Oranje T2b Amescador

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fonzer
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:23 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oranje T2b Amescador

Bericht door fonzer » ma jul 28, 2014 18:52 pm

Belofte maakt schuld...

Zoals ik in het forum onderdeel voor Technisch advies al had beloofd hier dan ook mijn busverhaal. Door alle hectiek en lastminute druk voor de vakantie niet eerder aan toe gekomen en daar voor nooit echt de moeite gevonden mijn verhaal te doen. Nu dan toch.

Sinds vorig jaar mei ben ik de trotse eigenaar van een T2b Amescador, uit 1974 (bouwjaar '74, eerste toelating in '75). Na tijden voorzichtig zoeken en speuren op internet op een dag een afspraak kunnen maken om 2 verschillende Amescador's op 1 dag te kunnen bezichtigen. Nummer 1 was op het eerste zicht aan de buitenkant goed onderhouden echter was het interieur alles behalve origineel, motorisch niet helemaal gezond (of "een sterke neiging zijn territorium af te bakenen") bovendien zou deze bus in een keer het gehele budget opsnoepen... Nummer twee was haast het tegenovergestelde; interieur was volledig en origineel, motor optisch en tijdens de proefrit prettig echter was hier de buitenkant niet in de allerbeste staat. In mijn achterhoofd spookte het al rond dat de zoektocht weer vanachter mijn bureau voortgezet moest worden. Gelukkig was dit niet het geval, want toen wij verder spraken met de eigenaar bleek dat de vraagprijs vooral bedoeld was om koopjesjagers op afstand te houden. De eigenlijke prijs lag 1/3e lager. Dat biedt perspectief! Met de gedachte het geld wat uitgespaard werd met deze "price-drop" in het achterstallig onderhoud te steken na een nachtje slapen besloten de bus te kopen.

Zo zag de bus er toen uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meteen begonnen met het uitmesten en schoonmaken. Top-tip voor de hemel en zonnekleppen: scheerschuim!

Afbeelding

Tijdens het uitmesten onder andere een dagboekje uit ergens eind '70 begin '80 gevonden. Een jaar waarin de bus een wel gedocumenteerde trip naar Italië heeft gemaakt. Erg leuk om te lezen. Ook kom ik ergens diep onder een van de voorstoelen een kaartje van een bordeel met specifiek benoemde aanwezigheid van een SM-meesteres. Aan het telefoonnummer te zien van voor 1995. Over het hoe en waarom dit kaartje diep verscholen in de bus lag kan ik alleen maar speculeren, maar hij gaat in de map met bus-spullen!


De eerste zomer geen grootse plannen, mede omdat de zomervakantie al gepland was, dus lekker wat weekenden weg in eigen land. Zon en regen getrotseerd en gewend aan de ruimte in de bus. Vooral het instappen in de bedstee heeft wat oefening gevergd...

Afbeelding

Afbeelding


Een dakrek gescoord. Wel een "tight-fit" zo achter dat hefdak.

Afbeelding

Op een gebroken gaskabel na een vlekkeloze eerste seizoen. Inmiddels ligt er standaard een reserve in de bus, toen niet, dus met een pasje gerepareerd...

Afbeelding

Aan het einde van het busseizoen de plannen voor het opknappen van de bus concreter gemaakt. Omdat mijn laservaring niet verder reikt dan wat proefstukjes en werkstukken tijdens mijn HTS Werktuigbouw besloten dit maar aan de mannen van Keverland over te laten. De bekende plekken worden hier dan aangepakt; hoeken achter, balk achter. dorpels en instappen. Initieel plan is om deze plekken daarna weer oranje te maken en wellicht in de toekomst eens naar het lakwerk te kijken. Dus de bus leeg gehaald. Ik blijf het bizar vinden hoe efficiënt het allemaal in elkaar zit. Als het hele interieur buiten de bus staat heb je binnen eigenlijk nog steeds geen ruimte (sterker nog, het voelt kleiner dan dat het voelde toen het interieur er nog in zat). Als je dan vervolgens ziet hoeveel er naast de bus staat...

Dat wat onder de houten vloer vandaan komt valt me erg mee. Hier had ik werkelijk verschrikkelijke plaatjes van voorbij zien komen op internet en was daar op voorbereid maar dit viel me erg mee.

Afbeelding

De wat verfrommelde neus achter het wiel leek in eerste instantie nog wel te redden/uit te deuken, maar bij nadere inspectie lijkt een transplantatie toch een betere keuze.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat plaatjes van "work in progress"...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te verwachten gaat het dan toch kriebelen. De lappendeken die ontstaat doet niet helemaal eer aan het werk wat er ingestoken is, misschien dat meteen doorpakken en door naar de spuiter een beter idee is...? Met die beslissing ook meteen op jacht naar goede deuren, omdat ook hier het roestmonster al redelijk zijn best aan het doen is. Met alles compleet kan het werk van de spuiter gaan beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doordat alles net wat grondiger aangepakt wordt dan in eerste instantie voorzien kruipt de tijd langzaam richting de vroegtijdig geplande vakantiedatum... Uiteindelijk komt de bus twee weken voor vertrek "thuis".

