Bij welk toerental koelt de motor het beste
- Remon T2A
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Apeldoorn
Bij welk toerental koelt de motor het beste
Bij welk toerental, uitagaande van een standaard 1600 type 1 koelt de motor het beste en zit je dan ook in de buurt van het maximale vermogen?
Hoewel ik me kan indenken dat je met die laatste aardig kan spelen.
PS heb sinds gisteren ook een toerenteller in de bus...
Hoewel ik me kan indenken dat je met die laatste aardig kan spelen.
PS heb sinds gisteren ook een toerenteller in de bus...
Groeten, Remon.
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 875
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
ik heb altijd begrepen bij 3000 - 3500 rpm
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Als tie stationair draaid.
Heb in Italië wel eens met 40graden in de file gestaan en ik
zag op m'n temperatuur meter,de temperatuur zachtjes zaken.
Heb in Italië wel eens met 40graden in de file gestaan en ik
zag op m'n temperatuur meter,de temperatuur zachtjes zaken.
- Remon T2A
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Ben bang dat ik dan niet zover kom....)))
Heb al wel gemerkt dat busje met caravan op de snelweg vindtie nie leuk nie. Provinciale wegen en dorpjes doet hij beter en kan dan beter koelen.
Dus voor nu meer binnendoor en voor de toekomst dikkere motor met externe oliekoeler.
Heb al wel gemerkt dat busje met caravan op de snelweg vindtie nie leuk nie. Provinciale wegen en dorpjes doet hij beter en kan dan beter koelen.
Dus voor nu meer binnendoor en voor de toekomst dikkere motor met externe oliekoeler.
Groeten, Remon.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Dacht zo rond de 80 km het koelste punt van de motor in gebruik, dan is bij mij de kachel het minst warm zodra de snelheid naar de 100 gaat loopt de temp op dus ook motortemp.
Er is trouwens een speciale fan voor nog betere koeling bij lagere toeren maar dan mag de motor ook geen hoge toeren draaien.
Er is trouwens een speciale fan voor nog betere koeling bij lagere toeren maar dan mag de motor ook geen hoge toeren draaien.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Remon T2A schreef:Ben bang dat ik dan niet zover kom....)))
Heb al wel gemerkt dat busje met caravan op de snelweg vindtie nie leuk nie. Provinciale wegen en dorpjes doet hij beter en kan dan beter koelen.
Dus voor nu meer binnendoor en voor de toekomst dikkere motor met externe oliekoeler.
Ik ga temee met de zomervakantie lekker naar Italië met de Puck (caravan)
Ook mijn Bus is voorzien van een 1600cc blok heb wel een extra Carter gemonteerd
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Advies, ga de brenner over dan heb je hele weg autobaan en weinig steile klimmen, kun je voor en na de brenner nog "binnendoor" rijden.
Hele goede vankantie gewenst en zonder brokken/problemen weer thuis hopelijk
Hele goede vankantie gewenst en zonder brokken/problemen weer thuis hopelijk
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Humby
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hemiksem (België)
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Op verlof in warme temperaturen (+30°C) met m'n T2a met 1600cc werd deze meestal warm als ik 95 a 100km/h reed (op gps).
Als de olietemp naar 115° a 120° ging, ging ik even "slipstream" achter de vrachtwagens, 90km/h, en dan zag je de temp zakken naar 100°.
Met een extra oliecarter, was de temperatuur in dezelfde omstandigheden 5° lager!
Aircooled greetz,
Humby
Als de olietemp naar 115° a 120° ging, ging ik even "slipstream" achter de vrachtwagens, 90km/h, en dan zag je de temp zakken naar 100°.
Met een extra oliecarter, was de temperatuur in dezelfde omstandigheden 5° lager!
Aircooled greetz,
Humby
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Standaard 1600 koelt het meest optimaal bij 3100tpm heb ik me laten vertellen. Dat is zo'n 80-85 km/u. Daarboven loopt het hard op.
Stationair afkoelen is geen goed idee als de motor erg warm is. Na een rit 90km/u+ de snelweg af komen, laat ik bij het stoplicht de motor altijd wat verhoogd (2000tpm) draaien zodat hij wat gelijkmatiger en sneller afkoelt.
Er is veel geschreven over koeling. De theorie is simpel: trap niet te hard bij een gezonde motor en extra maatregelen voor koeling zijn niet noodzakelijk.
Een paar tips:
- Zorg voor goed aansluitend plaatwerk met een goed zittend afsluitrubber
- De V-riem moet goed zijn afgesteld zodat de dynamo (en ventilator) niet slipt
- Check de werking van de thermostaat. Bij twijfel: verwijderen en koel kleppen vol open vastzetten
- Zorg voor de juiste (klassieker) olie van een voldoende zink gehalte (1000ppm of hoger), geschikt voor hogere temperaturen.
- Rijdt en trekt de bus wel goed, of hort en stoot hij? Verbruikt hij niet teveel? De sproeierbezetting kan niet goed zijn of de carburateur vervuild. Bij te rijk mengsel wast de oliefilm van de cilinders, bij te arm verbrand hij te heet. Beiden zorgen voor hogere temperatuur
- Heb je de motorruimte volgestopt met opbergplekken, extra accu's en andere bende die de koellucht kan beïnvloeden?
- Wanneer heb je voor het laatst onderhoud (laten)? Is dat goed gebeurd? Ontsteking netjes volgens voorschrift op tijd? Luchtfilter schoon? Kleppen gesteld? Carburateur goed afgesteld?
Dan nog wat overdenkingen:
Het plaatsen van olie koelende toevoegingen is geld uit de zak kloppen bij een goede standaard motor. Een externe oliekoeler met/zonder fan of thermostaat is leuk, maar wel overkill voor een standaard motor. Gene Berg heeft meerdere malen type 1 motoren met bijna 200pk voor Kevers opgebouwd en gereden in het hete Californie, volledig op de standaard koeling zonder problemen. Hoe meer precisie en balans je gebruikt bij het bouwen, hoe betrouwbaarder en koeler de motor loopt.
Dan: het onderbouwcarter. Heerlijk lastig ding als je de oliezeef wilt vervangen. De enige extra koeling die je daarvan krijgt is een beetje extra rijwind. Voor de rest is het een liter meer olie die er wat langer over doet om op te warmen, maar ook weer af te koelen als het heet is. Het onderbouwcarter is ontwikkeld voor dragracen: het voorkomt dat bij snelle acceleratie alle olie achterin het carter vliegt en de oliepomp droog zuigt.
Stationair afkoelen is geen goed idee als de motor erg warm is. Na een rit 90km/u+ de snelweg af komen, laat ik bij het stoplicht de motor altijd wat verhoogd (2000tpm) draaien zodat hij wat gelijkmatiger en sneller afkoelt.
Er is veel geschreven over koeling. De theorie is simpel: trap niet te hard bij een gezonde motor en extra maatregelen voor koeling zijn niet noodzakelijk.
Een paar tips:
- Zorg voor goed aansluitend plaatwerk met een goed zittend afsluitrubber
- De V-riem moet goed zijn afgesteld zodat de dynamo (en ventilator) niet slipt
- Check de werking van de thermostaat. Bij twijfel: verwijderen en koel kleppen vol open vastzetten
- Zorg voor de juiste (klassieker) olie van een voldoende zink gehalte (1000ppm of hoger), geschikt voor hogere temperaturen.
- Rijdt en trekt de bus wel goed, of hort en stoot hij? Verbruikt hij niet teveel? De sproeierbezetting kan niet goed zijn of de carburateur vervuild. Bij te rijk mengsel wast de oliefilm van de cilinders, bij te arm verbrand hij te heet. Beiden zorgen voor hogere temperatuur
- Heb je de motorruimte volgestopt met opbergplekken, extra accu's en andere bende die de koellucht kan beïnvloeden?
- Wanneer heb je voor het laatst onderhoud (laten)? Is dat goed gebeurd? Ontsteking netjes volgens voorschrift op tijd? Luchtfilter schoon? Kleppen gesteld? Carburateur goed afgesteld?
Dan nog wat overdenkingen:
Het plaatsen van olie koelende toevoegingen is geld uit de zak kloppen bij een goede standaard motor. Een externe oliekoeler met/zonder fan of thermostaat is leuk, maar wel overkill voor een standaard motor. Gene Berg heeft meerdere malen type 1 motoren met bijna 200pk voor Kevers opgebouwd en gereden in het hete Californie, volledig op de standaard koeling zonder problemen. Hoe meer precisie en balans je gebruikt bij het bouwen, hoe betrouwbaarder en koeler de motor loopt.
