Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Tookster » wo jul 22, 2015 15:53 pm

Hi all,

Ik probeer het elektrische circuit van m'n bus overzichtelijker en veiliger te maken. Hierdoor ben ik op het idee gekomen om een verbinding te maken vanaf m'n huishoudaccu naar voren toe, om de volgende zaken hierop aan te sluiten:
- Autoradio (kan je ook lekker muziek luisteren tijdens het kamperen zonder je startaccu leeg te trekken)
- Breedstralers
- Carkit mobiele telefoon
- GPS
Dit kan dan mooi via een klein steekzekeringkastje aangesloten worden.

Gewone verlichting (dim+grootlicht), dashboardverlichting en olietemperatuurmeter laat ik dan wel geschakeld via de startaccu.

Ten eerste: wat is jullie mening hierover? Lees eigenlijk weinig over het gebruik van deze accu voor doeleinden in de cabine.


Ten tweede: wat is de beste manier van de verbinding onder de bus door? Ik dacht om vanaf de accu eerst een draad naar een accusaver te trekken (die kan vlak bij de accu gemonteerd worden neem ik aan). Van daar uit een verbinding naar het huishoudcircuit en dus de genoemde verbinding naar voren. Hoe kan ik deze het beste trekken? Eén dikke draad naar voren toe, in krimpkous en hieromheen een harde buis? Hoe splits ik dit dan om de zekeringkast in te gaan? Of wellicht van die draad voor aanhangers, met ong vijf kabeltjes erin? Maar hoe verbind je deze dan weer netjes met de accusaver?

Tips en adviezen zeer welkom, ook mbt tot draaddiktes.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Briebelbus » wo jul 22, 2015 16:09 pm

Tookster, ik ben het met je eens om een kabel naar voor door te trekken. Ik denk dat er met mij velen zijn die dat hebben. (Fred, Hans en eeeveeeweeeee) hebben ook zoiets.

Ik zou alleen de breedstralers niet op de huishoud accu zetten, maar opnemen in je primaire circuit.
Ik heb zelf ook 1 dikke draad naar voren zitten en op de zekering kast gesplitst naar alle losse zekeringen waar ik per zekering 1 verbruiker op heb aangesloten.

Ik heb mijn radio, 27mc bakkie, sig plug, zoeklicht op de 2e zekering kast zitten.
Er gaat bij mij 1 kabel onder de bus door langs de chassisbalk door een flexbuis naar voren.

Maar mijn systeem is nog iets uitgebreider dan wat ik nu schrijf. Heb een bedieningspaneel achterin zitten waar ik nog meer verbruikers op heb gezet.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Wilfred » wo jul 22, 2015 16:59 pm

Ik heb dat ook, met name ook voor de radio. Zit zelfs een afstandbediening op, dus helemaal top op de camping.

Ik heb een dikke, 7 aderige krachtstroomkabel genomen. aan de ene zijde heb ik alle draden samen gedaan, en een accuklem. Aan de andere zijde heb ik de aders apart op een zekeringkast aangesloten, zodat je 8 gezekerde aansluitingen hebt, waar je mee kan doen wat je wil.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Tookster » wo jul 22, 2015 17:26 pm

Thanks man.

Heb je dan ook nog een aparte kabel voor het campergedeelte aan je klem zitten?
En geen harde goot oid gebruikt begrijp ik?

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door RemcoD » wo jul 22, 2015 18:19 pm

met een flexbuis onder de bus langs de bestaande kabelboom. Bij mij ligt er een vijfaderige kabel in met olietemperatuur en toerenteller signaal. Ergens via een bestaand gat uit de motorruimte naar uiten en langs de bestaande kabelboom naar voren. En vanaf de huishoudaccu een kabel naar een zekeringkast onder de bank.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Tookster » wo jul 22, 2015 18:42 pm

Hi Remco,
Hoe bevestig ik deze buis dan? De bestaande kabelboom gaat ook door een buis, maar deze zit soort erg los, dus dat wilde ik tegelijk aanpakken. Met klemmetjes in de bodemplaat vastzetten met parkers?
Of nadat de kabelboom goed vastzit de nieuwe buis gewoon met tiewraps hieraan binden?
Groet Wouter

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Tookster » wo jul 22, 2015 18:50 pm

Briebelbus schreef:Tookster, ik ben het met je eens om een kabel naar voor door te trekken. Ik denk dat er met mij velen zijn die dat hebben. (Fred, Hans en eeeveeeweeeee) hebben ook zoiets.