Afbeelding

Dat geeft mij 1 week om de avonden aan de bus te besteden en 1 week eerder opgenomen vakantie om de bus klaar voor vertrek te maken. Met hulp van ouders en broer vooral in de volle week de bus volledig vakantie klaar kunnen maken. Doordat we zo lekker doorwerkte weinig foto's geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

De donderdag voor vertrek een mijlpaal bereikt. Omdat het mij niet helemaal lekker zat om met een WA-verzekerde bus op vakantie te gaan na zo'n opknapbeurt via internet diverse taxateurs benaderd en mijn situatie uitgelegd. Uiteindelijk een taxateur gevonden die donderdagavond kon taxeren om vervolgend vrijdag ochtend een rapport aan te leveren. Een super service met een resultaat wat toch wel boven verwachting uitpakte. Blij moment! Foto's van het rapport:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag, de dag voor vertrek. De puntjes op de i. Toen ik de bus kocht kreeg ik het motorplaatwerk wat het motorruim afsluit er los bij met de woorden "Dit is voor in de winter, dan blijft de motor warmer". Omdat het mij toch echt beter leek dit voor deze zomerse rit ook te monteren een hoop gekeken, gevoeld, geprobeerd, maar op mijn knietjes naast de bus kreeg ik het niet voor elkaar. Gelukkig had Keverland nog een "vrij kwartiertje" om deze platen er in te vouwen en hiermee de bus klaar te maken voor de aanstaande trip. Fietsen achterop, koffers op het dak en gaan!

Afbeelding

Afbeelding

Nu even op adem komen voor het reisverslag...

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door Briebelbus » ma jul 28, 2014 18:58 pm

Wow, wat een verhaal. Interieur ziet er idd erg netjes uit. De spuitbeurt uiteraard ook.

Hoop dat je veel plezier mag hebben van deze bus.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door Grawo75 » ma jul 28, 2014 20:52 pm

Heel mooi geworden!!
Veel plezier met deze mooie bus!

Gebruikersavatar
fonzer
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:23 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oranje T2b Amescador

Bericht door fonzer » ma jul 28, 2014 22:10 pm

Met het boek "Langzaam door Frankrijk" op schoot hebben wij besloten dat onze eerste echte trip met de bus, net als in dit boek, naar de Côte d'Azur zal gaan. Het boek volgt de N7 vanaf Parijs naar Menton. Klinkt als een mooi plan. Het boek begin in Parijs en dat zal voor ons dus ook een/het vertrekpunt zijn. Om er in te komen op voorhand een camping in Versailles geboekt. Twee nachtjes om daarna in een keer flink door te rijden naar de tweede geboekte camping in Dieulefit. Vanaf die hoogte spreekt het boekje ons het meeste aan, dus gaan we vanaf daar op het gemakje doen. Zo was het plan...

Zoals hierboven omschreven was de voorbereiding er eentje met wat tijdsdruk, maar alles was op tijd klaar voor vertrek. Om niet te laat op de camping in Versailles aan te komen zaterdag ver voor het ochtendgloren vertrokken. TomTom ingesteld op 80 km als snelheidsbeperking en tolweg vermijden en zo via eerder totaal onbekende wegen België binnengekomen en zonder problemen in Frankrijk geraakt.

Afbeelding


Aan het eind van de ochtend de Boulevard Peripherique aangetikt en om 12 uur ingecheckt op de camping. Rugzakje uitgevouwen en op de fiets even Versailles verkend. Omdat het inmiddels al een eindje in de middag was besloten zondag het paleis met een bezoekje te vereren. Helaas pakte het iets anders uit en begon het 's avonds te regenen.

Afbeelding

Omdat het tegen het eind van de ochtend nog steeds regende de plannen omgegooid, alle natte boel zo goed en zo kwaad als het kon droog gemaakt, ingepakt en de reis voort gezet in de richting van de tweede geplande stop; Dieulefit. Omdat we daar pas voor maandag geboekt hadden zou een camping halverwege prima zijn. Uiteindelijk in Asquins op de gemeentecamping beland (achteraf de schoonste en goedkoopste camping van de trip). Voor het eerst niet in het rugzakje geslapen, maar volledig binnen.

Afbeelding

Maandags een prachtige rit langs vele lavendelvelden richting Dieulefit. Een mooie en rustige camping waar de laatste dingen goed hebben kunnen drogen.

