Redwesty '71

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Redwesty
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 09, 2015 8:43 am
Bouwjaar Bus: 1971

Redwesty '71

Bericht door Redwesty » ma nov 09, 2015 10:10 am

Hallo, Ik ben Maarten, ben 22 jaar oud en woon in Zeeland. Na een Kever opgeknapt te hebben en een 181'er samen met mijn vader, ben ik bij mijn nieuwe project aanbeland; een T2a Westy uit '71. Een Westy stond al een tijdje op mijn verlangenlijstje en de afgelopen maanden hield ik diverse sites in de gaten, waaronder ook deze. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen in Washington, Amerika en heb daar mijn slag kunnen slaan. Waarom in Amerika? Zo is het allemaal gegaan:
De Kever, nog steeds in mijn bezit:

Afbeelding


De 181'er, vorige maand verkocht:

Afbeelding

Afbeelding

Het was eind augustus toen ik een beetje aan het rondneuzen was op TheSamba. Ik had niet direct de intentie om iets te kopen, maar ik houd toch altijd de verkoopsites in de gaten, want wie weet. Die dag was zo'n dag. Tijdens het scrollen kwam ik een Westy uit 1971 tegen. Ik klikte erop las de advertentie en werd doorgelinkt naar een Facebookpagina. Daar stond een filmpje van 5 minuten met een rondleiding van de Westy.

De Westy trok mijn interesse omdat het ding nog in de originele lak stond, de neus geen deuken had en het interieur bijna helemaal compleet was. Ik stuurde een mail met de vraag of ze ook aan internationale verkopen deed en liet mijn telefoonnummer achter. Verschepen was geen probleem en toen werd het serieus.

De weken daarna volgden meer filmpjes, foto's en kwam ook het verhaal waarom ze de camper verkocht. Haar man had was recent overleden en aan haar de taak om de hobby van hem te verkopen. Circa 30 dertig bussen, 20 Kevers en een berg aan onderdelen stonden daar te wachten op een nieuwe eigenaar. Een daarvan was ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het besef kwam dat ik -nog studerende- er niet drie auto's op na kon houden en ik besloot de 181 te verkopen. Binnen twee weken ging die op transport naar Duitsland. Het geld ging naar de Westy en ik regelde een 'shipper'. Hij zorge dat de bus in Washington werd opgehaald, 1400 kilometer over de weg naar California werd gebracht. Vanaf daar ging de Westy aan boord om vervolgens nog 9 havens aan te doen en deze week is het dan zo ver; Rotterdam.


De plannen zijn om eerst te kijken of alle elektriciteit werkt en anders werkend te krijgen en dan de motor aan de praat te krijgen. Vervolgens het laswerk aan te pakken, want ik weet sowieso dat de linker dorpel vervangen moet worden, de wielschermrand links en de voorvloer links en rechts. Tevens moet er een nieuwe voorruit in, een nieuw keukenblokje (dat ontbreekt) en alles opnieuw laten bekleden ook het tentdoek.



Het is de bedoelding de Westy voorlopig nog niet te spuiten. Tenzij het echt heel erg tegen zit en er dermate veel plaatwerk vervangen moet worden dat spuiten wel moet. De bedoeling is om er een soort beschermlaag overheen te zetten, zodat de 'patina' behouden blijft. Zodra de bus in de garage staat, zal er een update volgen!
Laatst gewijzigd door Redwesty op zo dec 01, 2019 22:11 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Redwesty '71

Bericht door freddeblok » ma nov 09, 2015 11:27 am

Wat een pracht van een verhaal.
Gaat vast een mooie bus worden.
Succes met de restauratie.

Wij zijn gek op foto's
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Redwesty '71

Bericht door Tuinkabouter90 » ma nov 09, 2015 13:10 pm

leuk verhaal. en welkom bij de club.
ben alleen wel benieuwd wat zo`n grapje van verscheping naar nederland nu kost?

gr Richard

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Redwesty '71

Bericht door Wilfred » ma nov 09, 2015 13:57 pm

Welkom! leuk project.

Kosten verschepen? ik doe een gokje en denk zo rond de 1800-2000 euro.
Take the planet and make it spin your way

Redwesty
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 09, 2015 8:43 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Redwesty '71

Bericht door Redwesty » ma nov 09, 2015 15:12 pm

Hé Richard, Wilfred zit in de buurt. Voor het transport van 1400 kilometer betaalde ik $575
en het verschepen was $1300. Voor het lossen in Rotterdam moet je ook nog ongeveer €400 rekenen. Ik moet zeggen dat ik tot zover zeer tevreden ben over het bedrijf waar ik het heb laten doen. Vanaf het moment dat je de deal gesloten hebt, handelen zij alles verder af. Ik heb ook foto's toegestuurd gekregen toen de Westy daadwerkelijk was opgepikt en via een interactieve kaart heb ik alles kunnen volgen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Redwesty '71

Bericht door fahtal » ma nov 09, 2015 15:16 pm

Mooi busje en verhaal.

30 bussen in de verkoop... Daar had Ik graag even rond gesnuffeld
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Redwesty
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 09, 2015 8:43 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Redwesty '71

Bericht door Redwesty » ma nov 09, 2015 15:21 pm

Hé fahtal, dat kan nog steeds! Ze heeft verschillende Facebookpagina's met foto's en filmpjes. Voor iedereen die geïnteresseerd is:

https://www.facebook.com/JackSmarts-Bus ... 887382108/

https://www.facebook.com/pages/Collage- ... 4727844037

Ik weet trouwens niet of dit toegestaan is, ik probeer geen reclame te maken, dus als het niet mag verwijder ik het weer!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Redwesty '71

Bericht door Wilfred » ma nov 09, 2015 15:45 pm

Overduidelijk reclame maken is niet de bedoeling, maar dit is alleen maar leuk om te zien wat mij betreft! :-)
Take the planet and make it spin your way

Redwesty
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 09, 2015 8:43 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Redwesty '71

Bericht door Redwesty » za nov 14, 2015 19:33 pm

Zo, daar zijn we weer. Afgelopen woensdag kreeg ik het bericht dat het campertje goed door de douane was gekomen en het klaarstond om opgehaald te worden. Gisteren was die dag. Vanuit Zeeland naar Schiedam met een autotrailer. Na een kleine twee uur rijden en het nodige papierwerk mochten we het terrein op en daar werd de Westy net naar buiten geduwd.

Natuurlijk snel een rondje eromheen gelopen om een eerste indruk te krijgen. Daarna snel erin gesprongen een paar keer diep ademgehaald, want ja, die muffe geur is dan heerlijk! De extra onderelen die er los bijzaten -een achterklep en achterbumper- lagen netjes in de auto. Daarna de Westy op de trailer gezet en terug naar Zeeland.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen redelijk vroeg uit de veren om de balans verder op te maken. Als eerst onder het campertje gekropen. De onderkant is verrassend hard. Alle balken zijn keihard en de bodemplaat zelf ook. Alle ramen gaan open en dicht, de schuifdeur loopt soepel en de bedbank werkt ook. De portieren zijn ook hard aan de onderkant en aan de binnenkant.

Daarna een accu eraan gehangen, een nieuwcontactslot, even alle zekeringen nagelopen en de sleutel omgedraaid. Bijna alle verlichting werkt nog en de ruitenwissers ook. Stap twee was de sleutel nog een tik verder -ik had aan de poulie gedraaid en wist dat ie loszat- en de motor draaide rond. Toen een scheut benzine vanboven in de carburateur gegooid en de sleutel weer omgedraaid. De motor sloeg direct aan en liep -ondanks dat de luchtfilter er niet opzat- prima. Wat en geluk.

Afbeelding

De plannen zijn om morgen alle elektriciteit na te lopen. Als we weer een paar dagen in de sleutelruimte gespendeerd hebben, volgt er snel weer een update.
Laatst gewijzigd door Redwesty op zo dec 01, 2019 22:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Redwesty '71

Bericht door fahtal » za nov 14, 2015 20:21 pm

Cool. En dat die het ook gewoon doet.

