pat's t2a.
-
- Actief Lid
- Berichten: 412
- Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Vleuten
- Contacteer:
Re: pat's t2a.
vandaag de eerste 'lange' rit. ik moest wat bloembollen afleveren in hillegom en had eigenlijk de rest van de dag vrij, dus ik neem de bus! heerlijk toeren op de A2! over de A4 en N207 naar hillegom. heerlijk!
terug van hillegom begon de ellende. eerst wilde de bus niet harder dan 80, daarna niet meer boven de 60. ben maar gestopt op een veilige plek en de ANWB gebeld. toch ook maar eens aan de velgen gevoelt en jahoor 1 achtervelg was echt loei heet! na 1 uur kwam de ANWB, maar die kreeg de remtrommel er niet af. hij had de juiste dop niet! uit eindelijk heeft hij de remleiding dichtgeknepen, zodat ik door kon. maar halverwege ben ik nog een keer gestopt en dat was maar goed ook!! de rook kwam van de velg af. ik heb staan blussen met slootwater!! na het blussen toch maar langzaam doorgereden en toen ik thuis kwam nogmaals voelen, maar nu was er niks aan de hand! raar, toch?
nu moet de remtrommel er maar snel af en eens even kijken wat er aan de hand is!
terug van hillegom begon de ellende. eerst wilde de bus niet harder dan 80, daarna niet meer boven de 60. ben maar gestopt op een veilige plek en de ANWB gebeld. toch ook maar eens aan de velgen gevoelt en jahoor 1 achtervelg was echt loei heet! na 1 uur kwam de ANWB, maar die kreeg de remtrommel er niet af. hij had de juiste dop niet! uit eindelijk heeft hij de remleiding dichtgeknepen, zodat ik door kon. maar halverwege ben ik nog een keer gestopt en dat was maar goed ook!! de rook kwam van de velg af. ik heb staan blussen met slootwater!! na het blussen toch maar langzaam doorgereden en toen ik thuis kwam nogmaals voelen, maar nu was er niks aan de hand! raar, toch?
nu moet de remtrommel er maar snel af en eens even kijken wat er aan de hand is!
geen gezeik, in de oliewijk
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: pat's t2a.
slangen niet dichtgeslibt?
kan de druk niet meer weg en blijft de rem hangen...
nieuwe slangen erop!
kan de druk niet meer weg en blijft de rem hangen...
nieuwe slangen erop!
hoe???
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: pat's t2a.
Jammer van zo'n mooie dag.
Het lijkt er op alsof een remschoen niet goed terug komt, dan wordt deze loeiheet door de wrijving, gaat nog meer aanlopen en kan zelfs de olie gaan koken.
Ik zou alles goed soepel maken en voor de zekerheid de remvloeistof hierna vernieuwen.
Het lijkt er op alsof een remschoen niet goed terug komt, dan wordt deze loeiheet door de wrijving, gaat nog meer aanlopen en kan zelfs de olie gaan koken.
Ik zou alles goed soepel maken en voor de zekerheid de remvloeistof hierna vernieuwen.
Dus.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: pat's t2a.
Ben bang dat de handremkabel de boosdoener is, die krengen willen nog al een vastroesten, probeer eens als je de handrem aantrekt en weer los of dan de trommel wil draaien, zit ie vast is dat dus het probleem, soms kun je dat tijdelijk oplossen door de handremkabel bij het achterwiel flink te buigen dan schuift soms de kabel terug en kun je makkelijker de trommel er af krijgen, suc6 iig.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 412
- Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Vleuten
- Contacteer:
Re: pat's t2a.
toch ff het topic bijwerken.
de bus doet het uitstekend. we hebben er de laatste tijd al wat meetings mee bezocht, zoals Scheveningen en Wanroije. lekker toeren en niet te gehaast zijn. ook het verzamelen van onderdelen gaat rustig verder. soms verkoop je iets en dan koop je weer eens wat.
laatst via een tip hier op het forum een dakrek gekocht. blijkt na wat zoekwerk een originele VWoA rek te zijn. helaas miste er één klem, maar die komt over uit de USA. dus compleet en origineel!
