Regeerakkoord 2012 oldtimers

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door dirkinbrabant » di okt 30, 2012 12:20 pm

lang geleden heeft de automobielindustrie en overheid als het om milieu en duurzaamheid gaat de verkeerde afslag genomen....in plaats van zuiniger werden de motoren alleen maar krachtiger en bleef het brandstofverbruik hetzelfde...een VW T5 haalt nauwelijks betere verbruikscijfers als onze T2's, maar wel 180 pk en daarbij behorende snelheden...is dat +30 jaar innovatie?

En hoe krom kan het zijn, we mogen 130 km/uur met als argument dat de motoren schoner zijn geworden...

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Wilfred » di okt 30, 2012 13:20 pm

De soep wat waarlijk niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt. in het regeer akkoord staat een zin dat de MRB voor oldtimers afgeschaft moet worden. Het akkoord gaat voornamelijk om de begroting op orde te krijgen tegenwoordig.

Ten eerste is deze post zo klein dat de behandeling ervan absoluut geen prioriteit heeft.
Daarna, als het wordt besproken, moet dit door de eerste en tweede kamer enzo, wat in ieder geval tijd in beslag neemt. Tegen die tijd zijn organisaties als de FEHAC en ANWB er om te adviseren mbt de concrete uitvoering van de plannen. Dan acht ik de kans erg groot dat er iets gedaan wordt met het aantal gereden kilometers/dagen.

het letterlijk overnemen van deze regel zou betekenen dat je voor je vooroorlogse auto ineens wegenbelasting moet gaan betalen. Dat zie ik niet gebeuren.

Wel zitten wij in een spannende categorie, mijns inziens. Auto's na 1980 geef ik weinig kans op een financieel gunstige afloop. Hoe het zit met de zeventigers, ik ben benieuwd. ik denk dat voor autos van voor 1970-1960 er weinig veranderd, omdat deze eigenlijk meestal niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door wouthwortel » di okt 30, 2012 13:37 pm

dirkinbrabant schreef:....in plaats van zuiniger werden de motoren alleen maar krachtiger en bleef het brandstofverbruik hetzelfde.


en dus is de efficiency toegenomen: meer KW uit dezelfde liter brandstof =D> =D>
Maar wat jij w.s. liever had gezien is dat er meer auto's als de Lupo 3-liter ontwikkeld waren geweest???
I am Wouth and I approve this message.

The General
Actief Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
Bouwjaar Bus: 1977
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door The General » di okt 30, 2012 14:14 pm

wouthwortel schreef:
dirkinbrabant schreef:....in plaats van zuiniger werden de motoren alleen maar krachtiger en bleef het brandstofverbruik hetzelfde.


en dus is de efficiency toegenomen: meer KW uit dezelfde liter brandstof =D> =D>
Maar wat jij w.s. liever had gezien is dat er meer auto's als de Lupo 3-liter ontwikkeld waren geweest???


Die allemaal kapotte automaatbakken hebben.. :-bhla
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Airtime » di okt 30, 2012 17:04 pm

Easy!

Gebruikersavatar
Sunny_77
Actief Lid
Berichten: 301
Lid geworden op: ma mei 14, 2012 20:29 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Sunny_77 » di okt 30, 2012 17:21 pm

Ook FEHAC is met een persbericht gekomen:

http://www.fehac.nl/images/stories/best ... 0-2012.pdf
Groetjes Neeltje

-------------------------------------------------------------
ja toch?, niet dan!

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door DOKA '73 » di okt 30, 2012 17:37 pm




inclusief petitie ik heb getekend.
jullie ook ?
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Briebelbus » di okt 30, 2012 21:37 pm

Via de feun kon ik de petitie niet zien; nog ff via de computer kijken; ga ik zeker wel ff tekenen
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door old brumax » wo okt 31, 2012 0:19 am

Turbo.d schreef:Via de feun kon ik de petitie niet zien; nog ff via de computer kijken; ga ik zeker wel ff tekenen

Helaas kon ik hem ook niet openen. :shock: :twisted: :twisted:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Obonobo » wo okt 31, 2012 13:51 pm

En als eigenaar van een Subaru-powered busje: bouwjaar van de auto hoeft niet perse iets te zeggen over de milieubelasting van de auto. Toen mijn bus gekeurd werd, hebben ze niet de CO/CO2-uitstoot gemeten. Nu weet ik eerlijk gezegd niet de waarden en het verschil tussen mijn oude en 'nieuwe' motor qua CO/CO2-uitstoot, maar me dunkt dat het niet logisch is aan te nemen dat oude auto's automitisch milieubelastender zijn.

Okee, okee,.....tis wel een heeeele kleine niche waar ik me in bevind :) Plus dat ik nog steeds 1:10 of net iets zuiniger rijdt...
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

leonoudewesselink
Actief Lid
Berichten: 267
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Almelo

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door leonoudewesselink » wo okt 31, 2012 16:07 pm

VW T2A Panel

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Briebelbus » do nov 01, 2012 13:40 pm

Heb de petitie net getekend. Ben ook bereid om mee te doen aan een mogelijke actie. Lijkt me echt super gaaf heel Den Haag Plat te leggen door alle wegen te blokkeren en het hele Malie veld ( en mogelijk het Binnenhof ) vol te zetten met klassiekers.

Maar dan niet van die gebakjes ( omdat ze 25jr oud zijn ) en als daily gebruikt worden.

Ik ben van mening dat een Klassieker rijden puur voor de hobby is en niet om zo goedkoop te kunnen rijden.

Als je dan zonodig goedkoop wil rijden; neem dan een nieuwe auto die belasting vrij is gemaakt wegens de milieu maatregelen.

Trouwens hebben zie belasting maatregelen voor "milieu vriendelijkere" auto's niet geleidelijker ingevoerd om de belastingen aan de andere kant op te voeren. ( lees belasten voor gebruik; die meer rijd die meer betaald :?:)


Voor mij persoonlijk wordt het ook wel weer wat anders:
Stel dat ze een soort van rittenkaart systeem gaan maken; dan weet ik niet of ik nog wel zomaar een stukkie ga cruizen en dan zal ik de dag-meetings nog meer links laten liggen. ( dan is zo'n aircooled drive in / cruize nicht ) niet meer interessant omdat je daarvoor een dag moet betalen.

Ben bang dat je op deze manier nog meer van die [trailer-queens) ga krijgen omdat je er niet mee kan rijden.

Ik heb mijn bus ooit gekocht om er vakantie mee te vieren; denk dat ik daar dan ook meer naar terug zal gaan. Gebruik Bus wordt dan:
- meerdaagse meetings ( Budel / Hippiefestival )
- vakantie
- kampeer tripjes.

En geen fun-rides meer.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door JackS » do nov 01, 2012 15:17 pm

De nieuwsbrief

Afbeelding
AMESCADOR "en daarmee uit"

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door dirkinbrabant » zo nov 04, 2012 14:23 pm

Tja...ik geef het toe, ik heb nu zo'n Mercedes W124 uit '86 op diesel en belastingvrij die ik dagelijks gebruik ..:oops:... maar die ik heb is wel origineel NL, dat dan weer wel, en de gewone 200D uitvoering. 75 PK's, rijdt niet snel maar wel 1:15 of zuiniger....die gaat naar ruim € 1400 MRB per jaar....au :evil:

Als je op de MB-fora leest wat ze met deze W124-types doen: naast de import uit Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk etc een 86-er ombouwen met een superdeluxe donor uit 92 met alle opties incl. turbodieselmotor. Of als dat te moeilijk is: omkatten, zo'n luxe 92-er naar 86 door overzetten van het gedeelte met chassisnummer en natuurlijk de kentekenplaten. Dat gebeurde zelfs met een 92-cabriomodel die in 86 niet eens bestond...Of neem de MB G-klasse: apart chassis van 86 en de rest opbouwen (carrosserie en motor) van een recente van alle opties voorziene donor, en dan zakelijk gaan rijden o.b.v. de nieuwprijs van een 86-er. En natuurlijk geen MRB. Ik verwacht een grote uittocht naar het buitenland van dit soort auto's zodra hiervoor de volle mep betaald moet gaan worden.

Voor m'n T2-busje zal het effect van afschaffen van de oldtimerregeling niet zo groot zijn: omdat het een camper is, doet die maar € 156 in het jaar. En die drie oude motorfietsen die ik heb staan (afgelopen jaren nauwelijks bereden): € 100 per fiets. En dan kan er nog seizoensmatig geschorst worden...

Tot vorig jaar zomer reed ik een 1992 Volvo 240 station met LPG: ca € 120 per maand aan MRB. Ik ben het wel gewend geweest, zo'n tarief....

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door houtstoker » zo nov 04, 2012 16:20 pm

Op een ander forum heb ik gelezen dat het camper tarief mogelijk ook gaat vervallen om misbruik te voorkomen

Plaats reactie