Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door dirkinbrabant » wo aug 07, 2013 13:29 pm

Trommel kan niet meer rond zijn, of te veel gegroefd zijn. Ik weet alleen niet wat "te veel" is, maar als je met versleten schoenen hebt doorgereden dan kunnen klinknagels er diepe groeven in slijten. Volgens mij zijn T2 remschoenen meestal verlijmd, dus heb je geen klinknagels. Als de schoenen glad zijn heb je ook wel iets van groeven, maar is er meestal niets aan het handje.

Remschoenen met olie zijn niet te reinigen met remmenreiniger, de olie is er een beetje ingetrokken. Als de schoenen nog dik genoeg zijn kan je ze met een gasbrander droogstoken zodat alle olie verbrandt. Een beetje opruwen, en je bent weer klaar.

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door Dubbel schuiver » wo aug 07, 2013 14:33 pm

Remtrommels kunnen ook afgedraaid worden. Natuurlijk niet oneindig, maar het kan.

Ze draaien zelfs remschijven af tegenwoordig. Zag dit laatst in een engels programma op Discovery. Ze deden dit bij een Porsche.

Succes met de verdere terugreis.

Vergeet niet om voldoende afstand te houden tot de voorgangers.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door hanhoo » wo aug 07, 2013 23:04 pm

Die trommels achter zijn een massief brok staal en ik kan alleen maar indenken dat de rede is om warmte af te voeren. Bij versleten voering kun je er een lelijke groef in trekken, maar met een nieuwe voering zal hij gewoon weer voldoende remmen.

Ik heb nu al bij vele oldtimer auto's de trommels in de werpstralen gegooid, een likje verf gegeven en weer gemonteerd. Nog nooit een achter trommel afgeschreven.

Ik denk de enige twee redenen om een trommel achter af te schrijven is als hij echt doorgerot is, maar dat is wel heel zeldzaam. De tweede rede zou kunnen zijn dat je te lang met aangetrokken handrem of te strak gestelde schoenen hebt gereden. Door de warmte ontwikkeling zou hij theoretisch krom kunnen trekken. Maar dan heb je al zeker tientallen kilometers in een behoorlijke rookwalm van verbrande schoenen gereden.

Een verbrande schoen of remblok is overigens eenvoudig te herkennen: trek een groef met een grove schroevendraaier. Groeft hij (dus niet een krasje of zo) en/of brokkelt hij af, dan is de voering verbrand. Direct vervangen is dan het devies (beide kanten).

De remwerking aan de achterzijde is relatief zo klein, dat je er eigenlijk weinig van merkt. Eerder merkt je slecht gestelde remmen aan de veerweg van het rempedaal, iets scheef remmen en/of de werking van de handrem. Dat zijn al goede tekenen dat er achter iets mis zit.

Mocht er iemand zijn met trommels aan de voorzijde: jah dat merk je meteen! Is een cilinder kapot of de afstelling onjuist dan trek je gelijk de berm of de andere weghelft op. Lang leve schijven want die zijn onderhoudsvriendelijker, beter gekoeld en daardoor betrouwbaarder. Qua remwerking tussen goed gestelde en onderhouden trommels aan de voorzijde en schijven zul je niet veel merken. Althans: op een Kever niet. Op de bus heb ik geen ervaring met verschil trommels/schijven.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door old brumax » wo aug 07, 2013 23:27 pm

Versleten trommels kan wel degelijk, als geklonken maar ook gelijmde voering te ver opgereden is dus remmen staal op staal vreet dat behoorlijk in en zeg nu niet dan moet je gelijk repareren want als je onderweg bent en hij begint te gillen rijde3n en reden de meeste mensen gewoon door naar huis of dat nu 1 of 100 km is maakt niets uit, eenmaal thuis kan er dan naar de garage of zelf gerepareerd worden, vaak werden de trommels dan uitgedraaid en de voering opgevuld of dikkere voering geplaatst om het verschil met hetgeen er uit gedraaid was/is op te vangen.
Met een auto die veeeeeeeeeeeeel heeft gereden en veel heeft meegemaakt zou het maarzo kunnen dat die al een paar keer uitgedraaid is en dan word de wanddikte op een gegeven moment dermate dun dat het niet verstandig is om dat nog eens te doen en is voering vervangen het enigste wat je ermee aan kunt en dan nog niet de originele maar dan wel aangepaste dikte, of in dat geval zou je kunnen kiezen voor het vervangen van de trommels.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door La Tortuga » vr aug 09, 2013 1:10 am

Veilig thuis. :)
Nogmaals dank allemaal.

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door La Tortuga » vr aug 09, 2013 22:07 pm

Als ik het goed begrijp kun je pas bepalen wat er moet gebeuren als de boel open is.
Dat eerst maar eens doen dan.

De handrem heeft het eigenlijk nooit gedaan (sinds 2006...) Of die aangetrokken is of niet merk je echt niet.
Nu hoor je met remmen echt een metaal op metaal geluid.
Remschoenen compleet op, en daardoor de remcilinder te ver uitgezet? Is dat een theorie?

Nou ja. Eerst de boel er maar af dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door old brumax » vr aug 09, 2013 22:53 pm

Trommelremmen moeten elke 5ooo km opgesteld worden, nu weet ik ook uit eigen ervaring dat dat niet gebeurd maar toch is dat het begin van de problemen.
Remschoenen hebben nl al een beetje speling nodig ook als ze goed afgesteld zijn, als er nu geremd word moeten de remzuigertjes altijd een aantal mm naar buiten bewegen voordat de rem iets doet en hoe meer speling hoe verder ze naar buiten moeten bewegen maar ook weer terug en die onnodige beweging zorgt voor overmatige slijtage en dus lekkage, daar komt nog bij dat er roest in de remcilinder kruipt en als die dan niet opgesteld word dan komen de rubber rem cupjes dus in contact met de ruwe ingeroeste gedeeltes van de cilinders en dat is heel snel het definitieve einde ervan.
Datzelfde geld ook voor alle Btjes die vooraan wel schijfremmen hebben maar achter zit nog een normale trommel die van tijd tot tijd de nodige aandacht echt nodig heeft , zoniet dan moet je dus versneld aan het repareren, onherroepelijk.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door hanhoo » za aug 10, 2013 0:08 am

Openmaken en checken. Moet je gauw weer weg met de bus? Er komt een remmenworkshop aan binnen een maand. Je zou een mooi onderwerp zijn ;-).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door La Tortuga » za aug 10, 2013 12:07 pm

Tja... Ik wil er eigenlijk wel mee rijden natuurlijk...
Maar het is wel een idee, Hans.

Wanneer is 'binnen een maand', denk je?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door old brumax » za aug 10, 2013 13:32 pm

La Tortuga schreef:Tja... Ik wil er eigenlijk wel mee rijden natuurlijk...
Maar het is wel een idee, Hans.

Wanneer is 'binnen een maand', denk je?


Je bent er toch ook mee uit Frankrijk gekomen, en heb je er iets van gemerkt met rijden en remmen????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door La Tortuga » za aug 10, 2013 17:30 pm

Ja, hij remt niet merkbaar minder, maar het is wel metaal op metaal nu.
Het schuurt en piept steeds harder als ik rem...
Lijkt me niet handig om daar lang mee door te rijden.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door old brumax » za aug 10, 2013 21:23 pm

Nee dan is de voering eraf en moet je er niet mee doorrijden idd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door hanhoo » ma aug 12, 2013 13:35 pm

La Tortuga schreef:Tja... Ik wil er eigenlijk wel mee rijden natuurlijk...
Maar het is wel een idee, Hans.

Wanneer is 'binnen een maand', denk je?


Douwe is op vakantie. Dus kan nog even niks zeggen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door La Tortuga » di aug 13, 2013 17:06 pm

OK, ik bestel de onderdelen.
En als ik een mogelijkheid krijg om de boel te vervangen, dan doe ik het wel hoor.
Bus moet toch rijden :D

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Lekkende remcilinder in zuid Frankrijk

Bericht door hanhoo » do aug 15, 2013 10:37 am

Gooi de oude remcilinders niet weg, maar maak ze een keer open. Vaak is door stilstaan wat roest inwendig ontstaan waardoor de keering scheef gaat en de cilinder gaat lekken. Het wil nog wel eens mogelijk zijn om door goed te boenen met een scotch pad de cilinder weer fris te krijgen. Bij andere auto's willen er ook nog cupjes in zitten die je kunt omdraaien. Daarmee haal je weer een jaar of 3 leven uit je lekkende cilinder.

Maar geziene de prijs, is vaak vervangen makkelijker en zekerder. Ik heb een type3 ponton. De originele remcilinders zijn hiervoor niet meer leverbaar. Ik heb alleen de optie om de cilinders van de voorzijde van een 1303 Kever te plaatsen, maar die zijn niet het zelfde. Dus ik heb (succesvol) voor de optie van openmaken en schoonmaken gekozen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie