Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!
Heb het "electra" en "motor en transmissie" topic doorgespit, maar net was elke situatie iets anders dan die van mij.
Ik kan er nog om lachen want hij start nog, maar vraag mij af voor hoe lang....
Situatie:
T2b Type 4 1800 AP
Koud start de bus sinds korte tijd lastiger, hij moet langer doorstarten maar slaat uiteindelijk wel aan.
Trap daarbij het gas volledig in, doe ik dat niet dan red hij het helemaal niet ( na eerst twee keer op het gas getrapt te hebben).
Lampjes in het dashboard branden daarbij netjes.
Accuklemmen zitten goed vast.
Rijden geen enkel probleem, loopt netjes stationair, pakt goed op etc etc
Stop ik na een tijdje, bv om even te tanken, en wil ik weer starten dan start hij wel (de klik is er)maar slaat hij niet aan...(ook al trap ik het gas vol in).
Blijf ik daarmee doorgaan, dan gebeurt en niks meer en is dus de accu leeg gestart?
Dan maar aanslepen of aanduwen geblazen...
Had dit laatst na een ritje van 15 min.
Bij een ritje van een uur richting Wanroij, sloeg hij uiteindelijk wel net aan...(met pijn en moeite).
Waar ligt dit aan?
Startmotor langzaam overleden?
Contactslotschakelaar vervangen?
Contactslot vervangen?
Slechte massakabel bii versnellingsbak op chassis.
Slechte accu?
Wellicht kan iemand het een en ander uitsluiten ahv bovenstaand verhaal??
Scheelt weer onnodige kosten en werk!
Ik kan er nog om lachen want hij start nog, maar vraag mij af voor hoe lang....
Situatie:
T2b Type 4 1800 AP
Koud start de bus sinds korte tijd lastiger, hij moet langer doorstarten maar slaat uiteindelijk wel aan.
Trap daarbij het gas volledig in, doe ik dat niet dan red hij het helemaal niet ( na eerst twee keer op het gas getrapt te hebben).
Lampjes in het dashboard branden daarbij netjes.
Accuklemmen zitten goed vast.
Rijden geen enkel probleem, loopt netjes stationair, pakt goed op etc etc
Stop ik na een tijdje, bv om even te tanken, en wil ik weer starten dan start hij wel (de klik is er)maar slaat hij niet aan...(ook al trap ik het gas vol in).
Blijf ik daarmee doorgaan, dan gebeurt en niks meer en is dus de accu leeg gestart?
Dan maar aanslepen of aanduwen geblazen...
Had dit laatst na een ritje van 15 min.
Bij een ritje van een uur richting Wanroij, sloeg hij uiteindelijk wel net aan...(met pijn en moeite).
Waar ligt dit aan?
Startmotor langzaam overleden?
Contactslotschakelaar vervangen?
Contactslot vervangen?
Slechte massakabel bii versnellingsbak op chassis.
Slechte accu?
Wellicht kan iemand het een en ander uitsluiten ahv bovenstaand verhaal??
Scheelt weer onnodige kosten en werk!
Laatst gewijzigd door deNIELSon op zo jul 14, 2013 15:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
start die wel snel als je hem aanduwt? en ik maak uit deze zin:"Stop ik na een tijdje, bv om even te tanken, en wil ik weer starten dan start hij wel (de klik is er)maar slaat hij niet aan...(ook al trap ik het gas vol in)." niet helemaal op of de startmotor nu goed rond draait.
en met wat hulp van een andere auto met draaiende motor en start kabels gaat het dan beter rond?
en met wat hulp van een andere auto met draaiende motor en start kabels gaat het dan beter rond?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
Hij slaat snel aan, had een klein sleepje afgelopen zaterdag en hij liep weer binnen no time.
Bij het starten na het tanken start de auto wel maar met moeite, zo'n traag geluid zeg maar..
Uiteindelijk slaat hij niet aan en gaf de accu de geest, want toen deed de bus helemaal niks meer.
Ik heb nog niet geprobeerd mbv een ander auto te starten.
Bij het starten na het tanken start de auto wel maar met moeite, zo'n traag geluid zeg maar..
Uiteindelijk slaat hij niet aan en gaf de accu de geest, want toen deed de bus helemaal niks meer.
Ik heb nog niet geprobeerd mbv een ander auto te starten.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
ok dus hij draait slecht rond.
tja
dan is het jou lijstje afwerken:
Startmotor langzaam overleden?
Contactslotschakelaar vervangen?
Contactslot vervangen?
Slechte massakabel bii versnellingsbak op chassis.
Slechte accu?
maar dan zou ik onderaan beginnen met testen. dus eerst stroom voorziening uitsluiten. zitten alle aansluitingen goed vast en zijn ze niet geoxideerd. is de accu nog van goede kwaliteit probeer het eens met een hulp accu.
als dat het niet is probeer eens rechstreeks de plus erop te zetten met een startkabel vanaf je accu. draait die dan wel rond. en dan zo langzamerhand naar de moelijkere dingen gaan. zoals contactslot( je zegt dat die wel klikt dus ik denk start motor) en startmotor.
tja
dan is het jou lijstje afwerken:
Startmotor langzaam overleden?
Contactslotschakelaar vervangen?
Contactslot vervangen?
Slechte massakabel bii versnellingsbak op chassis.
Slechte accu?
maar dan zou ik onderaan beginnen met testen. dus eerst stroom voorziening uitsluiten. zitten alle aansluitingen goed vast en zijn ze niet geoxideerd. is de accu nog van goede kwaliteit probeer het eens met een hulp accu.
als dat het niet is probeer eens rechstreeks de plus erop te zetten met een startkabel vanaf je accu. draait die dan wel rond. en dan zo langzamerhand naar de moelijkere dingen gaan. zoals contactslot( je zegt dat die wel klikt dus ik denk start motor) en startmotor.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
Wat is de staat van de motor, heb je al compressiemeting gedaan/laten doen?
Bij een lage compressie slaat de motor ook moeilijker aan.
Draait de startmotor wel vlot rond tijdens het starten? als het starttoerental laag is dan krijg je in combinatie met een lage compressie/lekkage langs de zuigers ook startproblemen.
Maar idd eerst maar even het lijstje afwerken!
Bij een lage compressie slaat de motor ook moeilijker aan.
Draait de startmotor wel vlot rond tijdens het starten? als het starttoerental laag is dan krijg je in combinatie met een lage compressie/lekkage langs de zuigers ook startproblemen.
Maar idd eerst maar even het lijstje afwerken!
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
Mijn gok!
Accu
Deze heeft een slechte cel en bij het starten stort de spanning in zodat de ontsteking
Of hij is gewoon simpelweg op en al na een paar keer starten is ie leeg!
Idd als het starten met aanduwen wel goed gaat bevestigd dit het beeld.
Accu
Deze heeft een slechte cel en bij het starten stort de spanning in zodat de ontsteking
Of hij is gewoon simpelweg op en al na een paar keer starten is ie leeg!
Idd als het starten met aanduwen wel goed gaat bevestigd dit het beeld.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
Heren bedankt! Ik heb in ieder geval weer genoeg stof tot nadenken.
Compressie meten moet nog steeds een keertje gebeuren.
Zal Hanhoo nog eens een pb'tje sturen
Eens kijken of we dit weekend wat tijd kunnen vrijmaken voor het lijstje!
Compressie meten moet nog steeds een keertje gebeuren.
Zal Hanhoo nog eens een pb'tje sturen
Eens kijken of we dit weekend wat tijd kunnen vrijmaken voor het lijstje!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
Toevallig "verkeerd type" bougies"?
AMESCADOR "en daarmee uit"
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
Dat is er eentje die ik met 100% zekerheid kan uitsluiten, want daar heb ik bij aankoop opgelet!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
Had er ook hele goede inzitten!!! Todat we er eentje uitdraaiden na 500 kilometer. Die zag er toch niet meer zo best uit. Nu weer Bosch W8cc
AMESCADOR "en daarmee uit"
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Lastig starten (zowel koud als warm)
Vanochtend wilde hij dus weer niet starten (koud), en aangezien de ANWB man toch bij de overbuurman bezig was even gevraagd of hij een blik op de zaak kon werpen. Met een setje startkabels startte de bus weer perfect.
Echter blijkt de dynamo niet voldoende bij te laden, kwamen uit op 13,2 A (op volle toeren) terwijl hij toch minimaal 14,0 A moet afgeven bij een CA/CA accu.
Lijkt er dus op dat de dynamo gereviseerd moet worden. Is dit een lastig en duur klusje bij een type 4 motor?
Echter blijkt de dynamo niet voldoende bij te laden, kwamen uit op 13,2 A (op volle toeren) terwijl hij toch minimaal 14,0 A moet afgeven bij een CA/CA accu.
Lijkt er dus op dat de dynamo gereviseerd moet worden. Is dit een lastig en duur klusje bij een type 4 motor?
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- los limbos
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1668
- Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Baarlo Limburg
Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!
Als je alleen de koolborstels hoeft te vervangen dan valt het wel mee.
De de/montage van de dynamo is ook goed te doen.
De de/montage van de dynamo is ook goed te doen.
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!
Ik neem aan dat je over Volts spreekt? ipv Ampere?
Ik schrik er in ieder geval nog niet van. 13.2 is in principe genoeg om te laden. Je kan eens kijken hoe het met je kabels is. Contacten schoon?
Je dynamo is in ieder geval niet stuk lijkt mij. Dus wellicht schoonmaken (slijtage van koolborstels geeft wat smeer), en kijken hoe ver de borsteltjes op zijn is een kleine klus en kost niets. Vervangen koolborstels kost ook maar paar euro.
Ik schrik er in ieder geval nog niet van. 13.2 is in principe genoeg om te laden. Je kan eens kijken hoe het met je kabels is. Contacten schoon?
Je dynamo is in ieder geval niet stuk lijkt mij. Dus wellicht schoonmaken (slijtage van koolborstels geeft wat smeer), en kijken hoe ver de borsteltjes op zijn is een kleine klus en kost niets. Vervangen koolborstels kost ook maar paar euro.
Take the planet and make it spin your way
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!
Wilfred schreef:
Ik schrik er in ieder geval nog niet van. 13.2 is in principe genoeg om te laden. Je kan eens kijken hoe het met je kabels is. Contacten
Ik heb ook een type 4, AP, en mijn laadspanning is stationair ook rond de 13.2 volt. Ik vond dat ook laag, maar heb de afgelopen 4 jaar daar geen problemen mee gehad.
Ik gok op slechte accu of slechte accukabels/ massakabel.
Haal de kabels maar los van de accu en maak het goed schoon en vetvrij en maak ze weer vast. Evt ook aan de andere kant vd kabel.
Gr. Ruud
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Lastig starten (zowel koud als warm) UPDATE!
Excuses Volt ipv Ampere.
Ik ga morgen de kabels eens nalopen en kijken of ik wellicht even ergens een andere accu vandaan kan toveren.
Dank u voor het meedenken!
Ik ga morgen de kabels eens nalopen en kijken of ik wellicht even ergens een andere accu vandaan kan toveren.
Dank u voor het meedenken!
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!