Geen camper volgens de belastingdienst...
- flippie
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: ma jan 08, 2007 12:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Helden, Limburg
- Contacteer:
Geen camper volgens de belastingdienst...
Hallo,
Zoals vele van ons kan ik mijn bus onderbrengen in de overgangsregeling betreffende de wegenbelasting.
Nu wil ik het hele jaar kunnen rijden,dus voor mij gaat die regeling niet op.
Maar ik wil ook niet het volle pond betalen. Ik heb dus aangevraagd om in het kwart (camper)tarief te vallen.
Nu is deze aanvraag afgekeurd.
Mijn bus voldoet volgens de belastingdienst niet aan de camper-eisen die gesteld zijn aan de binnenruimte. Ik haal dat niet omdat ik geen klapdak heb.
RDW heeft bij het invoeren de bus gekeurd en geregistreerd als kampeerauto, verdere gegevens: https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=24-jrs-6
maar het schijnt dat de belastingdienst daar andere keurings-regels op nahoudt?
Nu heb ik ook weer ergens gelezen dat VW transporters 'vrijgesteld' zijn van de eisen betreffende de vrije binnenruimte omdat daar de motor achterin is gebouwd.
Veel regeltjes, en verschillende opvattingen dus. Heeft er iemand hier ervaringen mee, of beter heeft er iemand officiële goedgekeurde papieren, zodat ik mijn bezwaar tegen de afwijzing kan onderbouwen???
Er zijn toch genoeg (Westfalia) tintop campers die rond rijden?
(of betalen die ook allemaal de volle mep?)
Graag jullie tips.
Bedankt Bram
Zoals vele van ons kan ik mijn bus onderbrengen in de overgangsregeling betreffende de wegenbelasting.
Nu wil ik het hele jaar kunnen rijden,dus voor mij gaat die regeling niet op.
Maar ik wil ook niet het volle pond betalen. Ik heb dus aangevraagd om in het kwart (camper)tarief te vallen.
Nu is deze aanvraag afgekeurd.
Mijn bus voldoet volgens de belastingdienst niet aan de camper-eisen die gesteld zijn aan de binnenruimte. Ik haal dat niet omdat ik geen klapdak heb.
RDW heeft bij het invoeren de bus gekeurd en geregistreerd als kampeerauto, verdere gegevens: https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=24-jrs-6
maar het schijnt dat de belastingdienst daar andere keurings-regels op nahoudt?
Nu heb ik ook weer ergens gelezen dat VW transporters 'vrijgesteld' zijn van de eisen betreffende de vrije binnenruimte omdat daar de motor achterin is gebouwd.
Veel regeltjes, en verschillende opvattingen dus. Heeft er iemand hier ervaringen mee, of beter heeft er iemand officiële goedgekeurde papieren, zodat ik mijn bezwaar tegen de afwijzing kan onderbouwen???
Er zijn toch genoeg (Westfalia) tintop campers die rond rijden?
(of betalen die ook allemaal de volle mep?)
Graag jullie tips.
Bedankt Bram
- erik_moust
- Gevorderde
- Berichten: 678
- Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Beuningen
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
Blijft heel raar die RDW en Belastingdienst.
Maar jouw bus staan nog mooi als kampeerauto op papier en transporter.
Mijne staat geboekt als een MPV en handelsbenaming 23. Maar staat dat niet voor kamper?
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=ar1435
Maargoed mijne is oud genoeg, dus hoef sowieso geen belasting te betalen, maar kan me goed voorstellen hoe frustrerend het kan zijn. RDW geeft aan kampeerauto en meneer de balastingdienst neemt dat niet gewoon over?? Gaat nergens meer over.
Maar jouw bus staan nog mooi als kampeerauto op papier en transporter.
Mijne staat geboekt als een MPV en handelsbenaming 23. Maar staat dat niet voor kamper?
https://ovi.rdw.nl/default.aspx?kenteken=ar1435
Maargoed mijne is oud genoeg, dus hoef sowieso geen belasting te betalen, maar kan me goed voorstellen hoe frustrerend het kan zijn. RDW geeft aan kampeerauto en meneer de balastingdienst neemt dat niet gewoon over?? Gaat nergens meer over.
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
een van de eisen van de belasting dienst is een stahoogte van 1,70 meter over een breete van 90 centimeter en een lengte van 1 meter
dit mag door middel van een vaste verhoging of een hefdak
een vw bus met een standaard hoogte dak voldoet daar niet aan
de eisen van de rdw en de belastingdienst zijn verschillend de rdw kijkt naar de inrichting
de belastingdienst geeft ook maten op waaraan de inrichting moet voldoen
als je op deze link klikt vind je de inrichtings eisen zoals de belasting dienst het wil hebben
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
bij het aanmelden voor camper tarief wil de belastingdienst vaak ook nog fotos hebben om te kunnen zien of je inrichting voldoet aan die eissen
dit mag door middel van een vaste verhoging of een hefdak
een vw bus met een standaard hoogte dak voldoet daar niet aan
de eisen van de rdw en de belastingdienst zijn verschillend de rdw kijkt naar de inrichting
de belastingdienst geeft ook maten op waaraan de inrichting moet voldoen
als je op deze link klikt vind je de inrichtings eisen zoals de belasting dienst het wil hebben
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting
bij het aanmelden voor camper tarief wil de belastingdienst vaak ook nog fotos hebben om te kunnen zien of je inrichting voldoet aan die eissen
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
De regels van de belasting dienst staan keurig zoals hierboven is aangegeven op hun website. Snap dat het vervelend voor je is, maar anders kan je een station auto ook aanmelden als camper. Er moeten ergens grenzen getrokken worden, helaas bevind jij je op de grens en zoal het nu lijkt aan verkeerde zijde.
Take the planet and make it spin your way
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
enige escape is dit nog:
Als je busje in die tijd al in NL was......
edit: zie aan je kenteken dat je bus in 2009 ingevoerd is, dus bovenstaande geldt niet, helaas
De eis van het rechthoekige blok van 170 x 200 x 90 cm is niet van toepassing als de Belastingdienst al vóór 1 mei 2002 een beschikking voor de kampeerauto heeft verstrekt voor toepassing van het kwarttarief. Het motorrijtuig moet wel voldoen aan de overige inrichtingseisen, die op het moment van de afgegeven beschikking van toepassing zijn.
Als je busje in die tijd al in NL was......
edit: zie aan je kenteken dat je bus in 2009 ingevoerd is, dus bovenstaande geldt niet, helaas
- flippie
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: ma jan 08, 2007 12:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Helden, Limburg
- Contacteer:
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
Ik val, als ik het zo lees, inderdaad net buiten de regeltjes.
Maar ik blijf eraan twijfelen of alle tintop-campertjes die hier rondrijden, dus geen echte camper zijn...?
Met die vrijstelling van een achterin gebouwde motor is ook niets meer te doen? Of bestaat die regel ook niet meer?
Maar als de regels echt zo zijn, dan maar de afweging maken tussen de (extra) kosten zijn van enkele jaren vol tarief en de kosten van een pop-up-dakje?!
Maar ik blijf eraan twijfelen of alle tintop-campertjes die hier rondrijden, dus geen echte camper zijn...?
Met die vrijstelling van een achterin gebouwde motor is ook niets meer te doen? Of bestaat die regel ook niet meer?
Maar als de regels echt zo zijn, dan maar de afweging maken tussen de (extra) kosten zijn van enkele jaren vol tarief en de kosten van een pop-up-dakje?!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
Of oldtimer en dan 3mnd niet rijden.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
flippie schreef:Ik val, als ik het zo lees, inderdaad net buiten de regeltjes.
Maar ik blijf eraan twijfelen of alle tintop-campertjes die hier rondrijden, dus geen echte camper zijn...?
Met die vrijstelling van een achterin gebouwde motor is ook niets meer te doen? Of bestaat die regel ook niet meer?
Maar als de regels echt zo zijn, dan maar de afweging maken tussen de (extra) kosten zijn van enkele jaren vol tarief en de kosten van een pop-up-dakje?!
tintop die VOOR 2001 als camper geregistreeerd staat wordt ook door de belastingdienst zo ggezien
motor achterin uitzondering bestaat nog steeds ( voor een hoogdak dus geen probleem) maar met een normaal dak heb je nog steeds die stahoogte van 1.70 meter
nodig over een breedte van minimaal 90cm en minimaal 100cm in de lengte dus zal je dan iets met een popup of vaste verhoging moeten doen.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
Of een 25km bordje erop is tie ook belastingvrij.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
Ik heb een tintop camper die tot dit seizoen een personenbus was, 2007 ingevoerd, dus redelijk gelijk aan jouw verhaal.
