Van T2 pickup naar ecocamper

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
fritsvisser
Nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr feb 08, 2013 12:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969

Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door fritsvisser » vr feb 08, 2013 12:58 pm

Hallo T2 enthousiastelingen,
sinds 2 jaar heb ik een (on)wijs plan om een buitengewoon compact campertje te bouwen met heel veel ruimte, die ook nog eens heel schoon moet rijden.
De oplossing daarvoor was natuurlijk een T2tje! Als je dit niet helemaal direkt begrijpt kijk dan maar even op mijn blog: wereldwonderopwielen
Sinds een week ben ik nu, via een vertrouwde kennis, eigenaar geworden van een pick-upje uit '69. Nu kan het grote (om)bouwen beginnen. Tenminste: als de beurs weer wat aangevuld is. De crisis hakt er in, ook bij mij...
Iin elk geval fijn dat er een club is van T2 liefhebbers, ik kan vast erg veel van jullie leren!
En ik zal me af en toe wel laten horen hier, als er iets te melden valt,

Frits Visser

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lomax op vr feb 08, 2013 13:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: [mod] Foto toegevoegd en link aanklikbaar gemaakt :)
Frits Visser

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door Briebelbus » vr feb 08, 2013 13:10 pm

Hallo Frits,

Allereerst welkom :) Nu zegt bovenstaande mij nog niet zoveel, dus kan je een beetje uit de doeken doen wat je bedoelt met een ecologische camper :?:
en wat de achterliggende gedachten zijn :?:

groeten
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fritsvisser
Nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr feb 08, 2013 12:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door fritsvisser » vr feb 08, 2013 13:37 pm

Dank voor je welkom Marcel, de link naar mijn blog staat in mijn bericht
Frits Visser

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door Briebelbus » vr feb 08, 2013 13:49 pm

Daar had ik al gekeken, doch daar staat ook niet echt veel informatie; enkel dat je iets wilt doen met electromotoren in de voorwielen; maar dat lijkt mij nog niet erg ecologisch.

En wat wil je doen qua kamperopbouw op de pick-up :?:
en uiteraard. wat zijn de plannen om ermee te gaan doen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fritsvisser
Nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr feb 08, 2013 12:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door fritsvisser » vr feb 08, 2013 14:26 pm

Helemaal omlaag scrollen marcel, naar het eerste bericht, daar staat ook nog een link naar mijn site, die geef ik hier ook maar even: http://debomenenhetbos.nl/fjvisser/camper.htm, is wel zo handig.
Plannen: reizen, ik ben al half met pensioen, mijn vrouw kan over een jaar of 4 stoppen, dan moet ie klaar zijn en gaan we grote reizen maken.
Als je feedback hebt na het lezen, graag!
Frits Visser

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door Wilfred » vr feb 08, 2013 16:37 pm

Ik begrijp de reactie van Marcel wel. Ik kom er ook niet achter wat je nou precies wil, behalve een elektrische camper t2.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door ko de fries » vr feb 08, 2013 16:41 pm

volgens mij staat de bak en huif te koop op marktplaats

http://link.marktplaats.nl/642210107


grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
fritsvisser
Nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr feb 08, 2013 12:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door fritsvisser » vr feb 08, 2013 17:03 pm

Ja Ko,
goed gezien, dat klopt! En ik heb hem hier ook al bij de advertenties geplaatst.
Wilfred: heb je mijn site bekeken: http://debomenenhetbos.nl/fjvisser/camper.htm, daar staat toch een heel verhaal op, wat zou ik nog meer kunnen vertellen?
Frits Visser

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door fahtal » vr feb 08, 2013 17:37 pm

ik denk dat men bij ecologische camper denkt aan zonnepanelen, duurzaam materiaal voor de constructie, koken op biomassa;) etc etc je weet wel dat geitenwollen sokken gevoel;) nee sorry dat is flauw. zoals van die aardhuizen die regen water hergebruiken en nog veel meer moois

maar denken dat je met een boel accus en een diesel ecologisch bent is me wat kort door de bocht.

lees het bovenstaande niet negatief maar vooral geintresseerd!
Laatst gewijzigd door fahtal op vr feb 08, 2013 17:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door Briebelbus » vr feb 08, 2013 17:37 pm

Als ik me verplaats in het idee van "niet altijd je huis meeslepen" dan denk ik dat een caravan aan die verwachting voldoet

Daarnaast bestaat zo'n opzet geval voor een pick-up toch ook al :?:

Er zijn trouwens een aantal verschillende T2 pickup's die tot een alkoof zijn omgebouwd (jurgens autovilla)

Denk dat het juist de essentie van een camper is dat je altijd je spulletjes bij je heb.

Voor mij betreft is het ook nog steeds zoeken naar de meest ideale manier van camperen; omdat ik nog teveel denk vanuit een soort "ster" systeem ( in het midden kamperen en dan vanuit daar naar noord/oost/zuid/west rijden)

Met een camper is het beter om meer een rondje te maken langs de dingen die je wilt zien; ofwel 's-morgens wakker worden, inpakken naar een bezienswaardigheid rijden en weer overnachten op een andere plek.

Dus vandaar dat ik vroeg wat nou precies de bedoeling is en wat je nou met ecologisch bedoel.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door Gliset » vr feb 08, 2013 18:07 pm

FF snel lezend begrijp ik het volgende: pickup ombouwen tot hybride, en dan een opzetcamper op de bak. Klinkt leuk. Nadeel van de T2 is dan wel dat ie achterin al relatief hoog is door motor. Je moet gelijk een eind de hoogte in. En als je dan laag genoeg wilt blijven voor de trein (en dat is sowieso lastig met een T2) kom je volgens mij al bijna uit bij een klap camper als opzet unit... Ben benieuwd naar je verdere plannen!

PS: we vinden het hier niet erg als je tekst vanaf je site kopieert naar je bus verhaal. Er zijn er meer die dat doen, maakt het geheel vaak leesbaarder...
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
fritsvisser
Nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr feb 08, 2013 12:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door fritsvisser » za feb 09, 2013 9:42 am

Leuk, zo veel en verschillende reacties!
Ik ga inderdaad maar proberen mijn site-verhaal naar hier te copiëren, weet niet of dat lukt met de tekeningen erbij (misschien moet ik er eerst maar een foto van maken...), dan wordt het verhaal mogelijk wat duidelijker.

Intussen even wat antwoorden:
Een boel accu's en een diesel, Fahtal, is inderdad kort door de bocht. Maar zelfs dan: het range-extender is weliswaar ook een kleine verbrandingsmotor, maar eentje die ontworpen is om bij een vast, optimaal, toerental heel zuinig en schoon te werken. Een automotor heeft andere prioriteiten: veel kracht kunnen leveren en bij heel verschillende toerentallen werken en moet daarom altijd compromissen sluiten. Schoon: weinig fijnstof en volledige verbranding, zuinig: weinig verbruik en dus CO2 uitstoot.
Verder: Waar mogelijk opladen aan de paal (en thuis gebruik ik zonne-energie van Grunneger Power (kleine onwaarheid: op dit moment gebruiken ze nog windenergie, maar ze zijn actief bezig met zonnepanelen te gaan plaatsen), energie uit een centrale is altijd veel schoner èn energiezuiniger dan die van een verbrandingsmotor.
Helaas geen duurzaam materiaal voor de constructie, dat werd te ingewikkeld. het worden dus sandwichpanelen. Maar dat is eenmalig. De werkelijke milieubelasting van een camper (die tientallen jaren mee gaat als het goed is) zit hem toch in het brandstofverbruik. Dat beperk ik dus als bovenstaand en door het geheel zeer licht te houden.
En fijn dat je geïnteresseerd bent!

Turbo.d (= Marco??): Een sleurhut vind ik een ramp, en totaalgewicht en luchtweerstand van de trein, en daarmee verbruik, zijn giga. En veel bergwegen zijn verboden voor voor caravans.
De bestaande afzetcamperstjes hebben we wel bekeken: meer zwaar uitgevoerde tenten, qua ruimte en comfort, je kan je de kont niet keren en niet rechtop lopen, gruwelijk!
Ombouw tot een alkoof wordt te hoog als je stahoogte wilt, weer veel luchtweerstand en dan nog een krappe ruimte. Ik ben wel een verwende ouwe vent hè!
Even kort: ik ga een afzetcamper bouwen die ik verticaal kan uitschuiven en ook nog het dak omhoog scharnieren, zodat ik beneden stahoogte heb en boven een slaapalcoof. En toch rijdend rond de 2.20 blijf. Vandaar Wereldwonderopwielen. (Vat het niet als arrogantie op, maar het is mijn enthousiasme plus een stukje humor).

Wat betreft ons reispatroon: kan alle kanten uitgaan (letterlijk en figuurlijk), waarschijnlijk rustig voortkruipen, ergens een paar dagen blijven, dan eens een wat langer stuk rijden in één of enkele dagen, afhankelijk van weer, natuur- en stedenschoon en onze eigen grillen. De echte reisdagen zullen we dus een flink beroep doen op de range-extender, bij stilstand of kleine afstanden hopen we self-sufficient te zijn met zonnecellen en/of de stroompaal op de camping.

Giset: ja, die hoogte was het enige nadeel van de T2, ik hoopte onder de 2 meter te kunnen blijven, maar dat zal wel 2.20m worden. nee, de trein gaat niet lukken, maar daar mag sowieso geen busje op, stopt al bij 1.80 of zoiets, dat is onbegonnen werk.

Jongens (en meiden??), kijk nou even op de site http://debomenenhetbos.nl/fjvisser/camper.htm, ik ga proberen het netjes hier te krijgen, maar ik weet nog niet hoe of dat lukken gaat.
Veel busplezier allemaal!
Frits Visser

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door guidddo » za feb 09, 2013 9:55 am

fritsvisser schreef:Ik ga inderdaad maar proberen mijn site-verhaal naar hier te copiëren, weet niet of dat lukt met de tekeningen erbij


fritsvissers site schreef:EEN TOEKOMSTDROOM: DE ECOCAMPER



Zoals Wubbo Ockels zijn Ecolution heeft en daarmee de werledzeeën ecologisch verantwoord bezeilt, zo heb ik mijn eigen eco-droom.
Iets bescheidener, ik heb ook nooit zo hoog gevlogen als Ockels...

Maar wel eco en wel helemaal uniek naar mijn eigen wensen!
Hieronder de continuing story van dit avontuur....

Het begon allemaal met een camperreis in de VS, rond de Grand Canyon, 2009... In een log gevaarte, met de omvang en het verbruik van een vrachtwagen, een generator met het lawaai van een automotor, alles even lomp en grof. Wel comfortabel, toch, zo'n camper. Maar zou het ook wat ecologischer kunnen? En even boodschappen doen, of een ritje naar een mooi natuurpark, moet dan dat hele huis mee, nee toch??? De jaren na deze reis begon zich in mijn hoofd langzamaan een camper af te tekenen die aan al mijn wensen tegemoet kwam. Compact, milieuvriendelijk, gebruiksprettig....

Allereerst: ecologisch voortbewogen: Mijn idee was een hybride aandrijving: kleine dieselmotor met generator, gecombineerd met twee of vier electrische wielen. Accu's natuurlijk om de stroom uit de generator op te slaan. Gelijk een vierwiel-aandrijving!

Maar ook: Scheiding van camperdeel en voertuig. Bestaand concept: de opzetcamper, maar dan weer in mijn eigen eigenzinnige uitvoering: Platte pick-up, die onder de camper op poten kan rijden, zodat die er op kan zakken, en omgekeerd.

Belangrijk: een kort en niet te hoog totaalvoertuig: energiezuinig en vervoerbaar op bij voorbeeld een autoslaaptrein. Oplossing: vertikale uitschuifbaarheid. Ingeschoven op de pickup bij voorkeur niet hoger dan 2 meter, uitgeschoven op poten ca 10cm boven de grond hangend een stahoogte in woon-keukenvertrek van minimaal 1.90m en daarboven een slaaprimte van minimaal 1 meter hoogte. Douche/W.C. unit aan boord, keukentje, zitruimte voor 4 personen, dat was wel genoeg...

Midden 2011 begon ik met de allereerste voorbereidingen: contact leggen met enkele bedrijven in de omgeving van Groningen waar je je camper kunt laten bouwen, of hem zelf in elkaar zetten, en bovenal kunt overleggen over hoe en wat. Erg goed idee, want wat ik wil is nogal ongewoon, en ik zie mij dat ook niet allemaal zelf uitvoeren...

*********************************************************************

Een eerste schets van hoe en wat, het eindresultaat kan best wel afwijken, maar dit is wat ik ongeveer in mijn hoofd heb:

Basisvorm eco-camper;

Rijklaar:

Afbeelding

In gebruik:

Afbeelding


Wil je op de hoogte blijven van de voortgang van dit project:

Kijk op http://wereldwonderopwielen.blogspot.com/ en abonneer je daar!

Hartelijke groet, Frits Visser



bedoel je zoiets ?
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door Airtime » za feb 09, 2013 10:18 am

Guido, wat ben je toch een held! 8-)

Ambitieuze plannen, Frits! Succes ermee en houd ons op de hoogte. :)
Easy!

Gebruikersavatar
fritsvisser
Nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr feb 08, 2013 12:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969

Re: Van T2 pickup naar ecocamper

Bericht door fritsvisser » za feb 09, 2013 16:56 pm

Dank je wel Guido!
Ik wou er net aan gaan puzzelen. Hoe heb je dat nou gedaan?
Frits Visser

Plaats reactie