T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Op 1 februari jl heb ik mijn T2b uit 1976 gekocht en natuurlijk vrij snel daarna lid geworden van VCT2.
Ondanks dat ik al wel de klusmeeting van 19 april jl. heb bijgewoond (en hoe - zie dat topic) ben ik nog geen busverhaal begonnen. Dat kan natuurlijk niet, dus hierbij en natuurlijk met foto's...
De bus bij de verkoper:
De verkoper heeft de bus in deze staat gekocht en er 2 jaar nauwelijks iets mee gedaan.
Voor de APK in december jl. moest de achterbalk onder de motorklep vervangen worden en is niet in kleur gespoten. Nu kan hij weer 2 jaar mee voor de APK.
Origineel (volgens de M-plate) is de bus geleverd in de kleur "Chrome Yellow" (L20A) en staat op grijs kenteken.
Het overspuiten in de huidige kleuren is helaas niet erg netjes gedaan, de raamrubbers zijn er bv. niet eens uit geweest . Aan de binnenkant waren "home-made" panelen geplakt (met kit). Die zijn er inmiddels uit:
Het plan is om er een camper van te maken met een Westfalia Berlin inrichting.
Meer daarover snel.
Ondanks dat ik al wel de klusmeeting van 19 april jl. heb bijgewoond (en hoe - zie dat topic) ben ik nog geen busverhaal begonnen. Dat kan natuurlijk niet, dus hierbij en natuurlijk met foto's...
De bus bij de verkoper:
De verkoper heeft de bus in deze staat gekocht en er 2 jaar nauwelijks iets mee gedaan.
Voor de APK in december jl. moest de achterbalk onder de motorklep vervangen worden en is niet in kleur gespoten. Nu kan hij weer 2 jaar mee voor de APK.
Origineel (volgens de M-plate) is de bus geleverd in de kleur "Chrome Yellow" (L20A) en staat op grijs kenteken.
Het overspuiten in de huidige kleuren is helaas niet erg netjes gedaan, de raamrubbers zijn er bv. niet eens uit geweest . Aan de binnenkant waren "home-made" panelen geplakt (met kit). Die zijn er inmiddels uit:
Het plan is om er een camper van te maken met een Westfalia Berlin inrichting.
Meer daarover snel.
Waarom? Omdat het kan!
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Afgeschrikt door de grote ombouw operatie voor een compleet hefdak heb ik gekozen voor een pop-up dakje van Syro. Ik vond er één geïmporteerd uit Amerika:
Het inbouwen laat ik doen. Een groot gat in het dak zagen durf ik (nog) niet...
Het dakje opknappen doe ik natuurlijk wel zelf.
Démontage:
Schoonspuiten en schuren:
Grondverf op het houten frame en metalen delen spuiten:
Het polyester dak heb ik geschuurd, gaten dichtgezet met epoxy plamuur en in de Epifanes Multi primer gezet.
Daarna 3 lagen afgelakt met Epifanes Mono-urethane wit. Met dank aan de forumposts hier, de lak geeft een super glad eindresultaat.
De scharnieren voorzien van nieuwe boutjes en moeren en alles weer gemonteerd:
Vandaag de bus en het dak naar Woerden gebracht voor het inbouwen.
Het tentdoek heb ik overigens opnieuw laten maken bij een Turks naaiatelier hier in het dorp.
Zelf Ten Cate tentdoek gekocht op internet en zij hebben het exact nagemaakt vanaf het oude tentdoek.
Natuurlijk inclusief de raampjes.
Het inbouwen laat ik doen. Een groot gat in het dak zagen durf ik (nog) niet...
Het dakje opknappen doe ik natuurlijk wel zelf.
Démontage:
Schoonspuiten en schuren:
Grondverf op het houten frame en metalen delen spuiten:
Het polyester dak heb ik geschuurd, gaten dichtgezet met epoxy plamuur en in de Epifanes Multi primer gezet.
Daarna 3 lagen afgelakt met Epifanes Mono-urethane wit. Met dank aan de forumposts hier, de lak geeft een super glad eindresultaat.
De scharnieren voorzien van nieuwe boutjes en moeren en alles weer gemonteerd:
Vandaag de bus en het dak naar Woerden gebracht voor het inbouwen.
Het tentdoek heb ik overigens opnieuw laten maken bij een Turks naaiatelier hier in het dorp.
Zelf Ten Cate tentdoek gekocht op internet en zij hebben het exact nagemaakt vanaf het oude tentdoek.
Natuurlijk inclusief de raampjes.
Waarom? Omdat het kan!
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Mooi! Ben wel benieuwd naar het tentdoek, wat kostte dat bij elkaar?
-
- Actief Lid
- Berichten: 177
- Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
dirkinbrabant schreef:Mooi! Ben wel benieuwd naar het tentdoek, wat kostte dat bij elkaar?
Ik ook wel want zo veel riviera tenten zijn er niet aan deze kant van de plas.
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
dirkinbrabant schreef:Mooi! Ben wel benieuwd naar het tentdoek, wat kostte dat bij elkaar?
Ik heb het Ten Cate tentdoek, gaas en ritsen op internet besteld voor ca. € 100,--. Kan je het adres wel sturen in een pb als je wilt. Het maken in het atelier koste € 125,--.
Ik heb het ook bij meerdere tentdoek bedrijven opgevraagd. Als ze al tijd hadden varieerde de prijzen tussen de € 550,-- en € 750,--.
Waarom? Omdat het kan!
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
911gt2 schreef:dirkinbrabant schreef:Mooi! Ben wel benieuwd naar het tentdoek, wat kostte dat bij elkaar?
Ik ook wel want zo veel riviera tenten zijn er niet aan deze kant van de plas.
Mooi project heb je! In jouw geval zul je wel wat meer doek etc nodig hebben .
Maar het maken hoeft niet erg veel meer te kosten dan bij mij lijkt me.
Waarom? Omdat het kan!
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
De bus is terug uit Woerden in Brabant.....en voorzien van het hefdak!
Ik ben erg tevreden over het resultaat.
Dat had ik zelf in ieder geval zo niet kunnen maken.
Foto's van het inbouwen:
En zo afgewerkt dat ik er een hemel tegen aan kan zetten.
Aan de buitenkant:
Alle gemaakte afspraken zijn keurig nagekomen.
En het tentdoek past ook perfect! Ik ben .
Ook de Westfalia berlin interieurdelen meegenomen.
Daar kan ik nu mee aan de slag!
Met de slaap/zit-bank erin nu snel naar de RDW voor keuring van grijs naar geel kenteken.
Ondertussen dat de bus geopereerd werd heeft Max zich ontfermt over het slot van de schuifdeur.
En dat is ook weer keurig op tijd teruggekomen.
Vanmiddag gemonteerd en werkt weer prima.
Alle sloten werken nu weer en op dezelfde sleutel.
Bedankt Max!
Ik ben erg tevreden over het resultaat.
Dat had ik zelf in ieder geval zo niet kunnen maken.
Foto's van het inbouwen:
En zo afgewerkt dat ik er een hemel tegen aan kan zetten.
Aan de buitenkant:
Alle gemaakte afspraken zijn keurig nagekomen.
En het tentdoek past ook perfect! Ik ben .
Ook de Westfalia berlin interieurdelen meegenomen.
Daar kan ik nu mee aan de slag!
Met de slaap/zit-bank erin nu snel naar de RDW voor keuring van grijs naar geel kenteken.
Ondertussen dat de bus geopereerd werd heeft Max zich ontfermt over het slot van de schuifdeur.
En dat is ook weer keurig op tijd teruggekomen.
Vanmiddag gemonteerd en werkt weer prima.
Alle sloten werken nu weer en op dezelfde sleutel.
Bedankt Max!
Waarom? Omdat het kan!
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Mooi dakkie, wat zit er aan de binnenkant tegen de bovenkant ???
Ik moet dat zelf ook nog aanpakken, maar weet nog steeds niet met wat
Ik moet dat zelf ook nog aanpakken, maar weet nog steeds niet met wat
Lucht bevriest en kookt nooit
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Stuif schreef:Mooi dakkie, wat zit er aan de binnenkant tegen de bovenkant ???
Ik moet dat zelf ook nog aanpakken, maar weet nog steeds niet met wat
Hi René,
Thanks. Dat is MDF met een witte kunststof zijde. Ik heb het bij de Hornbach gehaald.
Ging wel per hele plaat dus heb er gelijk twee uit laten zagen. Mag je zo hebben van me.
Kom je toevallig naar het IKW in Wanroij of ben je nog eens in het Zuiden?
Waarom? Omdat het kan!
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Mooie dag om de interieurdelen eens goed schoon te maken.
Nu kan ik nog overal goed bij.
Kledingkast:
Keukenblok:
'Exploded view'....maar dan letterlijk
Ook de koelbox kast weer in elkaar gezet na het spuiten van de metalen delen.
Alles vanavond even in de bus gezet........maar door het tussenschot achter de stoelen past het keukenblok er niet tussen....
Dat wordt maatwerk.....
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Nu kan ik nog overal goed bij.
Kledingkast:
Keukenblok:
'Exploded view'....maar dan letterlijk
Ook de koelbox kast weer in elkaar gezet na het spuiten van de metalen delen.
Alles vanavond even in de bus gezet........maar door het tussenschot achter de stoelen past het keukenblok er niet tussen....
Dat wordt maatwerk.....
Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk
Waarom? Omdat het kan!
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Bij het lezen van de posts hier heb ik al regelmatig tips gezien wat te doen na de aanschaf van een bus.
Omdat ik de onderhoudshistorie van mijn bus ook niet ken wil ik zoveel mogelijk zelf in orde brengen.
Bij de klusmeeting in Hillegom met hulp en tips van Hanhoo en Stuif :
- de benzineslangen van de tank naar de benzinepomp vervangen, inclusief het filter onder de bus.
- rubberrand om motorbeplating (met hulp van de handige handjes van Tante Leen )
- motorolie, nieuwe zeef en deksel met aftapplug
- nieuwe accu en spanningsregelaar (onverwacht maar door JanWillem kon ik weer zelf naar huis rijden )
- pertronix electronische ontsteking (vakkundig ingebouwd en afgesteld door Stuif )
Om ook zelfstandig verantwoord te kunnen sleutelen daarna een aantal 'boxertje' technische boeken gekocht en gelezen. Eerst de benzinefilter tussen de benzinepomp en carburateur verwijderd. Die hoort er niet en is zelfs gevaarlijk. Ook de luchtfilterbehuizing goed schoongemaakt en werking vacuümklep gecontroleerd.
En vandaag:
- bougies vervangen
- nieuwe afdekdoppen boven de bougies aansluitingen (pff wat een karwei om die dingen erop te krijgen)
- luchtfilter vervangen
- vacuümslang tussen carburateur en luchtfilter vervangen
Hier de oude bougies:
Alles gedaan volgens de tips op dit forum en de technische boeken.
Ik zal er ongetwijfeld lang over hebben gedaan maar het is gelukt en bij de proefrit net duidelijk merkbaar dat de motor beter loopt. Tof gevoel
Morgen verder met:
- v-snaar vervangen
- versnellingsbakolie vervangen
Dat ga ik bij een klusgarage doen waar de bus op een brug kan.
Omdat ik de onderhoudshistorie van mijn bus ook niet ken wil ik zoveel mogelijk zelf in orde brengen.
Bij de klusmeeting in Hillegom met hulp en tips van Hanhoo en Stuif :
- de benzineslangen van de tank naar de benzinepomp vervangen, inclusief het filter onder de bus.
- rubberrand om motorbeplating (met hulp van de handige handjes van Tante Leen )
- motorolie, nieuwe zeef en deksel met aftapplug
- nieuwe accu en spanningsregelaar (onverwacht maar door JanWillem kon ik weer zelf naar huis rijden )
- pertronix electronische ontsteking (vakkundig ingebouwd en afgesteld door Stuif )
Om ook zelfstandig verantwoord te kunnen sleutelen daarna een aantal 'boxertje' technische boeken gekocht en gelezen. Eerst de benzinefilter tussen de benzinepomp en carburateur verwijderd. Die hoort er niet en is zelfs gevaarlijk. Ook de luchtfilterbehuizing goed schoongemaakt en werking vacuümklep gecontroleerd.
En vandaag:
- bougies vervangen
- nieuwe afdekdoppen boven de bougies aansluitingen (pff wat een karwei om die dingen erop te krijgen)
- luchtfilter vervangen
- vacuümslang tussen carburateur en luchtfilter vervangen
Hier de oude bougies:
Alles gedaan volgens de tips op dit forum en de technische boeken.
Ik zal er ongetwijfeld lang over hebben gedaan maar het is gelukt en bij de proefrit net duidelijk merkbaar dat de motor beter loopt. Tof gevoel
Morgen verder met:
- v-snaar vervangen
- versnellingsbakolie vervangen
Dat ga ik bij een klusgarage doen waar de bus op een brug kan.
Waarom? Omdat het kan!
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
De RDW is het er ook mee eens.....deze bus verdient zitplaatsen achterin.
Vandaag goedgekeurd voor een geel kenteken met 5 zitplaatsen.
Helaas mocht het huidige (originele) kenteken niet blijven, een nieuwe komt binnen 5 werkdagen.
Dan nieuwe blauwe platen laten maken.
Als iemand nog een goed adresje weet waar ze mooie diep blauwe platen met oplegletters maken hoor ik het graag.
Vandaag goedgekeurd voor een geel kenteken met 5 zitplaatsen.
Helaas mocht het huidige (originele) kenteken niet blijven, een nieuwe komt binnen 5 werkdagen.
Dan nieuwe blauwe platen laten maken.
Als iemand nog een goed adresje weet waar ze mooie diep blauwe platen met oplegletters maken hoor ik het graag.
Waarom? Omdat het kan!
- Sjupergrover
- Actief Lid
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Under the carport
- Contacteer:
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Dat is wel zonde van het originele NL-kenteken!!
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Mag je dan nog wel blauwe platen voeren als je een nieuw kenteken krijgt? Volgens mij krijg je dan een kenteken met drie letters.
zij die vielen zijn gevallen
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b 1976 Ombouw naar Westfalia Berlin
Ja dat mag, mits de datum waarop het voertuig voor het eerst op de weg is toegelaten (datum eerste toelating) vóór 1 januari 1978 ligt, je een historisch kenteken hebt aangevraagd, danwel het kenteken uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters bestaat.
Ik neem aan dat het nieuwe kenteken aan de eisen voldoet, bij invoer van auto's met eerste toelating voor 1 januari 1978 wordt dit tegenwoordig automatisch al een historisch kenteken!
Bron: RDW
Ik heb overigens ook wel eens ingevoerde oldtimer met kenteken met moderne cijfer-letter combinatie zien rondrijden, dat is idd. niet toegestaan.
Ik neem aan dat het nieuwe kenteken aan de eisen voldoet, bij invoer van auto's met eerste toelating voor 1 januari 1978 wordt dit tegenwoordig automatisch al een historisch kenteken!
Bron: RDW
Ik heb overigens ook wel eens ingevoerde oldtimer met kenteken met moderne cijfer-letter combinatie zien rondrijden, dat is idd. niet toegestaan.