nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
nickm
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: di sep 08, 2015 16:56 pm

nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door nickm » di dec 08, 2015 9:57 am

Hallo Allemaal,

Bij deze ga ik een poging wagen om mezelf even voor te stellen!

Ik heet Nick, 29 jaar, werk op een creatieve MBO school en kom uit Tilburg. Afgelopen zomer ben ik voor het eerst gaan kamperen met mijn vriendin. Omdat dit zo goed was bevallen en de ogen van mijn vriendin al wat langer vielen op een Volkswagen busje heb ik besloten om er een voor ons aan te schaffen. Eindelijk zag ik naast dat de schoonheid ook de functie van die busjes in :D Voor haar was het een droom, voor mij was het meer om mijn tijd te verdrijven en mijn handen al wat langer jeukte. Daarnaast gaat ze 3,5 maand naar het buitenland voor stage, genoeg tijd dus voor mij om te gaan restaureren.

Toen we busjes gingen bekijken hadden we ons eigenlijk slecht georiënteerd, we hadden ooit eens van Westfalia gehoord maar daar bleef het ook bij. We zijn in Nijmegen gaan kijken bij een heel slecht busje wat voor 6000 euro te koop stond. Die werd het sowieso niet. Daarna zijn we weeste kijken bij een Westfalia uit 1978 die ook veel werk had. Deze was wel beduidend beter dan de gele uit Nijmegen. Na wat gestoei met de prijs, veel te hebben overlegt met al mijn kennissen die er meer vanaf weten, ben ik tot aanschaf over gegaan. Het is uiteindelijk een Westfalia uit 1978 geworden met een Helsinki interieur! We zijn er super blij mee! Ofja, Zij is pas blij als de bus helemaal functioneert en af is :D Ik ben achteraf erg blij dat we voor een originele westfalia zijn gegaan, geeft voor mij toch dat beetje extra aan functionaliteit en uitstraling.

Goed, ik ben vanaf mijn 23ste bezig geweest met Honda S2000. Die heb ik uiteindelijk zeven gehad, een enorme liefde. Van mijn hobby en expertise ben ik toen der tijd ook mijn 'werk' gaan maken. Ik repareerde cabrio daken, verving ze, reviseerde alles, ging heel Europa door om aan de meest gewilde producten te komen. Toen de markt wat af begon te sterven en de liefde ook ben ik daarmee gestopt. In die tijd heb ik een Honda S2000 uit 2001 100% herbouwd met de meeste gewilde items die die scene kon bedenken.
- Honda s2000 2000
- Honda s2000 2000
- Honda s2000 2001
- Honda s2000 2003
- Honda s2000 2005
- Honda s2000 2005

Mijn vader restaureert al jaren een Volkswagens/Porsches, zo heeft hij nu twee 914's staan.
- Volkswagen super buggy
- Porsche 911 1982
- Porsche 911 1990
- Porsche 914 1972
- Porsche 914 2.0 1976?? (ongeveer dezelfde motor als de bus dus ik kan afkijken :D )

Het is de bedoeling dat de bus weer helemaal in nieuwstaat moet worden gebracht zon echt inbreuk te doen op het origineel. Het interieur zal dan ook zo veel mogelijk origineel worden gehouden met moderne tinten.
De bus zelf willen we graag in duo-tone spuiten. Offwhite + mintgroen. De exacte kleurcodes hebben we nog niet, dat is ook een zorg voor later.

Hoe gaan we het aanpakken (in het kort :) )
- Interieur uitbouwen
- Bus naar de lasser om alle delen tot +/- 40cm boven de grond te lassen
- Bus terug, Motor uitbouwen
- Onderstellen demonteren en alles stralen
- Onderstellen monteren, terug naar de lasser alle delen te lassen vanaf de ramen tot het dak
- Spuiten
- Alles terug opbouwen (het allerleukste werk natuurlijk :D)

Wat foto's van de bus en de restauratie.
Laatst gewijzigd door nickm op di dec 08, 2015 12:56 pm, 9 keer totaal gewijzigd.

nickm
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: di sep 08, 2015 16:56 pm

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door nickm » di dec 08, 2015 10:09 am

Net na de aanschaf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn zon drie maanden geleden begonnen met het uitbouwen van het interieur.
Afbeelding

nickm
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: di sep 08, 2015 16:56 pm

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door nickm » di dec 08, 2015 10:47 am

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hadden dus gesloten om als eerste het gehele interieur opnieuw te doen zonder de oude look te verliezen. (de bus zelf staat bij de lasser).

Interieur:
- Stoffering blijft, die ziet er ook goed uit. Deze wordt enkel gewassen en opnieuw vast gezet.
- Kastjes worden allemaal opnieuw met hpl afgewerkt en waar nodig ook het hout vervangen. Delen die missen worden allemaal opnieuw CNC gefreest. Zo mist de tafel, de bovenkast en de afdekplaat voor de spoelbak.
- alle 'dunne zijpanelen' worden opnieuw gefreesd
- nieuwe vloerbedekking;
- isolatie (nog even uitzoeken wat het beste dempt);
- Nieuwe hemel;
- nieuwe gordijnen;
- nieuw gassysteem;
- nieuwe stickers;
- binnenkant van de bus wordt helemaal offwhite gespoten(exacte kleur moet nog worden bepaald);
- bovenkast (wordt gemaakt als ik de exacte maten kan nemen.);
- nieuwe stoelen (ik weet nog niet welk merk/model, wel dat ze Westfalia bekleed moeten worden :));
- nieuwe gordelspanners

Hier wat impressie foto;s

begonnen met het achterste kastje voor het reserve wiel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen het kookkastje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als eerste het kookstel helemaal aangepakt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kapotte scharnier, iets te lomp gedaan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen het koelkastkastje:
Afbeelding
Afbeelding
kruidenrek:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
nieuwe kraan:
Afbeelding
Afbeelding
afdekplaatje laten frezen:
Afbeelding


eindresultaat:
Afbeelding
Afbeelding

zijflapjes voor de bovenzijde:
Afbeelding

dit kan echt niet, dus opnieuw bekleden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

slaapbank 'hpl delen'
Afbeelding
Afbeelding


Ik hoop dat er een beetje een verhaallijn in zit. Dit is werk van zo'n drie maanden. Kom nu tot de ontdekking dat ik wel wat duidelijkere foto's mag maken.

Groet,

Nick
Laatst gewijzigd door nickm op di dec 08, 2015 12:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door freddeblok » di dec 08, 2015 11:58 am

Man wat ben jij goed en degelijk bezig.
En meteen een mooie foto reportage erbij, je maakt ons blij.
Ben je al lid van onze club?
Laat anders ons al het moois bekijken op onze voorjaarsmeeting als je nog heen lid bent kan je dat daar ook nog doen, maar maar lid worden kan nu natuurlijk ook gewoon even een mailtje en je bent klaar.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door Tuinkabouter90 » di dec 08, 2015 20:23 pm

goed bezig, zijn benieuwd naar het eind resultaat ;-)
en welkom bij de club

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door mobiel70 » di dec 08, 2015 21:47 pm

Welkom op dit forum en bij al onze busvrienden en -dinnen! Je pakt het grondig aan, en het ziet er al mooi uit! Kom naar de voorjaarsmeeting, want anders lopen we een risico dat we ons gaan vervelen (hè Fred?) :mrgreen:
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door Eppo91 » za dec 12, 2015 22:46 pm

Hi Nick, Welkom op Het forum en hopelijk ook bij de VCT2 club.
Leuk een bus erbij in Tilburg, ik kom uit Goirle.
Wist je overigens dat jullie bus hier op dit forum bekend is?
Zoek maar eens op "Olijfje". Misschien handig om wat historie te achterhalen.
Zodra we weer de weg op mogen/kunnen de bussen eens naast elkaar zetten?
Gr. Edward
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
KoosAbrikoos
Beginner
Berichten: 50
Lid geworden op: wo okt 28, 2015 18:50 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Groenlo

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door KoosAbrikoos » zo dec 13, 2015 11:22 am

Há Nick, welkom op het forum! Gave bus. Je pakt het goed aan! Ben benieuwd naar het eindresultaat :-).

nickm
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: di sep 08, 2015 16:56 pm

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door nickm » di dec 15, 2015 12:36 pm

Leuke reacties!

Ik zal eens lid worden wanneer ik wat verder ben met de bus, er moet nog veel gedaan worden!

@eppo91 Cool! we kunnen ze altijd naast elkaar zetten. Volgens mij heb ik jouw bus wel eens zien staan in de loods van (ik weet zo niet wie). Heb ik even onder gelegen zonder aan te raken :D We kunnen binnenkort wellicht een keer afspreken? Heb jij je bus toevallig verlaagd?

Ja, ik heb het verhaal van de bus gelezen, Gelukkig wordt ie nu niet meer in de steek gelaten :D

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door gijsv » di dec 15, 2015 19:08 pm

Welk middel heb jij gebruikt voor het oppoetsen/polijsten van het fornuisje en het aanrecht?

Gebruikersavatar
Groenet2B1974
Beginner
Berichten: 73
Lid geworden op: za sep 26, 2015 23:24 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Vianen

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door Groenet2B1974 » di dec 15, 2015 22:45 pm

Hoi Nick, wat een luxe dat je het laswerk kunt uitbesteden. :mrgreen: ik doe het allemaal zelf maar hoef niet zoveel aan het interieur te doen dus dat scheelt weer.Dat komt bij jou wel weer goed ziet er strak uit. ;)
Ik heb niet genoeg ruimte om hem rondom te doen dus eerst de bestuurders kant dan omdraaien en dan de bijrijders kant :D .
Ik wil hem ook in 2 kleuren doen maar dan met de roller ;) de binnenkant word helemaal hammerite wit en de buiten kant , boven wit onderkant :?: :?: AfbeeldingAfbeelding.
grt Wim v w

nickm
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: di sep 08, 2015 16:56 pm

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door nickm » wo dec 16, 2015 9:20 am

gijsv schreef:Welk middel heb jij gebruikt voor het oppoetsen/polijsten van het fornuisje en het aanrecht?


Ik heb metal polish van Meguiar's gebruikt. Maar ik heb een nieuw middel ontdekt namelijk "Belgom" dat is nog beter(denk ik). Daar heb ik de gordijnrails gisteren mee gepolijst en die blinken echt als spiegels. Ik weet dat ze niet in het zicht komen maar gevoelsmatig moest het even gedaan worden :P

Dat lassen had ik liever zelf gedaan maar ik heb het nooit geleerd. Gelukkig hebben we een aardige kenniskring die het kan doen. Tof dat je zelf kan lassen!!

Ik zal nog even wat foto's posten van de laatste ontwikkelingen!

nickm
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: di sep 08, 2015 16:56 pm

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door nickm » wo dec 16, 2015 9:54 am

Het voorste deel van de cabine:
Nieuwe plaat gemaakt, oude was kapot :(
Afbeelding
Het vinyl wat er overheen komt (ligt daar nog los, zit ondertussen vast!)
Afbeelding

Hemel van van de bovenslaper, het kleine deel wat je in kunt klappen:
Afbeelding
Afbeelding


Zonnekleppen verstevigd. OEM is slappe hap....
Afbeelding
Afbeelding
Stevig karton werkt goed!
Afbeelding
schuim er over heen!
Afbeelding

Vanavond naar de textiel bewerker, ook hier komt geperforeerd vinyl op zoals de rest van de hemel.

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door Eppo91 » wo dec 16, 2015 21:41 pm

nickm schreef:Leuke reacties!

Ik zal eens lid worden wanneer ik wat verder ben met de bus, er moet nog veel gedaan worden!

@eppo91 Cool! we kunnen ze altijd naast elkaar zetten. Volgens mij heb ik jouw bus wel eens zien staan in de loods van (ik weet zo niet wie). Heb ik even onder gelegen zonder aan te raken :D We kunnen binnenkort wellicht een keer afspreken? Heb jij je bus toevallig verlaagd?

Ja, ik heb het verhaal van de bus gelezen, Gelukkig wordt ie nu niet meer in de steek gelaten :D


Nee niet verlaagd, maar dat moet ik misschien wel gaan doen als iedereen er zomaar onder gaat liggen :o :P
Binnenkort afspreken gaat niet want ze zit in de overgangsregeling, vanaf 1 mrt mag ze weer de weg op.
Ze staat nu overigens voor de APK bij de garage. Maar laten we elkaar hier in de gaten houden en dan spreken we bij een voorjaars zonnetje een keer af.
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: nickm's volkswagen T2 westfalia Helsinki 1978

Bericht door JORO » zo dec 27, 2015 19:02 pm

Hey Nick, Lekker bezig en ziet er goed uit door de kasten aan te pakken. Succes ermee!gr joro

Plaats reactie