T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » di mar 21, 2017 1:01 am

Ik ben nog steeds bezig met het verwijderen van bitumen aan de onderkant.
Door omstandigheden heb ik het de afgelopen maanden iets rustiger aan moeten doen.
Maar de voorkant is nu bijna klaar, als de bitumen er af is alles even goed ontvetten (heb 5 liter ouderwetse thinner ingedslagen) en hier en daar wat lichte roest verwijderen.
Dan kan er een laag epoxyprimer op gespoten worden.
Hierbij de foto's
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een klein stukje te gaan aan de bestuurderskant, daarvoor heb ik het stuurhuis overigens ook verwijderd.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » di apr 04, 2017 21:45 pm

Intussen heb het voorste stuk onder de bus bijna roestvrij.
Nog een paar kleine moeilijke hoekjes te gaan, deze ga ik stralen omdat het met op andere manieren niet is te doen.
Ook moet ik de dwarsbalk nog weer een beetje fatsoeneren, kennelijk is de bus in het verleden een keer ergen op gestuiterd waardoor hij wat is ingedeukt.
Bij de achterste dwarsbalk zit trouwens ook zo'n deuk.

Afbeelding

Ik heb besloten de rest van de bodem ook gelijk maar mee te nemen, ik heb alles nu toch al zover gestript dat ik nu overal redelijk goed bij kan komen.
De buis waar de kabelboom door loopt is ook in niet zo'n beste staat, dus die gaat er uit en wordt vervangen door een nieuwe.

Afbeelding

Vanavond heb ik daarvoor de kabelboom er uitgetrokken.
Deze klus viel me 100% mee, het heeft me slechts een uur gekost om de kabelschoentjes los te halen onder het dashboard en de kabel naar achteren toe te verwijderen uit de buis.
Nu kan de buis er uit geslepen worden en verder gegaan worden met verwijderen van oude bitumen en oppervlakte roest.

Laatst gewijzigd door blokkever op di apr 04, 2017 21:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » wo mei 03, 2017 23:11 pm

De afgelopen weken ben ik regelmatig met frisse tegenzin bezig met de onderkant schoon te steken, met het tempo waar ik nu in werk gaat dat nog wel een paar weken duren voor dat klaar is.
Afgelopen weekend heb ik wat oude stalen schuttingsteunen uit mijn tuin gesloopt.
Ik kreeg inspiratie om hiervan een tijdelijk onderstel te maken voor de bus om hem te kunnen verplaatsen nu de vooras er onderuit ligt.

Afbeelding

Afbeelding

De draagarmen achter wil ik er ook nog af halen, dus ook voor de achterkant heb ik ook wat gemaakt.

Afbeelding

Volgende keer maar weer moed verzamelen om met de onderkant verder te gaan.

baaium
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: do jan 12, 2017 19:18 pm
Locatie: Baaium fr

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door baaium » do mei 04, 2017 6:54 am

blokkever schreef:De afgelopen weken ben ik regelmatig met frisse tegenzin bezig met de onderkant schoon te steken, met het tempo waar ik nu in werk gaat dat nog wel een paar weken duren voor dat klaar is.
Afgelopen weekend heb ik wat oude stalen schuttingsteunen uit mijn tuin gesloopt.
Ik kreeg inspiratie om hiervan een tijdelijk onderstel te maken voor de bus om hem te kunnen verplaatsen nu de vooras er onderuit ligt.

Afbeelding

Afbeelding

De draagarmen achter wil ik er ook nog af halen, dus ook voor de achterkant heb ik ook wat gemaakt.

Afbeelding

Volgende keer maar weer moed verzamelen om met de onderkant verder te gaan.

Goed bezig hoor ziet er goed uit ik ben ook bezig met een t2 Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

baaium
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: do jan 12, 2017 19:18 pm
Locatie: Baaium fr

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door baaium » do mei 04, 2017 6:54 am

blokkever schreef:De afgelopen weken ben ik regelmatig met frisse tegenzin bezig met de onderkant schoon te steken, met het tempo waar ik nu in werk gaat dat nog wel een paar weken duren voor dat klaar is.
Afgelopen weekend heb ik wat oude stalen schuttingsteunen uit mijn tuin gesloopt.
Ik kreeg inspiratie om hiervan een tijdelijk onderstel te maken voor de bus om hem te kunnen verplaatsen nu de vooras er onderuit ligt.

Afbeelding

Afbeelding

De draagarmen achter wil ik er ook nog af halen, dus ook voor de achterkant heb ik ook wat gemaakt.

Afbeelding

Volgende keer maar weer moed verzamelen om met de onderkant verder te gaan.

Goed bezig hoor ziet er goed uit ik ben ook bezig met een t2 Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Gebruikersavatar
knoof
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: vr aug 28, 2015 1:08 am
Bouwjaar Bus: 1976
Contacteer:

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door knoof » vr mei 05, 2017 0:31 am

Ik zag dat je bezig was met de buis van de kabelboom. Bij mijn bus is deze ook verwijderd ivm rottigheid...
VRAAG: Hoe te vervangen... zelf zit ik en de lasser, die nu bezig is, om het te vervangen door een PVC pijp.
Enerzijds denk ik dan: is niet origineel, maar anderzijds: zie je niet en is eenvoudig te verwijderen/vervangen...
Gr. Ruud

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » vr mei 05, 2017 9:53 am

Ik weet het nog niet, ik moet nog op zoek naar een vervangende buis.
Als ik geen passende buis kan vinden dan komt er waarschijnlijk een buis met een iets grotere diameter in, dan heb ik ook wat meer ruimte voor de extra draden voor oliedrukmeter olietemeratuur en CHT meters en voor de draden voor de LPG, dat was met de originele buis al erg krap.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » za jul 08, 2017 18:46 pm

Na een poosje bezig te zijn geweest aan een ander project wat even tussendoor kwam, vandaag de draad maar weer opgepakt om verder met de bus te gaan.
Een van de dingen die nog moet gebeuren is het hefdak weer mooi maken, omdat ik deze klus bij niet te lage temperatuur moet doen pak ik dat eerst maar op.
De onderkant van de bus moet maar even wachten.
Dus hefdak buiten gelegd en met de excentrische schuurmachine in de weer geweest.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door freddeblok » zo jul 09, 2017 10:29 am

Mooi
Het begin is er.
De rest volgt ook


Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » vr jul 21, 2017 21:51 pm

Ik heb het hefdak helemaal teruggeschuurd tot op de gelcoat en hier en daar er zelfs doorheen.
Afbeelding
De dakdragers ga ik niet terugplaatsen dus die gaten moeten ook netjes dicht gemaakt worden.
Ook zaten er hier en daar wat oppervlakkige scheuren in de gelcoat.
Om te voorkomen dat de scheuren straks terugkomen door de nieuwe laklaag heb ik het hefdak voorzien van een laag glasweefsel-epoxy laminaat.
De epoxy heb ik al voorgekleurd met pigment zodat de laklaag straks in een keer dekt.
Afbeelding
Nu volgt nog een tweede schuurbeurt en wat lokale "foutjes" in de epoxylaag herstellen en dan kan het dak afgwerkt worden met DD lak.

Ondertussen ben ik ook bezig met de bagagebak.
Schuren van de bodem was niet echt te doen dus daar ben ik met afbijtmiddel aan de slag gegaan.
Afbeelding
Afbeelding
Dat ging prima tot het blik afbijtmiddel op was.
Ik heb mijn vrouw een nieuwe pot afbijt laten halen van hetzelfde merk.
Daarmee ging het ineens een stuk minder goed, blijkt de nieuwe afbijt een hele andere samenstelling te hebben dan de oude, zal wel met millieu te maken hebben ofzo.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » za jul 22, 2017 23:57 pm

Vandaag heb ik het hefdak geschuurd, geplamuurd en in een epoxy toplaag gezet.
Deze laag moet nu goed doorharden.
Daarna kan het dak afgewerkt worden met dd lak.AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door Briebelbus » ma jul 24, 2017 10:10 am

Je maakt er geen half werk van iig. Is het nog gelukt om de bagagebak netjes te krijgen van binnen ?

En nog even voor mijn duidelijkheid. je gaf aan dat je hier en daar door de coating heen had geschuurd. Is dat nu herstelt met die expoy toplaag?

Bij mijn dak is rondom de bevestigingen van het uitzet ijzer wat scheurtjes te zien. Ik denk dat ik dat aan de buitenkant wil verstevigen met fiberglass doek en daarna met van die zooi insmeren.

Hoe diep zou ik moeten schuren en moet ik dan oko met zo'n epoxy laag gaan herstellen :?:

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door old brumax » ma jul 24, 2017 11:14 am

Briebelbus schreef:Je maakt er geen half werk van iig. Is het nog gelukt om de bagagebak netjes te krijgen van binnen ?

En nog even voor mijn duidelijkheid. je gaf aan dat je hier en daar door de coating heen had geschuurd. Is dat nu herstelt met die expoy toplaag?

Bij mijn dak is rondom de bevestigingen van het uitzet ijzer wat scheurtjes te zien. Ik denk dat ik dat aan de buitenkant wil verstevigen met fiberglass doek en daarna met van die zooi insmeren.

Hoe diep zou ik moeten schuren en moet ik dan oko met zo'n epoxy laag gaan herstellen :?:

gr
Marcel


https://www.polyservice.nl/Poly-Pol-PS- ... 16133.html
Kijk hier eens rustig rond, daar geven ze uitgebreid uitleg hoe te handelen !
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » ma jul 24, 2017 12:25 pm

De aangebrachte epoxylaag vervangt de gelcoat en het glasweefsel voorkomt dat scheuren terug kunnen komen.
Hier staat de werkwijze die ik heb toegepast, ik heb voor epoxy gekozen omdat dit ook meteen een water- en dampdichte laag geeft.
In mijn geval waren het oppervlakkige scheurtjes, alleen op de plekken waar de gaten van de dakdragers zaten heb ik extra lagen 300 grams glasweefsel aan gebracht en daarna over het gehele dak een laag 160 grams glasweefsel om de oppervlakkige craquelé te isoleren.

De bagagebak moet ik nog verder gaan behandelen, daar heb ik in het verleden al een een flink gat aan gerepareerd met polyester in het verleden en is verder wel in redelijk goede staat.
allen even kaal halen en een laagje epoxy geven (zonder glasweefsel) is hier voldoende.
Ik wil ook graag de riembeugeltjes vervangen door RVS exemplaren, heeft iemand daar al ervaring mee?
Mij is het nog niet gelukt om riembeugeltjes met exact dezelfde afmetingen te vinden, ik wil eigenlijk ook geen nieuwe gaten hiervoor moeten boren.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: T2b Westfalia camper

Bericht door blokkever » za aug 05, 2017 17:51 pm

De epoxylaag op het hefdak was nog niet naar volle tevredenheid, er zaten nog wat oneffenheden die geplamuurd moesten worden en ik was ook niet tevreden over de kleur (RAL 9001).
Ik heb het dak opnieuw glad geschuurd en geplamuurd en vervolgens in de epoxy gezet in de kleur RAL 9010, deze is wat witter.
Op de foto zal het verschil moeilijk te zien zijn maar ik vind het stukken beter zo.
Afbeelding

Ook heb ik de bagagebak helemaal kaal gemaakt tot op de gelcoat en voorzien van een eerste laag epoxycoating, er is nog wel een tweede laag nodig voor een betere dekking.
Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie