3 remzuigers vast, roestige klauwen

Plaats reactie
Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

3 remzuigers vast, roestige klauwen

Bericht door Rolf » wo jul 27, 2016 14:18 pm

Omdat mijn wielen nogal aanliepen ben ik eens naar mijn remmen gaan kijken met hulp van de video's van JK. Voorwielen eraf, eerst een remmenreiniger-badje. Klauwen blijken grote bonken roest te zijn. Blokjes eruit, deze zaten nogal vast en zijn gemonteerd zonder de losse achterplaatjes. Klauwen van de schijven gehaald en nog meer rijkelijk met remmenreiniger behandeld.

Als ik op het rempedaal duw, komt er maar 1 zuiger uit. Ik zal in ieder geval proberen deze terug te duwen en vast te zetten om de andere zuigers wat meer druk te geven. Ik verwacht hier echter niet te veel van.

De grote vraag is hier: zijn deze klauwen nog te gebruiken, of monteer ik beter een nieuwe set? De palmboom heeft ze in A- en B-kwaliteit, met 200 euro per stuk verschil. Is de A die 200 euro meer waard?

De foto's:

Rechts:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Links:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 3 remzuigers vast, roestige klauwen

Bericht door old brumax » wo jul 27, 2016 18:10 pm

Of ze dat extra waard zijn is voor mij een vraag, ik rij met trommelremmen dus is geen issu voor mij, de roest is niet ongewoon, je kunt de losse zuiger met een klem vasthouden dan zachtjes op de rem trappen zodat die andere zuiger ook in beweging komt en zo er alle 2 uithalen, er zijn revisie setjes te koop die zijn wel voordeliger maar dan moet de binnenkant van de cil. nog wel goed zijn event hohnen , lukt dat alles niet dan zit er niets anders op dan vervangen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: 3 remzuigers vast, roestige klauwen

Bericht door dirkinbrabant » wo jul 27, 2016 19:34 pm

De roest aan de buitenkant is zo te zien geen probleem. Over revisie er zijn hier wel topics te vinden hoe je dat moet doen. En revisiesetjes zijn een stuk goedkoper. Ik zou proberen de zuigers eruit te halen en bekijken hoe die er aan toe zijn. Putjes in zuiger of cilinderwand is meestal het einde, maar als die nog glad zijn kan er nog gereviseerd worden. De kans op putjes is niet groot omdat de stofkapjes (die rubber dingen om de zuiger) er nog gesloten uitzien. Die houden vocht en vuil tegen. Anders haal je die stofkapjes eerst los om de kijken of het daaronder verroest is. Als je gaat reviseren vervang je die toch.

De remklauw splitsen bij revisie zou ik niet doen als daar geen aanleiding voor is. De enige aanleiding is volgens mij als het daar lekt, daar zitten O-ringen.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 3 remzuigers vast, roestige klauwen

Bericht door blokkever » wo jul 27, 2016 20:10 pm

De zuigers moeten nog goed zijn, de cilinder komt met minder kritisch mits niet te erg natuurlijk.
De groef waar de rubber ri ng in komt moet nog goed zijn zodat de rubber ring goed afsluit.

Er uit drukken van de zuigers kun je evt. met een vetspuit doen op de werkbank door even een nippel er in te draaien.

Als je er aan toe bent de remklauwen weer in elkaar te zetten dan adviseer ik je daarbij ATE remmenpasta te gebruiken (blauwe tube).

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: 3 remzuigers vast, roestige klauwen

Bericht door Rolf » za jul 30, 2016 8:05 am

Bedankt voor de tips! Het heeft even geduurd, ik kreeg 1 zuiger niet teruggeduwd (de binnenste, links), kon er met een lijmtang niet goed bij vanwege de leiding aan de achterkant. Het was vervolgens even wachten op een remzuigerterugduwgereedschapje.
Met het juiste gereedschap wilde de zuiger ook met geen mogelijkheid terug, dus heb hem er maar (met het rempedaal) uitgeduwd door de andere zuiger vast te zetten. De zuiger heeft aan de zijkanten wat kleine roestige krasjes, maar wat erger is, is dat er een stukje van de rand waar het manchet achter valt, is afgebroken. Hierdoor is een scherpe kant ontstaan die geheid het manchet gaat beschadigen. Ook de 'buitenste binnenrand' van de cilinder is roestig.

Ik heb dus niet veel vertrouwen meer in de klauw en wil hem vervangen. Die klus brengt meteen weer een hoop vragen met zich mee. Moet nu gelijk ook de schijf vervangen worden? Hij is 13 mm, nog een paar millimeter dikker dan de 11,5 die mijn handboek voorschrijft. Is het wijs beide klauwen tegelijk te vervangen? De andere klauw werkte nog wel, kan deze gewoon blijven zitten, of moeten klauwen tegelijk worden vervangen?

Edit ter aanvulling: Ik ga trouwens voor de B-kwaliteit. De levensduur zal wel meevallen, de bus gebruik ik al een paar jaar niet meer als dagelijks vervoer en we hebben tegenwoordig een fijne stalling (met brug!), dus hij woont niet meer op straat. Er blijven zo wat meer centjes over, dan doe ik er eezibleed bij.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 3 remzuigers vast, roestige klauwen

Bericht door old brumax » za jul 30, 2016 9:23 am

Dan zou ik gaan voor alle 2, de schijven zijn dan nog dik genoeg die verslijt je niet meer als je de bus zo weinig gebruikt.
Laat je 1 klauw zitten dan bestaat het risico dat hij op een gegeven moment ook vast gaat zitten en daardoor scheef remmen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: 3 remzuigers vast, roestige klauwen

Bericht door Rolf » za jul 30, 2016 10:34 am

Bedankt voor de snelle reactie! Wat een topforum is dit toch! Door allerlei omstandigheden is de bus een tijdje op de achtergrond geraakt, maar nu ik weer lekker aan het sleutelen ben, komt het weer helemaal terug.

Plaats reactie