Beijaflor (T2B 1979) Remlichtenvraagje
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Zekere voor het onzekere genomen. Ik sprak gisteravond een vriend en vroeg of hij me een sleepie kon geven. Blijkt hij een trailer beschikbaar te hebben voor een ritje. Bedankt Johan!
Busje staat nu veilig bij de garage, ik geloof dat ik wel even genoeg heb geknutseld. Ik ga in overleg met Hanhoo kijken naar een verder plan van aanpak.
To be continued!
Busje staat nu veilig bij de garage, ik geloof dat ik wel even genoeg heb geknutseld. Ik ga in overleg met Hanhoo kijken naar een verder plan van aanpak.
To be continued!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Goede keuze!
Je hebt het geprobeert en veel geleerd.
Je hebt het geprobeert en veel geleerd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
fahtal schreef:Goede keuze!
Je hebt het geprobeert en veel geleerd.
Zeker waar, dit was echt heel gaaf. Ik geloof dat we het hebben kunnen doen zonder extra schade (tot dusver) dus het was de moeite waard. Jammer dat hij het nu niet zelfstandig kan... Wie weet komt er nog een moment dat ik ook dit straks op kan lossen.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Zal vast iets stoms zijn zoals de bovenstaande choke tip.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Ik vind nog steeds de witte rook vreemd. misschien stond er water in de uitlaat ofozo
gr
Marcel
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Briebelbus schreef:Ik vind nog steeds de witte rook vreemd. misschien stond er water in de uitlaat ofozo
gr
Marcel
Ik heb de koppen gewassen met een sopje. Mogelijk nog wat vocht tussen klep en de veer?
Die drogen niet zo hard als de rest denk ik.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
dat moet haast wel, maar dat kan ook weer de aanleiding zijn voor de rest van de problemen. Maar goed, Hans kan er naar kijken, dan komt het uiteindelijk wel weer goed.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Een tijdje terug wat vragen rondom motorproblemen gedeeld. Helaas was dat niet het einde van het verhaal, om het kort te houden: in februari is de motor er weer mee uitgescheden. Troubleshooting wees uit dat de vierde cilinder geen compressie had, dus:
motor uit de bus
Motor uit elkaar
Klep kapot. Verder troffen we aan dat de cilinders van binnen spiegelglad waren, geen hoonspoor meer te zien. De koppen waren gebarsten, maar dit wisten we al, er zat een ring ergens om de zuiger (niet onthouden hoe die heet) die op een millimeter niet afsloot, eigenlijk alles wat we bekeken was prut. Op basis hiervan carter ook maar gespleten: Nokkenaslagers waren versleten, nokkenas zaten voelbare krassen in, er was een groef gesleten in het carter...
Een baalmoment, 15.000 km geleden goed betaald voor een gereviseerd blok. Nu opnieuw een volledige revisie voor je kiezen krijgen. Maar met dit keer het verschil: Ik kon elke stap zien gebeuren. Dus dat hebben we gedaan.
Nokkenas geslepen
Carter gelijnboord, nieuw lagerwerk,
Nieuwe zuigers, nieuwe cilinders, nieuwe koppen, etc etc.
Hopelijk is dit het einde van het hoofdstuk 'motor'... Busje rijdt nu in elk geval als nooit tevoren!
motor uit de bus
Motor uit elkaar
Klep kapot. Verder troffen we aan dat de cilinders van binnen spiegelglad waren, geen hoonspoor meer te zien. De koppen waren gebarsten, maar dit wisten we al, er zat een ring ergens om de zuiger (niet onthouden hoe die heet) die op een millimeter niet afsloot, eigenlijk alles wat we bekeken was prut. Op basis hiervan carter ook maar gespleten: Nokkenaslagers waren versleten, nokkenas zaten voelbare krassen in, er was een groef gesleten in het carter...
Een baalmoment, 15.000 km geleden goed betaald voor een gereviseerd blok. Nu opnieuw een volledige revisie voor je kiezen krijgen. Maar met dit keer het verschil: Ik kon elke stap zien gebeuren. Dus dat hebben we gedaan.
Nokkenas geslepen
Carter gelijnboord, nieuw lagerwerk,
Nieuwe zuigers, nieuwe cilinders, nieuwe koppen, etc etc.
Hopelijk is dit het einde van het hoofdstuk 'motor'... Busje rijdt nu in elk geval als nooit tevoren!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Weet je zeker dat je vorige blok wel goed (aantoonbaar) is gereviseerd?
Na 15000 mogen de cilinders en zuigervere nog niet zover zijn versleten, het lijkt er op dat deze niet zijn vervangen of gehoond bij de vorige revisie.
