug 18, 2017 22:02 pm

Achter de reserve wielbak zit er 1 verstopt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » zo aug 20, 2017 17:49 pm

Ook het kleine slangetje links achterin is vervangen. Bedankt voor de tip, ik had hem zelf over het hoofd gezien.

Gisteren ook de krukaskering vervangen. Was even goed opletten om dit voor de eerste keer te doen, maar met goede filmpjes en met het juiste gereedschap was dit prima te doen.

Morgen verder aan de koeling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » ma aug 21, 2017 20:22 pm

De koelkleppen en de thermostaat zijn gemaakt. Alles loopt soepel, ik ben benieuwd naar de thermostaat, dit is een versie van Paruzzi welke niet zoals de originele koperen balg werkt. Ik weet ook niet zeker of ik de 'koelkleppenterugtrekveer' er nu in moet steken. Wat denken jullie?

Ook staat de motor nu weer gereed om terug ingebouwd te worden. Hopelijk aankomend weekend weer rijden, we hebben namelijk een overnachting in Zeeland, met de bus in de planning..AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door old brumax » ma aug 21, 2017 21:19 pm

Die veer moet er wel degelijk in, mocht de thermostaat er om wat voor reden de brui aan geven dan moet die veer zorgen dat de kleppen ten alle tijde open staan !!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » ma aug 21, 2017 22:04 pm

Je mist nog wel wat cruciale dingetjes, als ik het goed zie. Je hebt geen air deflector plates onder je cilinders en koppen zitten. 1 zit direct onder je cilinders, en 1 onder je koppen en daar loopt het stangetje van je thermostaat dan nog doorheen.

Daarvoor moet je je koppen lichten, en dan monteren, of je stoterstangbussen demonteren. die dingen zijn echt cruciaal voor goede koeling.

klik ff op de plaatjes bij onderstaande artikel, dan snap je welke ik bedoel:


met die dikke pijl erbij dus, en dat plaatje erboven.
http://www.status-vw.co.uk/311-119-317- ... d-bay.html
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
PeterS
Gevorderde
Berichten: 550
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 13:13 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door PeterS » wo aug 23, 2017 20:15 pm

Wilfred schreef:Ja, dat lijkt DEZE

Controleer nu alsjeblieft de stand van je koelkleppen. als deze NIET open staan en je gaat rijden kun je heel veel leren over het reviseren van een motor... :shock:
alles heeft een einde en een worst wel twee

'76 Panelvan + M756

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » wo aug 23, 2017 21:14 pm

Motor zit er weer terug in. Alles doet het goed en hij loopt nogsteeds als een zonnetje. Hopelijk verbruikt hij nu een stuk minder olie met de nieuwe kering.

Hoe kan ik nu het beste in de gaten houden of mijn koeling werkt? Iedere keer stoppen en voelen aan de koelkleppen geniet ook niet echt de voorkeur van mijn vrouw namelijk Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door gijsv » wo aug 23, 2017 21:34 pm

Je zou een temperatuursensor kunnen plaatsen, dan kan je tijdens het rijden zien wat er achter gebeurt. Hier zijn verschillende opties, je kan olietemperatuur of koptemeratuur meten etc etc,

Zelf heb ik een sensor die de pijlstok vervangt en zo vanaf boven de olietemperatuur in de gaten houd,

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » do aug 24, 2017 6:21 am

Heb je nu geen deflector plates geplaatst?

In goede standaard conditie hoef je je echt geen zorgen te maken over de koeling van je motor, ook niet als je met volle bepakking de bus tegen de bergen op wil sleuren. Dat kan die prima hebben. Maar goed, je hebt nu meteen dus al geen juiste standaard motor, omdat je wat zaken mist. helaas zie je dat vaak, en men probeert dan de symptomen te bestrijden, door bijv. extra groot carter etc.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Lars » do aug 24, 2017 7:44 am

Heb de deflector plates niet gemonteerd. De platen welke gemonteerd moeten worden door de koppen te lichten, dat was ik sowieso nog niet van plan, omdat ik het nog niet aandurf om ze zelf te lichten. Ik begrijp dat het een meerwaarde is voor de koeling!

