Operatie hefdak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Sunny is weer terug van de spuiter!!

Bericht door Hans_t2b » vr sep 20, 2013 15:23 pm

freddeblok schreef:Hoeft niet meer gebeld te worden er zit weer voor twee jaar APK op..

Fed


:lol: :lol: We zijn weer voor de komende 2 jaar onder de pannen. Het laswerk kon de goedkeuring van de APK-keurmeester dragen ;) En de reviseur van de motor kreeg ook nog de complimenten. De keurmeester kende de motor ook nog van voor de revisie toen het wel een oude olieboot leek :o

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Sunny is weer terug van de spuiter!!

Bericht door Kebdorst » vr sep 20, 2013 17:55 pm

Mooi gefeliciteerd.



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
knopperjohan
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: zo jan 29, 2012 22:18 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Houten

Re: Sunny is weer terug van de spuiter!!

Bericht door knopperjohan » vr sep 20, 2013 21:45 pm

Mooi hoor!

Komt er een logo op of monteur je het reservewiel weer voorop?
Heb je nu trouwens je nieuwe dashboard gemonteerd?

gr Johan

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Sunny is weer terug van de spuiter!!

Bericht door Hans_t2b » ma sep 23, 2013 9:49 am

knopperjohan schreef:Mooi hoor!

Komt er een logo op of monteur je het reservewiel weer voorop?
Heb je nu trouwens je nieuwe dashboard gemonteerd?

gr Johan


Jouw vraag bracht me aan het twijfelen, ik was voornemens om het wiel weer op de neus te monteren. Ik was alleen nog op zoek naar een betere constructie voor montage omdat ik de huidige houder, welke enkel op neus gemonteerd wordt, niet echt geweldig vindt.

Zonder wiel op de neus vind ik het front er ook wel lekker 'clean' uit zien. Zo laten of een VW-logo monteren behoren nog tot de mogelijkheden..

Dashboard ligt nog bij mijn ouders in Houten. Nu lag de nadruk op de bus weer zo snel mogelijk APK klaar maken. Met een verse keuring op zak is het monteren van het dashboard een van de eerste punten op mijn to-do lijstje.

Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Re: Sunny is weer terug van de spuiter!!

Bericht door brammutjuh » di okt 08, 2013 13:32 pm

Vind persoonlijk zonder reservewiel mooier. De vraag is vooral of je het vak achter de bestuurdersstoel nodig hebt als bergruimte of dat het wiel er weer gewoon in kan.
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Sunny krijg frisse velgen én de timmerman begint opnieuw

Bericht door Hans_t2b » ma mar 10, 2014 21:13 pm

Nu dat het mooie weer zich aandient, begint het volop te kriebelen. Mijn pa is weer aan het fineren geslagen en zelf hebben we besloten om de velgen te laten poedercoaten.

Het paneel dat aan de bestuurderszijde over bijna de gehele lengte van de bus zit had nauwelijks het originele houtpatroon zoals een Westfalia behoord te hebben. Na demontage uit de bus en een schuurbehandeling zag het paneel er zo uit:

Afbeelding

Na het fineer op maat gemaakt te hebben en deze verlijmd te hebben met het oorspronkelijke paneel werd het paneel stevig ingeklemd op te drogen:

Afbeelding

Vervolgens kon nadat er een mal gemaakt was de uitsparing voor de asbak gefreesd worden:

Afbeelding

En daarna ook de uitsparing voor de ontluchting van de afvoer van het wasbakje:

Afbeelding

En klaar is kees:

Afbeelding

Ondertussen staat Sunny nog maar op 1 pootje, 4 wielen zijn ontdaan van de banden. De velgen worden op dit moment gestraald en gepoedercoat. We proberen qua kleur zo dicht mogelijk de originele kleur zilvergrijs L091 te benaderen. Of dit daadwerkelijk gelukt is zullen we pas zien als we de velgen weer op kunnen halen.

Afbeelding


Zo zagen de velgen eruit voor het stralen en coaten:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans_t2b op do mar 13, 2014 13:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Sunny krijg frisse velgen en de timmerman begint opnieuw

Bericht door Airtime » di mar 11, 2014 9:05 am

Als ik de VW-kleurcode L91D opzoek kom ik op Kansas beige? Weet je zeker dat het L91D moet zijn? Niet dat je straks beige velgen van de poedercoater terug krijgt, dat zou zonde zijn... ;)
Easy!

FrankVW
Actief Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma mar 04, 2013 20:26 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Sunny krijg frisse velgen en de timmerman begint opnieuw

Bericht door FrankVW » di mar 11, 2014 10:25 am

ik zie wel vaak dat ze de bumpers en velgen zelfde kleur geven (L90D tint, pastelwit achtig) maar volgens mij horen de velgen zilver-achtig...en dat gaat hij ook doen begrijp ik uit het verhaal...misschien een typfoutje ?

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Sunny krijg frisse velgen en de timmerman begint opnieuw

Bericht door Hans_t2b » wo mar 12, 2014 9:23 am

Airtime schreef:Als ik de VW-kleurcode L91D opzoek kom ik op Kansas beige? Weet je zeker dat het L91D moet zijn? Niet dat je straks beige velgen van de poedercoater terug krijgt, dat zou zonde zijn... ;)


Idd een vaudje van mijn zijde, die 'D' heb ik er er onbedoeld bij verzonnen, het zou gaan om L91... maar zeker weten doe ik het ook niet. Ik heb gisteren de velgen opgehaald bij de coater. De kleur is iets donkerder uitgevallen dan gehoopt, al staat het niet gek.... Ik zal later een foto posten!

