iemand verstand van Berlin koelkastjes?
iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Hoi,
In onze T2b Westfalia Berlin uit 1977 zit een Kreft/Dometic koelkast (of eigenlijk box, zo'n bovenlader), type RC152. De bus komt uit Canada, en op het typeplaatje van de koelkast (zie hieronder) staat dat hij zowel op 12V als op 115V kan werken. In de ruimte naast de koelkast zit ook een knop om te schakelen tussen 12V of 115V, naast de draaiknop om de temperatuur te regelen.
De 115V kant is niet aangesloten en dat wil ik nu wel gaan doen. Maar ik twijfel of er wel echt 115V op moet. Ik weet namelijk dat er in de Europese modellen varianten van 12V/220V waren die echt op 12 V en 220V werkten, maar ook varianten die 12V/220V zeiden maar waarbij de 220V netstroom altijd via een omvormer naar 12V werd omgezet.
Weet iemand van jullie misschien aan de hand van het typeplaatje of er direct 115V op kan?
Of dat ik misschien ergens aan de koelkast, bv aan het verwarmingselement, kan zien of ie 115V aankan of alleen (omgevormde) 12V?
In onze T2b Westfalia Berlin uit 1977 zit een Kreft/Dometic koelkast (of eigenlijk box, zo'n bovenlader), type RC152. De bus komt uit Canada, en op het typeplaatje van de koelkast (zie hieronder) staat dat hij zowel op 12V als op 115V kan werken. In de ruimte naast de koelkast zit ook een knop om te schakelen tussen 12V of 115V, naast de draaiknop om de temperatuur te regelen.
De 115V kant is niet aangesloten en dat wil ik nu wel gaan doen. Maar ik twijfel of er wel echt 115V op moet. Ik weet namelijk dat er in de Europese modellen varianten van 12V/220V waren die echt op 12 V en 220V werkten, maar ook varianten die 12V/220V zeiden maar waarbij de 220V netstroom altijd via een omvormer naar 12V werd omgezet.
Weet iemand van jullie misschien aan de hand van het typeplaatje of er direct 115V op kan?
Of dat ik misschien ergens aan de koelkast, bv aan het verwarmingselement, kan zien of ie 115V aankan of alleen (omgevormde) 12V?
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Mijn europese versie werkt echt op 220v en de 12v aansluiting werkt ook prima.
Bij 220v werkt de thermostaat ook, zodat je temp kan regelen. Dat werkt niet op 12v.
Waarom zoek je geen 220v -> 110v converter dan werkt ie ook op de walstroom.
Gr
Marcel
Bij 220v werkt de thermostaat ook, zodat je temp kan regelen. Dat werkt niet op 12v.
Waarom zoek je geen 220v -> 110v converter dan werkt ie ook op de walstroom.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Marcel, dat is ook mijn bedoeling. Maar dan eerst zeker weten dat ie 110V moet hebben en niet stiekum 12V, want dan heb ik geen koelkastje meer...
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Dan lijkt het me handig dat je de bedrading controleer en kijk wat de koelbox allemaal kan verwerken.
Bij mijne staat er duidelijk 220v en 12v op aangegeven bij de aansluitingen.
Bij mijne staat er duidelijk 220v en 12v op aangegeven bij de aansluitingen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Bij ons 220/12/gas. Met temperatuur altijd regelbaar.
Je zou in de M-code kunnen kijken of de camper +koelkast ingebouwd is in canada!
Maar wat ik je aanraad is even langs te gaan bij een camperwinkel + reparateur. Wij hadden problemen met de stroom van het koelkastje en kregen het zelf niet voor elkaar. Zij hebben heel erg veel ervaring met dit soort stroom-dingen, en kunnen en het snel zien en eventueel veranderen/repareren.
Stel bijv dat er halverwege een omvormer zit, of dat hij echt gemaakt is voor 110/115, dan zien zij dat zo. Of ze zetten er een omvormer tussen!
Je zou in de M-code kunnen kijken of de camper +koelkast ingebouwd is in canada!
Maar wat ik je aanraad is even langs te gaan bij een camperwinkel + reparateur. Wij hadden problemen met de stroom van het koelkastje en kregen het zelf niet voor elkaar. Zij hebben heel erg veel ervaring met dit soort stroom-dingen, en kunnen en het snel zien en eventueel veranderen/repareren.
Stel bijv dat er halverwege een omvormer zit, of dat hij echt gemaakt is voor 110/115, dan zien zij dat zo. Of ze zetten er een omvormer tussen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Er staat op de sticker toch 12 volt /110 volt?
En geen 220 volt,dus werkt het alleen op de aangegeven spanning of niet?
jan willem
En geen 220 volt,dus werkt het alleen op de aangegeven spanning of niet?
jan willem
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Lijkt mij wel ja.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: iemand verstand van Berlin koelkastjes?
Ik dacht dat in die Amerikaanse/ Canadese bussen de koelkast van een berlin altijd op een omvormer zat omdat hij op 12 v moet. In de westfalia inbouwhandleiding zitten, als ik het me goed herinner, ook electra schema's voor Amerikaanse en Canadese bussen. Ik heb hem hier niet bij de hand om het voor je op te zoeken. Maar hij staat op internet. Ik dacht op de amescador site of op thesamba. Wie weet heb je daar iets aan.