Vooruit gebarsten

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door dirkinbrabant » do mei 23, 2013 19:06 pm

Over het gebruik van afwasmiddel zijn hier op het forum discussies: het breekt de oppervlaktespanning van water zodat dat gemakkelijker onder je rubbers komt, het kan rubbers of lak aantasten. Kan waar zijn. Zuurvrije vaseline is waterafstotend, en tast rubber en lak in ieder geval niet aan. Daarom gebruikte ik vaseline toen ik na roestauratie en nieuwe rubbers al mijn ramen terug ging plaatsen.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door Stuif » do mei 23, 2013 19:47 pm

Inderdaad zuurvrije vaseline.
1 man binnen rustig aan het touwtje trekken weerskanten tegelijk en 1 man buiten duwen op het raam vlakbij rubber waar het touwtje op dat moment net voorbij is.
Vooral bij de hoeken rustig aan en goed duwen.
Zo moet het lukken ;)
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door hanhoo » wo jun 05, 2013 22:23 pm

Geen afwasmiddel, tenzij je een abonnement op roest wilt.

Zuurvrije vaseline werkt prima, maar is nog vrij dik.

Bij de Kever gebruikte ik een professionele rubberconditioner uit een spuitbus. Lekker dun en slick as hell. Het spul trekt geen vocht aan en droogt mooi en strak op. Ruit vast, rubber blij en roestvrij.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door blokkever » do jun 06, 2013 23:19 pm

Ik heb bij mijn bus wel afwasmiddel gebruikt, de afwasmiddel blijft daar niet voor altijd zitten dus bang voor roest ben ik niet.
Het argument dat het de oppervlakktespanning breekt snap ik ook niet helemaal, als er ergens een kiertje is dan trekt het er zonder afwas middel ook wel tussen door capilaire werking.
En als je je bus wast, gebruik je dan ook geen zeep? ja autoshampoo breekt ook de oppervlakte spanning!
Als je de sponningen netjes in de lak hebt staan dan is een beetje zeep echt geen probleem, als er al beschadigingen/ kale plekken of zelfs roestvorming zit dan krijg je natuurlijk wel problemen, als je dan vaseline o.i.d. gebruikt dan werkt dat nog een beetje als antiroestmiddel!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door transporterT2 » do jun 06, 2013 23:31 pm

Hier ook gewoon vloeibare handzeep uit pompflacon gebruikt en gaat ook als een paling in een emmer snot!! :P :P .
Roest komt er als je plaatwerk slecht is en met nieuw rubber wat goed afsluit moet het goed komen.


Jan willem

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door old brumax » vr jun 07, 2013 13:14 pm

Een ieder is natuurlijk vrij om te doen wat ie wil maar als er om raad gevraagd word en er word goede raad gegeven snap ik niet goed waarom iedereen er dan onmiddellijk bovenop springt en er zonodig tegenin moet gaan, dus wil je graag roest en rot doe er vooral veeeeeeel zeep aan, maar dan later niet klagen en jammeren dat de boel verrot is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door transporterT2 » vr jun 07, 2013 18:08 pm

Ach als mijn raam rand het met zeep nu nog 20 jaar volhoud,of met vaseline 25 jaar dan kan ik tenminste tegen die tijd weer een leuk klusje doen aan de wagen :D :D


JW

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door blokkever » vr jun 07, 2013 18:49 pm

old brumax schreef:Een ieder is natuurlijk vrij om te doen wat ie wil maar als er om raad gevraagd word en er word goede raad gegeven snap ik niet goed waarom iedereen er dan onmiddellijk bovenop springt en er zonodig tegenin moet gaan, dus wil je graag roest en rot doe er vooral veeeeeeel zeep aan, maar dan later niet klagen en jammeren dat de boel verrot is.

Ik geef gewoon mijn mening en bepaalde argumenten die gegeven worden vind ik erg zwak.
Maar goed, ik hou me voortaan wel stil :?

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door Wilfred » ma jun 10, 2013 10:30 am

Nee, niet stilhouden. Ik vind je input altijd erg waardevol :-)

zoals eerder gezegd, had ik twee jaar terug voorruit vervangen, en afgelopen winter opnieuw eruit gehad. Ik schrok echt van de beginnende roest die ik opnieuw aantrof. Ik had de raamrand in de rx5 gezet, en daarna nog met rx10 erover. Ik had echt niet verwacht dat ik roest aan zou treffen. Dus ik heb het geweten aan het afwasmiddel.

De tweede keer heb ik vet gebruikt. Waar vet zit, zit in ieder geval geen vocht.

Vergroot je de capillaire werking niet met afwasmiddel ofzo?

een groot probleem in deze discussie is dat er weinig echt vergeleken wordt. Dus een raamrand in dezelfde staat, gewoon half met afwasmiddel doen en half met vaseline. en dan een paar jaar later kijken hoe de raamrand eraan toe is. Dat zou ik interessant vinden. Meestal als een ruit geplaatst wordt, duurt het zolang voor die er weer uitgaat dat niemand er aan denkt of er nu vaseline of zeep gebruikt is. Vandaar dat het altijd een discussie onderwerp zal blijven vermoed ik :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door blokkever » ma jun 10, 2013 12:54 pm

Vet werkt idd wel goed als antiroest, maar rubber en vet is vaak ook niet zo'n goede combinatie.
Het kan best zijn dat het met de "nieuwe" rubbers wel goed gaat maar ik zie vaak wanneer rubbers langdurig in contact zijn geweest met vet of olie dat deze opzwellen en langzaam oplossen, wel even oppassen dus!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door Briebelbus » ma jun 10, 2013 12:58 pm

Dan lijkt bandenvet of speciale rubber vetten de beste oplossing.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

vwcaddy49
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 11:16 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Tubbergen

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door vwcaddy49 » wo jun 19, 2013 18:43 pm

nieuwe blanke voorruit 100,- bij olde Olthof 0546866977 en die ook nog eens bezorgd ,succes !! Johan

Gebruikersavatar
toke
Actief Lid
Berichten: 142
Lid geworden op: za mar 21, 2009 7:03 am
Locatie: raamsdonk

Re: Vooruit gebarsten

Bericht door toke » za jun 22, 2013 9:15 am

Hallo allemaal.

Gisteren eindelijk mijn vooruit van de bus er in gezet.
Ten eerst allemaal bedankt voor de goede tips,dat maakt dit klusje een fluitje van een cent.

Eerst een een vooruit besteld bij Qustoms €120,-ex btw.
Daarna mijn rubber goed schoongemaakt en een nijlon draadje doorheen getrokken.Daarna heb ik toch zuurvrije vaseline erin gespoten.
Wel met z'n twee het raam op zijn plek zetten,dan 1 man in de bus aan het touwtje trekken en de andere buiten heel voorzichtig tegen het raam aan duwen,op de plek waar de man in de bus aan het touwtje trekt.
Binnen 10 min ben je klaar.Zo zie je maar weer waar dit forum goed voor is.Had eerst naar Carglass gebeld waar dit grapje incl plaatsen €350,- zou kosten.

Fijn weekend allemaal.

Plaats reactie