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Sunny krijg frisse velgen en de timmerman begint opnieuw

Bericht door Hans_t2b » wo mar 12, 2014 11:14 am

Zo zien de gecoate velgen er uit, vanmiddag gaan de bandjes er weer op.

Links de opnieuw gecoate velg en rechts de velg in de (bijna) originele kleur (== overgespoten met 'schooierschroom'). Onder deze donkere omstandigheden lijkt de kleur nog donkerder. Overdag valt het gelukkig mee, in het daglicht vanachten zag het er al veel beter uit dan het beeld wat ik had waarmee ik ben gaan slapen :D . Het metalic effect komt overdag ook veel beter tot zijn recht.

Afbeelding

En zo zien de velgen er onder de bus uit:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Operatie hefdak

Bericht door Hans_t2b » do mei 01, 2014 23:12 pm

Aangezien het hefdak van Sunny wel een opfrisbeurtje kon gebruiken, hebben we ons verdiept in polyesterlakken. Bij van den IJssel vonden we een geschikt 2 componenten laksysteem van DD lak. Na een berg aan chemicalien en bijbehorende verwerkingsmaterialen zoals rollers, kwasten en mengbakjes. Tevens een mooie kleur laten mengen: RAL9010. Voor de volgende keer zou ik een tintje meer crèmekleuriger pakken, dit komt naar mijn idee wat dichter bij de originele VW-kleur L90D uit.

Het was ons vooraf al duidelijk dat deze klus niet in 1 dag te klaren zou zijn. Gelukkig hebben mijn ouders een grote schuur. Mijn ouders waren bereid hun auto een paar weken buiten te laten slapen terwijl Sunny dakloos binnen zou staan. Op een zonnige zaterdag trokken Neeltje, Lara, ik en Sunny naar Houten. Met de karcher wer het dak ontdaan van algen en andere vuiligheid.

Zoals je op onderstaande foto kan zien, knapte het dak daar al flink van op:
Afbeelding

Van dit:
Afbeelding

(Bijna) helemaal schoon:
Afbeelding

In de zon kon het dakje weer mooi opdrogen. Eenmaal droog werd Sunny naar binnengereden. Daar werd het 'zeepbakje' bovenop de cabine en het hefdak van de Bus genomen. Daarvoor moest natuurlijk eerst de bevestiging van pees van het tentdoek van de bus losgenomen worden.

Nog even een inspectie van de scharnieren; aan de linkerzijde zit het dak lager in gesloten toestand. Hierdoor is het dak op de linkerhoek ingescheurd.
Afbeelding

Afbeelding

Sunny is dakloos geworden:
Afbeelding

Op de bus werden de maten overgenomen (nog voor het dak losgenomen werd uiteraard)

Afbeelding

Vervolgens het dak omgekeerd op schraagjes gelegd om maten over te nemen van het versleten tentdoek, zodat het nieuwe doek volgens de originele maatvoering teruggeplaatst kan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de vele nietjes waarmee het oude doek vast zat verwijderd.

Afbeelding

Neeltje gaf Sunny een poetsbeurt op plekken waar je anders niet zo makkelijk kan komen.

Afbeelding

Na het verwijderen van het tentdoek draaiden we het dak om. Alle nodeloze gaatjes werden dichtgezet met polyester plamuur. Met lijmklemmen werd de gescheurde hoek 'dichtgetrokken'.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens werd het gehele dak geschuurd met speciale aandacht voor de gerepareerde plekken.

Ouders hebben vervolgens het dak ontvet en in de primer gezet en vervolgens weer geschuurd en ontvet. Zodat ik in het weekend de eerste laag DD lak kon aanbrengen. Erg ongezond werk, een masker en beschermende kleding zijn dan ook aan te raden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste laklaag:

Afbeelding

En vervolgens de 2e:

Afbeelding

Van de scheur in de linkerhoek van het dak is niks meer te zien!

Afbeelding

Afbeelding

Bij de Hornbach nieuw ijzerwaren ingeslagen ter vervanging van alle verroeste bevestigingsmaterialen.

Afbeelding

Morgen gaat de 3e laag erop. Eventueel nog een 4e laag. De verf heeft dan nog precies 1 week om uit te harden. Daarna draaien we het dakje om en bevestigen we nieuwe tentdoek. Het linkerscharnier van het hefdak bleek verbogen en ligt momenteel bij de smid om hersteld te worden.

Hier is te zien dat het linker scharnier in gesloten toestand ongeveer een centimeter lager staat dan het goede rechter scharnier.

Afbeelding

Verder hebben de kussenovertrekken van het bed een wasbeurtje gehad. De westfalia labels zijn tijdelijk verwijderd voor wasbeurt om te voorkomen dat de tekst zou vervagen.

Zo dat was weer even een update, toch maar proberen wat consequenter bij te houden...
Laatst gewijzigd door Hans_t2b op di mei 06, 2014 13:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Operatie hefdak

Bericht door Briebelbus » do mei 01, 2014 23:31 pm

Jullie bus knapt er mooi van op.
Ga je de voorjaarsmeeting redden? Of weer met een tentje?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Operatie hefdak

Bericht door Hans_t2b » do mei 01, 2014 23:43 pm

Briebelbus schreef:Jullie bus knapt er mooi van op.
Ga je de voorjaarsmeeting redden? Of weer met een tentje?


Dankje, het wordt wel héél spannend of we de VJ meeting gaan redden....

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Operatie hefdak

Bericht door Kebdorst » vr mei 02, 2014 7:36 am

Mooi hoor,

ik wil mijn dak ook nog aanpakken, is alleen wat lastiger.... Ik kan hem er niet ff afhalen :)



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Plaats reactie