2.0L motor in 1600 compariment bouwen
- Onyxaircooled
- Nieuweling
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo dec 21, 2014 10:31 am
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Oerle
2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Vorig jaar is mijn 1600 motor van mijn T2B uit '78 kapot gelopen (speling op krukas).
nu ben ik in mijn zoektocht vorig jaar tegen een 2.0L motor aangelopen die ik in de winter in wilde bouwen.
Helaas heb ik die tijd toe niet gehad en ben nu met het project bezig, ik weet het: erg laat met de vakantie in zicht maar toch..
toen ik de bus over de motor heen liet zakken kwam ik erachter dat er niet overal genoeg ruimte was in het motor compartiment. wie heeft heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven? ben even vastgelopen op dit moment
nu ben ik in mijn zoektocht vorig jaar tegen een 2.0L motor aangelopen die ik in de winter in wilde bouwen.
Helaas heb ik die tijd toe niet gehad en ben nu met het project bezig, ik weet het: erg laat met de vakantie in zicht maar toch..
toen ik de bus over de motor heen liet zakken kwam ik erachter dat er niet overal genoeg ruimte was in het motor compartiment. wie heeft heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven? ben even vastgelopen op dit moment
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Ik weet dat de steun voor het luchtfilter verwijderd moet worden en dat je andere beplating nodig hebt.
Voor de rest is de motorruimte even groot.
Houdt er rekening mee dat je voor een 2ltr motor (voor het mooie) ook een andere bak moet hebben omdat een 3ribs bak niet is afgestemd op een 2ltr motor.
en nog even: wat voor soort 2ltr motor heb je precies. (motor code)
gr
Marcel
Voor de rest is de motorruimte even groot.
Houdt er rekening mee dat je voor een 2ltr motor (voor het mooie) ook een andere bak moet hebben omdat een 3ribs bak niet is afgestemd op een 2ltr motor.
en nog even: wat voor soort 2ltr motor heb je precies. (motor code)
gr
Marcel
Laatst gewijzigd door Briebelbus op za jul 11, 2015 18:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Onyxaircooled schreef:Vorig jaar is mijn 1600 motor van mijn T2B uit '78 kapot gelopen (speling op krukas).
nu ben ik in mijn zoektocht vorig jaar tegen een 2.0L motor aangelopen die ik in de winter in wilde bouwen.
Helaas heb ik die tijd toe niet gehad en ben nu met het project bezig, ik weet het: erg laat met de vakantie in zicht maar toch..
toen ik de bus over de motor heen liet zakken kwam ik erachter dat er niet overal genoeg ruimte was in het motor compartiment. wie heeft heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven? ben even vastgelopen op dit moment
voorste plaatwerk eraf halen
bobine eraf
olievuldop eraf.
en dan past het allemaal maar net.
als je de motor rechtstandig kan houden is er net genoeg ruimte om de prise-as langs het koppelhuis te krijgen en daarna kan de motor weer een halve cm naar voor.
hiermee heb ik zulkse motor al meerdere keren gewisseld.
ik doe het met een krik de motor omhoog brengen maar het principe is gelijk.
succes
Lex
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
de prise-as van een 5 ribsbak is ook langer dan die van een 1600 bak en ondanks dat de motor misschien wel past (ik twijfel of een 228mm drukgroep in deze "belhouse" past) op de bak maar de prise-as zit dan niet in het toplager.
je zal een prises van een lange bak moeten plaatsen in je huidige bak
Maar meet eerst of je vliegwiel er uberhaubt inpast!
Maar wellicht zijn we aan het speculeren en heb je ook de bijbehorende bak gekocht!
je zal een prises van een lange bak moeten plaatsen in je huidige bak
Maar meet eerst of je vliegwiel er uberhaubt inpast!
Maar wellicht zijn we aan het speculeren en heb je ook de bijbehorende bak gekocht!
Briebelbus schreef:Ik weet dat de steun voor het luchtfilter verwijderd moet worden en dat je andere beplating nodig hebt.
Voor de rest is de motorruimte even groot.
Houdt er rekening mee dat je voor een 2ltr motor (voor het mooie) ook een andere bak moet hebben omdat een 3ribs bak niet is afgestemd op een 2ltr motor.
en nog even: wat voor soort 2ltr motor heb je precies. (motor code)
gr
Marcel
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Als je trouwens de bus over de motor kan laten zakken (hefbrug dus) is het zelfs eenvoudiger om de bak eerst aan de motor vast te maken en daarna de bus over het geheel laten zakken.
- Onyxaircooled
- Nieuweling
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo dec 21, 2014 10:31 am
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Oerle
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Bedankt voor de tips alvast.. Heb mijn price-as vervangen (langere in gezet) en mijn oude bak er op gemonteerd..
de bak zit al aan de motor vast en ik wilde alles in 1 keer in z'n geheel eronder plaatsen..
Eerst heb ik de voorste bevestiging van de bak vast gezet in de hoop dat ik de motor achter er verder in kon laten zakken (schuin in kantelen als het ware) maar als ik het goed begrijp moet ik alles er weer even onderuit halen en het voorste plaatwerk demonteren.
nog een ander probleempje: er zit een trekhaak onder met constructie balk.. heb het idee dat het plaatwerk en de uitlaat daar op blijft hangen.. de bevestigingsbouten van de trekhaak en achterbumper werken niet echt mee dus had eigenlijke gehoopt dat ik die kon laten zitten.. hebben jullie hier ook tips voor?
de bak zit al aan de motor vast en ik wilde alles in 1 keer in z'n geheel eronder plaatsen..
Eerst heb ik de voorste bevestiging van de bak vast gezet in de hoop dat ik de motor achter er verder in kon laten zakken (schuin in kantelen als het ware) maar als ik het goed begrijp moet ik alles er weer even onderuit halen en het voorste plaatwerk demonteren.
nog een ander probleempje: er zit een trekhaak onder met constructie balk.. heb het idee dat het plaatwerk en de uitlaat daar op blijft hangen.. de bevestigingsbouten van de trekhaak en achterbumper werken niet echt mee dus had eigenlijke gehoopt dat ik die kon laten zitten.. hebben jullie hier ook tips voor?
- Onyxaircooled
- Nieuweling
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo dec 21, 2014 10:31 am
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Oerle
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
@marcel. Motorcode is Cu021415
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
aha, voor een T3. Wat voor plaatwerk heb je erbij ik vermoed dat je dan CJ plaatwerk moet zoeken en deze aanpassen voor je blok..
standaard CU plaatwerk past niet
standaard CU plaatwerk past niet
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Ja dat is het probleem. Een cj gd ge passen allemaal prima. Inderdaad kan de filtersteun in de weg zitten.
Dus je moet het plaatwerk aanpassen zodat het past
Dus je moet het plaatwerk aanpassen zodat het past
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Onyxaircooled
- Nieuweling
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo dec 21, 2014 10:31 am
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Oerle
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Thanks guys, ga het plaatwerk er even afhalen en probeer het dan nog een keer. Aircooled greetings O.
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
hoi,
Als je een type 4 cu hebt, loop je ook tegen wat andere problemen op.
Heb je een foto van het blok. dit zegt meer dan woorden.
De kachelpotten van de cu zijn langer, waardoor de einddemper meer naar achteren komt. denk niet dat dat past.
Jeroen
Als je een type 4 cu hebt, loop je ook tegen wat andere problemen op.
Heb je een foto van het blok. dit zegt meer dan woorden.
De kachelpotten van de cu zijn langer, waardoor de einddemper meer naar achteren komt. denk niet dat dat past.
Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Zolang de topicstarter de trekhaak maar demonteert, hoeft het plaatsen van een CU met de originele kachelpotten (ovale aansluiting) en uitlaat geen probleem te zijn.
I am Wouth and I approve this message.
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Past de drukgroep in de bell house van je originele bak? Heb je al geprobeerd om de motor eens met de hand rond te draaien?
Bij mijn bus liep de drukgroep van een 2.0 liter CJ aan op de bak waar origineel een 1800 blok aan hing...
Succes met de ombouw!
Bij mijn bus liep de drukgroep van een 2.0 liter CJ aan op de bak waar origineel een 1800 blok aan hing...
Succes met de ombouw!
- Onyxaircooled
- Nieuweling
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo dec 21, 2014 10:31 am
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Oerle
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Met de trekhaak verplaatsen heb ik dat probleem getackeld.
Liep wel tegen een ander probleem aan: geen vonk op de electroische ontsteking. Heb nu de oude er op gebouwd met contactpuntjes.. maar nu geen benzine.. heb de benzinepomp er af gehaald die stroomde niet goed door, morgen maar eens op zoek naar een nieuwe.. Iemand tips?
al vele avonden en weekenden verder maar nog steeds geen meter gereden, vakantie staat over 10 dagen gepland, wordt spannend..
Mocht het niet lukken dan moet ik hem toch maar eens weg brengen ben ik bang..
Liep wel tegen een ander probleem aan: geen vonk op de electroische ontsteking. Heb nu de oude er op gebouwd met contactpuntjes.. maar nu geen benzine.. heb de benzinepomp er af gehaald die stroomde niet goed door, morgen maar eens op zoek naar een nieuwe.. Iemand tips?
al vele avonden en weekenden verder maar nog steeds geen meter gereden, vakantie staat over 10 dagen gepland, wordt spannend..
Mocht het niet lukken dan moet ik hem toch maar eens weg brengen ben ik bang..
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: 2.0L motor in 1600 compariment bouwen
Heb nog een elektrisch pomp liggen voor weinig.
anders moet je de oude mechanische pomp reviseren of vervangen.
anders moet je de oude mechanische pomp reviseren of vervangen.
hoe???