Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 11, 2015 19:54 pm

fahtal schreef:Al zonnepanelen geregeld?


Zoals Wilfred zei, toevallig deze week weer contact gehad. Was er een tijdje niet van gekomen, maar heb nu ruimte om het te installeren, voordat straks het interieur dingen weer bemoeilijkt. Het dak ligt er ook nog los op, want evt. ook nog een voordeeltje kan zijn.
Moet nog een keer m'n dak nameten, wat ik steeds vergeet, aangezien de breedte volgens mijn oude gegevens 95 cm is (dak loopt taps toe) en de meeste panelen van Wilfred een meter breed zijn. Denk dat 2,5 cm uitsteken aan weerszijden net lelijk is...
In de lengte heb ik iets van 80 cm, dus dat gaat ook niet werken.
Maar misschien dat Wilfred nog andere maten had liggen. Wordt vervolgd ... :)

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 18, 2015 18:27 pm

Weekje weinig kunnen doen helaas, maar ik ben gisteren weer verder gegaan met de vloerisolatie toen ik me bedacht dat het toch wel heel onhandig is om niet in dit stadium gordels achterin te installeren. In principe zal ik er voornamelijk zelf in rijden, maar m'n broer, schoonzus en hun dochtertje moeten natuurlijk ook mee kunnen of de bus kunnen lenen voor de vakantie, en om die kleine van een jaar oud veilig mee te kunnen nemen is een goede gordel achterin toch wel een must. Eerst wilde ik dit pas in de zomer doen, maar nu de bus nog kaal is, is het zoveel makkelijker dat het toch echt wel loont om het nu te doen (yup, het bekende verhaal... :evil: :lol: 8-) )

Na alle gordeltopics gelezen te hebben (dank Fahtal voor het verzameltopic) ben ik als kinderloze vrijgezel definitief geïntroduceerd in de wondere wereld van Maxi-Cosi's, kinderzitjes en wat dies meer zij. Na de verschillende keuzes overwogen te hebben, heb ik besloten om een automatische 3-punts rolgordel aan de linkerkant, dus tegen het raam aan, te plaatsen. Voor de andere plek (heb een 2/3 bank achterin) een 'normale' heupgordel, waarschijnlijk niet automatisch. Deze kan ik dan onder de bank verstoppen als ik hem niet nodig heb.

In dit topic komt goed naar voren hoe de 3-punts gordel bevestigt dient te worden. De naam Waldo kwam een aantal keer ter sprake en nadat de VW adresjes waar ik de afgelopen tijd regelmatig kwam de beugel voor tegen de raamstijl niet bleken te hebben, heb ik hem even gebeld. Hij heeft de beugel op voorraad en die ga ik morgen halen.
Helaas zitten er geen bevestigingspunten in mijn bus in de beplating, dus zal deze zelf moeten aanbrengen. Hier had hij geen plaatjes voor, dus deze plaatjes gevonden bij VolksRepairs:

Afbeelding

Er komen er drie achter de plaat waar de tank achter zit, en eentje achter de wielkast. Ik kan deze er toch gewoon aan de achterkant tegenaan brengen? Moet dit per se gelast worden, of is een beetje kit ook goed? In principe hoeft het alleen op z'n plek gehouden te worden toch, aangezien de aangedraaide bevestigingsbout ervoor zorgt dat het geheel geen kant op kan. Of toch lassen, ivm trillen oid? Graag jullie advies.

Afbeelding
Vraag aan Fahtal (of Jerupke): je beschrijft in deze post en met bovenstaande afbeelding hoe je een blokje met moer in het gat onder het raam krijgt. Is dat blokje home made, dwz een plaatje met een moer erop gelast? Zo ja, heb je hier dan een normale M12 of M10 moer voor gebruikt?

Heb ik verder nog iets over het hoofd gezien? Bij voorbaat dank voor de tips.
Laatst gewijzigd door Tookster op vr dec 18, 2015 19:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door fahtal » vr dec 18, 2015 18:55 pm

Homemade. En ik heb een gordel moer gebruikt. Fijne draad. Maar voor dat ding van Waldo kan je denk ik wel standaard draad gebruiken..

Ik vind mijn oplossing mooier. Daarbij zit de gordel rol niet in je bed maar op de Wielkast naast onder de bank...

Zeker als het niet jou kind is zou ik die automaat rol niet in mijn bed willen...

En ja kit is prima.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 18, 2015 19:53 pm

Thanks voor je snelle reactie.

fahtal schreef:
Ik vind mijn oplossing mooier. Daarbij zit de gordel rol niet in je bed maar op de Wielkast naast onder de bank...



Ah, wacht, ik had niet gezien dat je het oprolmechanisme op een andere plek hebt bevestigd dan de overige besproken voorbeelden. De foto in jouw topic waarin het zichtbaar is had ik niet goed bekeken, kon het niet goed zien en zie nu pas dat ie weggewerkt zit onder de bank.
Mooie oplossing idd, maar mijn bed komt iets hoger te liggen ivm dubbele bodem, dus de oplossing van Waldo is prima, het rolmechanisme komt dan tussen de motorbeplating en de plank waar de kussens op liggen.
Waarom zou het btw erg zijn voor een kind als die automaat wel naast t bed zou zitten?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door fahtal » vr dec 18, 2015 20:26 pm

Niet voor het kind maar voor degene die er tegen stoot tijdens het slapen. Maar inderdaad jij zal er geen last van krijgen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » vr dec 18, 2015 20:28 pm

ah ok.
groet wouter

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » za dec 26, 2015 13:31 pm

Iedereen mooie dagen toegewenst en natuurlijk een goed jaar met veel mooie buskilometers.
Groet Wouter

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » di feb 16, 2016 16:59 pm

Een tijd niks van me laten horen, helaas niet zoveel kunnen sleutelen als gewenst. Hier een korte fotoreportage van mijn vorderingen:

* Ontdreuning, isolatie en vloer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


* Gordels achter. Ook te zien op de derde foto hierboven. In dit draadje nog een korte toelichting en meer foto's.

Afbeelding
Montage geleider driepuntsgordel

* Rock and roll achterbank (gevonden in een oude T3) & kastje aan de zijkant

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles heb ik van afvalhout gemaakt, dus let niet op de gaten in de plank etc. Als de bus straks weer rijdt, gaan een bevriende meubelmaakster en ik het interieur opnieuw bouwen uit mooi hout, in haar atelier. Dit is meer voor de maten en of ik het een prettige indeling vind. Het kastje links van de schuifdeur wordt een dichte kast voor pannen en servies. Aan de achterkant, onder de gaten te zien op de laatste foto, wordt een "boekenkastje" (oftewel één plank haha). Onder de achterbank komen twee bakken/lades voor eten&drinken.

* Stoel achter bestuurder en keukenblokje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stoel achter de bestuurderstoel krijgt een iets 'luiere' rugleuning. Zal ik tijdens mijn reis ook veel als opslag gebruiken tijdens het rijden. In de zomer heb ik de oude koelkast van de baas van de haven voor een goede prijs kunnen overnemen, ben ik echt mega blij mee, goeie upgrade. Naast de koelkast een schoonwatertank (13L) en twee Campinggaz gastankjes (1 reserve). Heb nog naar een LPG tank gekeken, maar door de hoge kosten die ik al gemaakt heb nu niet haalbaar.
Gekozen voor de optie van een los gasfornuis (deze hele toffe 3-pits), waardoor je lekker buiten of onder de voortent kan koken als je ergens iets langer blijft. 3-pits, zodat de pannen niet continu met elkaar lopen te ellebogen voor wat ruimte). Er komt een klein wasbakje in van 17 cm breed, met waterpompje en koudwaterkraantje, voornamelijk bedoeld voor een klein afwasje of om een afwasteil te vullen. Vuilwaterafvoer dmv afvoer naar waterzak die je tijdens het kamperen onder je bus kunt leggen (thanks voor de tip Hanhoo!). Dit alles vanuit de idee dat je zoveel mogelijk buiten leeft, maar als het moet ook binnen kunt leven en koken. Spullen zijn besteld, maar heb het nog niet binnen.
Keukenla komt boven schoonwatertank. Zekeringkastje voor secundaire systeem ergens aan de achterkant, vermoedelijk met enkele schakelaars maar hoe en wat weet ik nog niet precies.
Het keukenblokje is iets breder geworden dan ik in mijn hoofd had, komt met name door het gasflesje, maar je kan nog steeds van voor naar achter lopen als je dat wilt. Mbt de hoogte hoop ik niet boven de raamrand te komen, maar de combi koelkast en fornuisje leidt er waarschijnlijk toe dat het er net 1 of 2 cm boven komt. Vind ik eigenlijk wel jammer, maar is niet anders...

Tot zover mijn vorderingen. Hopelijk binnenkort foto's van het interieur maar dan met "echt" hout :)

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » di feb 16, 2016 17:33 pm

Graag zou ik nog wel een vraag willen stellen:
Toen ik in de zomer de bus achteruit uit de spuitcabine rolde, is de gaskabel om de linker achteras vast komen te zitten. Toen ik het ontdekte was het kwaad al geschied: de bak was links omhoog getrokken en de kabel had zich in de ashoes gevroten.

Afbeelding

Hanhoo gaf een goede tip: na de bus op te hebben gekrikt en het wiel gedraaid te hebben, hoorde ik geen rare geluiden. De ashoes is er echter wel af.
Uit de Bentley, Youtube en de verschillende online shops kan ik echter niet afleiden of ik nou een nieuwe nodig heb en wat er precies los moet. Heb van die deelbare gezien, is dat wat? Zou fijn zijn als iemand me een zetje in de goede richting kan geven. Cheers!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door blokkever » di feb 16, 2016 18:40 pm

Die deelbare ashoezen zijn bedoeld voor kevers met pendelassen.
Jij hebt gewoon een nieuwe ashoes voor de homokineet nodig, zoiets:
Afbeelding

Of met een montageset en nieuw vet er bij is beter:
Afbeelding

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door transporterT2 » di feb 16, 2016 21:58 pm

Zou er gelijk 2 doen,boutjes aan de bakzijde en wielzijde los en je hebt de as al in je handen.
Wel een vet klusje om hem open te maken,dan alles lekker spoelen en de nieuwe assen erop en het vet erin.
Is niet heel moeilijk om te doen wel een vet klusje :D

jw

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door fahtal » wo feb 17, 2016 6:52 am

Let wel op dat de homokineten niet uit elkaar donderen. Het is nogal een puzzel om alle kogels weer op de plek te krijgen. En het is maar op 1manier goed. Je kan het ook fout doen Maar dan is die niet flexibel.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » zo feb 21, 2016 11:50 am

Thanks all!

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door ko de fries » zo feb 21, 2016 14:05 pm

ik zou een gaatje door alle boutkoppen boren zodat je ze met een ijzerdraadje er door kan borgen
bij mij viel de as van de bak af op de retonde in luxenburg op de terugweg van krabelie [luxbug]
of anders in iedergeval een veer scoteltje onder elke bout stoppen
grtz ko ;)
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » zo feb 21, 2016 18:44 pm

ko de fries schreef:ik zou een gaatje door alle boutkoppen boren zodat je ze met een ijzerdraadje er door kan borgen
bij mij viel de as van de bak af op de retonde in luxenburg op de terugweg van krabelie [luxbug]
of anders in iedergeval een veer scoteltje onder elke bout stoppen
grtz ko ;)

Ai... Goeie tip. Veerschoteltjes zou voldoende moeten zijn toch?

Plaats reactie