123 ignition en 2 liter injectie
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Maar geldt dat voor elk type motor?wanneer je hem draait zonder verdeler?
Jw
Jw
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Vast niet, maar wel voor elke luchtgekoelde VW motor, zovel type 1 als type 4.
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Ik heb vanmiddag nog eens een poging gedaan om de 123 te monteren (had de oude er terug opgezet)
Rotor van de 123 staat bij mij exact hetzelfde als bij de oude, dus ik heb nogmaals cilinder 1 op bdp gezet (en rotor wijst naar bougiekabel van cil 1) dan de oude eraf, nieuwe op exact dezelfde manier erop.
Zelfs rotorkap vd oude gebruikt om zeker geen kabels verkeerd te steken maar bus doet niets meer
Oude er terug op en hij start direct
Ik geloof niet meer in die 123...
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Rotor van de 123 staat bij mij exact hetzelfde als bij de oude, dus ik heb nogmaals cilinder 1 op bdp gezet (en rotor wijst naar bougiekabel van cil 1) dan de oude eraf, nieuwe op exact dezelfde manier erop.
Zelfs rotorkap vd oude gebruikt om zeker geen kabels verkeerd te steken maar bus doet niets meer
Oude er terug op en hij start direct
Ik geloof niet meer in die 123...
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Ik weet niet of je een beetje bij mij mij in de buurt woont maar ik wil best wel even een keer met je mee kijken.
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
blokkever schreef:Ik weet niet of je een beetje bij mij mij in de buurt woont maar ik wil best wel even een keer met je mee kijken.
Tof dat je dat voorstelt maar ik woon in Antwerpen. Mijn huidige ontsteking geeft veel te veel voorontsteking waardoor ik voorlopig ook niet te veel meer durf rondrijden ( motor wordt te warm...)
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
- Humby
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hemiksem (België)
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Hey Freggie, ik ben van Hemiksem.
Je mag gerust even tot hier komen, dan kan ik je huidige ontsteking iets terug stellen.
Met die 123 kan het misschien iets klein zijn, wat je over het hoofd ziet.
aircooled greetz,
Humby
Je mag gerust even tot hier komen, dan kan ik je huidige ontsteking iets terug stellen.
Met die 123 kan het misschien iets klein zijn, wat je over het hoofd ziet.
aircooled greetz,
Humby
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Humby schreef:Hey Freggie, ik ben van Hemiksem.
Je mag gerust even tot hier komen, dan kan ik je huidige ontsteking iets terug stellen.
Met die 123 kan het misschien iets klein zijn, wat je over het hoofd ziet.
aircooled greetz,
Humby
Hey Humby,
Probleem dat ik heb met mijn huidige ontsteking is dat de centrifugaalvervroeging niet meer werkt zoals het hoort. Ik heb nog een andere verdeler liggen waar de vervroeging vastzit en die ik ondertussen helemaal uit elkaar gehaald heb. Echter de 2 "fiberwashers" zijn allebei gebroken dus ik krijg hem voorlopig niet terug in elkaar zoals het hoort. Om van alle problemen af te zijn had ik de 123 gekocht. Inderdaad waarschijnlijk iets kleins wat ik over het hoofd zie.
Zie je het eventueel zitten om daar eens mee naar te kijken? Hemiksem is niet ver...
Alvast bedankt iedereen voor jullie hulp!!
Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Ik heb gisteren nog eens een poging gedaan om de 123 te plaatsen.
Timing identiek zoals de oude maar deze keer heb ik een andere bobijn gebruikt (een origine die ik nog had liggen)
Deze keer ploft de motor wel af en toe! Hij slaat niet aan maar er gebeurt wel al iets.
Zou het kunnen dat de 123 een speciale bobijn nodig heeft?
weerstand primair van de 2 bobines die ik al getest heb: 3,3ohm, weerstand secundair: 8700ohm voor de bobine die erop stond, 5700ohm voor de bobine die ik nu gebruikt heb...
ik heb geen idee of die waardes ok zijn.
Timing identiek zoals de oude maar deze keer heb ik een andere bobijn gebruikt (een origine die ik nog had liggen)
Deze keer ploft de motor wel af en toe! Hij slaat niet aan maar er gebeurt wel al iets.
Zou het kunnen dat de 123 een speciale bobijn nodig heeft?
weerstand primair van de 2 bobines die ik al getest heb: 3,3ohm, weerstand secundair: 8700ohm voor de bobine die erop stond, 5700ohm voor de bobine die ik nu gebruikt heb...
ik heb geen idee of die waardes ok zijn.
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
123 ignition geeft aan dat je een zwaardere bobine moet plaatsen. Ik heb mijn originele vervangen door een Bosch blue.
Hoe kom je aan de juiste curve voor een 2 liter motor? Die wordt door 123 ignition niet geleverd.
Ik ben in de meivakantie heen en weer gereden naar Zuid Frankrijk (3200 kilometer). De 123 ignition (en de bus) reed probleemloos. Tijdens het rijden af en toe op de achterbank de gegevens uitgelezen. De motortemperatuur kwam niet boven de 80 graden maar dat zal komen omdat de temp sensor niet op de heetste plek zit.
Ik heb ook nog een poging gedaan om het brandstofgebruik bij te houden....is me niet gelukt!!
Hoe kom je aan de juiste curve voor een 2 liter motor? Die wordt door 123 ignition niet geleverd.
Ik ben in de meivakantie heen en weer gereden naar Zuid Frankrijk (3200 kilometer). De 123 ignition (en de bus) reed probleemloos. Tijdens het rijden af en toe op de achterbank de gegevens uitgelezen. De motortemperatuur kwam niet boven de 80 graden maar dat zal komen omdat de temp sensor niet op de heetste plek zit.
Ik heb ook nog een poging gedaan om het brandstofgebruik bij te houden....is me niet gelukt!!
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Ik heb een tune + waar ik de curve zelf in kan programmeren. Ik heb dit samen met Frank van Albertronic gedaan dus dat moet wel goed zitten denk ik.
Ik had er een Bosch blue opstaan... wel de deze: http://www.ratwell.com/technical/BlueCoil/JK.jpg
Volgens Ratwell niet de beste. Met een originele (zwarte) Bosch bobine start ie wel bijna dus ik denk dat het toch iets te maken heeft met de bobine. Het zijn geen nieuwe dus ik heb geen idee in welke staat ze zijn.
Die 80° is de olietemperatuur veronderstel ik?
Ik had er een Bosch blue opstaan... wel de deze: http://www.ratwell.com/technical/BlueCoil/JK.jpg
Volgens Ratwell niet de beste. Met een originele (zwarte) Bosch bobine start ie wel bijna dus ik denk dat het toch iets te maken heeft met de bobine. Het zijn geen nieuwe dus ik heb geen idee in welke staat ze zijn.
Die 80° is de olietemperatuur veronderstel ik?
- Robert Panobus
- Gevorderde
- Berichten: 506
- Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Breda
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Ik weet niet of het met een 123 ook zo is, maar bij de 009 die ik een tijdje gebruikt heb zaten de bougiekabels (ik geloof) een kwartslag gedraaid op de verdeler. Dus verdelerkap één op één overzetten van origineel naar 009 kan daar niet bij. Ze moesten allemaal 1 plaatsje opschuiven. Misschien is dat bij de 123 ook zo?
Hoewel ik uit post 3 op kan maken dat je dat al gecontroleerd hebt....
Hoewel ik uit post 3 op kan maken dat je dat al gecontroleerd hebt....
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Ik heb dat stukje Ratwell nagelezen, die Bosch blue is voor de originele ontsteking niet de beste....en niet de slechtste. Maar daar heb je niets aan met een 123 ignition...die heeft weer andere specificaties. Bij de 123 ignitionshop raden ze de Bosch blue aan....Je kan ook wat zwaarders nemen met een 123.
Ik zou een bougiekabel los maken en kijken of je een goede vonk trekt. Zo nee kijken of de bobine een goede vonk maakt. Als dat niet zo is en de bobine staat goed op spanning dan zou ik een nieuwe bobine kopen (tientjes).
Ik zou een bougiekabel los maken en kijken of je een goede vonk trekt. Zo nee kijken of de bobine een goede vonk maakt. Als dat niet zo is en de bobine staat goed op spanning dan zou ik een nieuwe bobine kopen (tientjes).
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Nieuwe Beru red erop en hij start als nooit tevoren!!!
probleem is dus opgelost...
probleem is dus opgelost...
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Mooi dat hij het doet maar vind het een kwalijke zaak dat die 123 ontsteking zo gevoelig is en dat hij dan dus niets meer doet, dat zou volgens mij ook kunnen betekenen dat je er onderweg problemen mee krijgt als de bobine zwak word oid. mss een id om tzt een reserve bobine in de bus te gooien als je een lange trip gaat maken??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!