T2a 69

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
genderen
Actief Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Gameren

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door genderen » wo jul 10, 2013 21:10 pm

Hoi Pim,

Ziet er allemaal weer keurig uit. Goed bezig!

Groetjes,

Patrick

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door Hakkinen » zo jul 21, 2013 13:54 pm

Fraaie bus.
Vraagje: hoe zijn je ervaringen met de Vintage Speed Uitlaat (geluid invloed op vermogen en trekkracht); ik zit te twijfelen of ik ook zo een zal aanschaffen.
To Finish First, You First Have To Finish!

PimT2a
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:09 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Arnemuiden

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door PimT2a » vr jul 26, 2013 20:54 pm

Geluid is top, tja vermogen winst, vind ik lastig om uitspraken over te doen, ik heb nu dubbele empi ICT erop gezet en af laten stellen, rij nu met gemak 140, daarvoor maar 120, de uitlaat zal hier ook zijn steentje aan bijdragen.
Motor is origineel 1600 enkelpoortst

Groet Pim
BAM

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door Paneltje'70 » vr jul 26, 2013 21:25 pm

Echt echt echt echt echt een super mooie bus geworden!!!!

Mooi ook die uitlaat!

ff een video'tje op YouTube plaatsen?
Ben wel benieuwd naar het geluid!
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door Stuif » ma aug 05, 2013 20:42 pm

Ik rijdt ook met Vintage speed uitlaat, SUPER !!!
Maar rijd hij 140 km ??
Heb je nog een andere bandenmaat eronder of zijn het echte km's.
Anders moet ik mijn dubbele carbs ook maar eens door een specialist laten afstellen :D
Lucht bevriest en kookt nooit

PimT2a
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:09 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Arnemuiden

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door PimT2a » di aug 06, 2013 23:50 pm

1600 enkelpoorts w110 nokkenas empi/Weber ICT vintage speed sigaar, top ding, 145 op de teller vanavond op de gps 127 . Met standaard bak .
Weer 300 km probleemloos gereden naar de acn

Aircooled groet Pim
BAM

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door Paneltje'70 » wo aug 07, 2013 8:50 am

145 met de OG versnellingsbak??????
Wil niet weten hoeveel toeren je maakt!

Ik heb met 120 al moeite met het aantal toeren wat het blokje moet maken!

http://youtu.be/PNIe24rC-bo
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

PimT2a
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:09 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Arnemuiden

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door PimT2a » wo aug 07, 2013 13:03 pm

Ik rij het ook maar heel even hoor, rij meestal 110 op te teller, dan rijdt ie nog lekker rustig, de temperatuur blijft dan ook 80 à 90.
BAM

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door Paneltje'70 » wo aug 07, 2013 17:02 pm

Je hebt in ieder geval een super dikke bus! :-)

Ongeacht hoe hard hij gaat!
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door bjorn s » wo aug 07, 2013 17:23 pm

Gister even staan te kijken bij je bus, dik hoor! En hij klink lekker zeg!!!

PimT2a
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:09 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Arnemuiden

Re: T2a 69 interieur opbouw

Bericht door PimT2a » zo aug 25, 2013 18:40 pm

Afbeelding
Leuk fotoje in het mooie zeeland :D

Vraagje aan jullie :
Nou wil ik van de winter een extra accu gaan inbouwen voor de koelbox e.d.., maar is het nou ook mogelijk dat je deze zo aansluit dat hij wel oplaadt tijdens het rijden, maar dat hij niet de andere accu leegtrekt als hij leeg is....misschien een beetje domme vraag maar ben zelf niet zo heel goed met electronica..

Pim
BAM

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: T2a 69

Bericht door jerupke » zo aug 25, 2013 20:31 pm

Ja hoor, er zijn speciale scheidingsrelais in de handel daarvoor.Met diverse mogelijkheden en in diverse prijsklassen.

De een laad simpelweg beide accu's gelijktijdig, maar voorkomt een soort 'communicerende vaten verhaal' bij het leegtrekken ( let wel op, vaak wordt de grootste vrager het meest geladen, dus als de huishoudaccu leeg , wordt de startaccu pas na enige tijd geladen).


De meer "intelligente" laders laden altijd eerst de startaccu.

Zorg voor een goede plek i.v.m. koeling en gebruik dikke draden ( sloop zelf altijd een setje startkabels) zodat de zaak niet oververhit raakt.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: T2a 69

Bericht door mobiel70 » zo aug 25, 2013 22:29 pm

Ik "jat" even een verhaal van een andere website, die zich richt op de bezitters van bootjes: http://www.vaartips.nl/tipa.htm. Daar vind je een uitgebreid antwoord op de gestelde vraag met de vijf mogelijke opstellingen. Zelf heb ik op m'n boot een opstelling volgens de vierde methode en die bevalt prima. In onze bus zit een scheidingsrelais, en dat gaat ook goed. Maar goed, het antwoord:

