Mistereuze rook

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Mistereuze rook

Bericht door old brumax » do nov 03, 2016 18:51 pm

Ben benieuwd wie deze ouwe man het verlossende antwoord geven kan op de volgende vraag of liever gezegd op het volgende probleem.
Na mijn motor voorzien te hebben van nieuwe zuigers,cilinders en lagerschalen heeft deze ongeveer 2000. Km goed gelopen maar nu is er een zeer vreemd verschijnsel nl, indien de bus een of meerdere dagen rust heeft gehad en hij word gestart dan legt hij op eigen houtje een waar rookgordijn aan, dit duurd 10-15 sec.
Waarna de mist optrekt en hij verder loopt zonder rook, ook gebruikt hij niet noemenswaardig olie, ook geen benzine in de olie, heb het peil al laten zakken tot de min maar ook dat heeft niet geholpen.
Had in eerste instansie de olie van de klepsmering de schuld gegeven dus die afgekoppeld, resutaat het zelfde rookgordijn.
Wie kan mij het verlossende antwoord geven waar die olie in rust vandaan kan komen en in de cil terecht kan komen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Mistereuze rook

Bericht door blokkever » do nov 03, 2016 19:29 pm

Lijkt op een probleem met één of meerdere olieschraapveren.
Bij landurig stilstaande motor kan er olie verzamelen boven de olieschraapveren, deze verbranden dan wanneer de motor weer gestart wordt.
Ik ben bang dat je de cilinders er weer af moet halen om dit probleem op te lossen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » do nov 03, 2016 19:59 pm

blokkever schreef:Lijkt op een probleem met één of meerdere olieschraapveren.
Bij landurig stilstaande motor kan er olie verzamelen boven de olieschraapveren, deze verbranden dan wanneer de motor weer gestart wordt.
Ik ben bang dat je de cilinders er weer af moet halen om dit probleem op te lossen.

Daar had ik ook al aan zitten denken maar dan zou hij olie moeten gebruiken maar dat is verwaarloosbaar, bovendien zou hij dan ook gaan roken tijdens het rijden wat dus niet het geval is, heb vanmiddag met een VW freak aan het brainstormen geweest maar die kon ook niet bedenken wat er mis zou kunne zijn, ben bang dat het wel er op neer komt dat het blok er weer uit moet en los, alleen is het dan niet zeker dat ik dan het probleem kan vinden :twisted:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Mistereuze rook

Bericht door wouthwortel » do nov 03, 2016 21:08 pm

Heb je goed gelet op de plaats van de "slotjes" van de zuigerveren??
Ik zelf plaats ze altijd boven de zuigerpen, maar anderen denken daar anders over.
Als de motor warm wordt, sluiten de zuigerveren weer beter en laten ze geen olie meer door.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » do nov 03, 2016 22:11 pm

wouthwortel schreef:Heb je goed gelet op de plaats van de "slotjes" van de zuigerveren??
Ik zelf plaats ze altijd boven de zuigerpen, maar anderen denken daar anders over.
Als de motor warm wordt, sluiten de zuigerveren weer beter en laten ze geen olie meer door.

Niet echt , volgens mij draaien ze toch , een tweetakt heeft hier pennetjes tegen.
Het grote raadsel is da er zich ergens olie verzameld als de motor niet loopt en dat gebeurd niet als hij wel loopt en dat is tegen elke logica.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Mistereuze rook

Bericht door fahtal » vr nov 04, 2016 7:58 am

Lekkage langs klepsteel?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » vr nov 04, 2016 10:58 am

fahtal schreef:Lekkage langs klepsteel?

Niet logisch als de motor stilstaat en dan zou hij dat ook doen als hij loopt!
Zal er wel op neer komen dat de motor er deze winter uit moet, hebben we weer wat te doen moeten we maar denken en het houd me van de straat!! :lol: :(
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Mistereuze rook