Wellicht dat ik nog ga kijken voor een olie temperatuur sensor.

Misschien dat ik de volgende deflector plates voor om de cilinders heen, nog kan plaatsen.
https://www.paruzzi.com/uk/volkswagen/e ... ems/32225/

Ik weet alleen niet of ik deze kan plaatsen, zonder dat ik de motor er uit moet halen?
De motor gaat er namelijk voorlopig even niet meer uit...

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door fahtal » do aug 24, 2017 8:43 am

Tja dan begin je dus gelijk met rijden met samen geknepen billen.

in het tekstje van paruzzi staat "De montage is gelijk aan het origineel, tussen de cilinders en de stoterstang pijpjes, klemmend tussen de draadstangen."
Koppen lichten is niet moeilijk. het gaat grofweg als volgt:

motor er uit
beplating eraf
uitlaat eraf
inlaat eraf
(2 uur werk)
kleppen deksels eraf(zorg voor nieuwe klep pakkingen)
tuimelaars eraf(hou het netjes bij elkaar en geef aan op welke plek ze zaten)
stoterstangen eruit halen(ook labelen welke plek maar ook welke kant bij de motor zat en welke bij de kop)
dan kun je de kop bouten los draaien 8 stuks. eerst stuk voor stuk kijken of je ze los krijgt. soms heb je pech dat de hele draadstang mee komt. dit is geen drama.
stoter pijpjes verwijderen(bij type 1 is dat weg gooien. nieuwe erin met nieuwe rubbers (sommigen doen er ook nog vloeibare pakking bij.)
dan de plates plaatsen.

nu ben ik niet geheel meer op de hoogte van de type1 motor. Vraag aan de anderen: Moet je de hele kop eraf of alleen een stukje los trekken zodat de plates ertussen kunnen? Al is het helemaal los maken wel mooi om even in de cilinders te kijken of daar beschadigingen zijn en de kop van binnen geen rare dingen heeft zoals scheurtjes.


vast maken is eigenlijk hetzelfde maar andersom werken. tip gebruik daarvoor een werkplaats handboek De kop bouten moet je kruislings vast zetten(dus niet links beginnen en dan alles scheef aandraaien) alles netjes op moment vast zetten. kleppen even stellen en weer opbouwen.

best een leuk klusje wat je met normaal gereedschap kunt doen.

Tuurlijk kan je met deze configuratie rond rijden. maar als jij gisteren met deze bus naar het strand was gegaan en in 30km file terecht kwam. had jij niet lekker achter het stuur gezeten.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » do aug 24, 2017 9:12 am

helemaal eens met Frank.

We zien hier op het forum veel mensen met problemen/klachten/vragen over de koeling, en vrijwel altijd is er wel iets mis met de basis. Alles wat er dan volgt blijft een lapmiddel. Gewoon zorgen dat de basis juist is, dan hoef je je geen zorgen te maken over je koeling. Wat je nu mist is de geleiding van koellucht over je cilinders. Dat is simpelweg de kern van je koelling, lucht over je cilinders geleiden. En dat gaat nu niet goed.
en het is natuurlijk een slechte reden om een cruciale reparatie niet uit te voeren, omdat je het niet aan durft? alsof je met je moderne auto de distributieriem ook maar niet vervangt, want ja dat is toch wel een wat ingewikkelde klus...


Je kan best geluk hebben hoor, en lange tijd rijden zonder problemen. Maar het gaat een keer mis, of je verkort de levensduur van je motor. Ik bedoel bovenstaande zeker niet verkeerd, maar ik zie gewoon zoveel busjes die stranden dat ik je in ieder geval wil waarschuwen. En een gewaarschuwd mens... :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin

Bericht door Wilfred » do aug 24, 2017 11:47 am

Lars schreef:... Ik begrijp dat het een meerwaarde is voor de koeling!...


oh, en om hier nog even op terug te komen. Het gaat hier niet om zomaar een bonusstukje blik, een kers op de taart, een leuk hebbedingetje.

Ik citeer: Lower Cylinder Air Deflector Plate (...) is the most critical piece of engine tin on the whole engine! (aircooled.net).

doe der wat mee :D
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie