Probleem met achterklepscharnier

Plaats reactie
Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Probleem met achterklepscharnier

Bericht door crwbus » do mar 29, 2012 10:42 am

BALEN!!! Wie heeft er even om dit te lezen.

Ik heb een probleem met de achterklepscharnieren van mijn bus, aan de linkerzijde. Dat systeem bestaat uit 4 delen zeg maar: de boog waar de klep aan vast zit, dan heb je 2 kleinere stukjes, en dan heb je die veer die over de breedte van de bus zit.

Het probleem was dat wanneer ik mijn kofferklep te ver open deed, de 2 kleine tussenstukken over hun scharnierpunt gingen en ik op die manier de klep niet meer dicht kreeg. Je ziet dat die stukjes al gescheurd zijn. Ik moest dus met een spanriem die ik enerzijds aan een poot van de middenbank, anderzijds aan dat stuk (dat aan de boog zit), vastmaken en aantrekken zodat het scharnier terug aan de "goeie kant" van het scharnierpunt kwam en de klep dus terug dicht kon.
Om te voorkomen dat mijn klep terug te ver open ging, had ik als voorlopige noodoplossing deze spanriem laten zitten.

Maar heb ik gisteren toch gevloekt!! En niet zo'n beetje!! Ik zo fier als een gieter mijn bus laten zien aan iemand. En blij dat ik was met zo'n volledig ongeschonden hemel. Maar toen ik de achterklep opendeed om het scharnierprobleem te laten zien, sprong die veer uit zijn plaats!! Gevolg: bijna een vinger er tussen, net geen oog kwijt en een gescheurde hemel!! ](*,) ](*,) :-x

Zit ik even in zak en as. Hoe krijg je dat er weer in?? Want er zit best wel wat spanning op.

Ik zal vanavond wat foto's maken als ik thuis kom.
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Probleem met achterklepscharnier

Bericht door zomerbloempje » do mar 29, 2012 11:24 am

snel antwoord: lastig!

snelst lijkt me een volledig deel uit een sloper erin te knutselen wat nog goed is

Maar idd zit hier veel spanning op en is het daardoor gewoon een gevaarlijk klusje
Er is ook niet echt een foefje voor om dit gemakkelijker te maken
Ik ken er 2 die hiermee bezig zijn geweest
en beiden hebben er een blauwe arm aan overgehouden (is inmiddels wel helemaal genezen hoor)
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Probleem met achterklepscharnier

Bericht door wouthwortel » do mar 29, 2012 12:39 pm

Precies wat zomerbloempje schrijft:
LINKE SOEP!!
Jij bent helaas op een spijtige wijze erachter gekomen hoeveel (en da's knap veel) spannijng er op deze veren zit.
Ik heb zelf 0 ervaring met het hieraan werken en hoop voor je dat je hier snel goed advies zult vinden.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Probleem met achterklepscharnier

Bericht door Max » do mar 29, 2012 15:01 pm

Ik heb het zelf eens aan de hand gehad en met een lange stalen buis, wringijzer en flink wat geweld het spul op zijn plaats gekregen.
Alles met gevaar voor eigen leven, diep respect voor de monteurs die dit in de fabriek deden.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

teletubbie
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo mar 21, 2010 21:00 pm

Re: Probleem met achterklepscharnier

Bericht door teletubbie » vr mei 03, 2013 13:35 pm

Gewoon met een buis en lange koevoet en twee personen,een spantop en de ander verwisseld het schanier.
Het schanierdeel had ik los bij evam gekocht. Ff goed kijken hoe het zit en hup. Met wat loppe krachten is het best makkelijk te verwisselen.

Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Re: Probleem met achterklepscharnier

Bericht door crwbus » vr mei 03, 2013 14:06 pm

Is al meer dan een jaar geleden opgelost hoor. En helemaal alleen, met behulp van koevoet en spanriem... ;-) :-)
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Probleem met achterklepscharnier

Bericht door JackS » zo mei 05, 2013 9:36 am

En dat vertel je nu pas ...
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Re: Probleem met achterklepscharnier

Bericht door crwbus » zo mei 05, 2013 10:37 am

JackS schreef:En dat vertel je nu pas ...


Het stond al bij mijn busverhaal. :) Maar ik had het hier ook kunnen zetten... :oops: :oops:

http://www.vct2.com/forum/viewtopic.php ... 7s#p271538
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Plaats reactie