Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » zo mei 31, 2015 22:07 pm

Hi all,
Mijn laatste post op het forum was een advertentie waarin in mijn bus te koop zette, omdat ik tegen een aantal grote reparaties aanhikte en ik eigenlijk niet de tijd en ruimte had om dit aan te pakken. Maar nadat er een aantal geïnteresseerden langs was gekomen en ik steeds weer met een mega-enthousiast verhaal over mijn bus aankwam, begon het toch te wringen... Eigenlijk een verdomd goeie tijd in die bus doorgebracht de afgelopen jaren, ondanks z'n makken... Alleen die k*troest op de carrosserie...

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus toch besloten de bus te houden, maar dan wel helemaal op te knappen zodat ie ook echt fijn is voor de komende jaren en je weet wat je hebt. Ik was al minder gaan werken met als doel meer vrij werk te kunnen doen (mn schrijven), maar dat moet dan maar even een paar maanden wachten, dan heb ik daarna wel een superfijn plekkie hiervoor in m'n bus (waar ik m ook ooit voor gekocht heb). Het doel is om met de bus voor langere tijd op reis te gaan. Een bestemming heb ik eigenlijk niet. Via de wereldwijde organisatie (WWOOF), jullie wellicht bekend, werk je een halve dag op de boerderij en krijg je in ruil hiervoor onderdak en een bord eten. Dat lijkt me een hele goeie deal en een mooie manier om een cultuur te leren kennen, waarbij je als het goed is ook genoeg vrije tijd overhoudt om te schrijven. We gaan het zien, eerst de bus...

In eerste instantie wilde ik alleen de carrosserie plus raamrubbers doen, het wordt echter 'iets' meer ben ik bang...
* Inspectie cilinderkoppen. Vorig jaar een net tweedehands 1600 blok gekocht. Onlangs samen met Hanhoo het motorblok goed geïnspecteerd, om te kijken of ie ready-to-go is voor een lange tocht door Europa. Blok is goed bevonden, maar compressietest liet iets afwijkende waarden zien tussen de cilinders. Zou normaal geen probleem zijn, maar met een dergelijke trip in het vooruitzicht lijkt het ons toch goed om het nader te bekijken, waardoor ik onder toeziend oog van Hanhoo de koppen ga demonteren om alles na te meten en te inspecteren.
* Nieuwe kabelboom. Huidige bedrading kan ermee door, maar kom toch af en toe onprettige zaken tegen (veel te dunne kabel tussen startaccu en camperaccu, pluskabeltjes met koper open en bloot, de motor start niet als de camperaccu niet aangesloten is (is dat normaal?)). Dit heeft me doen besluiten om het helemaal opnieuw te doen, zodat ik het ook helemaal naar wens kan maken en straks precies weet wat er in m'n bus zit (kan me veel problemen schelen onderweg).
* Nieuw interieur intimmeren. Had de achterbank en enkele kastjes eruit gehaald op verzoek van de lasser, zodat hij overal makkelijk bij kan. Van het een kwam het ander, uiteindelijk alles eruit gehaald... Ik vond de inrichting al niet erg handig, aantal kastjes gebruikte ik nooit en was ook niet origineel. De indeling van de bus van Hanhoo lijkt me erg fijn (keukenblokje achter bijrijder en extra stoel achter de bestuurder, weet even niet hoe die indeling wordt genoemd), zodat ik van het momentum gebruik maak om het helemaal opnieuw in te richten en die inrichting als leidraad gebruik.
* Daarnaast de motorruimte goed isoleren en een fijne buitentent op de kop tikken, dat soort dingen.

Al met al dus een behoorlijk project, maar veel zin en energie om het tot een goed einde te brengen... Beetje een nu of nooit gevoel. Ik heb het geluk dat ik kan klussen in een leegstaande botenloods op de jachthaven naast mijn werk, dus dat is alvast superfijn. Heb 3 weken geleden de bus helemaal leeggehaald en naar de lasser gebracht. Ga woensdag voor het eerst kijken hoe hij de dakrand heeft aangepakt, ben erg benieuwd. De bus komt als het goed is over een maand terug.
Moet me nog goed inlezen en hoop veel op het forum te zitten de komende tijd. Zal zoveel mogelijk mijn vorderingen hier plaatsen, hopelijk vinden jullie het wat.
Groeten,
Wouter

Hier nog wat foto'tjes:

Afbeelding
Het bevrijdende moment: na een dag kit-pulken en met visdraad rondom de dakrand flossen is ie los. Balken eronder en met de heftruck van de haven het dak eraf!

Afbeelding

Afbeelding
Dak en ramen op zolder stallen, zodat het veilig staat zolang de bus bij de lasser is.

Afbeelding
Een van de slechtste plekken. Voor het overige vond de lasser het 'meevallen' :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Normaal een slecht voorteken als je binnenspiegel dit beeld laat zien...

Afbeelding
Het nieuwe tijdelijke huis van m'n bus, de schuur van de lasser
Laatst gewijzigd door Tookster op zo mei 31, 2015 22:35 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tuinkabouter90 » zo mei 31, 2015 22:13 pm

succes met je project

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » zo mei 31, 2015 22:17 pm

Tuinkabouter90 schreef:succes met je project


thanks!

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Eppo91 » ma jun 01, 2015 8:14 am

Succes! Ben benieuwd naar je vorderingen. Hopelijk met veel foto's :lol:
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door fahtal » ma jun 01, 2015 8:25 am

goeie beslissing.

ook een mooi verhaal dat je de bus aan jezelf hebt verkocht;)

dat is toch wel een teken van een goede verkoper;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » ma jun 01, 2015 21:26 pm

fahtal schreef:goeie beslissing.

ook een mooi verhaal dat je de bus aan jezelf hebt verkocht;)

dat is toch wel een teken van een goede verkoper;)


Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door erik_moust » ma jun 01, 2015 21:29 pm

Goed bezig!!! Hele klus maar komt vast goed!
Had vandaag iemand aan de telefoon die ook net zijn hoogdak verwijderd had en een stuk dak zocht vanwege de gaten die erin zaten. Was jij dat toevallig?

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door rastabus » ma jun 01, 2015 21:54 pm

Mooi dat je er nu mee aan de slag bent gegaan. Ik ben benieuwd naar de vorderingen, veel foto's maken!
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door hanhoo » ma jun 01, 2015 22:52 pm

Nou, tot vrijdag dan maar he? Kom maar op met dat blok :lol:. Dat wordt de eerste deelrevisie in mijn nieuwe klusgarage. :mrgreen:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » do jun 04, 2015 16:48 pm

erik_moust schreef:Goed bezig!!! Hele klus maar komt vast goed!
Had vandaag iemand aan de telefoon die ook net zijn hoogdak verwijderd had en een stuk dak zocht vanwege de gaten die erin zaten. Was jij dat toevallig?


Hi Erik,
Thanks!
Ik was het btw niet, mijn dak plaats ik gewoon weer terug. Wel overwogen om er een hefdak (bv. Dormobile) op te zetten, nu het dak er toch af is, maar in het kader van de financiën (op de korte termijn, dwz. aanschaf) en mijn doel (ruimtegevoel: als je eenmaal stil staat heb je meteen het gevoel dat je een huisje hebt) laat ik het nu gewoon zoals het was.
(Ben het stiekem ook best mooi gaan vinden, zo'n semi-gestroomlijnde plastic puist op het dak haha)

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » do jun 04, 2015 16:57 pm

Eppo91 schreef:Succes! Ben benieuwd naar je vorderingen. Hopelijk met veel foto's :lol:


rastabus schreef:Mooi dat je er nu mee aan de slag bent gegaan. Ik ben benieuwd naar de vorderingen, veel foto's maken!

Uw vraagt, wij draaien :)
Gisteren bij de lasser geweest, hier zijn vorderingen. Heb er zelf te weinig verstand van om er een deskundig oordeel over te geven, maar het ziet er m.i. strak en kundig uit.

Onder de voorruit nieuwe stukjes geplaatst en geklopt. (nb. moet nog nabewerkt worden)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kan het niet zo goed zien op de sites van de grote internetverkopers, of je dat spijltje nou ook nieuw kan kopen. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » do jun 04, 2015 17:07 pm

hanhoo schreef:Nou, tot vrijdag dan maar he? Kom maar op met dat blok :lol:. Dat wordt de eerste deelrevisie in mijn nieuwe klusgarage. :mrgreen:

Tot morgen idd!
Ga nu het blok in de bus laden...

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door JORO » za jun 06, 2015 11:33 am

Hey Tookster, Mooi dat je hem hebt gehouden.. Wij durven er nog niet aan te denken , net een flinke operatie achter de rug. Maar we kunnen nu wel zien waar de pijnpunten onder het dak zitten. Zat ie alleen vast met kit? Succes met het opknappen, groet collega highroofers joro.

Gebruikersavatar
MaJoSaHu
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 08, 2012 7:19 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Lansingerland

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door MaJoSaHu » za jun 06, 2015 13:51 pm

Hey Tookster,

Ik zou je de voortent nog laten zien. Bij deze:

Afbeelding

Ik heb m bij de Voortgang in Barendrecht vandaan.

Wat een werk zeg hopelijk gaat het voorspoedig met je bus. Succes!!!!!

Groet

M@JoSaHu
eindelijk!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: Grote opknapbeurt van m'n bus (T2a Highroof)

Bericht door Tookster » zo jun 07, 2015 22:49 pm

JORO schreef:Hey Tookster, Mooi dat je hem hebt gehouden.. Wij durven er nog niet aan te denken , net een flinke operatie achter de rug. Maar we kunnen nu wel zien waar de pijnpunten onder het dak zitten. Zat ie alleen vast met kit? Succes met het opknappen, groet collega highroofers joro.


Hi Joro, het dak zat idd alleen vast met kit, vond ik ook een mooie ontdekking. Zat nog goed vast ook, heeft me meer dan een dag pielen gekost om de kit te verwijderen... Net je busverhaal gelezen, da's inderdaad nogal een operatie. Wel heel chill dat je dat nu achter de rug hebt.
Een highroof groet terug, Tookster

Plaats reactie