Bericht door hanhoo » vr nov 04, 2016 11:44 am

Wat blokkever zegt is ook mijn vermoeden. Een probleem met een of meerder olieschraapveren. Hoewel de zuigerveren best wat willen ronddansen, zit de olieschraapveer met twee buitenste ringen vast. Die dansen niet ten opzichte van elkaar en de kier mag niet recht tegenover elkaar staan (120 graden moeten ze). Precies wat ik met het keverblokje ook fout heb gedaan, daar heb ik ze juist recht tegenover elkaar staan met beide kieren boven. En die heeft exact hetzelfde euvel als jij: na een tijdje stilstaan een blauwe walm bij het starten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » vr nov 04, 2016 16:19 pm

hanhoo schreef:Wat blokkever zegt is ook mijn vermoeden. Een probleem met een of meerder olieschraapveren. Hoewel de zuigerveren best wat willen ronddansen, zit de olieschraapveer met twee buitenste ringen vast. Die dansen niet ten opzichte van elkaar en de kier mag niet recht tegenover elkaar staan (120 graden moeten ze). Precies wat ik met het keverblokje ook fout heb gedaan, daar heb ik ze juist recht tegenover elkaar staan met beide kieren boven. En die heeft exact hetzelfde euvel als jij: na een tijdje stilstaan een blauwe walm bij het starten.

OK, stel dat dat het geval is wat zeer wel mogelijk is omdat ik ze zo uit de doos erin gedaan heb, veren zaten om de zuigers en daar is dus niets mee gedaan, blijft de vraag over waarom liep hij eerst wel goed en na een paar duizend km ineens rook????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Inactief Account

Re: Mistereuze rook

Bericht door Inactief Account » vr nov 04, 2016 18:11 pm

Goede vraag mijn blokje doet exact hetzelfde tijdje staan is een pluk blauwe rook en verbruik is te verwaarlozen.
tijdens het inlopen en de eerst paar duizend kilometer geen last gehad.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Mistereuze rook

Bericht door wouthwortel » vr nov 04, 2016 18:35 pm

old brumax schreef:Het grote raadsel is da er zich ergens olie verzameld als de motor niet loopt en dat gebeurd niet als hij wel loopt en dat is tegen elke logica.


Niet helemaal; als de motor koud is, is er meer speling tussen zuiger en cilinderwand en zou olie uit het carter kunnen sijpelen langs de zuiger(veren), bij warme motor is deze speling minimaal, daardoor komt er dus geen olie meer op de zuigerkop.
Het is een linke test, maar is het zinvol om je carter maar tot de helft te vullen met olie?? Als dan het oliepeil lager (maar dat weet ik dus niet :? ) is dan de onderkant van de cilinders, zou dit koude-motor-probleem voorbij moeten zijn.
Maar of jij of Shadowman dit aandurven??
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Mistereuze rook

Bericht door blokkever » vr nov 04, 2016 19:07 pm

Dat is een zinloze test, het oliepeil staat altijd lager dan de onderkant van de cilinders.
Het staat zelfs lager dan de stoterstangbuisjes anders zou de olie uit het blok stromen als je de kleppendeksels verwijderd.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Mistereuze rook

Bericht door old brumax » vr nov 04, 2016 20:45 pm

@wouth, dat heb ik dus ook getest, het oliepeil laten zakken tot het min maar ook dar geeft geen verandering, en ja het peil zit dan ruim lager dan de onderkant vd cilinders. Zie mijn beginpost.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Inactief Account

Re: Mistereuze rook

Bericht door Inactief Account » zo nov 06, 2016 10:00 am

enige verklaring die ik kan bedenken is dat het motorblokjes zijn die een beetje ruim in de spelingsmarge zijn opgebouwd . dus bij koude bijna aan de maximale speling zitten zodat er bij het starten een klein beetje olie
tussen de zuigerveren de cilinder in wordt gezogen en verbrand.

de hoeveelheid olie die nodig is voor een flinke rookpluim is minimaal .

Echter
bij een compressie test met koude motor 9,3 bar en compressie test met warme motor 9,4 was het verschil in waardes bijna te verwaarlozen . en mijn compressie druk zit met 9,4 Bar ruim boven de minimum waarde en er is minder dan 0,5 % verschil tussen de cilinders.
dus dit zou die deze redenatie weer ontkrachten.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Mistereuze rook

Bericht door gruns.lex » zo nov 06, 2016 13:25 pm

Ook een duit in het zakje doen.
- Je de zuigers in de goede richting geplaatst (met de pijl naar het vliegwiel) ?
- er een kanaaltje van de olieschraapveer verstop zit welke daarmee niet afvoert naar carter tijdens bedrijf maar wel de olie terug laat gaan naar verbrandingsruimte als de motor uitstaat.
- dat er olie wordt aangezogen tijdens de chokefase via de carteronluchting naar de carbs?

Plaats reactie