Kortsluiting

Plaats reactie
Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Kortsluiting

Bericht door Rolf » ma jul 14, 2014 14:02 pm

Vandaag tijdens een kort ritje viel mijn motor plots stil. Gebeurd wel eens vaker, als ik koppeling intrap en uitrol. Doorgaans start ik dan weer (of laat de koppeling in zijn 2 opkomen) en rij vrolijk verder. De motor loopt en start goed. Vandaag startte hij echter niet meer. Gauw aan de kant geduwd en gekeken of ik iets kon ontdekken.
Niets te zien, dus nog eens proberen. De bus reed weer soepel verder, tot ik vlak bij mijn afspraak was. Daar gebeurde hetzelfde, weer startte hij niet meer. In een parkeervak gezet, afspraak te voet gedaan en daarna weer proberen te starten. Hierbij sloeg hij even aan, en vrijwel meteen weer uit.

In de motorruimte was het probleem snel gevonden. De draden die vanaf de stationairsproeier komen zijn verkoold. Kortsluiting. Zie de foto.

Afbeelding

Mijn eerste gedachte was een draadbreuk die tot kortsluiting leidde.

Natuurlijk net geen onderdelen, boeken of gereedschap bij me. De ANWB maar gebeld, die was er met een kwartiertje. Na een hoop doormeten kwam hij tot de conclusie dat de elektronische ontsteking (inbouwelement) stuk was. Deze gaf geen signaal meer. Waarom de draden dan doorgebrand waren, wist hij echter niet. Ook was het geen van ons beiden duidelijk waar de draad die niet naar de bobine gaat, wel heen gaat. Deze verbrokkelde toen ik ernaar keek, en ik kon niet meer zien waar hij vast hoorde te zitten.

Ik ben naar huis gesleept met het advies de contactpunten terug te zetten of de elektronische ontsteking (pertronix geloof ik) te vervangen.

Ik denk dat ik er de originele puntjes maar even in zet en de verkoolde draden vervang. Omdat ik helemaal niet thuis ben in elektronica heb ik natuurlijk een hoop vragen.

Weet iemand waar de op de foto omhoog lopende draad heen gaat vanaf de stationairsproeier?

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van de kortsluiting geweest kan zijn? Is het logisch dat dit verband houdt met een defecte elektronische ontsteking?

Wat hieraan vooraf ging: Vorig jaar (onder meer) een gereviseerde carburateur gekregen (laten doen). Deze winter heb een stallingsplek gevonden, waar ik de bus zonder accu heb neergezet. Zaterdag heb ik de accu opgeladen teruggezet en de bus uit de stalling gehaald. Bij het terugzetten van de accu heb ik in het donker het luchtfilterhuis los gehad om erbij te kunnen. Wellicht hiermee iets losgetrokken?

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: Kortsluiting

Bericht door Rolf » ma jul 14, 2014 14:12 pm

Snelle correctie van mezelf: Boxertje Tech 3 leert me dat wat de ANWB-meneer 'stationairsproeier' noemde, eigenlijk mijn afslagklep is. Die tikt wel als hij spanning krijgt, liet hij me horen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Kortsluiting

Bericht door old brumax » ma jul 14, 2014 14:15 pm

De draad die aan de stationaire sproeier zit komt van het contact en die gaat ook door naar de bobine, die moeten beiden spanning hebben om de motor te laten lopen, het verstandigste is om de draden na te lopen of ze nog ergens beschadigt zijn, het zou kunnen dat de ontsteking sluiting maakt of de stationaire sproeier/afslagklep of de bobine of de bedrading er naar toe, is een kwestie van zoeken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Kortsluiting

Bericht door Wilfred » ma jul 14, 2014 14:59 pm

Het draadje wat omhoog gaat, gaat naar de elektrische choke. Die zit net aan de andere kant van de carb als de afslagklep. Beide moeten idd 12v krijgen zodra je de bus op contact zet. Kijk asjeblieft wel uit met dit soort kwaaltjes, want voor je het weet heb je aan 1 brandblusser niet genoeg...

Dat je bus af en toe afslaat, kan komen omdat je afslag klep dan geen stroom krijgt. dan stopt ie idd meteen. En gezien de staat van de bedrading naar je afslagklep...

Wat betreft de oorzaak van het doorbranden van de draden...is je spanningsregelaar okay? Hoeveel volt meet je bij lopende bus, met iets verhoogt toerental (zeg 1500 toeren)?
Take the planet and make it spin your way

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: Kortsluiting

Bericht door Rolf » ma jul 14, 2014 15:22 pm

Ik ga kijken of ik de bedrading kan herstellen en plaats contactpuntjes + condensator. Als het goed is loopt hij dan, zodat ik kan meten.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Kortsluiting

Bericht door hanhoo » ma jul 14, 2014 17:34 pm

Die 'omhoog lopende draad' is inderdaad van het choke element. Die zit aan de rechterkant op de carburateur. Waarschijnlijk heeft het kabelschoentje daar massa gemaakt en is gaan kortsluiten. Zo niet: check dan goed het choke element. Anders zit je straks weer. Dat kan zonder draaiende motor en zonder puntjes/pertronix. De + van het contact gaat namelijk naar de 15 (+) van de bobine en van daar naar de afslagklep, doorgelust naar de choke. Heeft dus niets met de ontsteking te maken. Contactslot +12volt is doorgelust op de pootjes van de bobine.

Enneh: lekker een nieuw draadboompje maken met geïsoleerde stekkers en mooi met gewoven tape ingevlochten. Ziet het er netjes uit en kan het weer zeker 15 jaar mee. Dat doe ik eigenlijk standaard al als ik de bedrading er slecht en oud uit vindt zien.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Rolf
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: di jun 06, 2006 16:28 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Oosterhout, NB
Contacteer:

Re: Kortsluiting

Bericht door Rolf » ma jul 14, 2014 23:00 pm

Zo, even een avondje op mijn knieën op straat doorgebracht. De weggebrande bedrading vervangen (ook naar de choke) en geprobeerd: niets. Pertronix eruit gehaald en contactpuntjes en condensator in ere hersteld, nog een poging: start. Statisch timen, nog een poging: start en loopt.

Morgen maar even rustig naar een klusruimte rijden na het checken van de spanning. De wegenwachter heeft wel een tijdelijke zekering (15A) tussen de 15 en de afslagklep gezet. Dat vermindert het risico waarover Wilfred het heeft misschien wat.
Er valt nog wel het een en ander te controleren op smeltschade. De draad tussen choke en afslagklep liep langs een aantal andere draden en leidingen, alles mooi onzichtbaar doordat het achter de carburateur ligt.

Hanhoo, goede tip. Je knoopt om te testen gauw iets provisorisch aan elkaar en als het werkt vergeet je makkelijk om het netjes af te werken. Ik vermoed dat je gelijk hebt dat het aan de kant van de choke fout is gegaan. Waarschijnlijk door een loshangende of gebroken draad, maar ik zal de choke testen.

Frappant dat de pertronix er nu mee opgehouden lijkt te zijn. Zijn er manieren om de werking te testen 'buiten de bus'? Met puntjes kan ik ook prima leven, de elektronische ontsteking is er gekomen in de tijd dat de bus ons dagelijks vervoer was, nu zijn ze niet meer zo nodig.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Fijn om een beetje ruggespraak te hebben als je het onderwerp niet machtig bent.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Kortsluiting

Bericht door hanhoo » di jul 15, 2014 0:17 am

Pertronix is heel gevoelig voor 'foute spanning'. Dan is het gewoon direct einde. Anders gaat ie een busleven mee. Maar met sluiting krijgt hij geen 'foute spanning' dus zou het gewoon moeten doen nog, tenzij er meer is gebeurt. Moeilijk te zeggen vanaf de bank hier.

Pertronix buiten de bus testen? Lastig. Ik zou nu de bus loopt het spul er gewoon weer in zetten en meten of er onderbreking is en vonk komt.

Dagelijks vervoer of niet, onderhoudsvrije ontsteking is altijd prettig.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Kortsluiting

Bericht door Briebelbus » di jul 15, 2014 7:37 am

Met Pertronix is je ontsteking niet helemaal onderhoudsvrij. (Druppie olie)

Maar dat is iets dat we als vanzelfsprekend beschouwen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Kortsluiting

Bericht door transporterT2 » di jul 15, 2014 18:40 pm

Laadstroom ook even controleren,wanneer deze te hoog is gaat hij ook in rook op.

jan willem

Plaats reactie