lassen... proplassen of helemaal aflassen
lassen... proplassen of helemaal aflassen
hoi
ben flink aan het lassen aan mn nieuwe t1.
nu vroeg ik me af wat jullie ervaring is met bijvoorbeeld dorpels, achterhoeken.
Moet je dat helemaal aflassen, of volstaan de proplassen (elke cm) en dan de rand dichtplamuren...?
ben flink aan het lassen aan mn nieuwe t1.
nu vroeg ik me af wat jullie ervaring is met bijvoorbeeld dorpels, achterhoeken.
Moet je dat helemaal aflassen, of volstaan de proplassen (elke cm) en dan de rand dichtplamuren...?
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Helemaal af lassen is het beste
Maar dan niet van links naar rechts in 1 keer!
Maak proplasjes een stuk uit elkaar en ga ermee door tot alles vol gelast is
Zorg er voor dat er niet te veel warmte ineens in het plaatwerk komt.
Vooral geduldig en rustig werken
Maar dan niet van links naar rechts in 1 keer!
Maak proplasjes een stuk uit elkaar en ga ermee door tot alles vol gelast is
Zorg er voor dat er niet te veel warmte ineens in het plaatwerk komt.
Vooral geduldig en rustig werken
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Ok, dan heb ik dus een dubbele rij lassen... ? proplasjes zitten 1.5 cm onder de rand, en dan de rand helemaal vol lassen?
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
beter aflassen op de rand
Maar omdat het met kleine stukjes moet lijkt t op proplasjes
Dubbel plaatwerk zoveel mogelijk vermijden
best is tegen elkaar leggen en rand vol lassen op de manier zoals boven staat
Maar omdat het met kleine stukjes moet lijkt t op proplasjes
Dubbel plaatwerk zoveel mogelijk vermijden
best is tegen elkaar leggen en rand vol lassen op de manier zoals boven staat
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
zomerbloempje schreef:beter aflassen op de rand
Maar omdat het met kleine stukjes moet lijkt t op proplasjes
Dubbel plaatwerk zoveel mogelijk vermijden
best is tegen elkaar leggen en rand vol lassen op de manier zoals boven staat
Luister en huiver, hier spreekt de expert.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
dubbel plaatwerk wil ik ook vermijden, maar het is wel erg lekker makkelijk om het zo'n cm over elkar te zetten, dan heb je geen golf in je plaatwerk.
Ik heb het zo gedaan: plaatwerk omgezet en geproplast, en daarna de rand afgelast. Is erg netjes geworden vind ik. effe afslijpen en dan nog eens kijken!
Ik heb het zo gedaan: plaatwerk omgezet en geproplast, en daarna de rand afgelast. Is erg netjes geworden vind ik. effe afslijpen en dan nog eens kijken!
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Plamuren lijkt me echt niets voor een naad. Dan liever lead-loading (vertinnen)
en idd, aaneengesloten laspuntjes werkt het beste (verdeeld aanbrengen om trekken van het plaatwerk te voorkomen)
en idd, aaneengesloten laspuntjes werkt het beste (verdeeld aanbrengen om trekken van het plaatwerk te voorkomen)
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
-
- Actief Lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Contacteer:
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Ik weet niet precies wat je bedoelt met plaat omzetten.
Maar eerst een kraalrand er aan zetten is natuurlijk het mooiste. Deze kun je achter de oude plaat steken. De overgang van ouwe naar nieuwe plaat is helemaal vlak.
doe het zelf met een kraalmachine maar kan ook met een verzet tang.
http://lh4.ggpht.com/-fAcMjDqVyus/TnxhE ... _img_1.jpg
http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... oplas5.jpg
Mijn eigen voorkeur is nog steeds koud op elkaar Tiglassen en daarna goed uitkloppen. Met met hamer en tas.
Maar eerst een kraalrand er aan zetten is natuurlijk het mooiste. Deze kun je achter de oude plaat steken. De overgang van ouwe naar nieuwe plaat is helemaal vlak.
doe het zelf met een kraalmachine maar kan ook met een verzet tang.
http://lh4.ggpht.com/-fAcMjDqVyus/TnxhE ... _img_1.jpg
http://www.rustbuster.nl/Lassen_en_lasg ... oplas5.jpg
Mijn eigen voorkeur is nog steeds koud op elkaar Tiglassen en daarna goed uitkloppen. Met met hamer en tas.
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Dank!
Ik heb inderdaad een verzettang. Dat bedoel ik met omzetten
Zal eens fototjes posten van het resultaati!
Ik heb inderdaad een verzettang. Dat bedoel ik met omzetten
Zal eens fototjes posten van het resultaati!
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Hoi allemaal,
sorry nog geen fotootjes, wel even een nieuwe lasvraag.
wat doe je met dit soort gaatjes? zijn te dun om te lassen maar het is ook een beetje overdreven om dat hele paneel eruit te zagen en te vernieuwen.
plaatjes inlassen is ook weer zo iets... Wie weet raad?
(foto geleend van spijlbussen.nl)
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Weet niet of dat zo' overdreven is, als die van jouw er echt zo uit ziet is er keuze uit div. stukken die rot zijn eruit snijden en er bij maken of in een keer de hele plaat, die keuze is alleen bij jouw, hoe handig ben je en hoeveel werk wil en kun je erin steken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
ok... gewoon nieuw zetten dus... ?
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Alternatief is gewoon dicht proppen met het lasapparaat en bijslijpen. Werk daarbij met kleine propjes in het rond, en laat het telkens afkoelen, dan kun je dit dunner doen.
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Een paar foto's erbij;
Er is al meer laswerk verricht, o.a. aan de bestuurderskant, waarbij het laswerk in rap tempo steeds beter wordt. Ga zo door
Loop je met lassen vast, kom dan een dagje oefenen. Ik heb al een T3 zijkant voor je apart gelegd als oefen materiaal. Hier kunnen dus ook gaatjes in gemaakt worden om dicht te lassen
Er is al meer laswerk verricht, o.a. aan de bestuurderskant, waarbij het laswerk in rap tempo steeds beter wordt. Ga zo door
Loop je met lassen vast, kom dan een dagje oefenen. Ik heb al een T3 zijkant voor je apart gelegd als oefen materiaal. Hier kunnen dus ook gaatjes in gemaakt worden om dicht te lassen
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
-
- Actief Lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Contacteer:
Re: lassen... proplassen of helemaal aflassen
Volgens mij is het rondom die gaatjes echt helemaal rot en heb je geen vlees meer om te lassen. Ik zou er echt een nieuw stukje in zetten. Nu ben je toch bezig.
Ligt aan de situatie maar soms zet ik er een kopere strip achter. Hier verdwijnt een beetje de warmte in en kun je gewoon verwijderen na het lassen. Dit voorkomt dat de plaat en las inzakt.
Ligt aan de situatie maar soms zet ik er een kopere strip achter. Hier verdwijnt een beetje de warmte in en kun je gewoon verwijderen na het lassen. Dit voorkomt dat de plaat en las inzakt.
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl