The Ugly Duck (T2b 1974)

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
JacoBUS
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: za mar 29, 2008 16:05 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Onder de rook van Groningen

The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door JacoBUS » zo nov 18, 2012 14:58 pm

Kom de "Ugly Duck" hier even voorstellen. Voorstellen is niet helemaal het goede woord want hij is hier al aardig bekend:

busje van ronald .

Het verhaal van de "Ugly Duck" begint bij mij eigenlijks al heel goed fout.

In de zomer vakantie afscheid genomen van m'n kevertje en zo waren er nog maar een T2, kubel en een kever in doosjes. Die laatste 2 moeten we maar eens over gaan nadenken wat er mee gebeuren moet. Maar dat is een ander verhaal.

Staat er op het prikbord van de keversite een T2'tje heel netjes op de foto. De stoute schoenen aan getrokken en het telefoonnummer gedraaid om ff wat info te vragen. Blijk de foto 5 jaar oud te zijn en het busje frontschade te hebben. Vraagprijs werd genoemd dus een afspraak gemaakt om te komen kijken. Bus stond midden in Friesland dus de afstand was nog wel te doen. Na de bus bekeken te hebben.... ("wat een hok" dacht ik nog) een prijs genoemd en naar huis gegaan. Het handelen laat voor wat het is want heb de bus toch gekocht :D Afspraak gemaakt om hem op te halen in de loop van de week. Zo gezegd zo gedaan. Busje over geschreven, verzekerd en de rit naar "huis" kon beginnen. Tja die rit werd een iets andere rit dan ik had gehoopt maar ja wie stout is....

Het begon redelijk goed. Had al snel de snelweg richting Joure gevonden en Marjan tufte achter me aan. Voor de rotonde van Joure werd ik ingehaald door de douane. Die reed stevig door maar kwam de bewuste auto tegen op de rotonde. Het leek wel of ie me op stond te wachten. Stond midden op een vluchtheuvel en was schijnbaar opzoek. Hmmm er zal toch niet wat gaande wezen?? Geen tijd om na te denken en door rijden maar want ik stond best wel op tijd.
Maar goed, m'n weg vervolgd en de 1e de beste tankstation gepakt om hem even wat bij te vullen en een rond je om de bus te lopen.

Daarna weer ingestapt en starten. Niet dus. Accu plat. Raar want had geen laad problemen. Conclusie was al snel gemaakt: accu opperdepop. Dus met wat hulp busje aan gedrukt en rijden maar weer. Heerlijk lekker cruisen en weer helemaal dat 1.6 gevoel te pakken. Man daar zit geen pit als ik dat vergelijk met een 2.0i type4. Ach de 90 km/u werd met gemak gehaald dus niet ontevreden. Tja zie ik onder een viaduct een motoragent staan. En wie moest meneer even van de weg halen voor een groot scheepse controle... yep ikke dus. Na het zien van bijna alle papieren mocht ik meneer achtervolgen richting RDW. Daar aangekomen en even gewacht te hebben mocht ik de bus naar binnen rijden. Of ze bij de RDW nog nooit een VW T2 hebben gezien -> uit alle hoeken en gaten kwamen ze aan hollen met een big smile. Net als meerdere politie-mensen. Daarna samen met een agent onder de bus door gelopen en samen kwamen we tot de conclusie dat het busje toch echt wel even opgeknapt mag worden. Werk aan een aantal balken en een kriksteun. Kort daarna kwam er 1 van de RDW en die ging de bus ff bekloppen en werd de stuur inrichting gecheckt. De rolmaat kwam te voorschijn en er werd heel druk gemeten. Tja gevalletje jammer. APK had het busje niet meer maar zoals ie er nu bij staat gaat ie dat ook niet krijgen. 1 Balk had een iets te hoog cijfer. Op naar de remmen test -> Busje wordt op de bank gedrukt en gestart. Achterremmen oke -> Zag de bus al bukken en de meters liepen keurig gelijk op. Bus even laten tandenpoetsen en in de achteruit. Dat gaf best een grappig plaatje:

Afbeelding

Wat een BAK van een licht zo. Bij de voorremmen gingen de meters ook gelijk op tot dat er 1 wiel blokkeerde. RDW-meneer kwam met een grijs m'n busje uitstappen met de woorden: "Dit is geen gevaar op de weg"
Afbeelding

Mocht vervolgens de papieren rompslomp weer gaan afhandelen met de motoragent. Kreeg alles netjes terug met 1 extra papiertje en ja met die irritante administratiekosten... :evil:

Mocht m'n weg vervolgen maar moest beloven het busje weer netjes te gaan maken want het was toch wel een stukje ...erfgoed :mrgreen: De Patrol met aanhanger naast ons had minder geluk. 5 Bulgaren, een patrol met gescheurde assen, een aanhanger vol met motoren en een hagel nieuwe motorfiets onder een zeiltje zouden daar nog wel een tijdje blijven. Hoe dat afgelopen is... Wat een agent ons vertelde -> inbeslagname en er zou een busje komen om de heren even apart te zetten.

Dus een dik uur later weer op pad met prent. Maar toch lekker wezen cruisen naar z'n eindbestemming.

Afbeelding


Was me wel weer ervaring daaroo. Dat de mensen van de RDW de luchtgekoelde vw's een warm hart toe dragen had ik al eerder ervaring mee met m'n kevertje. Beetje dure voorkeuring maar weet iig dat de remmen goed zijn.

Bus staat inmiddels onder dak en ben begonnen het hok leeg te trekken. Onderstaande houtwand is er al uit.

Afbeelding

Ben al heel een aantal vreemde constructies tegen gekomen van oa de gordelbevestiging. Gelukkig ligt de doorloop van een gesloopte T2A er nog dus dat ga ik weer in ere herstellen.

Achter is de bus ook al helemaal kaal van binnen en Geert heeft er duidelijk alweer zin in.

Afbeelding

:thumbright: thanx for the hulp mate :D

De plannen zijn om hem eerst weer legaal de weg op te krijgen. Daarna maar eens kijken naar een RAL kleur welke er op de onderkant op komt. Zit te denken aan een lekkere bruine matte poep kleur.

Voorlopig eerst lekker stofzuigen, lassen en slijpen.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door freddeblok » zo nov 18, 2012 15:16 pm

Blijf erin geloven weet dat het nog veel erger kan.

Roest eruit en nieuw staal erin.

Gaatbgoedkomen.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door Wilfred » zo nov 18, 2012 16:57 pm

Maar je had toch ook nog de t2a ombouw? Wel leuk hoor, busje erbij.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door fahtal » zo nov 18, 2012 16:59 pm

zo das een leuk projectje;) veel plezier ermee!!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
JacoBUS
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: za mar 29, 2008 16:05 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Onder de rook van Groningen

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door JacoBUS » zo nov 18, 2012 18:45 pm

Yep Wilfred, heb idd de b->a bus nog op de oprit staan. Alleen kwam deze een beetje op m'n pad en kon hem niet laten staan.

Het is een leuk project (wat je zeg Frank) er is best nog veel te doen. Eerst de APK er op knallen wat inhoud dat ik een rondje doe om de onderste 10 cm hard te krijgen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door fahtal » zo nov 18, 2012 18:48 pm

en dan subaru erin met automaat natuuurlijk;):P
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
JacoBUS
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: za mar 29, 2008 16:05 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Onder de rook van Groningen

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door JacoBUS » zo nov 18, 2012 19:44 pm

Nee geen subaru voor dit hok. Hou hem lekker lucht gekoeld maar denk wel dat de 1.6 z'n ruimte af moet gaan staan aan iets anders.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door fahtal » zo nov 18, 2012 20:06 pm

Je weet me te vinden voor iets anders;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
JacoBUS
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: za mar 29, 2008 16:05 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Onder de rook van Groningen

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door JacoBUS » zo nov 18, 2012 22:41 pm

en jij weet weer wat ik nog van je kopen wil :mrgreen:

Wie weet kom ik nog een langere bak tegen en knal ik de type4 1.8 met ... er in. Denk wel dat die kans klein is gezien de bak-prijzen.

Gebruikersavatar
JacoBUS
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: za mar 29, 2008 16:05 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Onder de rook van Groningen

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door JacoBUS » wo dec 05, 2012 10:34 am

Weer even een momentje kunnen pakken om verder te gaan met het lelijk eendje. Eerst ff een foto van uit de goede hoek 8)

Afbeelding

Anderkant heeft schade maar ik maak er toch een "A" style front in dus dat komt later wel. Op de vorige foto's is te zien dat er een schot in zat welke met een zelfbouw framepje vast zat. Daar zaten de stoelen en gordels ook op bevestigd. Heb het liever orgineel en die stukken heb ik nog liggen dus tijd voor actie. Alles er uit en het eerste deel is bijna klaar om vast gelast te worden:


Afbeelding

Afbeelding

Nog ff wat foto's van hoe het was en de doorloop (had deze ruim uit een sloopbus gehaald).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer de ander kant.

Gebruikersavatar
JacoBUS
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: za mar 29, 2008 16:05 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Onder de rook van Groningen

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door JacoBUS » za feb 09, 2013 11:17 am

Project staat niet stil en ga rustig verder. Achter het stuur kan er weer op een stoel gezeten worden. Dat deel van de doorloop zit er nu helemaal in. Andere kant zit nu gehecht en zal de volgende keer afgelast worden. Zit natuurlijk altijd een beetje tegen want aan beide kanten waren de gordel-bevestiging-plaatjes overleden. Eerst maar ff ruim uitgesneden en er origineel t2A stukkies blik in gelast. De bevestigingsmoeren met nieuwe plaatjes zullen er later weer in gezet gaan worden. Volgende keer de puntlassen afwerken en aan de achterkant nog een gat dichten. Dan weer verder met het volgende gat :mrgreen:

Nog ff foto's geschoten van het resultaat. Begint er alweer aardig op te lijken zo.

Afbeelding
1e stuk doorloop zit goed vast op z'n nieuwe plek.

Afbeelding
Na een avondje lassen en slijpen zit het haar niet echt meer maar ach het zit wel lekker op die stoel. Me happy.

Afbeelding

Afbeelding
Beide stukken op hun plek. De volgende keer de rechter nog ff aflassen en wat kleine gaatjes dichten. Dan met de instappen aan de gang.

Gebruikersavatar
JacoBUS
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: za mar 29, 2008 16:05 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Onder de rook van Groningen

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door JacoBUS » do apr 11, 2013 11:09 am

Zo hee ff m'n topic uit het stof trekken. Twee maanden verder maar niet stil gezeten. Instap aan de rechterkant was meer een airco dan een instap. Dus een stuk achterwand van een oude magnetron gepakt en het gat daar weer mee opgevuld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laat het eerst zo maar even zitten want om het geheel helemaal dicht te krijgen moet de deur er ff uit. Daar is nu nog geen ruimte voor. Dus deze week verder met het weg werken van de ontluchting roosters. Aangezien ik toch geen vaste koelkast in de bus ga plaatsen en het verder oerlijk vind. Gaan die gaten lekker dicht.

Dus ff een foto van hoe het was:

Afbeelding

Gaten worden (zoals gewoonlijk) altijd groter:

Afbeelding

Lekker met de nieuwe tools aan de gang:

Afbeelding

Wat zijn die klemmetjes een uitkomst zeg :thumbright:

Afbeelding

Stukkie donor plaat uit een gesloopte T2a front zit er nu gehecht in. Volgende keer de boel aflassen en verder met de bovenste 2 gaten.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door fahtal » do apr 11, 2013 11:17 am

lekker bezig!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Guytje
Actief Lid
Berichten: 295
Lid geworden op: di jul 17, 2012 10:56 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Delft

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door Guytje » do apr 11, 2013 11:25 am

leuk werk allemaal!!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: The Ugly Duck (T2b 1974)

Bericht door Wilfred » za apr 13, 2013 20:42 pm

Mooi werk. Krijg echt de indruk dat het jou niet uitmaakt of je ook eens kan rijden, als je maar lekker kan lassen !!! :-)
Take the planet and make it spin your way

Plaats reactie