Afbeelding

Afbeelding


Dinsdags dan echt de Middellandse Zee bereikt en opzoek naar een camping. Waarschijnlijk omdat dit vanaf het noorden een van de eerste plaatsen is aan zee even wat moeite gehad een plekje te vinden. Uiteindelijk kwamen we uit bij een camping waarvan de dame aan de receptie, nu eigenaar van een wit plastic slagschip, ooit begonnen was met kamperen met een VW busje ergens in de jaren '70. Natuurlijk had ze voor ons een mooi plaatsje met uitzicht op zee.

Afbeelding

Hierna langs en door Marseille een erg mooie kustroute naar Cassis gevolgd.

Afbeelding

Wat stranddaagjes afgewisseld met wat rond rijden door de omgeving. Links en rechts een stadje bezocht terwijl wij de kustlijn richting Italië volgen. Met een veerpontje Saint Tropez bezocht (aanrader met een onstuimige zee als toen... de kotszakjes vonden gretig aftrek...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Rond deze hoogte begon aan de rechter achterzijde een getik op te spelen wat ik niet direct heb kunnen plaatsen. Bij een bocht naar links verdween het, om bij rechtuit rijden zachtjes aanwezig te zijn en bij een bocht naar rechts nadrukkelijk aanwezig te zijn. De wegen rond Monaco lenen zicht bijzonder voor het controleren hiervan...

Afbeelding

Met behulp van het forum de homokineet(en) als schuldige aan kunnen wijzen en hiervoor een recept voorgeschreven gekregen. Uiteindelijk in San Remo onder de bus gekropen en het getik provisorisch uit de wereld geholpen.

Afbeelding

Vanuit San Remo de terugreis in 4 etappes verdeeld en min of meer de zelfde route terug gevolgd, met in plaats van Parijs Luxemburg als tussenstop. Op de terugrit ook twee nachten preventief binnen geslapen.

Afbeelding


Eindstand van de trip is 3.300 km gereden kilometers met een verbruik van 1 : 9, netjes boven de 1 : 8,77 die het boekje voor een 1,6 opgeeft. Ongeveer 2,5 liter olie verbruikt, bij lange na niet de 1,4 l / 1000 km die het boekje als max aangeeft, dus dat lijkt me ook niet gek. Verder 5 tie-wraps en een bus vet voor de homokineten.

Afbeelding

Al met al een heerlijke twee weken op pad geweest, die eigenlijk als veel langer hebben gevoeld, maar ook weer zo om gevlogen zijn. We hebben de smaak goed te pakken en kijken al uit naar het eerst volgende weekend waarop de bus weer naar buiten mag!

Gebruikersavatar
gerbenpool
Actief Lid
Berichten: 219
Lid geworden op: ma feb 28, 2011 8:17 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen
Contacteer:

Oranje T2b Amescador

Bericht door gerbenpool » ma jul 28, 2014 23:04 pm

Goeie renovatie en leuk verhaal om te lezen. Blijf posten! Ohja en goeie broek heb je aan als je onder je bus ligt, met die goudvissen :-).
Eigenaar van twee schitterende t2b Westfalia's. Een expert ben ik nog niet maar leer stukje bij beetje.. Wacht maar af ;-).

Gebruikersavatar
fonzer
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:23 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Oranje T2b Amescador

Bericht door fonzer » do aug 28, 2014 19:38 pm

Kleine updates zijn ook updates. De bus is een APK rijker!

In mijn verhaal hierboven niet aan bod gekomen, maar tijdens de renovatie heb ik ook nog een toerenteller geïnstalleerd in het "loze gat" in het dashboard. Via Aspro van het earlybay-forum eentje op maat kunnen laten maken. En dat terwijl het duidelijk geen earlybay is...

Blijkbaar bestaan er voor de klokken in het dash ook overgangsklasses, omdat de twee die hij standaard aanbood niet overeen kwamen met de klokken in mijn dash. Er zijn grijze klokken met een zilvere ring, grijze wijzer en er zijn zwarte klokken zonder ring, zwarte wijzer. Mijn klokken hebben een grijze face, zonder ring en een zwarte wijzer. Was geen probleem om op maat te maken en zie hier het resultaat:

Afbeelding

Zeer tevreden mee.

Voor de vrije weekenden het volgende klaar liggen...

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog een rond mistachterlicht liggen, maar daar ontbreekt het voetje van. Daar moet ik nog even een toonbare oplossing voor vinden. Suggesties zijn altijd welkom!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door EeVeeWee » do aug 28, 2014 21:09 pm

Gaaf om te lezen, het hele verhaal van deze bus! :)
Dus.

Gebruikersavatar
Tije
Nieuweling
Berichten: 47
Lid geworden op: za aug 16, 2014 16:21 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door Tije » zo aug 31, 2014 10:35 am

Erg leuk om te lezen, en wat is het een mooie bus geworden!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door old brumax » zo aug 31, 2014 11:15 am

Leuk verhaal en een heeeeeeeleboel heel erg herkenbare dingen, nog heel lang busplezier gewenst.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fonzer
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:23 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door fonzer » ma sep 22, 2014 21:59 pm

Omdat we allebei nog een weekje weg mochten van de baas, zijn we afgelopen week er weer lekker op uit geweest met de bus. Hier op het forum wat inspiratie op gedaan en besloten het zuiden van Engeland eens te gaan bekijken. Vrij willekeurig wat plaatsen opgezocht die het bezoeken waard zouden zijn. Brighton en Bath kwamen daar snel bij naar boven, daar tussen ligt Stonehenge niet gek ver van de route, dus die pikken we meteen mee...

Zo stonden wij maandags tussen het vrachtverkeer op de boot van Duinkerken naar Dover.

Afbeelding

En na twee uurtjes ontspannen op de boot verschijnen dan de bekende "White Cliffs of Dover" aan de horizon. (Ik heb dat nummer de hele vakantie niet uit mijn hoofd gekregen...)

Afbeelding

De secundaire weg langs de kust gevolgd om moe maar voldaan een camping op steenworp afstand van zee aan te doen.

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag doorgereden naar Brighton. Helaas een binnendoor weg gekozen, waardoor we de mooiste witte kliffen "7 Sisters" en "Beachy Head" mis liepen, al kwamen we daar later pas achter... Brighton is redelijk bekend in het luchtgekoelde wereldje, dus was er een foto die gemaakt moest worden...

Afbeelding

Afbeelding

Na Brighton doorgehaald langs de kust tot aan Southampton, waarna we het binnenland in getrokken zijn richting Stonehenge.

Afbeelding

Bijzondere omgeving en nog veel blijft onduidelijk, zelfs na de audiotour. Hier in de buurt een camping gevonden voor de volgende nacht. Gelukkig nog net op tijd om in de ondergaande zon voor de bus, met een biertje voor mij uit te staren, schijnt toch een van de bindende activiteiten te zijn hier op het forum...

Afbeelding

Ook nog wat van de omgeving kunnen zien.

Afbeelding

De volgende dag richting Bath gereden, hier eerst een camping gezocht, om vervolgens met de (lijn-)bus de stad te bezoeken. Erg mooi en oud centrum, met wat redelijke hellingen die de bus op heen en terug weg nog even op de proef stelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat we zo dichtbij de mooiste witte kliffen waren geweest, maar ze toch niet echt gezien hadden op de terugweg alsnog deze aangedaan. Dat was zeker de moeite waard, bijzonder indrukwekkend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk moest ook de bus nog even op de foto met de kliffen, maar daar was helaas niet heel veel mogelijkheid toe, dit is het beste wat ik er van heb kunnen maken...

Afbeelding

Nog een laatste camping, voordat de boot weer terug naar Frankrijk gaat.

Afbeelding

De bus heeft zich een kleine 1300 km weer onberispelijk gedragen, het links rijden ging op 1 verkeerd genomen bocht (zonder gevolgen) na helemaal goed. Al met al een zeer geslaagde trip in een land wat ons in ieder geval zeer positief heeft verrast. Zeer mooie en gevarieerde omgeving en zeer vriendelijke mensen. Hier gaan we zeker nog een keer terug komen, maar dan iets beter voorbereid...

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door Briebelbus » ma sep 22, 2014 22:05 pm

Leuk verhaal en leuke foto's :)
Vooral genieten van de bus en de mooie tripjes :)

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door ardeko » ma sep 22, 2014 22:45 pm

Leuk! Ik krijg er ook vakantiekriebels van !

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door Eppo91 » di sep 23, 2014 20:43 pm

Wauw, weer een mooi verhaal. Kan niet wachten om ook dit soort tripjes te gaan maken. Mooie foto's ook. Je zonneklep en imperial vindt ik helemaal top.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Waarom? Omdat het kan!

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door JORO » zo okt 05, 2014 11:38 am

Das een beste klus geweest zo snel de bus klaar maken voor de vakantie. Bekende klus foto's, open front en het wit erbij aan de bovenkant staat mooi. Ook de reisfoto's in Engeland. Dan wil je meteen weer instappen en gaan.

gnoom
Actief Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: wo sep 14, 2011 17:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Oranje T2b Amescador

Bericht door gnoom » di okt 07, 2014 22:25 pm

Leuke Amescador :D

Ook nodig wat werk eraan gehad zo te zien op de foto`s. Hij is weer netjes geworden

Plaats reactie