Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » zo feb 21, 2016 18:56 pm

Afbeelding

Afbeelding

Demontage gelukt :)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door fahtal » zo feb 21, 2016 20:04 pm

Gebruik meer het dan zo'n lullig zakje.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Wilfred » ma feb 22, 2016 8:17 am

Nou, zo lullig is zo'n zakje niet hoor. Als je de van de palmboom hebt, meer kreeg ik er echt ook niet in. Dan kneep het er toch meteen weer uit.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » di mei 31, 2016 12:36 pm

Hallo allen,

Lang niks van me laten horen. Werk veel achter de computer en dan heb ik 's avonds geen zin dat ding aan te zetten. Wel vorderingen kunnen maken met de bus gelukkig, alhoewel het tempo natuurlijk een stuk lager ligt nu ik weer een paar maanden aan het werk ben. Maar stukje bij beetje begint de puzzel in elkaar te vallen. Dit heb ik de afgelopen maanden allemaal gedaan:

* Nieuwe ashoezen linker achteras:
Afbeelding
Dank voor alle tips. Uiteindelijk is het allemaal goed gegaan. Moest nog wel een speciale torque dop kopen met 12 puntjes, waardoor het allemaal wat langer duurde. Vet ging er goed in, schoonmaken homokineten ging bij de tweede al een stuk sneller (als je eenmaal weet hoe het zit... wat een ingenieuze dingen zijn dat!)

* Nieuwe vulhals
Afbeelding

Had voor de winter een nieuw stuk gekocht (Voor een A'tje is het gewoon een recht stuk slang), maar te kort afgezaagd (zit een heel klein knikje tussen tank en vulhals, waardoor ie net niet lekker over de tankopening zat) en toen de oude maar weer geplaatst. Toch maar een nieuwe gekocht, is wel fijn om hier niet op reis gezeik mee te krijgen. Voelde me enigszins bekocht want het betreft gewoon een stuk slang dat je zelf op maat moet snijden en ik heb er wel weer iets van € 40,- voor betaald. Shit happens, maar misschien handig als iemand weet of je hier ook standaard montagemateriaal voor kan gebruiken. Heeft misschien iemand anders weer wat aan die dit leest. Anyway, nog een montagetip: heb met opzet de nieuwe, onafgezaagde slang extra ver over de vulhals getrokken, toen opgemeten en daarna tikje schuin afgezaagd. Hierdoor had ik wat extra "vlees" om te voorkomen dat ik hem weer te kort afsneed, wat inderdaad bijna het geval was door het eerder genoemde hoekverschil tussen tank en vulhals.

* Interieur cabine
Afbeelding
Kon het niet laten de oude uitbundige stijl van de bus in ere te houden, dus een mooi lichtroze tapijtje, zodat je meteen in de "big-pimpin'-lekker-cruisen" sfeer zit als je de deur opendoet haha. Redelijk over the top, maar wel mooi en het kleurt heel tof met het teal groen. Wellicht dat ik over de vloer uiteindelijk nog een donkere mat leg hoor, maar for now vind ik het wel tof haha. Stoelen ook weer vast, wat nog helemaal niet eenvoudig was aangezien het geen originele stoelen zijn maar uit een Golf komen. Er zitten per stoel twee bevestigingspunten aan de binnenzijde (gangpad), waar je echt heel moeilijk bijkomt... Weet niet hoe dat met de originele stoelen is, maar was echt een geduld klusje.

* Nieuwe (tweedehands) deurpanelen en nieuwe speakers

Afbeelding

Ongelooflijk wat is er uiteindelijk een hoop tijd en geld in de deuren gaan zitten, niet normaal... Deurpanelen kon ik gelukkig van een vriend overnemen, maar er zaten al prachtige uitsparingen in voor speakers, waar de mijne natuurlijk niet in pastten... Dus nieuwe speakertjes bij Conrad gekocht. Komt wel een beestachtig geluid uit, echt een feestje. Ook nieuwe speakerkabel door de spijl bovenlangs naar achter getrokken. Deuren zijn nog steeds niet helemaal af: moet de binnenkant nog een laklaag geven en mis ook nog beschermgaasjes voor de speakers. Mis ook nog de deuropener aan de binnenzijde voor de linkerdeur, toch wel handig...

* Keukenblokje
Afbeelding

Afbeelding

Toch wel het mooiste project waar ik nu mee bezig ben. Als het goed is past het straks allemaal precies: ijskastje, fornuis, schoonwatertank, wasbakje, twee gasflesjes (1 reserve), besteklade, bedieningspaneel. Alles precies op "kozijnhoogte" (oftewel hoogte van de onderkant vd ruit in de schuifdeur ;) )
Vuilwater gaat via een slang naar onder de bus, alwaar je het opvangt met waterzak (tip van Hanhoo, thanks!). Kookstel is uitneembaar, om bij droog weer buiten te kunnen koken. Ben op dit moment met het bedieningspaneeltje bezig. Hierin komen zes knoppen: twee maal verlichting, omvormer (via een relais geschakeld zodat een handig indicatielampje brandt als de omvormer aan staat) en koelkast. Tot slot heb ik de CD speler en 12V/USB stekkers ook een schakelaar gegeven. Misschien een tikkie overdreven, maar het zijn wel continue verbruikers (zij het heel klein) en had toch de ruimte. Buttons komen straks in 1 rij naast elkaar. Daar onder 2 USB stekkers, sigarettenaanstekker, analoge Voltmeter (op HH accu) en analoge Amperemeter (voor later te monteren zonnepanelen). Al met al kan ik me er nu al erg op verheugen als dit straks af is!

De komende dagen ga ik de kabels trekken voor de Volt en amp meter. Daarnaast nog het 230V systeem afmaken en een WCD maken vanaf de omvormer. Ook ben ik begonnen met de binnenzijde van de wanden te bekleden met Xtrem isolatie. Daarna kan het "echte" interieur erin. Dan begint het langzaam echt weer wat te worden! Ik hou jullie op de hoogte! Groet

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » di mei 31, 2016 12:49 pm

Tot slot nog twee sfeerfoto's:

Afbeelding

Sinds kort staat er een mooi motortje naast m'n bus. Deze komt uit een gemaal en moet uiteindelijk in een sleepboot komen. Past helaas net niet in m'n bus....

Afbeelding

Even een gaatje boren om een kabel door te voeren, dus hop dat dak naar achteren :)
Misschien cool om een systeem te bedenken dat dit automatisch gebeurt als je boven de 120 km/u rijdt, net als bij die Porsches... O nee, wacht, k rij niet harder dan 95, helaas...

Btw, superleuk om een aantal van jullie te spreken tijdens het weekend in Zeewolde! Kon ook nog wat inspiratie op doen. Volgende treffen moet m'n bus tocht echt af zijn GRRRR....

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door old brumax » di mei 31, 2016 13:34 pm

Begint toch al aardig vorm in te komen, dacht even dat je die motor er in ging zetten toen ik de foto zag :lol:
nu hebben we een plaatje bij het praatje zullen we maar zeggen, maakt altijd een heleboel duidelijk.
suc6 verder met de afwerking dan zien we hem met de najaarsmeeting. :)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door fahtal » di mei 31, 2016 22:08 pm

Oooh bijna af.

Vergeet je de folie niet tussen de deur en paneel
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Airtime » vr jun 03, 2016 10:14 am

Tof kleurtje! 8-)
Easy!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » ma jun 13, 2016 21:05 pm

fahtal schreef:Oooh bijna af.

Vergeet je de folie niet tussen de deur en paneel



Haha, relatief gezien bijna af ja...
Folie zat er al op, maar thanks voor de tip.

Btw, als reactie op je eerdere vraag of er al zonnepanelen op zaten: ik wil ze graag monteren, maar wil eerst m'n bus de weg op hebben. Wel alles zo bouwen dat ik niet m'n interieur eruit moet slopen oid als ik panelen ga installeren. Heb al best even zitten zoeken, maar kwam er niet helemaal uit aangezien mijn hoogdak taps toe loopt. Hierdoor passen de standaard langwerpige panelen niet goed. Zie dit plaatje:

Afbeelding

Ga later nog eens goed kijken wat precies de mogelijkheden zijn. Eerst boes bouwen :)

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » ma jun 13, 2016 21:06 pm

Airtime schreef:Tof kleurtje! 8-)


Thanks!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 02, 2016 21:53 pm

Hi all,

lang niks van me laten horen, maar zeker niet stil gezeten. Om een lang verhaal kort te maken: het slechte nieuws is dat de bus nog steeds niet af is. Het goede nieuws is dat ie weer rijdt, ik met de puntjes op de i bezig ben en dat het heel erg mooi geworden is....
De komende week zal ik steeds wat foto's posten van de verschillende werkzaamheden van de afgelopen maanden.

Hieronder foto's van de bouw van het interieur in de zomer. Zoals alles waar ik aan begonnen ben, heeft ook dit weer veel en veel meer tijd gekost dan ik dacht. Elk onderdeel, van het maken van een frame, tot het pas maken van de beplating, kostte superveel tijd vanwege alle details, hoekjes en het gegeven dat niets rechts is. Dan zijn er ook nog 'kleine details' zoals het feit dat alle beplating minimaal twee keer in de blanke lak moet... Maar gelukkig was ik mega tevreden met de uitstraling van de bamboe platen die ik gekocht heb. Echt helemaal te gek, waardoor het vele werk het meer dan waard was.

Hier foto's van de vloer (marmoleum):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tookster op vr dec 02, 2016 22:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 02, 2016 21:54 pm

Foto's van de achterbank, het zijkastje en de dubbele bodem aan de achterkant:

Als je de bank uitklapte tot bed, was het net 20cm te kort voor mij (ben 2.02). Na lang nadenken en zoeken naar een verlengmechanisme, kwam ik op het idee het frame van een camping picknictafel te gebruiken. Het resultaat is erg mooi geworden, geen gekloot met opschroefbare pootjes enzo. Het is alleen wel van dat dunne aluminium, hoop dat het sterk genoeg is.... :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tookster op vr dec 02, 2016 22:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 02, 2016 22:08 pm

Hier foto's van m'n "chillstoel"

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb drie soorten platen gebruikt:
* 5 mm 'massief' bamboe: dunnen reepjes aan elkaar gelijmd bamboe. Erg kwetsbaar. Gebruikt voor de zijpanelen. Ook voor bepaalde toepassingen verlijmd met 10mm populieren multiplex, voor extra mooi effect, bijvoorbeeld voor de tafelbladen (eentje langs de hele zijkant en een normaal tafeltje tussen de bank en de stoel)
* 10 mm populier met bamboe fineer: gebuikt voor het merendeel van de beplating van de achterbank, keukenblokje en andere kastjes
* 'gewoon' multiplex, in de diktes die ik maar voorhanden had danwel ergens vandaan kon rausen: voor alles dat niet direct in het oog springt, zoals de zitting en leuning van de achterbank, de dubbele bodem, tussenwandjes, planken, etc.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 02, 2016 22:34 pm

Hieronder foto's van de bouw van mijn keukenblokje.
Dit leek me van tevoren het meest eenvoudige meubelstuk en ik keek er naar uit even niet met ronde hoeken te hoeven werken. Ook staat het helemaal los, dus geen gedoe om het tegen de bolle zijwand aan te laten sluiten. Maar het viel me vies tegen. Had het mezelf ook erg moeilijk gemaakt: ik wilde niet dat ie boven de raamrand uitkwam en ook wilde ik alles van binnen schroeven en verlijmen. O ja, ik dacht ook dat het mooi was niet de zijkant van het multiplex te zien, dwz. de ribbeltjes... Tot slot wilde ik links nog een kleine doorloop naar voren toe behouden, en moest er rechts natuurlijk genoeg ruimte overblijven om de schuifdeur van binnen open te doen. O ja, moest ook nog rekening houden met genoeg ruimte voor alle electra van mijn bedieningspaneel, de waterslangen en dat soort dingen...
Een rekenfoutje is dus snel gemaakt en dat is helaas ook een paar keer voorgekomen, waardoor dat dan ergens anders weer gecompenseerd moest worden... Met andere woorden, ik was blij toen het allemaal in elkaar zat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 02, 2016 22:48 pm

Het lakwerk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie