Regeerakkoord 2012 oldtimers
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
En zoals zo vaak verpest een klein groepje het weer voor een hele grote groep liefhebbers.
Groeten,
Robert
Groeten,
Robert
Member of ACF
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Area51 schreef:Ja, somber stukje
Het jammere is -wat ze aan het eind ook zeggen- dat ze met deze maatregel waarschijnlijk meer schade veroorzaken dan het geld oplevert. Maar goed, de begroting voor 2014 moest kloppend gemaakt worden en iedere kruimel (want 160 miljoen -wat ze 'verwachten' binnen te halen- op 13 miljard) is dan natuurlijk mooi meegenomen.
Het leuke van begroten is dat je alleen met bekende effecten rekening hoeft te houden. Als er nu X oldtimers zijn, dan is de invoering van belasting goed voor X maal de gemiddelde belasting. Dat er minder oldtimers zullen komen is een economische wetmatigheid, maar voor de begroter een onbekende, en mag dus niet worden meegenomen. Vergelijk maar met belasting vrijstelling voor zuinige auto's. De gemiste belasting inkomsten zijn groter dan begroot, wat dus logisch is. (ook hier: kosten zijn Y auto's maal gemiddelde belasting...)
Laat staan dat je effecten moet meerekenen die niet apart worden bijgehouden, zoals belasting inkomsten vanuit de oldtimer branche... Er zal politieke moed nodig zijn om écht goed te doordenken wat de gevolgen zijn (en luisteren naar betrokkenen!)
'79 VW T2 Berlin
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
ze hebben net een meevaller van 3,4 miljard uit 4g ferquintie veiling
die 160miljoen geven ze al een paar keer per jaar aan griekenland kadoo
dus ik zou het grove schande vinden als ze de regeling voor de echte liefhebbers afschaffen
wat verzwaring van de normen bijv 30 jaar voor benziene en 35 voor diesel vind ik wel ok
grtz ko
die 160miljoen geven ze al een paar keer per jaar aan griekenland kadoo
dus ik zou het grove schande vinden als ze de regeling voor de echte liefhebbers afschaffen
wat verzwaring van de normen bijv 30 jaar voor benziene en 35 voor diesel vind ik wel ok
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
ko de fries schreef:ze hebben net een meevaller van 3,4 miljard uit 4g ferquintie veiling
die 160miljoen geven ze al een paar keer per jaar aan griekenland kadoo
dus ik zou het grove schande vinden als ze de regeling voor de echte liefhebbers afschaffen
wat verzwaring van de normen bijv 30 jaar voor benziene en 35 voor diesel vind ik wel ok
grtz ko
Dat vind ik nogal een bruut standpunt Ko... Hoe zou jij het vinden als jij in griekenland zou wonen en een inwoner van NL praat zo over de bijdrage die we als volk betalen als poging problemen op te lossen? Het probleem zit bij ons zelf. We willen namelijk altijd zoveel mogelijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten....
Feit is dat het een onhoudbare situatie was met de 'importdiesels', aka de 'profiteurs'.... Oldtimers zijn niet bedoeld voor dagelijks vervoer.
Maar da's mijn standpunt....
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Baphi schreef:Feit is dat het een onhoudbare situatie was met de 'importdiesels', aka de 'profiteurs'.... Oldtimers zijn niet bedoeld voor dagelijks vervoer.
Maar da's mijn standpunt....
Ik vindt dit nogal een bruut standpunt!
Vergelijk de wegenbelasting prijzen van NL eens met die in het buitenland. De scheefgroei mbt de hoogte van de aanslag vergeleken met de ons omringende landen heeft eerdere.a. in de hand gewerkt! De "veelgebruikers" (bedrijven) worden nog steeds ontzien omdat anders de concurentiepositie met het buitenland in gevaar komt. Ik denk hierbij aan bv busjes en lichte vrachtwagens die veel rijden, maar minder wegenbelasting betalen als eenzelfde wagen die niet bedrijfsmatig gebruikt wordt.
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Het standpunt van de FEHAC hierover:
Daags voor de ALV heeft de Tweede Kamer twee moties aangenomen die de regering verzoeken de echte liefhebbers te ontzien. Het dagelijks gebruik van oldtimers moet ontmoedigd worden.
FEHAC stemt hier volledig mee in. Het dagelijks gebruik van oldtimers vormt een milieuprobleem en staat haaks op het behoud van het mobiel erfgoed.
Daags voor de ALV heeft de Tweede Kamer twee moties aangenomen die de regering verzoeken de echte liefhebbers te ontzien. Het dagelijks gebruik van oldtimers moet ontmoedigd worden.
FEHAC stemt hier volledig mee in. Het dagelijks gebruik van oldtimers vormt een milieuprobleem en staat haaks op het behoud van het mobiel erfgoed.
I am Wouth and I approve this message.
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
houtstoker schreef:de concurentiepositie met het buitenland in gevaar komt.
Ja en dat heeft weer één oorzaak... de sociale premies en verplichte bijdragen (pensioenopbouw) zijn hier abnormaal hoog en dat is -eigen ervaring- wat veel bouwgerelateerde bedrijven in 2013 de kop gaat kosten.
Voor een bedrijf met 2 werknemers -die ieder netto zo'n 2000,- netto verdienen en 8% vakantiegeld krijgen- is een gemiddelde aannemer -op jaarbasis- zo'n 100.000 euro kwijt... hon-derd-duizend-euro !!
De financiele 'meevaller' die een bedrijf dus heeft met z'n bedrijfswagens is slechts een druppel op een gloeiende plaat (net zoals de te verwachten inkomsten die binnenkomen als de mrb vrijstelling wordt afgeschaft)
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Feit blijft dat de "veelrijder" door deze ongelijkheid wordt ontzien, al is het maar een druppel op de gloeiende plaat. Feit is ook dat benzine auto's ook veel meer belasting betalen als in het buitenland. Vergelijk de benzine prijzen maar eens.
Nederlandse overheid heeft de mond steeds vol over de graaicultuur aan de top, maar geeft zelf steeds weer het voorbeeld
Nederlandse overheid heeft de mond steeds vol over de graaicultuur aan de top, maar geeft zelf steeds weer het voorbeeld
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Staatssecretaris Frans Weekers op de radio op 5 januari:
http://www.tros.nl/tros-radio-tips/auto%20...%20itzending/
Luisteren vanaf 2 min 45... Uitzending gaat ook over bijtelling vanaf 500 km/jaar voor privegebruik, en Priusrijders die nooit hun auto aan het stopcontact hangen.
En in de Telegraaf schijnt hij het volgende gezegd te hebben: Weekers zei ook dat hij nog nadenkt over hoe hij tegemoet gaat komen aan moties van de Tweede Kamer over de oldtimers. De Kamer wil dat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting overeind blijft voor mensen die een oldtimer als hobby hebben. Het 'rijdend cultureel erfgoed' wordt daarmee beschermd.
Weekers overlegt nog met de autobranche over hoe dat kan worden vormgegeven. Hij wil wel dat mensen die een vervuilende oldtimer dagelijks gebruiken motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Mogelijk dat er een soort strippenkaart komt waarbij je met een oldtimer 20 of 25 dagen per jaar mag rijden zonder te worden belast.
http://www.tros.nl/tros-radio-tips/auto%20...%20itzending/
Luisteren vanaf 2 min 45... Uitzending gaat ook over bijtelling vanaf 500 km/jaar voor privegebruik, en Priusrijders die nooit hun auto aan het stopcontact hangen.
En in de Telegraaf schijnt hij het volgende gezegd te hebben: Weekers zei ook dat hij nog nadenkt over hoe hij tegemoet gaat komen aan moties van de Tweede Kamer over de oldtimers. De Kamer wil dat de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting overeind blijft voor mensen die een oldtimer als hobby hebben. Het 'rijdend cultureel erfgoed' wordt daarmee beschermd.
Weekers overlegt nog met de autobranche over hoe dat kan worden vormgegeven. Hij wil wel dat mensen die een vervuilende oldtimer dagelijks gebruiken motorrijtuigenbelasting gaan betalen. Mogelijk dat er een soort strippenkaart komt waarbij je met een oldtimer 20 of 25 dagen per jaar mag rijden zonder te worden belast.
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
en weer een berichtje:
http://www.knac.nl/2013/02/14/na-pasen-duidelijkheid-oldtimers/
Ben benieuwd wat er uit dit paasei komt..
http://www.knac.nl/2013/02/14/na-pasen-duidelijkheid-oldtimers/
Ben benieuwd wat er uit dit paasei komt..
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
@ Ko
NA pasen... da's dus minstens volgende week. En je weet het met politici: de meest betrouwbare personen op deze aarbol: ze doen altijd iets anders dan wat ze hebben beloofd. Maak je dus maar geen illusies!
NA pasen... da's dus minstens volgende week. En je weet het met politici: de meest betrouwbare personen op deze aarbol: ze doen altijd iets anders dan wat ze hebben beloofd. Maak je dus maar geen illusies!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit. Zeer waarschijnlijk zal er 1 van de volgende dingen inzitten (volgens KNAC)
Kilometerbeperking - Geen probleem
Dagenkaart - Geen probleem
Leeftijdsgrens - verwacht niet dat die onder 1975 gaat zitten, dus ook geen probleem.
Zelfs wanneer men gewoon alle oldtimers gaat belasten, ongeacht kilometers-dagen-leeftijd, dan nog hebben we een kampeerauto op papier. Dus ook dan valt het nog wel mee!
Voor de rest: Belasten maar die dagelijkse oldtimer rijders!
Kilometerbeperking - Geen probleem
Dagenkaart - Geen probleem
Leeftijdsgrens - verwacht niet dat die onder 1975 gaat zitten, dus ook geen probleem.
Zelfs wanneer men gewoon alle oldtimers gaat belasten, ongeacht kilometers-dagen-leeftijd, dan nog hebben we een kampeerauto op papier. Dus ook dan valt het nog wel mee!
Voor de rest: Belasten maar die dagelijkse oldtimer rijders!
Take the planet and make it spin your way
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Wilfred schreef:
Voor de rest: Belasten maar die dagelijkse oldtimer rijders!
Misschien is de kilometerheffing (voor iedereen!!) dan toch niet zo'n slecht idee?
I am Wouth and I approve this message.