Regeerakkoord 2012 oldtimers
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
lang geleden heeft de automobielindustrie en overheid als het om milieu en duurzaamheid gaat de verkeerde afslag genomen....in plaats van zuiniger werden de motoren alleen maar krachtiger en bleef het brandstofverbruik hetzelfde...een VW T5 haalt nauwelijks betere verbruikscijfers als onze T2's, maar wel 180 pk en daarbij behorende snelheden...is dat +30 jaar innovatie?
En hoe krom kan het zijn, we mogen 130 km/uur met als argument dat de motoren schoner zijn geworden...
En hoe krom kan het zijn, we mogen 130 km/uur met als argument dat de motoren schoner zijn geworden...
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
De soep wat waarlijk niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt. in het regeer akkoord staat een zin dat de MRB voor oldtimers afgeschaft moet worden. Het akkoord gaat voornamelijk om de begroting op orde te krijgen tegenwoordig.
Ten eerste is deze post zo klein dat de behandeling ervan absoluut geen prioriteit heeft.
Daarna, als het wordt besproken, moet dit door de eerste en tweede kamer enzo, wat in ieder geval tijd in beslag neemt. Tegen die tijd zijn organisaties als de FEHAC en ANWB er om te adviseren mbt de concrete uitvoering van de plannen. Dan acht ik de kans erg groot dat er iets gedaan wordt met het aantal gereden kilometers/dagen.
het letterlijk overnemen van deze regel zou betekenen dat je voor je vooroorlogse auto ineens wegenbelasting moet gaan betalen. Dat zie ik niet gebeuren.
Wel zitten wij in een spannende categorie, mijns inziens. Auto's na 1980 geef ik weinig kans op een financieel gunstige afloop. Hoe het zit met de zeventigers, ik ben benieuwd. ik denk dat voor autos van voor 1970-1960 er weinig veranderd, omdat deze eigenlijk meestal niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik.
Ten eerste is deze post zo klein dat de behandeling ervan absoluut geen prioriteit heeft.
Daarna, als het wordt besproken, moet dit door de eerste en tweede kamer enzo, wat in ieder geval tijd in beslag neemt. Tegen die tijd zijn organisaties als de FEHAC en ANWB er om te adviseren mbt de concrete uitvoering van de plannen. Dan acht ik de kans erg groot dat er iets gedaan wordt met het aantal gereden kilometers/dagen.
het letterlijk overnemen van deze regel zou betekenen dat je voor je vooroorlogse auto ineens wegenbelasting moet gaan betalen. Dat zie ik niet gebeuren.
Wel zitten wij in een spannende categorie, mijns inziens. Auto's na 1980 geef ik weinig kans op een financieel gunstige afloop. Hoe het zit met de zeventigers, ik ben benieuwd. ik denk dat voor autos van voor 1970-1960 er weinig veranderd, omdat deze eigenlijk meestal niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik.
Take the planet and make it spin your way
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
dirkinbrabant schreef:....in plaats van zuiniger werden de motoren alleen maar krachtiger en bleef het brandstofverbruik hetzelfde.
en dus is de efficiency toegenomen: meer KW uit dezelfde liter brandstof
Maar wat jij w.s. liever had gezien is dat er meer auto's als de Lupo 3-liter ontwikkeld waren geweest???
I am Wouth and I approve this message.
-
- Actief Lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
wouthwortel schreef:dirkinbrabant schreef:....in plaats van zuiniger werden de motoren alleen maar krachtiger en bleef het brandstofverbruik hetzelfde.
en dus is de efficiency toegenomen: meer KW uit dezelfde liter brandstof
Maar wat jij w.s. liever had gezien is dat er meer auto's als de Lupo 3-liter ontwikkeld waren geweest???
Die allemaal kapotte automaatbakken hebben..
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl
- Sunny_77
- Actief Lid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: ma mei 14, 2012 20:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Eindhoven
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Groetjes Neeltje
-------------------------------------------------------------
ja toch?, niet dan!
-------------------------------------------------------------
ja toch?, niet dan!
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 875
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Airtime schreef:De KNAC komt in actie:
http://www.knac.nl/2012/10/30/knac-verontwaardigd-over-opheffen-mrb-vrijstelling-oldtimers/
inclusief petitie ik heb getekend.
jullie ook ?
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Via de feun kon ik de petitie niet zien; nog ff via de computer kijken; ga ik zeker wel ff tekenen
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Turbo.d schreef:Via de feun kon ik de petitie niet zien; nog ff via de computer kijken; ga ik zeker wel ff tekenen
Helaas kon ik hem ook niet openen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
En als eigenaar van een Subaru-powered busje: bouwjaar van de auto hoeft niet perse iets te zeggen over de milieubelasting van de auto. Toen mijn bus gekeurd werd, hebben ze niet de CO/CO2-uitstoot gemeten. Nu weet ik eerlijk gezegd niet de waarden en het verschil tussen mijn oude en 'nieuwe' motor qua CO/CO2-uitstoot, maar me dunkt dat het niet logisch is aan te nemen dat oude auto's automitisch milieubelastender zijn.
Okee, okee,.....tis wel een heeeele kleine niche waar ik me in bevind Plus dat ik nog steeds 1:10 of net iets zuiniger rijdt...
Okee, okee,.....tis wel een heeeele kleine niche waar ik me in bevind Plus dat ik nog steeds 1:10 of net iets zuiniger rijdt...
-
- Actief Lid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Almelo
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Heb de petitie net getekend. Ben ook bereid om mee te doen aan een mogelijke actie. Lijkt me echt super gaaf heel Den Haag Plat te leggen door alle wegen te blokkeren en het hele Malie veld ( en mogelijk het Binnenhof ) vol te zetten met klassiekers.
Maar dan niet van die gebakjes ( omdat ze 25jr oud zijn ) en als daily gebruikt worden.
Ik ben van mening dat een Klassieker rijden puur voor de hobby is en niet om zo goedkoop te kunnen rijden.
Als je dan zonodig goedkoop wil rijden; neem dan een nieuwe auto die belasting vrij is gemaakt wegens de milieu maatregelen.
Trouwens hebben zie belasting maatregelen voor "milieu vriendelijkere" auto's niet geleidelijker ingevoerd om de belastingen aan de andere kant op te voeren. ( lees belasten voor gebruik; die meer rijd die meer betaald )
Voor mij persoonlijk wordt het ook wel weer wat anders:
Stel dat ze een soort van rittenkaart systeem gaan maken; dan weet ik niet of ik nog wel zomaar een stukkie ga cruizen en dan zal ik de dag-meetings nog meer links laten liggen. ( dan is zo'n aircooled drive in / cruize nicht ) niet meer interessant omdat je daarvoor een dag moet betalen.
Ben bang dat je op deze manier nog meer van die [trailer-queens) ga krijgen omdat je er niet mee kan rijden.
Ik heb mijn bus ooit gekocht om er vakantie mee te vieren; denk dat ik daar dan ook meer naar terug zal gaan. Gebruik Bus wordt dan:
- meerdaagse meetings ( Budel / Hippiefestival )
- vakantie
- kampeer tripjes.
En geen fun-rides meer.
Maar dan niet van die gebakjes ( omdat ze 25jr oud zijn ) en als daily gebruikt worden.
Ik ben van mening dat een Klassieker rijden puur voor de hobby is en niet om zo goedkoop te kunnen rijden.
Als je dan zonodig goedkoop wil rijden; neem dan een nieuwe auto die belasting vrij is gemaakt wegens de milieu maatregelen.
Trouwens hebben zie belasting maatregelen voor "milieu vriendelijkere" auto's niet geleidelijker ingevoerd om de belastingen aan de andere kant op te voeren. ( lees belasten voor gebruik; die meer rijd die meer betaald )
Voor mij persoonlijk wordt het ook wel weer wat anders:
Stel dat ze een soort van rittenkaart systeem gaan maken; dan weet ik niet of ik nog wel zomaar een stukkie ga cruizen en dan zal ik de dag-meetings nog meer links laten liggen. ( dan is zo'n aircooled drive in / cruize nicht ) niet meer interessant omdat je daarvoor een dag moet betalen.