Heb je de motor nu ook laten afstellen op een vermogensbank, dat zou ik we doen als je dat nog niet hebt gedaan.
Na 15000 mogen de cilinders en zuigervere nog niet zover zijn versleten, het lijkt er op dat deze niet zijn vervangen of gehoond bij de vorige revisie.
Heb je de motor nu ook laten afstellen op een vermogensbank, dat zou ik we doen als je dat nog niet hebt gedaan.
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
blokkever schreef:Weet je zeker dat je vorige blok wel goed (aantoonbaar) is gereviseerd?
Na 15000 mogen de cilinders en zuigervere nog niet zover zijn versleten, het lijkt er op dat deze niet zijn vervangen of gehoond bij de vorige revisie.
Nee, daar twijfelde ik ook over, maar de partij die het heeft gedaan is wel een betrouwbare naam in de branche, dus dat moet haast wel. Anyways, daar ga ik niet achterkomen en door een eerder uitgelegd dilemma rondom de inbouw van dit blok kan ik nergens aanspraak op maken. Niet zeuren dus en gewoon van de zonnige kant bekijken.
Heb je de motor nu ook laten afstellen op een vermogensbank, dat zou ik we doen als je dat nog niet hebt gedaan.
Nog niet! Waar kan je zoiets laten doen? En waarom?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Hr engineering. Doordat je dan zeker weet dat alles goed afgesteld is. Ontsteking en carb. Dus de motor wordt niet te warm.
Maar.... kost zo 250 euro of meer...
Maar.... kost zo 250 euro of meer...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Beijaflor (T2B 1979)
Dat is altijd nog goedkoper dan nog een keer een motor in de soep draaien
Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat je de oorzaak van het in de soep draaien moet zien te vinden en aanpakken.
Dat kan ook op ander manieren, o.a olietemperatuur, cilinderkoptemperatuur en wide band lambdasensor er op te zetten, maar ook dat is een investering.
Je kunt dan wel constant monitoren en kun je direct ingrijpen wanneer er iets mis gaat.
En je rijdt op LPG toch? daarvoor moet de ontsteking ook anders worden afgesteld!
Eigenlijk bedoel ik te zeggen dat je de oorzaak van het in de soep draaien moet zien te vinden en aanpakken.
Dat kan ook op ander manieren, o.a olietemperatuur, cilinderkoptemperatuur en wide band lambdasensor er op te zetten, maar ook dat is een investering.
Je kunt dan wel constant monitoren en kun je direct ingrijpen wanneer er iets mis gaat.
En je rijdt op LPG toch? daarvoor moet de ontsteking ook anders worden afgesteld!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Beijaflor (T2B 1979)
ZO! Als ik die klep zo zie heb je nog echt strontmazzel gehad dat de rest nog te redden was.
Wat heb je als compressieverhouding gehanteerd? Origineel of iets hoger? In het laatste geval sowieso niet onverstandig om eens een bezoekje aan de rollenbank te brengen.
Wat heb je als compressieverhouding gehanteerd? Origineel of iets hoger? In het laatste geval sowieso niet onverstandig om eens een bezoekje aan de rollenbank te brengen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979) Remlichtenvraagje
Vraag: Als ik rem gaan mijn remlichten niet branden.
Onder de bus kan ik maar 1 remlichtschakelaar /drukschakelaar vinden. De draden van deze schakelaar krijgen geen stroom, dus geven ze ook niks door bij intrappen van de rem. Nu mijn mysterie: Waar kijk ik nu? In mijn zekeringenkastje zijn alle zekeringen tip-top. Onder mijn dashboard is het een enorme chaos aan draden. Als ik mijn rempedaal intrap is er geen enkele zekering die reageert.
Wat is de logische volgende stap, behalve: wegbrengen naar de garage
Onder de bus kan ik maar 1 remlichtschakelaar /drukschakelaar vinden. De draden van deze schakelaar krijgen geen stroom, dus geven ze ook niks door bij intrappen van de rem. Nu mijn mysterie: Waar kijk ik nu? In mijn zekeringenkastje zijn alle zekeringen tip-top. Onder mijn dashboard is het een enorme chaos aan draden. Als ik mijn rempedaal intrap is er geen enkele zekering die reageert.
Wat is de logische volgende stap, behalve: wegbrengen naar de garage
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Beijaflor (T2B 1979) Remlichtenvraagje
het is een schakelaar. dus als je de kabels verbind handmatig dan zouden je remlichten het moeten doen. doen ze het dan nog steeds niet dan is er een elektra probleem(lampje stuk;)) doen ze het wel dan is er een schakelaar probleem of geen remdruk.. maar dat had je waarschijnlijk gemerkt...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige