1641 met W110 en standaard 34pict3 niet af te stellen??

Plaats reactie
Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

1641 met W110 en standaard 34pict3 niet af te stellen??

Bericht door crwbus » za feb 09, 2013 18:14 pm

Ik ben bezig mijn nieuw blok op te bouwen. Het gaat om een 1641 met W100 nokkenas. Als er terug budget is, komen er dubbele carbu's op, maar voorlopig gaat ie standaard opgebouwd worden, dus met een Solex 34pict3.
Afstellen enz. wordt door een VW-bedrijf gedaan.
Maar laat ik me wijsmaken dat dit niet af te stellen is?? Gezien ik van motoren niet veel kaas heb gegeten (opbouwen lukt nog wel), vroeg ik me af wat hier van waar is. Men zegt vanwege de overlap met de W110. Maar wat wordt daarmee bedoeld?
Hoef ik me zorgen te maken of is het een storm in een glas water? Er zijn wellicht anderen die met deze opsteling rijden, toch...?
Laatst gewijzigd door crwbus op zo feb 10, 2013 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: 1641 met W110 niet af te stellen??

Bericht door Dirty Harry » za feb 09, 2013 18:29 pm

Dit is gewoon af te stellen hoor, en die combi kan prima!
Hier een stukje tekst van de site van Ahnendorp.

US Nockenwelle VW Käfer W100 276 Grad, Nockenhub 9,75mm.
Verwendbar im normalen Straßenverkehr.
Für Motoren mit einem Serienvergaser geeignet.
Inklusive Nockenwellen Zahnrad und Schrauben.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: 1641 met W110 niet af te stellen??

Bericht door hanhoo » za feb 09, 2013 22:29 pm

Dat is prima af te stellen hoor. Ik rij ook met 1641cc en standaard carburateur. De W100 is nauwelijks verschillend van standaard. Voor optimale performance moet je de compressieverhouding in de gaten houden. Standaard is 7,5:1. Bij 1641cc en zeker met een iets scherpere nok, zou ik die iets hoger brengen. Ongeveer 8,2:1 kan hij makkelijk hebben. Hij ademt dan lekkerder en gelijkmatiger.

Let op dat als je later naar twee carburateurs wilt, je NU de keuze voor de compressieverhouding moet maken. Zet er een set Kadrons of zelfs Weber 40IDF's op en je kunt makkelijk hoger dan die 8,2:1. Alles moet in balans zijn. Maar dan ga ik ook van de ideale situatie uit. Het gaat om het ademen. De kleppen staan langer of verder open. Beademing is alles.

Let er wel op dat de sproeierbezetting aangepast moet worden op de 34pict3. De hoofdsproeier zal sowieso wat groter moeten worden. Het beste is afstellen op de motortestbank of op de rollenbank.

De laatste overweging is de W100. Dat is eigenlijk zonde geld. Ik zou in dat geval gewoon voor origineel gaan. Scheelt je een tandwiel en andere oliepomp. Het verschil merk je niet. Een goed afgestelde originele nok en carburateur lopen altijd nog beter dan een W100 met slechte sproeierbezetting en compressieverhouding.

Een andere overweging is de W110. Die loopt nog net op een 34pict3 en voelt zich uitstekend als je naar 2 carburateurs gaat. Maar daar gaat de teller weer lopen: compressieverhouding minimaal 8,5:1, versterkte klepveren en schotels, sterkere stoterstangen. Anders loopt het na enkele tienduizenden kilometers allemaal in de soep. Doe je dat wel, haal je straks het meeste profijt uit de setup met 2 carburateurs (zeker met 36 Dellorto's of 40 IDF webers). In de tussentijd met de 34pict3 loopt hij niet optimaal. Hij zal wat nukken en hoog stationair lopen, maar het werkt wel.

Als je er zelf niet veel kaas van gegeten hebt, zoek dan iemand met veel ervaring. Overleg of vraag second opinions. Zo leer ik ook altijd bij. Gisteren geleerd dat mijn 1776 met W110 nokkenas zelfs het best met Weber 40 IDF's naar een compressieverhouding van minimaal 9:1 moet. Leek mij erg hoog, maar deze man kan het zeker weten! Zit nu op 8,4 en dat is echt veel te laag (naar verluidt).

De verhouding tussen de compressieverhouding, de carburateurs, nokkenas en uitlaat is erg belangrijk. Het gaat om het verkrijgen van het optimaal te verbranden mengsel bij elk gewenst toerental. En dan heb ik het nog niet over klepdiameters en geometrie.

Als je ooit telefonetisch wil bomen, weet je mij via de PB te vinden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Re: 1641 met W110 en standaard 34pict3 niet af te stellen??

Bericht door crwbus » zo feb 10, 2013 9:27 am

Even voor de duidelijkheid 2 dingen.

Ten eerste: het blok zelf heb ik niet gedaan. Dat komt van bij een bekend/erkend bedrijf die dat wel meer doet. Ik hoor daar alleen maar goeds van, wat gereviseerde motoren betreft. Ik ga ervan uit dat ze niet enkel een andere nokkenas gestoken hebben, maar ook sterkere klepveren, stoterstangen, oliepomp enzovoort hebben gebruikt.
Enkel de bovenbouw zoals plaatwerk, spruitstukken, benzinepomp, koelkap enz doe ik zelf. ;)

Ten tweede: er zat een typfout in mijn eerste bericht: het gaat om een W110 en geen W100.

Maar in ieder geval bedankt voor de kundige uitleg! Als ik het goed begrijp, wat de W110 betreft, kan het wel met een standaard carbu en standaard uitlaat, op voorwaarde dat de rest van het blok wel is aangepast. Ik geloof wel dat dat zo is. Alleen zal de motor wat schokkerig rijden. Daar kan ik nog mee leven. :)

Moet de sproeierbezeting op de 34pict3 in huidige situatie dan ook aangepast worden? Ik heb namelijk net een standaard gereviseerde gekocht bij "het bedrijf uit Boxtel against the machine". Weggesmeten geld? :oops: :cry:

Nogmaals, het afstellen enzovoort ga ik zelf niet doen, maar ik kan deze info wel doorgeven.
Laatst gewijzigd door crwbus op zo feb 10, 2013 10:28 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 1641 met W110 niet af te stellen??

Bericht door gijsv » zo feb 10, 2013 10:15 am

Wat betreft je carb, dit bedrijf in boxtel reviseerde de carb maar stelt niets af, betreft dus met name reinigen en de asspeling verhelpen, overigens in veel gevallen erg nuttig. Waarschijnlijk heb je 'm met standaard besproeiing gekregen. Of dit juist is voor jouw doeleine kan ik niet inschatten, wellicht wat arme besproeiing zoals Hanhoo al beschreef. Nu kan je dit vrij makkelijk aanpassen, maar het blijft gissen wat optimaal is voor jouw blokje zonder testbank. Wellicht heeft je motorbouwer een passend antwoord, immers gaf je aan dat die vaker deze blokjes bouwt.

Makkelijkste is om even te bellen met een expert die je kan uitleggen waarom bepaalde zaken zo werken, dan snap je direct waar hetzij gaat en komt de oplossing ook dichterbij.

Succes

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: 1641 met W110 en standaard 34pict3 niet af te stellen??

Bericht door hanhoo » zo feb 10, 2013 11:07 am

Zeker geen weggegooid geld. De sproeiers zijn niet voor niets verwisselbaar en verschillen per motor. Ook per carburateur kunnen er kleine verschillen. Voor de Solexen zijn de sproeiers gewoon verkrijgbaar.

Allereerst zou ik je aanraden eens te kijken welke sproeiers er nu in de carburateur zitten. Het bedrijf uit Boxtel plakt er nog wel eens een stickertje op. Zo niet, zit er maar 1 ding op: eruit halen en zelf kijken. In principe zijn 3 sproeiers van belang: de hoofdsproeier, de stationairsproeier en de lucht'sproeier'.

Allereerst de hoofdsproeier. Die vind je achter de grote zeskantbout aan de linker onderzijde van de vlotterkamer. Draai de bout eruit en je ziet hem zitten. Met een beetje mazzel (en een lampje) kun je hem aflezen. Zo niet: eruit draaien en kijken.

De stationairsproeier zit aan de rechterzijde van de carburateur. Die kun je aflezen zonder hem er uit te halen. Is een bronskleurige bout, 8mm.

De luchtomloop tenslotte is nauwelijks af te lezen. Die zie je tegen de vlotterkamer aan zitten als je van bovenaf in de venturi kijkt (even de chokeklep open zetten). Om die eruit te halen, moet het deksel eraf. Om te voorkomen dat je gelijk een nieuwe pakking moet aanschaffen, zou ik die nog even laten zitten.

Omdat je straks naar twee carbs wilt, zou ik het geld voor de rollen- en/of testbank nu even in de zak houden. Die is beter besteed als je naar de twee carb setup gaat. Voor nu kun je zelf heel goed testen om het enigszins rijdbaar te maken. Het belangrijkste is de hoofdsproeier.

Waarschijnlijk zal er nu een .125 hoofdsproeier in zitten. Ik zou die sowieso vervangen voor een .130. Vervolgens is er een gouden stelregel:

- Lekker rijden koud en inhouden als hij warm is? Grotere hoofdsproeier.
- Horten en stoten (pitten overslaan) koud, zelfs ook warm en moeilijk hogere toeren bereiken? Kleinere hoofdsproeier.

Na het wisselen van de sproeier, moet je weer CO en stationairtoerental afstellen. Dan goed de bougies schoonmaken. Vervolgens een stuk rijden, waarbij hij lekker op temperatuur is gekomen. Dan stoppen en direct afzetten. Afkoelen en bougie eruit draaien. Hoe ziet hij eruit? Zwart is te rijk. Grijs is te arm. Bruin is precies goed.

De stationairsproeier is voor het lage toerengebied tot +/- 2500 tpm. Dat is fine tuning. Er zal nu waarschijnlijk een .55 in zitten. Als je het gevoel hebt met de hoofdsproeier enigszins in de buurt te zitten, kun je hiermee spelen om de lage toeren beter op te laten pakken. Neem een .50, een .55 en een .65. Stel iedere keer weer CO en stationair af. Gewoon proberen. Toen ik zocht, was de .60 niet zomaar verkrijgbaar. Het je het gevoel dat je tussen de .55 en .65 in wil zitten, kun je de .55 naar .60 boren.

Hou er rekening mee dat je hem met moeite onder de 1000tpm stationair zal kunnen laten lopen. Hij zal eerder rond de 1100 willen blijven tokkelen. Dat betekent dus dat je nooit de ontsteking bij stationair zal kunnen afstellen met de stroboscoop en altijd op maximum vervroeging moet controleren.

Tenslotte moet je blokje straks inlopen. De eerste kilometers zullen altijd met wat horten en stoten gepaard gaan. Er wordt gezegd dat het zelfs 10.000km duurt voordat de motor zijn volledige compressie bereikt (aankoekende cilinder/kop aansluiting). Bij mij werd de afstelling pas enigszins stabiel na zo'n 1000 a 1500km.

Suc6!

edit: Voor de puristen, ja er is nog een vierde sproeier. Een hele kleine. Maar die doet pas mee bij hele hoge toerentallen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie