T2a 69
-
- Actief Lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: do mar 15, 2012 17:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Gameren
Re: T2a 69 interieur opbouw
Hoi Pim,
Ziet er allemaal weer keurig uit. Goed bezig!
Groetjes,
Patrick
Ziet er allemaal weer keurig uit. Goed bezig!
Groetjes,
Patrick
- Hakkinen
- Gevorderde
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berg a/d Maas
- Contacteer:
Re: T2a 69 interieur opbouw
Fraaie bus.
Vraagje: hoe zijn je ervaringen met de Vintage Speed Uitlaat (geluid invloed op vermogen en trekkracht); ik zit te twijfelen of ik ook zo een zal aanschaffen.
Vraagje: hoe zijn je ervaringen met de Vintage Speed Uitlaat (geluid invloed op vermogen en trekkracht); ik zit te twijfelen of ik ook zo een zal aanschaffen.
To Finish First, You First Have To Finish!
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Arnemuiden
Re: T2a 69 interieur opbouw
Geluid is top, tja vermogen winst, vind ik lastig om uitspraken over te doen, ik heb nu dubbele empi ICT erop gezet en af laten stellen, rij nu met gemak 140, daarvoor maar 120, de uitlaat zal hier ook zijn steentje aan bijdragen.
Motor is origineel 1600 enkelpoortst
Groet Pim
Motor is origineel 1600 enkelpoortst
Groet Pim
BAM
- Paneltje'70
- Gevorderde
- Berichten: 758
- Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwaag
Re: T2a 69 interieur opbouw
Echt echt echt echt echt een super mooie bus geworden!!!!
Mooi ook die uitlaat!
ff een video'tje op YouTube plaatsen?
Ben wel benieuwd naar het geluid!
Mooi ook die uitlaat!
ff een video'tje op YouTube plaatsen?
Ben wel benieuwd naar het geluid!
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!
(\_/)
(0.o)
(")"(")
(\_/)
(0.o)
(")"(")
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: T2a 69 interieur opbouw
Ik rijdt ook met Vintage speed uitlaat, SUPER !!!
Maar rijd hij 140 km ??
Heb je nog een andere bandenmaat eronder of zijn het echte km's.
Anders moet ik mijn dubbele carbs ook maar eens door een specialist laten afstellen
Maar rijd hij 140 km ??
Heb je nog een andere bandenmaat eronder of zijn het echte km's.
Anders moet ik mijn dubbele carbs ook maar eens door een specialist laten afstellen
Lucht bevriest en kookt nooit
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Arnemuiden
Re: T2a 69 interieur opbouw
1600 enkelpoorts w110 nokkenas empi/Weber ICT vintage speed sigaar, top ding, 145 op de teller vanavond op de gps 127 . Met standaard bak .
Weer 300 km probleemloos gereden naar de acn
Aircooled groet Pim
Weer 300 km probleemloos gereden naar de acn
Aircooled groet Pim
BAM
- Paneltje'70
- Gevorderde
- Berichten: 758
- Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwaag
Re: T2a 69 interieur opbouw
145 met de OG versnellingsbak??????
Wil niet weten hoeveel toeren je maakt!
Ik heb met 120 al moeite met het aantal toeren wat het blokje moet maken!
http://youtu.be/PNIe24rC-bo
Wil niet weten hoeveel toeren je maakt!
Ik heb met 120 al moeite met het aantal toeren wat het blokje moet maken!
http://youtu.be/PNIe24rC-bo
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!
(\_/)
(0.o)
(")"(")
(\_/)
(0.o)
(")"(")
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Arnemuiden
Re: T2a 69 interieur opbouw
Ik rij het ook maar heel even hoor, rij meestal 110 op te teller, dan rijdt ie nog lekker rustig, de temperatuur blijft dan ook 80 à 90.
BAM
- Paneltje'70
- Gevorderde
- Berichten: 758
- Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwaag
Re: T2a 69 interieur opbouw
Je hebt in ieder geval een super dikke bus!
Ongeacht hoe hard hij gaat!
Ongeacht hoe hard hij gaat!
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!
(\_/)
(0.o)
(")"(")
(\_/)
(0.o)
(")"(")
Re: T2a 69 interieur opbouw
Gister even staan te kijken bij je bus, dik hoor! En hij klink lekker zeg!!!
-
- Beginner
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do sep 06, 2012 12:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Arnemuiden
Re: T2a 69 interieur opbouw
Leuk fotoje in het mooie zeeland
Vraagje aan jullie :
Nou wil ik van de winter een extra accu gaan inbouwen voor de koelbox e.d.., maar is het nou ook mogelijk dat je deze zo aansluit dat hij wel oplaadt tijdens het rijden, maar dat hij niet de andere accu leegtrekt als hij leeg is....misschien een beetje domme vraag maar ben zelf niet zo heel goed met electronica..
Pim
BAM
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: T2a 69
Ja hoor, er zijn speciale scheidingsrelais in de handel daarvoor.Met diverse mogelijkheden en in diverse prijsklassen.
De een laad simpelweg beide accu's gelijktijdig, maar voorkomt een soort 'communicerende vaten verhaal' bij het leegtrekken ( let wel op, vaak wordt de grootste vrager het meest geladen, dus als de huishoudaccu leeg , wordt de startaccu pas na enige tijd geladen).
De meer "intelligente" laders laden altijd eerst de startaccu.
Zorg voor een goede plek i.v.m. koeling en gebruik dikke draden ( sloop zelf altijd een setje startkabels) zodat de zaak niet oververhit raakt.
De een laad simpelweg beide accu's gelijktijdig, maar voorkomt een soort 'communicerende vaten verhaal' bij het leegtrekken ( let wel op, vaak wordt de grootste vrager het meest geladen, dus als de huishoudaccu leeg , wordt de startaccu pas na enige tijd geladen).
De meer "intelligente" laders laden altijd eerst de startaccu.
Zorg voor een goede plek i.v.m. koeling en gebruik dikke draden ( sloop zelf altijd een setje startkabels) zodat de zaak niet oververhit raakt.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: T2a 69
Ik "jat" even een verhaal van een andere website, die zich richt op de bezitters van bootjes: http://www.vaartips.nl/tipa.htm. Daar vind je een uitgebreid antwoord op de gestelde vraag met de vijf mogelijke opstellingen. Zelf heb ik op m'n boot een opstelling volgens de vierde methode en die bevalt prima. In onze bus zit een scheidingsrelais, en dat gaat ook goed. Maar goed, het antwoord:
Hieronder vijf methoden voor het gebruik van 2 accu's of accugroepen (batterijen). Methode 1 maakt van de twee accu's eigenlijk één grote en is dus af te raden. Methode 3 werkt prima, maar is ongeschikt voor vergeetachtige schippers. Methode 5 wordt steeds meer toegepast omdat het een verliesvrije oplossing is. Voor alle methoden geldt dat het gebruik van accu's van hetzelfde merk, capaciteit en productiedatum de voorkeur geniet.
1) Gebruik van 2 accu's zonder schakelaar of scheidingsdiode:
De 2 accu's of groepen zijn parallel geschakeld. Hier doet zich een probleem voor, want als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als één accu. Als een van beide slechter begint te worden zal de goede (volste) accu lading afstaan aan de slechtere. Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen. Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere weerstand dan een volle. De laadstroom heeft de onhebbelijke gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de vollere accu. Resultaat: de leegste accu wordt niet of nauwelijks bijgeladen en de twee accu's samen leveren nooit het volle vermogen.
2) Gebruik van 2 accu's met eenvoudig parallel scheidingsrelais:
De 2 accu's of groepen worden afzonderlijk gebruikt, de een als startaccu, de ander als lichtaccu. Tijdens varen worden ze door het in werking stellen van het contactslot middels een zwaar relais parallel geschakeld en gezamenlijk geladen. Ook hier geldt bovengenoemd bezwaar, de vollere accu zal stroom afgeven aan de andere (vereffening- of vereveningstroom). Kijk hier voor een schema.
3) Gebruik van 2 accu's met speciale accuschakelaar:
Deze methode kan prima werken maar vergt aandacht.
Accuschakelaars hebben niet alleen stand 1 en 2, maar ook nog een derde stand om beide accu's parallel te schakelen. Gebruik die stand om bovenstaande reden niet, want door het verschil in ladingstoestand zal de volste accu ontladen tot beide accu's dezelfde lading hebben. De startaccu, als regel de volste, zal dus lading afstaan aan de lichtaccu en weg is het voordeel van 2 accu's. Gebruik stand 3 alleen als passeerpunt tijdens het schakelen van 1 naar 2 en omgekeerd. NB. Schakel nooit met draaiende motor!
Ter voorkoming van ongelijke slijtage is dit nog niet zo'n gekke methode. De twee accu's van hetzelfde type zijn uitwisselbaar via de accuschakelaar. Na een vaartocht waarbij één van beide accu's werd geladen wordt overgeschakeld naar de andere voor gebruik tijdens stilliggen, waarop ook weer gestart zal worden. Het voordeel is dat beide accu's op dezelfde wijze worden belast en in noodgevallen heeft de andere accu altijd genoeg spanning om te kunnen starten. Het systeem is echter af te raden voor vergeetachtige schippers!
4) Gebruik van 2 accu's met scheidingsdiode:
Een scheidingsdiode (diodebrug) bestaat uit twee (of meerdere) diodes. Als de dynamo niet draait zijn beide diodes gesperd waardoor geen overdracht kan plaats vinden van accu 1 naar 2 of omgekeerd.
Als de dynamo stroom gaat leveren zal de leegste accu gevuld worden tot de spanning gelijk is aan de volste; vanaf dat moment worden beide accu's verder geladen. Het kan echter zijn dat de accu's nooit "vol" worden. Dit ligt aan de spanningsregelaar. Er dient een type gebruikt te worden dat een iets hogere spanning afregelt, omdat de sperlaag van de diode een beetje energie gebruikt. Die sperspanning staat soms op de scheidingsdiode aangegeven en moet als compensatie opgeteld worden bij het afregelen van de spanningsregelaar. Meestal 0,7 Volt.
Er zijn ook scheidingsdiodes in de handel met een ingebouwde compensatie, een z.g.n. verliesvrije diodebrug. Raadpleeg hierover de leverancier. Zie ook: hoe verschillende accugroepen te laden.
5) Gebruik van 2 accu's met processor gestuurd scheidingsrelais:
Dit type scheidingsrelais (battery separator) is een hoog vermogen mechanische schakelaar welke door een microprocessor gestuurd wordt. De processor "bekijkt" en vergelijkt de spanning van de accu's en zal naar behoefte laden. Een uitstekend systeem dat altijd voldoende startstroom waarborgt en indien nodig tijdens starten zelfs de tweede accu bijschakelt.
Ik zou zeggen: succes! Maar hou het stil, want iedereen weet dat je koud bier aan boord hebt ...
Hieronder vijf methoden voor het gebruik van 2 accu's of accugroepen (batterijen). Methode 1 maakt van de twee accu's eigenlijk één grote en is dus af te raden. Methode 3 werkt prima, maar is ongeschikt voor vergeetachtige schippers. Methode 5 wordt steeds meer toegepast omdat het een verliesvrije oplossing is. Voor alle methoden geldt dat het gebruik van accu's van hetzelfde merk, capaciteit en productiedatum de voorkeur geniet.
1) Gebruik van 2 accu's zonder schakelaar of scheidingsdiode:
De 2 accu's of groepen zijn parallel geschakeld. Hier doet zich een probleem voor, want als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als één accu. Als een van beide slechter begint te worden zal de goede (volste) accu lading afstaan aan de slechtere. Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen. Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere weerstand dan een volle. De laadstroom heeft de onhebbelijke gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de vollere accu. Resultaat: de leegste accu wordt niet of nauwelijks bijgeladen en de twee accu's samen leveren nooit het volle vermogen.
2) Gebruik van 2 accu's met eenvoudig parallel scheidingsrelais:
De 2 accu's of groepen worden afzonderlijk gebruikt, de een als startaccu, de ander als lichtaccu. Tijdens varen worden ze door het in werking stellen van het contactslot middels een zwaar relais parallel geschakeld en gezamenlijk geladen. Ook hier geldt bovengenoemd bezwaar, de vollere accu zal stroom afgeven aan de andere (vereffening- of vereveningstroom). Kijk hier voor een schema.
3) Gebruik van 2 accu's met speciale accuschakelaar:
Deze methode kan prima werken maar vergt aandacht.
Accuschakelaars hebben niet alleen stand 1 en 2, maar ook nog een derde stand om beide accu's parallel te schakelen. Gebruik die stand om bovenstaande reden niet, want door het verschil in ladingstoestand zal de volste accu ontladen tot beide accu's dezelfde lading hebben. De startaccu, als regel de volste, zal dus lading afstaan aan de lichtaccu en weg is het voordeel van 2 accu's. Gebruik stand 3 alleen als passeerpunt tijdens het schakelen van 1 naar 2 en omgekeerd. NB. Schakel nooit met draaiende motor!
Ter voorkoming van ongelijke slijtage is dit nog niet zo'n gekke methode. De twee accu's van hetzelfde type zijn uitwisselbaar via de accuschakelaar. Na een vaartocht waarbij één van beide accu's werd geladen wordt overgeschakeld naar de andere voor gebruik tijdens stilliggen, waarop ook weer gestart zal worden. Het voordeel is dat beide accu's op dezelfde wijze worden belast en in noodgevallen heeft de andere accu altijd genoeg spanning om te kunnen starten. Het systeem is echter af te raden voor vergeetachtige schippers!
4) Gebruik van 2 accu's met scheidingsdiode:
Een scheidingsdiode (diodebrug) bestaat uit twee (of meerdere) diodes. Als de dynamo niet draait zijn beide diodes gesperd waardoor geen overdracht kan plaats vinden van accu 1 naar 2 of omgekeerd.
Als de dynamo stroom gaat leveren zal de leegste accu gevuld worden tot de spanning gelijk is aan de volste; vanaf dat moment worden beide accu's verder geladen. Het kan echter zijn dat de accu's nooit "vol" worden. Dit ligt aan de spanningsregelaar. Er dient een type gebruikt te worden dat een iets hogere spanning afregelt, omdat de sperlaag van de diode een beetje energie gebruikt. Die sperspanning staat soms op de scheidingsdiode aangegeven en moet als compensatie opgeteld worden bij het afregelen van de spanningsregelaar. Meestal 0,7 Volt.
Er zijn ook scheidingsdiodes in de handel met een ingebouwde compensatie, een z.g.n. verliesvrije diodebrug. Raadpleeg hierover de leverancier. Zie ook: hoe verschillende accugroepen te laden.
5) Gebruik van 2 accu's met processor gestuurd scheidingsrelais:
Dit type scheidingsrelais (battery separator) is een hoog vermogen mechanische schakelaar welke door een microprocessor gestuurd wordt. De processor "bekijkt" en vergelijkt de spanning van de accu's en zal naar behoefte laden. Een uitstekend systeem dat altijd voldoende startstroom waarborgt en indien nodig tijdens starten zelfs de tweede accu bijschakelt.
Ik zou zeggen: succes! Maar hou het stil, want iedereen weet dat je koud bier aan boord hebt ...
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: T2a 69
Ik beschreef dus eigenlijk optie 4 en 5, 1-3 is niet echt handig, zeker als je al geen electro freak bent.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: T2a 69
In het elektra forum is hier al veel over geschreven.
tip voor als je een scheidingsrelais zoekt: Cyrix-i 100. Goedkoper vind je niet, en bij mij zit ie er inmiddels al een paar jaar naar tevredenheid in. Beschrijving erbij is zeer helder. Kan bijna niet misgaan.
Wel, zoals Jerupke zegt, dikke draden nemen of de stroom begrenzen. Voor je het weet is je bus een fakkel geworden
tip voor als je een scheidingsrelais zoekt: Cyrix-i 100. Goedkoper vind je niet, en bij mij zit ie er inmiddels al een paar jaar naar tevredenheid in. Beschrijving erbij is zeer helder. Kan bijna niet misgaan.
Wel, zoals Jerupke zegt, dikke draden nemen of de stroom begrenzen. Voor je het weet is je bus een fakkel geworden
Take the planet and make it spin your way