Weer terug bij af
om te zien wat het probleem was heb ik dus de motor er maar weer eens uitgelepeld en eerst scoon gemaakt van de buitenkant zodat meteen duidelijk zou worden als er ergens olie uit zou lopen.
Daarna bepalating eraf carb dynamo, tot zoveralles ok, ook onder de klepdeksels geen narigheid zo te vinden, toen de kop er maar af en daar kwam dus uit cil 4 echt een plas(je) olie gelopen cil 3 was droog, daarna ook de andere kop eraf gehaald maar ook daar was alles zoals het hoorde mooi droog en schoon.
Daarna de cil en zuigers erafgehaald en bekeken maar ook daar was geen narigheid aan te ontdekken die de olielekkage zou kunnen verklaren en al helemaal niet omdat het alleen op/in cil. 4 was.
Daarna tijd voor nadere inspectie van de koppen, immers ik had op cil 2 slechte compressie 3 bar tegen 9 op de andere cil.
Daarbij bleek dat de klepgeleider van de uitlaat zoveel speling had dat de klepschotel de zetel ovaal had uitgesleten waardoor dus geen goede compressie opgebouwd kon worden, dat probleem dus gevonden maar het vreemde is dat door die zeer slechte klepgeleider GEEN olie lekte wat zeker verwacht kon worden.
Daarna met de zuigers naar de leverantsier van het spul, deze heeft de boel bekeken en kon er geen reden voor lekkage aan vinden, het zou echt uit de kop moeten komen!!!!!!
Vervolgens een paar andere koppen opgezocht, klepgeleiders vervangen, zetels geslepen,kleppen ingeschuurd, kortom gereviseerd en alles weer teruggebouwd, zuigers en cilinders ook weer op de zelfde plek en weer in de bus geplaatst in de hoop dat het probleem over zou zijn maar groot is mijn teleurstelling dat daags na een rit er weer dezelfde rookwolk verscheen al voorheen dus bijna alles voor niets geweest op die ene kop na maar voor mij wel de bevestiging dat de cilinder of zuiger, of beide, de boosdoener is, dus zal er niets anders opzitten dan nogmaals alles uit elkaar halen en weer een andere set zuigers en cilinders te monteren, denk dat ik die klus maar bewaar voor komende winter
ben er nu even klaar mee, heb de nieuwe APK weer voor 2 jaar en als alles doorgaat hoeft ie nog maar 1 keer voor de keuring en is hij dan APK vrij!!