Ik zou hem even laten warm lopen gewoon rustig. Niet te veel gassen.

Dan de warme olie af tappen en nieuwe erin.

Of je kan alles los maken. Dat kan ook..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Redwesty '71

Bericht door Tuinkabouter90 » zo nov 15, 2015 11:22 am

dat klinkt goed allemaal, veel sleutel plezier :)

Pat
Actief Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Redwesty '71

Bericht door Pat » zo nov 15, 2015 15:26 pm

Tuinkabouter90 schreef:dat klinkt goed allemaal, veel sleutel plezier :)


waarom? op naar de RDW, kenteken erop en rijden.. ;) alles werkt toch..
geen gezeik, in de oliewijk

Redwesty
Nieuweling
Berichten: 15
Lid geworden op: ma nov 09, 2015 8:43 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Redwesty '71

Bericht door Redwesty » ma dec 07, 2015 19:35 pm

Zo weer even een update. De laatste weken hebben we lekker veel kunnen doen. Mijn pa en ik zijn begonnen met alle elektriciteit eens na te lopen. Het was wel eventjes pielen, de knipperlichtschakelaar hadden we nog niet binnen, maar alles lijkt te werken. De achterlichten worden vervangen door Europese met een rood venster. Dit omdat de oude units vanbinnen verrroest waren. De achteruitrijlichten zijn ook binnen. Ik wil alles in gaan bouwen als de motor eruit ligt, zodat ik er beter bij kan.

Maar voordat dat gebeurt, zijn er nog genoeg andere dingen die op het lijstje staan. Nadat de bus in de werkplaatst stond, hebben we veel kunnen lassen. De cabinevloertjes zijn deels vervangen en de stukjes in de wielkasten ook. Over het plaatwerk ben ik echt erg tevreden. De pasvorm en de dikte van de plaat maakt het lassen een stuk fijner. Ook de linkse buitendorpel kwam vrij snel op de goede plek te hangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu het laswerk aan de voorkant gedaan is, hebben we de vooras eronder vandaan gepakt. Deze is naar de straler gegaan, in de primer gezet en vervolgens met 2k zwarte lak zwart gespoten. Afgelopen week zijn mijn vader en ik begonnen met de as weer op te bouwen. Ik heb spindels en bijbehorende fusees van Kieft en Klok waarmee de bus 8,5 centimeter zakt.

Zijn er op dit forum meer mensen die alleen door middel van deze spindels verlagen? Zo ja, met wat voor bandenmaat rijden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk even de schijven passen.

Afbeelding

Het is nu wachten op de laatste spullen van de straler en dan kan de as verder opgebouwd worden. Tot die tijd hoef ik mij zeker niet te vervelen.

Dit weekend ben ik al begonnen met de wielkasten aan te pakken. De tectyllaag heb ik er zoveel mogelijk vanaf proberen te steken/branden, zodat ik daar de nieuwe laag op aan kan brengen. Ik heb ervoor gekozen om twee lagen Motip Anti Gravel erop te zetten en daar vervolgens een laag 2k originele Chiantirot overheen te zetten. Vandaag heb ik alvast één wielkast in de Motip gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussen de bedrijven door kan ik niet vaak genoeg het dakje openklappen. Ja het tentdoek wordt nog vervangen :shock:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jonne_f
Actief Lid
Berichten: 115
Lid geworden op: wo apr 08, 2015 18:12 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Redwesty '71

Bericht door Jonne_f » ma dec 07, 2015 22:04 pm

Netjes! mooie voortgang zo

Gebruikersavatar
Tije
Nieuweling
Berichten: 47
Lid geworden op: za aug 16, 2014 16:21 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Redwesty '71

Bericht door Tije » di dec 08, 2015 6:50 am

Menn, leuk hoor! Ziet er goed uit.

Plaats reactie