Dan: het onderbouwcarter. Heerlijk lastig ding als je de oliezeef wilt vervangen. De enige extra koeling die je daarvan krijgt is een beetje extra rijwind. Voor de rest is het een liter meer olie die er wat langer over doet om op te warmen, maar ook weer af te koelen als het heet is. Het onderbouwcarter is ontwikkeld voor dragracen: het voorkomt dat bij snelle acceleratie alle olie achterin het carter vliegt en de oliepomp droog zuigt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
hanhoo schreef:......bij te arm verbrand hij te heet. Beiden zorgen voor hogere temperatuur
Dit is een hardnekkige misvatting.
Bij een te arm mengsel is de verbranding te traag waardoor er meer tijd is voor warmte overdracht naar de koppen en de verbranding nog niet klaar is tijdens de uitlaatslag waardooor je kleppen verbranden.
De koppen zullen heter worden inderdaad maar het mechanisme er achter komt dus niet door een hetere verbranding!
Bovenstaande geldt trouwens ook voor een (te) rijk mengsel maar in mindere mate omdat het teveel aan brandstof voor extra koeling zorg!
Stochiometrisch branstofmengsel geeft in het algemeen de hoogste verbrandingssnelheid en ook de hoogste verbrandingstemperatuur en juist door die hoge verbrandingssnelheid de minste warmte in de koppen.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Een vw motor in een brandspuit of generatorset draait ook belast een bepaald toerental.
Mag aannemen dat hij dan het beste koelt,schakel tijdig terug en blijf niet te laag in toeren.
Ook schelen de plexi glazen happertjes welke je in de beide tralie openingen kunt monteren.
Wanneer je de beide kleine raampjes open hebt staan met rijden is de luchtstroom zo verstoord dat hij niet meer in de openingen blaast.
De extra geplaatste happertjes vangen dan weer meer rijwind op.
Ook denk ik dat het scheelt of er aan weer zijde in de motor ruimte een accu staat.
Rechts wordt lastig om weg te laten maar links staan vaak de huishoud accu.
Alles bij elkaar zou ik me niet te druk maken en een goede olie temperatuur meter plaatsen en het bekijken.
jw
Mag aannemen dat hij dan het beste koelt,schakel tijdig terug en blijf niet te laag in toeren.
Ook schelen de plexi glazen happertjes welke je in de beide tralie openingen kunt monteren.
Wanneer je de beide kleine raampjes open hebt staan met rijden is de luchtstroom zo verstoord dat hij niet meer in de openingen blaast.
De extra geplaatste happertjes vangen dan weer meer rijwind op.
Ook denk ik dat het scheelt of er aan weer zijde in de motor ruimte een accu staat.
Rechts wordt lastig om weg te laten maar links staan vaak de huishoud accu.
Alles bij elkaar zou ik me niet te druk maken en een goede olie temperatuur meter plaatsen en het bekijken.
jw
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
blokkever schreef:hanhoo schreef:......bij te arm verbrand hij te heet. Beiden zorgen voor hogere temperatuur
Dit is een hardnekkige misvatting.
Bij een te arm mengsel is de verbranding te traag waardoor er meer tijd is voor warmte overdracht naar de koppen en de verbranding nog niet klaar is tijdens de uitlaatslag waardooor je kleppen verbranden.
De koppen zullen heter worden inderdaad maar het mechanisme er achter komt dus niet door een hetere verbranding!
Bovenstaande geldt trouwens ook voor een (te) rijk mengsel maar in mindere mate omdat het teveel aan brandstof voor extra koeling zorg!
Stochiometrisch branstofmengsel geeft in het algemeen de hoogste verbrandingssnelheid en ook de hoogste verbrandingstemperatuur en juist door die hoge verbrandingssnelheid de minste warmte in de koppen.
I stand corrected.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Remon T2A
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Apeldoorn
Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste
Bedankt heren voor deze mooie uitleg.
Tempmeter heb ik ook.
Het onderbouwcarter gaat hem bij mij niet worden, is hij wat te laag voor. Voorlopig maar eens rijden en die 2 meters in de gaten houden, liefst provinciaal rijden.
Tempmeter heb ik ook.
Het onderbouwcarter gaat hem bij mij niet worden, is hij wat te laag voor. Voorlopig maar eens rijden en die 2 meters in de gaten houden, liefst provinciaal rijden.
Groeten, Remon.