Ik zou alleen de breedstralers niet op de huishoud accu zetten, maar opnemen in je primaire circuit.
Ik heb zelf ook 1 dikke draad naar voren zitten en op de zekering kast gesplitst naar alle losse zekeringen waar ik per zekering 1 verbruiker op heb aangesloten.

Ik heb mijn radio, 27mc bakkie, sig plug, zoeklicht op de 2e zekering kast zitten.
Er gaat bij mij 1 kabel onder de bus door langs de chassisbalk door een flexbuis naar voren.

Maar mijn systeem is nog iets uitgebreider dan wat ik nu schrijf. Heb een bedieningspaneel achterin zitten waar ik nog meer verbruikers op heb gezet.

gr
Marcel

Hi Marcel,
Had jouw reactie helemaal over t hoofd gezien, zo snel had je gereageerd haha.
Bedankt voor de bevestiging dat het een goeie oplossing is.
Mbt de breedstralers twijfelde ik idd al. Twijfel is nog niet weg, het kan wel handig zijn als je een keer in het donker een tent moet opzetten of mensen moet helpen met pech oid en een bak licht nodig hebt. Daarom dacht ik misschien beter niet opt primaire circuit. Wat vind je van dat argument?
Begrijp je setup nog niet helemaal eigenlijk. Heb je 1 kabel en twee zekeringkasten, of twee kabels met aan elk een zekeringkast?
Groet Wouter

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Briebelbus » wo jul 22, 2015 20:03 pm

bij mij zit het zo: vanaf de HH accu gaat er een 35mm2 kabel naar het bedieningspaneel welke achter in de bus ligt (zie foto)

Afbeelding

In dat bedieningspaneel heb ik diverse groepen gemaakt doormiddel van relais.

Afbeelding

Vanaf de relais/zekering loopt er dan een kabel naar de verbruiker/verbruikers groep.
Voor het dashboard heb ik een gebruikersgroep gemaakt met een extra zekering kastje bij de bijrijder achter het kickpanel.

Afbeelding

Op deze 2e zekeringkast zijn dan de verbruikers aangesloten.
In de 35mm2 kabel tussen HH-accu en bedieningspaneel zit een battery-protect. Deze zorgt ervoor dat de accu niet te diep kan worden ontladen.

Afbeelding

Hoop dat dit het een en ander wat duidelijker maakt?

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Thijs84 » wo jul 22, 2015 20:26 pm

Je hebt er wel een hele kast voor opgeofferd.. zelf heb ik een dikke kabel (welke een hoofd zekering heeft bij de accu) lopen van de HH accu naar mijn koelkast. Hier zit een zekeringkast welke gespit wordt naar alle andere verbruikers zoals mijn zoeklicht, radio, koelkast, verlichting ect. Werkt top..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Briebelbus » wo jul 22, 2015 20:29 pm

nou een kast wil ik het niet noemen, had daar een (in mijn ogen) nutteloos bakje zitten. Die heb ik gebruikt om deze spullen in te stoppen. Makkelijke is dat ik nu meteen achter 2 sigarettenpluggen heb om telefoon op te laden.. of andere dingen op aan te sluiten.

nog even tip. pas je zekering aan op je verbruiker. (dus geen veel te zware zekering plaatsen)

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Marco&Joyce
Actief Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 22:20 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: regio Spijkenisse

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Marco&Joyce » do jul 23, 2015 13:47 pm

Briebelbus: Wat doen de relais die je er tussen heb zitten? Je hebt een paneel met schakelaars en een zekeringkast, dus ik kan er zelf geen reden voor verzinnen. (dat zegt niet zo veel overigens :oops: )
T2b Taiga groen Westfalia

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Wilfred » do jul 23, 2015 15:20 pm

Ik doe een gokje. Briebelbus heeft een aantal groepen gemaakt, en door middel van het relais kan de groep in 1x uitgeschakeld worden. Je kan dus bij het paneel alle accesoires uitschakelen.

Overigens zie ik hier de meerwaarde niet van in vanwege het geringe aantal apparaten (in mijn bus in ieder geval), maar Briebelbus is gewoon goed met elektornica dus ik denk dat het ook deels hobby geweest is
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Briebelbus » do jul 23, 2015 16:43 pm

Wilfred heeft het idd goed gegokt. Ik wilde meer controle over mijn 2e circuit hebben. Dus nu kan ik alle groepjes los in/uit schakelen met een schakelaar. Dit zit in een moderne camper vergelijkbaar.

Ik wil alleen niet het vermogen schakelen met een laag vermogen schakelaar. Daarom maak ik gebruik van relais in de schakeling. Ik kan met 1 schakelaar het hele paneel in/uitschakelen of ik kan per gebruikers groep aan/uit schakelen.

Hoop dat dit een en ander wat duidelijker maakt. (dit gaat wel beetje off-topic mbt tot jou extra zekeringkastje onder het dashboard)

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Tookster » do jul 23, 2015 17:20 pm

Helder, dank voor de verduidelijking. Ik had al begrepen dat dit gedeelte voor mij te ver gaat, maar vind het interessant hoe je het gedaan hebt.
Na alle info van iedereen, alsmede andere topics van onder andere Eeveewee en Pieter, heb ik een schema gemaakt wat mij praktisch lijkt. Voel u vrij dit te becommentariëren :)

Afbeelding

Vragen/aandachtspunten:
1) Wat achten jullie de beste route voor de aansluiting van m'n ijskastje naar de walstroom? IJskast zit achter de bijrijderstoel, walstroom linksachter de bestuurder. Binnendoor, dwz. door het "gangpad" tussen de stoelen, onder de bus door, of helemaal via de motorruimte zodat ie in kan haken bij de kabelboom? Op dit moment spreekt de rechtstreekse verbinding onder de bus door mij het meeste aan.
2) Draaddiktes en weerstandhoogtes moet ik me nog helemaal in verdiepen. Mbt het secundaire systeem: dacht zelf aan een dikke accukabel (is dat 35mm2?) naar de secundaire fuse-box, en van daar uit een 9-polige kabel naar het dashboard. De blauwe lijnen zijn 230V kabels.
3) Ik heb wel heel stoer "verdeeldoos" erin gezet, maar eigenlijk nog niet echt een idee hoe dat in de praktijk werkt...
4) Weet niet of de acculader, battery protect en scheidingsrelais allemaal aan de bakboordkant van de motorruimte passen? Eeveewee heeft zijn acculader in de bandenbak verstopt zag ik. Is een optie als het idd niet past.
5) Mbt "battery monitor": heb verschillende dingen zien langskomen, oa deze van Fahtal in zijn busverhaal. Kan je daar de status van de accu uit afleiden, of is het echt alleen wat op dat moment loopt? Deze van Victronis me ook aangeraden, maar dan ben ik weer meteen €100,- lichter...

Bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Kabel naar cabine trekken vanaf huishoudaccu

Bericht door Tookster » za jul 25, 2015 18:48 pm

Afbeelding

Bovenstaand is de berekening waar ik op uitgekomen ben.
Naar aanleiding daarvan kabels, stekkers, krimpkous, zekeringkast etc besteld.
Als doorvoerbuis flexibele ribbelslang besteld, inclusief P-clips voor de bevestiging.
Voor de verbinding van de HH accu naar de zekeringkast in het keukenblok 25 mm2 kabel besteld.
Vanaf daar naar het dashboard 7-polige aanhangerkabel met kabeltjes van 1,5 mm2.

Plaats reactie