Regeerakkoord 2012 oldtimers

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Wilfred » ma nov 05, 2012 13:55 pm

Turbo.d schreef:geplukt van een ander forum:

Gromsound via forum.mfbfreaks.com schreef:Plan Gromsound (al 4 weken terug aan de Fehac per papieren brief+postzegel verstrekt):

alleen HSB vrijstelling indien
1) eigenaar ook een HSB plichtige dagelijkse auto op naam en in de vaart heeft (simpel te checken met het RDtW register)
2) eigenaar op de klassieker een klassiekerpolis heeft dus met alle bekende beperkingen mbt gebruik en jaarkilometrage (simpel te checken in het ARN, ook in veendam, en de km bij de apekool dat weten ze ook al)
3) eigenaar is lid van een FEHAC aangesloten klassiekerclub, en bv langer dan 2 jaar. Dit zou via de clubregisters kunnen worden doorgegeven aan de almachtige RDtW. Wie daar bezwaar tegen maakt die betaalt dan maar HSB.
4) doorschuivende leeftijdgrens van 30 jaar.

Nadelen? Geen nadelen. En wie uit principe toch een klassieker dagelijks rijdt (zijn er een paar diehards van) die betaalt gewoon HSB. Idem youngtimerliefhebbers, ik heb ook gewoon moeten wachten tot de dikdaf vrij was. Dat heb je er maar voor over. Voor de belastingotwijkers in de 87er duitse taxis is het dan in ieder geval niet boeiend meer.


Vind dit eigenlijk niet eens zo'n gek voorstel.


die regel die ik gekleurd heb, vind ik onzin. Wat schiet je hiermee op?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Briebelbus » ma nov 05, 2012 14:14 pm

Dat niet mensen alsnog ff snel lid worden om op die manier onder HSB uit te komen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Max » ma nov 05, 2012 14:19 pm

Turbo.d schreef:Dat niet mensen alsnog ff snel lid worden om op die manier onder HSB uit te komen.

en wat dan nog? valt overigens moeilijk te controleren door de overheid.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Wilfred » ma nov 05, 2012 14:33 pm

ik denk dat nummer 1 en 2 al limiterend genoeg zijn, om dagelijks gebruik te ontmoedigen. regel 3 is slecht te controleren en onnodig mijns inziens.

Bovendien denk ik dat, in de uitwerking van het regeerakkoord, het er ook op neer gaat komen dat oldtimers die niet als dagelijks vervoer gebruikt worden uitgezonderd worden.
Hetzij door de kilomters te beperken, of de dagen, of anderszins.

ik maak me nog niet druk, en geen van beide oldtimers die ik momenteel bezit gaat de deur uit.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Briebelbus » ma nov 05, 2012 14:59 pm

Ik denk ook wel dat er ergens een besef gaat komen dat bij totale inperking van de oldtimer regeling er een groot gedeelte van het cultureel erfgoed en de daarbij horende business komen te vervallen.

Dus zal er vast wel een nuancering op het verhaal gaan komen. Die ook voor ons impact heeft.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door KataSchu » di nov 06, 2012 22:16 pm

Turbo.d schreef:Ik denk ook wel dat er ergens een besef gaat komen dat bij totale inperking van de oldtimer regeling er een groot gedeelte van het cultureel erfgoed en de daarbij horende business komen te vervallen.

Dus zal er vast wel een nuancering op het verhaal gaan komen. Die ook voor ons impact heeft.


Mee eens. Waarschijnlijk niet zozeer omdat de ruim 55.000 handtekeningen die de KNAC verzameld heeft nou zo ontzettend veel invloed zullen hebben op de besluitvorming in Den Haag, maar simpelweg omdat het huidige voorstel een simplistisch paardenmiddel is waarmee het mobiele erfgoed zoals we dat nu kennen volledig om zeep wordt geholpen.

Dat de Nederlandse regering jarenlang een systeem heeft kunnen stimuleren waarin het fiscaal aantrekkelijk is om een zo oud mogelijke auto te rijden is me volkomen onduidelijk. Dit was een onnatuurlijke situatie, die uniek was in Europa en die daarom rechtgetrokken zou moeten worden: waarom zou je financieel blijven stimuleren dat je wagenpark meer dan 25 jaar oud is? De Duitsers hebben er in elk geval garen bij gesponnen omdat de MB's die daar nauwelijks meer een cent waard waren voor grof geld de grens over gingen. Of deze onwenselijke situatie nu vanuit milieu-oogpunt wordt aangepakt (want je kan je afvragen of alle uitstoot die wordt gewonnen met het 'verbannen' van moderne klassiekers niet 'goedgemaakt' wordt door de verhoging van de maximum snelheid van 120 naar 130) of dat het een simpele lastenverzwaring is, laat ik maar in het midden. Maar dat met deze regel het kind met het badwater wordt weggegooid staat volgens mij als een paal boven water...
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door wouthwortel » wo nov 07, 2012 7:11 am

Turbo.d schreef:geplukt van een ander forum:

Gromsound via forum.mfbfreaks.com schreef:Plan Gromsound (al 4 weken terug aan de Fehac per papieren brief+postzegel verstrekt):

alleen HSB vrijstelling indien
1) eigenaar ook een HSB plichtige dagelijkse auto op naam en in de vaart heeft (simpel te checken met het RDtW register)
.

.


Mijn leasebak staat niet op mijn naam, maar ik betaal er wel degelijk voor!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door houtstoker » wo nov 07, 2012 7:18 am

KataSchu schreef: waarom zou je financieel blijven stimuleren dat je wagenpark meer dan 25 jaar oud is?


Dit werd al opgerekt naar 30 jaar (in stappen) zoals in Europa al op veel plaatsen het geval is. Wat mij vooral tegen de borst stuit is;
- ivm "misbruik" door particulieren wordt het belastingtarief voor grijs kenteken geschrapt
- Voor ondernemers blijft een tarief gelden wat ca 60% lager is als voor niet ondernemers. Maw de veelrijder betaald niet?
- ivm rekening rijden en het stimuleren per km te betalen wordt de mrb flink verhoogd
- rekening rijden gaat vervolgens niet door, de verhoging van de mrb blijft
- In de ons omringende landen is de mrb veel lager (tot 85% lager!)
- Kort geleden is een regel gekomen dat oldtimers na 1987 niet meer geheel belastingvrij worden (brandstoftoeslag)
- De mrb vrijstelling voor oldtimers wordt verhoogd van 25 naar 30 jaar
- het geheel wordt doorgeduwd met als reden "het milieu is erbij gebaat" Zeg dan eerlijk dat het om de munten gaat.
- al deze veranderingen zijn van de laatste (minder als) 10 jaar!
- VVD gaf aan dat de oldtimer vrijstelling gehandhaafd zou worden tijdens de verkiezingen

In België en Duitsland gelden dagen en km beperkingen voor oldtimers in ruil voor belastingvrijstelling. Mss dat dit een idee is om over te nemen?

Het geheel is mi niet gekomen doordat er misbruik wordt gemaakt van een belastingvrijstelling, maar doordat de kosten voor het bezitten van een voertuig in Nederland te hoog zijn opgedreven waardoor een scheefgroei is ontstaan vergeleken met de rest van Europa.

Wil je een jong milieuvriendelijk wagenpark? Zorg dan voor een betaalbare wegenbelasting en schaf eindelijk eens de BPM af. De BPM regeling is al meerdere malen door Europa verboden, maar steeds aangepast om hem te kunnen houden!

Voor het gemak heb ik even vergeten dat de milieu footprint van het maken van een modern vervoersmiddel (geld al helemaal voor elektrische vervoersmiddelen) zo groot is, dat doorrijden met een goed onderhouden klassieker milieuvriendelijker is. Gelukkig voor NL ligt dit milieu probleem voor een groot gedeelte in china, waar de accu's en veel hybride voertuigen gemaakt worden!

Gebruikersavatar
Hakkinen
Gevorderde
Berichten: 527
Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berg a/d Maas
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Hakkinen » wo nov 07, 2012 7:31 am

Met bovenstaande reactie ben ik het helemaal eens. Automobilist is melkkoe.
To Finish First, You First Have To Finish!

Gebruikersavatar
KataSchu
Gevorderde
Berichten: 908
Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door KataSchu » vr nov 09, 2012 20:44 pm

"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics

Gebruikersavatar
creepenrietje
Actief Lid
Berichten: 479
Lid geworden op: do nov 19, 2009 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Burgum
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door creepenrietje » vr nov 09, 2012 23:05 pm

KataSchu schreef:goed nieuws!


SUPER!!!!
Face your fears, live your dreams!!!
Creep en Rietje Cruiser goes TDI
Check onze foto's op http://creepenrietje.skynetblogs.be

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6181
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door guidddo » vr nov 09, 2012 23:08 pm

creepenrietje schreef:
KataSchu schreef:goed nieuws!


SUPER!!!!


Afbeelding

toch niet voor niks langs geweest vanmiddag :wink:
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Kebdorst » vr nov 09, 2012 23:14 pm

Ja maar Guidddo jij gebruikt je bus wel vaker dan 60 dagen per jaar.

Ik ben er wel blij mee, ik had alleen liever gebruik belasting gehad of zoiets



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door JackS » za nov 10, 2012 9:35 am

AMSTERDAM - De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.

Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB.

Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag.

De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk.

Oldtimers
Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.

Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.

Door: Autoweek
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door ko de fries » za nov 10, 2012 12:12 pm

als het stilstaan op een parkeerplek niet als gebruik wordt gezien , goede regeling
anders niet , stallingen hier in amsterdam zijn er niet of heel duur ,ik zie meer in een beperkt aantal km dat gemaakt mag worden , kmstand wordt zowiewzo al bij de apk geregistreerd
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Plaats reactie