de bedoeling was om eerste een rock n roll bed aan te schaffen, maar ik kon dit rekje niet laten staan!
ook liggen de meeste spullen voor de verlaging klaar. nu er nog onder!
red9 de laagste versie!
en adjustable springplates.
als er iemand is die zo'n red9 al eerder heeft gemonteerd en me een keer zou willen helpen...GRAAG!!!
en als klap op de vuurpijl (voor mij dan) heb ik ook een setje wielen gekocht:
ze komen uit de Filipijnen en werden daar ook gemaakt. het zijn Limbos wielen. ze liggen er nog, maar als het goed is gaan we op familiebezoek deze winter en dan kunnen ze mooi mee in de koffer naar huis!
mocht iemand een andere oplossing weten kwa vervoer, roept u maar!
ook moet het interieur nog.............
de bus doet het uitstekend. we hebben er de laatste tijd al wat meetings mee bezocht, zoals Scheveningen en Wanroije. lekker toeren en niet te gehaast zijn. ook het verzamelen van onderdelen gaat rustig verder. soms verkoop je iets en dan koop je weer eens wat.
laatst via een tip hier op het forum een dakrek gekocht. blijkt na wat zoekwerk een originele VWoA rek te zijn. helaas miste er één klem, maar die komt over uit de USA. dus compleet en origineel!
de bedoeling was om eerste een rock n roll bed aan te schaffen, maar ik kon dit rekje niet laten staan!
ook liggen de meeste spullen voor de verlaging klaar. nu er nog onder!
red9 de laagste versie!
en adjustable springplates.
als er iemand is die zo'n red9 al eerder heeft gemonteerd en me een keer zou willen helpen...GRAAG!!!
en als klap op de vuurpijl (voor mij dan) heb ik ook een setje wielen gekocht:
ze komen uit de Filipijnen en werden daar ook gemaakt. het zijn Limbos wielen. ze liggen er nog, maar als het goed is gaan we op familiebezoek deze winter en dan kunnen ze mooi mee in de koffer naar huis!
mocht iemand een andere oplossing weten kwa vervoer, roept u maar!
ook moet het interieur nog.............
geen gezeik, in de oliewijk
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: pat's t2a.
fijn dat je veel plezier van de bus hebt.
alleen ga je er een 3 wieller van maken zie maar 3 velgen
alleen ga je er een 3 wieller van maken zie maar 3 velgen
-
- Actief Lid
- Berichten: 412
- Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Vleuten
- Contacteer:
Re: pat's t2a.
Tuinkabouter90 schreef:fijn dat je veel plezier van de bus hebt.
alleen ga je er een 3 wieller van maken zie maar 3 velgen
nee, een 2 wieler, 1 is het reserve wiel!
geen gezeik, in de oliewijk
-
- Nieuweling
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Gouda
Re: pat's t2a.
Zo'n Red 9 is een klusje van niets. Tip, schuif de veervervangers (die lange pennen) er vanaf rechts in, dan hoef je je KM kabel op je linkerwiel niet eens los te halen. Wat echt ontzettend belangrijk is zijn de bouten. Alles hangt nu op die twee boutjes die je erin schroeft bovenin. Je kan alle soorten kopen maar ik heb voor 8.8 gekozen. Die zijn niet zo keihard en kunnen nog een beetje flexibel zijn, daardoor hebben ze niet zo'n last van metaalmoeheid als de hardere bouten. Als iemand het niet met me eens is hoor ik het graag.
Oh, en mocht je die bumpstops niet gaan gebruiken dan wil ik ze wel van je overnemen.
Oh, en mocht je die bumpstops niet gaan gebruiken dan wil ik ze wel van je overnemen.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: pat's t2a.
jaxxer schreef:Zo'n Red 9 is een klusje van niets. Tip, schuif de veervervangers (die lange pennen) er vanaf rechts in, dan hoef je je KM kabel op je linkerwiel niet eens los te halen. Wat echt ontzettend belangrijk is zijn de bouten. Alles hangt nu op die twee boutjes die je erin schroeft bovenin. Je kan alle soorten kopen maar ik heb voor 8.8 gekozen. Die zijn niet zo keihard en kunnen nog een beetje flexibel zijn, daardoor hebben ze niet zo'n last van metaalmoeheid als de hardere bouten. Als iemand het niet met me eens is hoor ik het graag.
Oh, en mocht je die bumpstops niet gaan gebruiken dan wil ik ze wel van je overnemen.
Ik ben het er niet mee eens, want bij bouten met een grotere treksterkte zit de belasting verder van de vloeigrens af. Daardoor is de kans op rek en dus vermoeiing kleiner. Dat heeft niets met hardheid te maken.
Dus.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: pat's t2a.
Ik ben het ook niet met je eens, wel met EeVeeWee!
8.8 bouten zullen sneller door de vloeigrens gaan en daarmee hun voorspanningverliezen waardoor ze sneller zullen vermoeien.
Hoe hoger de voorspanning in een bout is hoe lager de wisselende belasting op de bout zal zijn en de wisselende belasting is juist de veroorzaker van vermoeing.
Een hogere klasse bout kun je meer voorspannen en dus ongevoeliger voor vermoeing maken! als je hem juist monteerd
8.8 bouten zullen sneller door de vloeigrens gaan en daarmee hun voorspanningverliezen waardoor ze sneller zullen vermoeien.
Hoe hoger de voorspanning in een bout is hoe lager de wisselende belasting op de bout zal zijn en de wisselende belasting is juist de veroorzaker van vermoeing.
Een hogere klasse bout kun je meer voorspannen en dus ongevoeliger voor vermoeing maken! als je hem juist monteerd
-
- Actief Lid
- Berichten: 412
- Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Vleuten
- Contacteer:
Re: pat's t2a.
wat raden jullie dan aan kwa sterkte voor de bouten? ik als leek weet het nu niet meer...
geen gezeik, in de oliewijk
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: pat's t2a.
Pat schreef:wat raden jullie dan aan kwa sterkte voor de bouten? ik als leek weet het nu niet meer...
Gewoon de hoogste sterkteklasse die je kunt vinden in deze maat, bijvoorbeeld 10.9 of 12.9.
Dus.
-
- Nieuweling
- Berichten: 49
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Gouda
Re: pat's t2a.
Maar die hoge voorspanning ga je hoe bereiken? Het is om een schokbrekerbevestiging vast te zetten...het grootste deel is rubber en zelfs het metaal moet kunnen bewegen omdat de schokbreker moet kunnen draaien. Er zit dus altijd beweging in die bouten, minimaal maar toch. En hoe harder de bout, hoe gevoeliger voor metaalmoeheid.... Ik zou tot 10.9 durven gaan maar 12 is wachten op de klap...
In het ergste geval zitten de bumpstops er ook op, dus mocht er echt een bout breken dan valt hij gelukkig op zijn beveiliging. dat geeft wel wat rust.
In het ergste geval zitten de bumpstops er ook op, dus mocht er echt een bout breken dan valt hij gelukkig op zijn beveiliging. dat geeft wel wat rust.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: pat's t2a.
jaxxer schreef:Maar die hoge voorspanning ga je hoe bereiken? Het is om een schokbrekerbevestiging vast te zetten...het grootste deel is rubber en zelfs het metaal moet kunnen bewegen omdat de schokbreker moet kunnen draaien. Er zit dus altijd beweging in die bouten, minimaal maar toch. En hoe harder de bout, hoe gevoeliger voor metaalmoeheid.... Ik zou tot 10.9 durven gaan maar 12 is wachten op de klap...
In het ergste geval zitten de bumpstops er ook op, dus mocht er echt een bout breken dan valt hij gelukkig op zijn beveiliging. dat geeft wel wat rust.
Ik denk dat je het stukje over vermoeiing nog even moet lezen.
En de maximale afschuifkracht is een percentage van de treksterkte.
Maar als je het denkt beter te weten, ook prima!
Dus.