123 ignition en 2 liter injectie
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
123 ignition en 2 liter injectie
Ik rij elke dag met een 2 liter injectie personenbus en ik wil;
• Hogere betrouwbaarheid
• minder onderhoud
• volgend jaar overstappen op lpg (ben ik nog aan het uitzoeken)
• dan lpg en benzine kunnen wisselen en op beide goed kunnen rijden
Ik heb gelezen;
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=10583
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=10110
Ik heb veel ervaring met een 123 ignition. Heel betrouwbaar en geen onderhoud. Pertronics is geen vervanger van het geheel maar een upgrade van het puntjesdeel. Switchen tussen benzine en gas is geen optie.
Ik heb een Injectieblok en de verdeler is zeldzaam. Als ik met de stroboscoop controleer merk ik dat de verdeler niet heel stabiel meer is. Is voor mij ook een reden om te kiezen voor een 123 ignition.
Probleem is dat de curve voor de 2 liter niet in de standaard 123 ontsteking zit. De 123Tune en tune+ heb ik bekeken. De + die nog niet echt beschikbaar is heeft dan bluetooth in plaats van een kabeltje. Geef mij maar een kabeltje.
Je kunt de curve helemaal zelf samenstellen. Wat mij erg aansprak in de 123Tune is dat je eenvoudig rijdend tussen twee curves kan schakelen. Eentje met meer power en iets meer vervroeging, de ander iets later voor koeler rijden en je kan schakelen van benzine naar lpg. Die laatste lijkt me heel handig.
Klopt het dat ik dan moet kiezen voor een 123 tune, model V (waar koop ik hem met een goed advies). Kan iemand mij helpen met een curve? Of uitleggen hoe ik die curve kan samenstellen?
• Hogere betrouwbaarheid
• minder onderhoud
• volgend jaar overstappen op lpg (ben ik nog aan het uitzoeken)
• dan lpg en benzine kunnen wisselen en op beide goed kunnen rijden
Ik heb gelezen;
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=10583
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=10110
Ik heb veel ervaring met een 123 ignition. Heel betrouwbaar en geen onderhoud. Pertronics is geen vervanger van het geheel maar een upgrade van het puntjesdeel. Switchen tussen benzine en gas is geen optie.
Ik heb een Injectieblok en de verdeler is zeldzaam. Als ik met de stroboscoop controleer merk ik dat de verdeler niet heel stabiel meer is. Is voor mij ook een reden om te kiezen voor een 123 ignition.
Probleem is dat de curve voor de 2 liter niet in de standaard 123 ontsteking zit. De 123Tune en tune+ heb ik bekeken. De + die nog niet echt beschikbaar is heeft dan bluetooth in plaats van een kabeltje. Geef mij maar een kabeltje.
Je kunt de curve helemaal zelf samenstellen. Wat mij erg aansprak in de 123Tune is dat je eenvoudig rijdend tussen twee curves kan schakelen. Eentje met meer power en iets meer vervroeging, de ander iets later voor koeler rijden en je kan schakelen van benzine naar lpg. Die laatste lijkt me heel handig.
Klopt het dat ik dan moet kiezen voor een 123 tune, model V (waar koop ik hem met een goed advies). Kan iemand mij helpen met een curve? Of uitleggen hoe ik die curve kan samenstellen?
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
De 123 tune is de juiste keuze!
Simpel met een windows laptop te programmeren en twee curves te maken.
Meten is weten en het beste is om dit in te regelen op een dyno bank.
Hiermee kan je zelf een optimale curve maken onder belasting en daarmee jou motor perfect inde regelen.
Simpel met een windows laptop te programmeren en twee curves te maken.
Meten is weten en het beste is om dit in te regelen op een dyno bank.
Hiermee kan je zelf een optimale curve maken onder belasting en daarmee jou motor perfect inde regelen.
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Of naar iemand gaan die de curves al ongeveer weet, in doesburg zit een adres die dit wel kan...
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
oke bedankt! Ik ga een afspraak maken, je bedoelt dan HR engineering in Doesburg?
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Ja precies
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Heb net een 123 tune+ geinstalleerd op mijn 2l injectie maar de motor slaat niet meer aan.
basisafstelling is correct en de juiste curve is voorgeprogrammeerd.
heb nog niet verder gezocht maar kan het zijn dat de ecu een signaal mist nu? ik lees op internet dat er systemen zijn die niet werken op een FI...
blauwe draad aangesloten op een punt vd motor, de rode op de 15 vd bobijn en de zwarte op de 1 van de bobijn.
klopt toch zo?
specialisten hier die me op weg kunnen helpen?
basisafstelling is correct en de juiste curve is voorgeprogrammeerd.
heb nog niet verder gezocht maar kan het zijn dat de ecu een signaal mist nu? ik lees op internet dat er systemen zijn die niet werken op een FI...
blauwe draad aangesloten op een punt vd motor, de rode op de 15 vd bobijn en de zwarte op de 1 van de bobijn.
klopt toch zo?
specialisten hier die me op weg kunnen helpen?
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Krijg je wel een vonk tijdens het starten?
En heb je de witte kabel die naar de ECU gaat wel weer aangesloten.
Voor de aansluiting van de draden van de 123 ignition moet je de instructies volgen, ik neem aan dat je die er bij de aankoop bij hebt gekregen.
P.s. ik heb net de instructie manual even bekeken, je hebt het zo wel goed aangesloten!
Er komt wel spanning op punt 15 van de bobine te staan als het contact aan staat?, zal ook wel, anders krijg je ook geen bluetooth verbinding met de ontsteking.
Wel jammer dat je niet kunt schakelen tussen twee curves met deze ontsteking, in tegenstelling tot de normale tune (zonder +), dat wil ik n.l. wel graag voor het rijden op LPG.
En heb je de witte kabel die naar de ECU gaat wel weer aangesloten.
Voor de aansluiting van de draden van de 123 ignition moet je de instructies volgen, ik neem aan dat je die er bij de aankoop bij hebt gekregen.
P.s. ik heb net de instructie manual even bekeken, je hebt het zo wel goed aangesloten!
Er komt wel spanning op punt 15 van de bobine te staan als het contact aan staat?, zal ook wel, anders krijg je ook geen bluetooth verbinding met de ontsteking.
Wel jammer dat je niet kunt schakelen tussen twee curves met deze ontsteking, in tegenstelling tot de normale tune (zonder +), dat wil ik n.l. wel graag voor het rijden op LPG.
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Net nog even opnieuw wat nagekeken; ik krijg een vonk tijdens het starten en de brandstofpomp slaat ook aan...
(ruik ik overigens ook)
mss toch foute basisafstelling? ik heb cil 1 via de indicatie op de ventilator op tdc gezet, rotor staat ook op cil 1 en dan de 123 zo bijgedraaid dat het groene ledje brandt...
ik weet het niet meer...
(ruik ik overigens ook)
mss toch foute basisafstelling? ik heb cil 1 via de indicatie op de ventilator op tdc gezet, rotor staat ook op cil 1 en dan de 123 zo bijgedraaid dat het groene ledje brandt...
ik weet het niet meer...
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Heb je de witte signaal draad ook weer op de bobine aangesloten?
Anders denk ik dat je de bougiekabels niet op de juiste plek hebt aangesloten.
En niet onbelangrijk, zit de rotor wel in de verdelerkap?
Anders denk ik dat je de bougiekabels niet op de juiste plek hebt aangesloten.
En niet onbelangrijk, zit de rotor wel in de verdelerkap?
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Alles was goed aangesloten en de rotor zat er ook in.
Ik heb uiteindelijk de originele ontsteking teruggeplaatst en dan start hij terug.
Het lijkt alsof de 123 tune niet op de juiste moment een ontsteking geeft terwijl alles juist staat
Ik heb uiteindelijk de originele ontsteking teruggeplaatst en dan start hij terug.
Het lijkt alsof de 123 tune niet op de juiste moment een ontsteking geeft terwijl alles juist staat
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
freggy schreef:Net nog even opnieuw wat nagekeken; ik krijg een vonk tijdens het starten en de brandstofpomp slaat ook aan...
(ruik ik overigens ook)
mss toch foute basisafstelling? ik heb cil 1 via de indicatie op de ventilator op tdc gezet, rotor staat ook op cil 1 en dan de 123 zo bijgedraaid dat het groene ledje brandt...
ik weet het niet meer...
Weet je zeker dat dit TDC voor cilinder 1 was en niet cilinder 3? Krukas doet 2 omwentelingen voor 1 omwenteling van de verdeleras. Daarnaast zijn bij mijn beste weten de bougiekabels van een 123 uitgelijnd op een 009 ontstekingstype en die zijn een halve slag gedraaid. Dat zet je gauw op het verkeerde been (en wellicht ook een grote klap tot gevolg).
Makkelijkst is de rechter kleppendeksel te verwijderen en kijken naar de inlaat klep van cilinder 1. Draai rechtsom op de krukas en zodra je deze klep ziet sluiten (tuimelaar komt richting buitenkant bus), dan doordraaien naar TDC. Dan weet je zeker dat je op cilinder 1 zit.
Doe dit wel met OF de oude verdeler OF de nieuwe verdeler gemonteerd. Verdraai NOOIT de krukas zonder verdeler. Dit heeft onherstelbare schade tot gevolg.
Zet vervolgens de 123 erin, check of alles goed vast zit en aansluit en kijk naar welke bougiekabel de rotor wijst. Dat is 1. Vervolgens rechtsom in volgorde van 1-4-3-2 aansluiten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Je kunt ook even kijken welke kant de rotor van de originele onsteking op staat (makkelijkst torn je de motor totdat deze op cilinder 1 staat).
Daarna monteer je de 123ignition weer en kijk je in welke richting de rotor dan staat, op die plek moet dan de bougiekabel van cilinder 1 aangesloten worden en de rest volgt dan vanzelf!
Daarna monteer je de 123ignition weer en kijk je in welke richting de rotor dan staat, op die plek moet dan de bougiekabel van cilinder 1 aangesloten worden en de rest volgt dan vanzelf!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Wat is de schade wanneer je de motor rond draait zonder verdeler gemonteerd??
Jw
Jw
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
Hallo ik wil je vooral even helpen met het 123 systeem. Kabels wel en niet aangesloten is natuurlijk heel belangrijk maar het viel mij vooral op dat je het zelfde struikel blok heeft dat ik had. Want je gaf aan dat het ontsteking systeem had gedraaid. Tot het lampje brand. Dit is de stand die je kan gebruiken om hem veilig te kunne starten om de juiste timing te gaan zetten . Je moet even kijken bij paruzzi daar kan je de juiste timing op zoeken . Bij mij is het 31 graden voor bij tdc dus je zoekt tdc op. Dan teken je de 31 graden op je pulli of je hebt al een graden boog op je pulli. Dan start je motor en ga je zoeken ( oja vacuum doos als je die hebt afpluggen) naar 31 graden max vevroegt. Dat houdt in dat je veel gas geeft en als het streepje niet meer beweegt dan zit je op bijv 36 gr of 32 je moet dan gaan draaien aan je ontsteking om de juiste timing te krijgen.
Dan de volgende issue je moet zeker weten wat cilinder een is. Want bij je oude ontsteking staat je rotor iets anders dan je 123 ontsteking de positie van je rotor is anders. Dus je had je oude ontsteking op cylinder 1 moeten zetten . Geen probleem volg de instructies van hanhoo. Dus zoek het moment dat cylinder 1 de kleppen openstaan. Dan zal je zien dat je streep je ook op tdc staat.
Natuurlijk heb je een stroboscoop nodig
Veel plezier en ik hoop dat je snel weer mag rijden
Gr david
Dan de volgende issue je moet zeker weten wat cilinder een is. Want bij je oude ontsteking staat je rotor iets anders dan je 123 ontsteking de positie van je rotor is anders. Dus je had je oude ontsteking op cylinder 1 moeten zetten . Geen probleem volg de instructies van hanhoo. Dus zoek het moment dat cylinder 1 de kleppen openstaan. Dan zal je zien dat je streep je ook op tdc staat.
Natuurlijk heb je een stroboscoop nodig
Veel plezier en ik hoop dat je snel weer mag rijden
Gr david
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: 123 ignition en 2 liter injectie
transporterT2 schreef:Wat is de schade wanneer je de motor rond draait zonder verdeler gemonteerd??
Jw
een kapotte worm op je krukas doordat de as omhoog kan komen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!