Ik ben naar het RDW in Zwolle gegaan, alles goedgekeurd (na 2 pogingen).
Belastingdienst gebeld en speciaal tarief aangevraagd.
Kreeg een brief met verzoek tot foto's. (onmogelijke foto's waarop zowel het interieur als de kentekenplaten te zien waren, ga er maar aan)
Opsturen, wachten: goedgekeurd.
Wij rijden nu dus op kwarttarief.
Ik ben naar het RDW in Zwolle gegaan, alles goedgekeurd (na 2 pogingen).
Belastingdienst gebeld en speciaal tarief aangevraagd.
Kreeg een brief met verzoek tot foto's. (onmogelijke foto's waarop zowel het interieur als de kentekenplaten te zien waren, ga er maar aan)
Opsturen, wachten: goedgekeurd.
Wij rijden nu dus op kwarttarief.
- flippie
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: ma jan 08, 2007 12:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Helden, Limburg
- Contacteer:
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
Ralph schreef:Ik heb een tintop camper die tot dit seizoen een personenbus was, 2007 ingevoerd, dus redelijk gelijk aan jouw verhaal.
Ik ben naar het RDW in Zwolle gegaan, alles goedgekeurd (na 2 pogingen).
Belastingdienst gebeld en speciaal tarief aangevraagd.
Kreeg een brief met verzoek tot foto's. (onmogelijke foto's waarop zowel het interieur als de kentekenplaten te zien waren, ga er maar aan)
Opsturen, wachten: goedgekeurd.
Wij rijden nu dus op kwarttarief.
Die brief heb ik dus ook gehad. Foto's opgestuurd.
Inrichting is in principe daarop goedgekeurd,
Op de stahoogte na dan.
Dus toch redelijk willekeurige wetgeving?
Weet niet of er meer van deze gevallen zijn,
Maar ik zou ze graag gebruiken om mijn bezwaar te onderbouwen.
Ik weet niet of al goedgekeurde campertjes daar problemen mee kunnen krijgen??
Bram
-
- Nieuweling
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo apr 09, 2014 20:35 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
Goedemiddag,
Ik zag je bericht en dacht dit ga ook ik even voor je navragen bij mijn vriend.
Het lijkt er idd op dat je het helaas niet voor elkaar kan krijgen. Deze eisen die ik hieronder heb staan hebben wij deze week bij de RDW ontvangen. Balen zeg. Misschien zijn er nog andere regeltjes maar op dit moment kan ik je daarmee niet helpen. We informeren nog verder voor je. Wij bouwen namelijk ook campers en komen er achter dat er veel regels zijn die erg vaag zijn...
Groetjes Patricia en Carlo
Ik zag je bericht en dacht dit ga ook ik even voor je navragen bij mijn vriend.
Het lijkt er idd op dat je het helaas niet voor elkaar kan krijgen. Deze eisen die ik hieronder heb staan hebben wij deze week bij de RDW ontvangen. Balen zeg. Misschien zijn er nog andere regeltjes maar op dit moment kan ik je daarmee niet helpen. We informeren nog verder voor je. Wij bouwen namelijk ook campers en komen er achter dat er veel regels zijn die erg vaag zijn...
Groetjes Patricia en Carlo
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
flippie schreef:Ralph schreef:Ik heb een tintop camper die tot dit seizoen een personenbus was, 2007 ingevoerd, dus redelijk gelijk aan jouw verhaal.
Ik ben naar het RDW in Zwolle gegaan, alles goedgekeurd (na 2 pogingen).
Belastingdienst gebeld en speciaal tarief aangevraagd.
Kreeg een brief met verzoek tot foto's. (onmogelijke foto's waarop zowel het interieur als de kentekenplaten te zien waren, ga er maar aan)
Opsturen, wachten: goedgekeurd.
Wij rijden nu dus op kwarttarief.
Die brief heb ik dus ook gehad. Foto's opgestuurd.
Inrichting is in principe daarop goedgekeurd,
Op de stahoogte na dan.
Dus toch redelijk willekeurige wetgeving?
Weet niet of er meer van deze gevallen zijn,
Maar ik zou ze graag gebruiken om mijn bezwaar te onderbouwen.
Ik weet niet of al goedgekeurde campertjes daar problemen mee kunnen krijgen??
Bram
nee je hebt te duidelijke foto`s gestuurd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
Trouwbus Tilburg schreef:
In deze tekst staat het vrij duidelijk:
-Je bus heeft stahoogte van minimaal 170
-Je bus is al eerder als kampeerwagen aangewezen
-Of je bus is voorzien van een fabriekscamperafmontage (Tintop Westy)
Andere bussen die soortgelijk zijn en wel op kwarttarief staan, hou je daar niet teveel aan vast. Belastingdienst hanteert hun regels, niet de uitzonderingen die ze misschien abusievelijk een keer toch op camperkenteken gezet hebben.
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Geen camper volgens de belastingdienst...
In feite spelen er twee dingen tegelijkertijd:
1. een camper is een camper als er een bepaalde inrichting is èn als er een blok van 2 meter lang, 1,70 meter hoog en 0,90 meter breed in past. Als het dak lager is dan 1,70 meter, mag je het verhogen, bijvoorbeeld met een hefdak. De verhoging moet tenminste een meter lang zijn.
2. een VW heeft vaak een motor die achterin staat (en dat maakt dat die twee meter niet gerealiseerd kan worden). Als de VW-bus voor 1 januari 1994 zijn datum eerste toelating heeft gehad (en dat geldt voor al onze bussen, want het gaat er niet over of de bus op kenteken is gezet, maar of 'ie z'n eerste toelating kreeg om op de openbare weg te rijden; de laatste T2 luchtgekoeld werd in Europa in 1979 gemaakt), mag je net doen alsof die motor er niet is.
Met de fictie van punt 2 kan in beginsel iedere T2 als camper aangemerkt worden, mits die voldoet aan de eisen van punt 1.
De regelgeving is helder (en dus niet willekeurig), de toepassing er van is vaak wel willekeurig (en dus niet correct). In jouw geval is het oordeel volledig volgens de wettelijke norm, je zult dus je dak moeten verhogen met een hefdak of een hoogdak om voor het campertarief in aanmerking te kunnen komen. Wat in eerdere gevallen al dan niet bewust foutief is gebeurd kan je niet baten: de overheid hoeft niet te blijven doorgaan met het maken van fouten omdat ze ooit een keer verkeerd hebben geoordeeld.
1. een camper is een camper als er een bepaalde inrichting is èn als er een blok van 2 meter lang, 1,70 meter hoog en 0,90 meter breed in past. Als het dak lager is dan 1,70 meter, mag je het verhogen, bijvoorbeeld met een hefdak. De verhoging moet tenminste een meter lang zijn.
2. een VW heeft vaak een motor die achterin staat (en dat maakt dat die twee meter niet gerealiseerd kan worden). Als de VW-bus voor 1 januari 1994 zijn datum eerste toelating heeft gehad (en dat geldt voor al onze bussen, want het gaat er niet over of de bus op kenteken is gezet, maar of 'ie z'n eerste toelating kreeg om op de openbare weg te rijden; de laatste T2 luchtgekoeld werd in Europa in 1979 gemaakt), mag je net doen alsof die motor er niet is.
Met de fictie van punt 2 kan in beginsel iedere T2 als camper aangemerkt worden, mits die voldoet aan de eisen van punt 1.
De regelgeving is helder (en dus niet willekeurig), de toepassing er van is vaak wel willekeurig (en dus niet correct). In jouw geval is het oordeel volledig volgens de wettelijke norm, je zult dus je dak moeten verhogen met een hefdak of een hoogdak om voor het campertarief in aanmerking te kunnen komen. Wat in eerdere gevallen al dan niet bewust foutief is gebeurd kan je niet baten: de overheid hoeft niet te blijven doorgaan met het maken van fouten omdat ze ooit een keer verkeerd hebben geoordeeld.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/