Ben bang dat je op deze manier nog meer van die [trailer-queens) ga krijgen omdat je er niet mee kan rijden.
Ik heb mijn bus ooit gekocht om er vakantie mee te vieren; denk dat ik daar dan ook meer naar terug zal gaan. Gebruik Bus wordt dan:
- meerdaagse meetings ( Budel / Hippiefestival )
- vakantie
- kampeer tripjes.
En geen fun-rides meer.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Tja...ik geef het toe, ik heb nu zo'n Mercedes W124 uit '86 op diesel en belastingvrij die ik dagelijks gebruik ..... maar die ik heb is wel origineel NL, dat dan weer wel, en de gewone 200D uitvoering. 75 PK's, rijdt niet snel maar wel 1:15 of zuiniger....die gaat naar ruim € 1400 MRB per jaar....au
Als je op de MB-fora leest wat ze met deze W124-types doen: naast de import uit Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc een 86-er ombouwen met een superdeluxe donor uit 92 met alle opties incl. turbodieselmotor. Of als dat te moeilijk is: omkatten, zo'n luxe 92-er naar 86 door overzetten van het gedeelte met chassisnummer en natuurlijk de kentekenplaten. Dat gebeurde zelfs met een 92-cabriomodel die in 86 niet eens bestond...Of neem de MB G-klasse: apart chassis van 86 en de rest opbouwen (carrosserie en motor) van een recente van alle opties voorziene donor, en dan zakelijk gaan rijden o.b.v. de nieuwprijs van een 86-er. En natuurlijk geen MRB. Ik verwacht een grote uittocht naar het buitenland van dit soort auto's zodra hiervoor de volle mep betaald moet gaan worden.
Voor m'n T2-busje zal het effect van afschaffen van de oldtimerregeling niet zo groot zijn: omdat het een camper is, doet die maar € 156 in het jaar. En die drie oude motorfietsen die ik heb staan (afgelopen jaren nauwelijks bereden): € 100 per fiets. En dan kan er nog seizoensmatig geschorst worden...
Tot vorig jaar zomer reed ik een 1992 Volvo 240 station met LPG: ca € 120 per maand aan MRB. Ik ben het wel gewend geweest, zo'n tarief....
Als je op de MB-fora leest wat ze met deze W124-types doen: naast de import uit Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc een 86-er ombouwen met een superdeluxe donor uit 92 met alle opties incl. turbodieselmotor. Of als dat te moeilijk is: omkatten, zo'n luxe 92-er naar 86 door overzetten van het gedeelte met chassisnummer en natuurlijk de kentekenplaten. Dat gebeurde zelfs met een 92-cabriomodel die in 86 niet eens bestond...Of neem de MB G-klasse: apart chassis van 86 en de rest opbouwen (carrosserie en motor) van een recente van alle opties voorziene donor, en dan zakelijk gaan rijden o.b.v. de nieuwprijs van een 86-er. En natuurlijk geen MRB. Ik verwacht een grote uittocht naar het buitenland van dit soort auto's zodra hiervoor de volle mep betaald moet gaan worden.
Voor m'n T2-busje zal het effect van afschaffen van de oldtimerregeling niet zo groot zijn: omdat het een camper is, doet die maar € 156 in het jaar. En die drie oude motorfietsen die ik heb staan (afgelopen jaren nauwelijks bereden): € 100 per fiets. En dan kan er nog seizoensmatig geschorst worden...
Tot vorig jaar zomer reed ik een 1992 Volvo 240 station met LPG: ca € 120 per maand aan MRB. Ik ben het wel gewend geweest, zo'n tarief....
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Op een ander forum heb ik gelezen dat het camper tarief mogelijk ook gaat vervallen om misbruik te voorkomen
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html