Hieronder vijf methoden voor het gebruik van 2 accu's of accugroepen (batterijen). Methode 1 maakt van de twee accu's eigenlijk één grote en is dus af te raden. Methode 3 werkt prima, maar is ongeschikt voor vergeetachtige schippers. Methode 5 wordt steeds meer toegepast omdat het een verliesvrije oplossing is. Voor alle methoden geldt dat het gebruik van accu's van hetzelfde merk, capaciteit en productiedatum de voorkeur geniet.
1) Gebruik van 2 accu's zonder schakelaar of scheidingsdiode:
De 2 accu's of groepen zijn parallel geschakeld. Hier doet zich een probleem voor, want als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als één accu. Als een van beide slechter begint te worden zal de goede (volste) accu lading afstaan aan de slechtere. Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen. Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere weerstand dan een volle. De laadstroom heeft de onhebbelijke gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de vollere accu. Resultaat: de leegste accu wordt niet of nauwelijks bijgeladen en de twee accu's samen leveren nooit het volle vermogen.
2) Gebruik van 2 accu's met eenvoudig parallel scheidingsrelais:
De 2 accu's of groepen worden afzonderlijk gebruikt, de een als startaccu, de ander als lichtaccu. Tijdens varen worden ze door het in werking stellen van het contactslot middels een zwaar relais parallel geschakeld en gezamenlijk geladen. Ook hier geldt bovengenoemd bezwaar, de vollere accu zal stroom afgeven aan de andere (vereffening- of vereveningstroom). Kijk hier voor een schema.
3) Gebruik van 2 accu's met speciale accuschakelaar:
Deze methode kan prima werken maar vergt aandacht.
Accuschakelaars hebben niet alleen stand 1 en 2, maar ook nog een derde stand om beide accu's parallel te schakelen. Gebruik die stand om bovenstaande reden niet, want door het verschil in ladingstoestand zal de volste accu ontladen tot beide accu's dezelfde lading hebben. De startaccu, als regel de volste, zal dus lading afstaan aan de lichtaccu en weg is het voordeel van 2 accu's. Gebruik stand 3 alleen als passeerpunt tijdens het schakelen van 1 naar 2 en omgekeerd. NB. Schakel nooit met draaiende motor!
Ter voorkoming van ongelijke slijtage is dit nog niet zo'n gekke methode. De twee accu's van hetzelfde type zijn uitwisselbaar via de accuschakelaar. Na een vaartocht waarbij één van beide accu's werd geladen wordt overgeschakeld naar de andere voor gebruik tijdens stilliggen, waarop ook weer gestart zal worden. Het voordeel is dat beide accu's op dezelfde wijze worden belast en in noodgevallen heeft de andere accu altijd genoeg spanning om te kunnen starten. Het systeem is echter af te raden voor vergeetachtige schippers!
4) Gebruik van 2 accu's met scheidingsdiode:
Een scheidingsdiode (diodebrug) bestaat uit twee (of meerdere) diodes. Als de dynamo niet draait zijn beide diodes gesperd waardoor geen overdracht kan plaats vinden van accu 1 naar 2 of omgekeerd.
Als de dynamo stroom gaat leveren zal de leegste accu gevuld worden tot de spanning gelijk is aan de volste; vanaf dat moment worden beide accu's verder geladen. Het kan echter zijn dat de accu's nooit "vol" worden. Dit ligt aan de spanningsregelaar. Er dient een type gebruikt te worden dat een iets hogere spanning afregelt, omdat de sperlaag van de diode een beetje energie gebruikt. Die sperspanning staat soms op de scheidingsdiode aangegeven en moet als compensatie opgeteld worden bij het afregelen van de spanningsregelaar. Meestal 0,7 Volt.
Er zijn ook scheidingsdiodes in de handel met een ingebouwde compensatie, een z.g.n. verliesvrije diodebrug. Raadpleeg hierover de leverancier. Zie ook: hoe verschillende accugroepen te laden.
5) Gebruik van 2 accu's met processor gestuurd scheidingsrelais:
Dit type scheidingsrelais (battery separator) is een hoog vermogen mechanische schakelaar welke door een microprocessor gestuurd wordt. De processor "bekijkt" en vergelijkt de spanning van de accu's en zal naar behoefte laden. Een uitstekend systeem dat altijd voldoende startstroom waarborgt en indien nodig tijdens starten zelfs de tweede accu bijschakelt.

Ik zou zeggen: succes! Maar hou het stil, want iedereen weet dat je koud bier aan boord hebt ... ;)
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: T2a 69

Bericht door jerupke » zo aug 25, 2013 23:05 pm

Ik beschreef dus eigenlijk optie 4 en 5, 1-3 is niet echt handig, zeker als je al geen electro freak bent.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: T2a 69

Bericht door Wilfred » ma aug 26, 2013 10:02 am

In het elektra forum is hier al veel over geschreven.

tip voor als je een scheidingsrelais zoekt: Cyrix-i 100. Goedkoper vind je niet, en bij mij zit ie er inmiddels al een paar jaar naar tevredenheid in. Beschrijving erbij is zeer helder. Kan bijna niet misgaan.

Wel, zoals Jerupke zegt, dikke draden nemen of de stroom begrenzen. Voor je het weet is je bus een fakkel geworden :-)
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie