Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma aug 04, 2014 10:13 am

Hmm

ik wilde lekker goedkoop alleen de originele fan gebruiken. Maar dat lijkt dus wat weinig...

(origineel waren er trouwens ook twee, maar die ene was met visco koppeling)

Dan moet ik toch ff weer gaan zoeken denk ik. :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma aug 18, 2014 15:21 pm

Afgelopen zaterdag had ik willen starten, maar helaas. Mijn oma was overleden, dus begrafenis op zaterdag en geen klussen dus.

Het komt er op neer dat de bus dit seizoen niet meer gaat rijden. Geeft niet, we hadden van te voren al besloten dat we een keer weer gingen vliegen met vakantie al hadden we een weekendje NL nog wel leuk gevonden, maar dat wordt em gewoon niet meer.

Wat wel gedaan:
- open luchtfilter gemonteerd, en intercooler, dus inlaat traject is af.
- uitlaat gemonteerd. Heb helaas geen plek voor de (originele) einddemper. Geeft een tdi met allen middendemper veel herrie?
- Brandstof leidingen aangesloten.
- gaspedaal draden verlengt.
- versnellingsbediening gemaakt, bijna klaar en schakelen met originele pook!
- koppelings slang laten maken, voor hydraulische koppeling.

al met al is alles eigenlijk wel klaar, ik moet nog veel dingen monteren, maar dat is het wel. Elektra is nog een ding op zich, en dat gaat nog wel tijd kosten, maar eerst rijden met contactslot achterin vind ik niet zo erg. Wil gewoon zien en horen hoe het werkt! :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Briebelbus » ma aug 18, 2014 16:12 pm

Gecondoleerd met je Oma, dat zijn zaken die altijd veel belangrijker zijn dan klussen aan de bus.
Ik denk dat het wijs is niet te stressen om alsnog een weekend er mee weg te gaan. Gewoon alles rustig voor elkaar maken en dan volgend jaar hele seizoen cruizen . 8-)

succes met de werkzaamheden.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma aug 18, 2014 16:16 pm

dank je. 96 is ook wel een leeftijd waarop je het min of meer aan ziet komen hoor, maar goed.

Inderdaad wil ik liever alles netjes afmaken, dan gestresst toch nog een weekendje pakken en hopen dat alles goed gaat. De details gaan ook best nog wat tijd vragen hoor, en dan nog maar eens testrijden.

Positief punt: in oktober ben ik afgestudeerd, en aangezien er toch bijna geen banen zijn en mijn sollicitaties tot nu toe niets opleverden, kan ik maar zo ineens heel veel tijd hebben! :-) Ach, en dan kan je in een week ineens heel veel doen hoor :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Briebelbus » ma aug 18, 2014 16:35 pm

tja, wat werk betreft heb je volkomen gelijk en als je geld en motivatie genoeg heb dan moet zo'n project snel klaar kunnen zijn :)

gr
marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door fahtal » ma aug 18, 2014 16:47 pm

oh dus je gaat naar de busses en bikes!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma aug 18, 2014 18:45 pm

Wanneer is da?
(Gewone fiets kan ook toch?) :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door zomerbloempje » ma aug 18, 2014 19:20 pm

http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=15370
10-12 oktober
En mag zelfs zonder fiets ;)
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma jan 05, 2015 14:27 pm

Zo...pfffff dat is lang geleden. Erg druk geweest, amper online en al helemaal geen tijd gehad voor de bus.

Maar eindelijk kan ik zaterdag weer verder! Jippie!!!!!

updates coming :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Briebelbus » ma jan 05, 2015 17:05 pm

Ik heb je idd al tijdje gemist Wilfred, ben benieuwd naar de updates.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door creepenrietje » di feb 24, 2015 21:35 pm

Heb je al weer updates? ik Diesel nog steeds vrolijk rond!
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » wo feb 25, 2015 9:26 am

Geen grote updates. Ik heb dit jaar in totaal 1 dag aan de bus gewerkt :-) Erg jammer. Ten eerste moet ik buiten werken, en dat is niet altijd ideaal in januari/februari. Daarnaast had ik nog erg veel ander werk liggen en ben ik aan het afstuderen.

Dit weekend nog niet, maar dan heb ik 3 dagen op een rij.

Ik heb in die dag de chargekoeler een plekje gegeven, en er een kleine scoop voor gemaakt. Daarnaast Ik ga mijn radiator setting iets aanpassen, zodat de lucht ook weer weg getunneld wordt uit de ruimte tussen de dubbele bodem van de bus, om te voorkomen dat het te heet wordt in de bus.

Om kort te gaan wat ik nog moet doen:
- Koelslangen tussen motor/radiator
- twee heaters plek geven (1 voor cabine, 1 voor achterin) en aansluiten
- hydroliek slang tussen koppelingspedaal en bak plaatsen. hydraulisch Koppelinspedaal zit al op zijn plek
- Schakelmechanisme iets aanpassen. Ik heb de originele pook aan weten te sluiten op de passat bak, maar de slag van de originele pook was net te krap. Ik moet dus het plaatje op de cabine vloer aanpassen
- daarna moet de elektra aangesloten en verwacht ik te kunnen starten.

Als dit lukt, gaat de motor er weer uit, motorruim verven (alle las plekjes etc) en dan motor definitief terug plaatsen.

Het is een lijstje, maar al met al goed te doen. Zoals het nu lijkt kan ik vanaf volgende week ieder weekend weer aan de slag, en het wordt ook weer iets beter weer. In mei willen we een weekendje weg, dus dan moet het af zijn.

daarna wil ik een tijdje regelmatig rijden met de bus om te kijken hoe die het houdt, en als alles goed gaat in de zomer er weer mee op vakantie.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » zo mar 22, 2015 11:34 am

Zo, weer een update. Ik heb het schakelmechanisme af, en dat voelt erg goed! Ik heb in de cabine geen aanpassingen hoeven maken, gewoon de originele pook etc. Foto's hieronder geven beeld van het mechanisme. Ik kan nu alle 6 posities zonder problemen selecteren! Jippie!

Afbeelding

links bovenin zie je nog net de staaf van de originele bediening. Daar heb ik een kruiskoppeling aan gemaakt. Deze kruiskoppeling heb ik opgeofferd vanuit mijn gereedschap set. Daar heb ik een staaf aan gelast, die gaat door de balk waar normaal je verwarmingsbuis doorheen loopt. Maar die is nu toch niet meer nodig, nu alles watergekoeld en verwarmd wordt.
Dan volgt weer een kruiskoppeling, ditmaal eentje uit een jaguar xj40 stuurkolom. en vandaar naar de bak. Daar zit nog weer een kruiskoppeling. Die is niet per se nodig, maar dit was het originele passat stuk, waardoor de bevestiging aan de bak origineel is. Dit was het makkelijkst. Ook zit hier rubber in, waardoor je geen motorvibratie in je versnellingspook krijgt.
Je ziet ook nog een soort geleider, schuin onder de achteras. In eerste instantie had ik deze niet, maar dan zit er te veel bewegings mogelijkheid in het geheel. dan gaan de kruiskoppelingen gewoon van hoek veranderen maar schakelen gaat dan niet. Nu is het heerlijk strak! Nog ff wat close ups:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna nog even expansie tank een plek gegeven, zodat ik vol kan gooien vanuit service luik:
Afbeelding

En nog gaspedaal, wat een drive by wire systeem is. Mechanisme bevestigd aan het originele gaspedaal, dus ook hier zie je niets van binnenin.
Afbeelding
Afbeelding

Koppelings pedaal is ook zo goed als klaar. Reservoir zit naast remvloeistof reservoir, onder bestuurdersstoel. Dus ook weer uit het zicht. De cilinder zit onder de cabine vloer aangesloten op het originele koppelingspedaal. De hydroliek slang ertussen heb ik ook, maar moet nog even koppelingen aan laten persen, dan is dat ook klaar.

Nu moet ik me bezig gaan houden met de kachel, en dat kost me nog wat hoofdbrekens. Ik wil in geen geval iets in het interieur aanbrengen. DUs het moet allemaal onder de bus. En dat is lastig, om daar een goede plek voor te vinden. Maar dat komt vast goed.

Als dat klaar is, kan ik de radiator op de plek hangen en starten.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door ardeko » ma mar 23, 2015 20:29 pm

Nice!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » za apr 11, 2015 21:06 pm

Druk geweest, helaas geen foto's. Ik heb nu een kachelradiator onder de bus hangen, met een blower er achter, dus warme lucht in de bus.

Ik had een verkeerde koppeling aan de slang voor hydraulische koppeling laten persen helaas... dat moest ff overnieuw. Als die slang op de plek zit, kan de radiator op zijn plek (slang moet daar namelijk achter langs). Daarna in eerste instantie de massa punten van de kabelboom aansluiten, stroom erop en starten. Als het meezit zaterdag, maar die week erop sowieso lijkt mij.

dan moet ik nog wel wat afwerken, met name het huidige contactslot aansluiten op de tdi, maar verder gaat het behoorlijk de goede kant op.

Grote verandering is dat ik mijn eerste baan heb, waar ik maandag begin. Ik had gedacht nog wel tijdje werkzoekend te blijven (nog maar net afgestudeerd en de meesten zoeken wel paar maanden) maar ik had geluk. Betekende wel dat de bus ook wel af moest, want werken kost veel vrije tijd.

Al met al duurt het langer dan ik gedacht had, maar ik heb wel het idee dat ik het meteen goed doe.

Hiervoor heb ik een motor swap gedaan in mijn jaguar, en veel dingen te snel gedaan, wat wel werkt maar wat me later toch weer niet aanstond. Dat wilde ik met de bus voorkomen.

als de bus over een paar weken rijdt, hebben we voldoende tijd om wat kilometers te maken, voor we op vakantie gaan deze zomer. zo hoop ik eventuele gebreken nog in nederland op te lossen, en niet ergens in het buitenland!
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie