Regeerakkoord 2012 oldtimers
-
- Actief Lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Contacteer:
Regeerakkoord 2012 oldtimers
We weten allemaal dat er iets gaat gebeuren met ons leuk belastingvrij rond rijden. Er zijn dit jaar alleen al 20.000 "oldtimer" diesel Mercedessen geimporteerd en dan heb ik het nog niet gehad over de LPG volvo's
Ik dacht het is niet verkeerd om hier een topic over te beginnen.
Het laatste nieuws:
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft
Ik dacht het is niet verkeerd om hier een topic over te beginnen.
Het laatste nieuws:
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu- overwegingen afgeschaft
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl
- Hakkinen
- Gevorderde
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berg a/d Maas
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Ze moeten het niet afschaffen voor liefhebbers die weinig met hun oldtimer rijden en dus ook weinig vervuilen.
Ze moeten het wel afschaffen voor de mensen die een auto die qua leeftijd oldtimer is, maar qua historische waarde niet echt bijdraagt aan het straatbeeld, en deze gebruiken als hoofdvervoermiddels. Hierbij denk ik dus aan de reeds genoemde Mercedessen en Volvo's met diesel of LPG installatie.
Ik denk dat er een jaarkilometrage aan gehangen moet worden.
Ze moeten het wel afschaffen voor de mensen die een auto die qua leeftijd oldtimer is, maar qua historische waarde niet echt bijdraagt aan het straatbeeld, en deze gebruiken als hoofdvervoermiddels. Hierbij denk ik dus aan de reeds genoemde Mercedessen en Volvo's met diesel of LPG installatie.
Ik denk dat er een jaarkilometrage aan gehangen moet worden.
To Finish First, You First Have To Finish!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Ik heb het ook gelezen. Ik weet niet zeker of dit in ongewijzigde vorm door de kamer ooit zal heen komen. Ik hoop het niet.
Mijn kritiek ligt hem in het feit dat dit een maatregel is geweest voor het behoud van historisch erfgoed en dat moet het ook zijn. De overheid faalt kennelijk om een maatregel te bedenken die historisch erfgoed en liefhebberij onderscheid van profiteurs die de motorrijtuigenbelasting willen ontduiken.
Ik zie bovendien nog een ander probleem: de waardevermindering van het huidige wagenpark.
Mijn kritiek ligt hem in het feit dat dit een maatregel is geweest voor het behoud van historisch erfgoed en dat moet het ook zijn. De overheid faalt kennelijk om een maatregel te bedenken die historisch erfgoed en liefhebberij onderscheid van profiteurs die de motorrijtuigenbelasting willen ontduiken.
Ik zie bovendien nog een ander probleem: de waardevermindering van het huidige wagenpark.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Daar was iets moois op gevonden: belasting op gebruik, in plaats van belasting op bezit. Maar dat komt er dan weer niet...
'79 VW T2 Berlin
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
ik hoop dat het niet doorgaat ,goed dat we als club lid van de fehac zijn ,
mijn op lpg rijdende bus had een zeer goede co bij de apk ,de apk meester was verbaasd
is dus veel schoner dan menig later gebouwde auto , dus dat millieu verhaal gaat bij mij zeker niet op we wachten af en hopen er het beste maar van ,en anders een paar 100 busjes het malieveld in den haag ocupyen lijkt me grtz ko
mijn op lpg rijdende bus had een zeer goede co bij de apk ,de apk meester was verbaasd
is dus veel schoner dan menig later gebouwde auto , dus dat millieu verhaal gaat bij mij zeker niet op we wachten af en hopen er het beste maar van ,en anders een paar 100 busjes het malieveld in den haag ocupyen lijkt me grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Wanneer ga je????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Ik ben nog steeds van mening dat we het bij de oorsprong van de regeling moeten houden: namelijk het in stand houden van historisch erfgoed als liefhebberij.
Dus: geen dagelijks gebruik van een oldtimer, of: geen vrijstelling van motorrijtuigenbelasting bij dagelijks gebruik.
De rittenkaart vind ik nog steeds een goede optie. Allereerst moet je in het bezit zijn van een dagelijks voertuig (met volledig MRB) of een OV jaarkaart. 30 ritten voor de oldtimer = 1 maand MRB plus een toeslag. Zelf bepalen welke dagen je de ritten opneemt. Meer dagen? Weer 30 dagen bijkomen. Bij dagelijks gebruik moet je dus elke maand een rittenkaart opnemen, inclusief de toeslag. Dan kun je beter gewoon MRB betalen, want dat is goedkoper. Omslagpunt bij 20 dagen gebruik per maand. Iedereen blij, alles klaar.
Die ene maand MRB plus de toeslag neem ik per auto dan per jaar wel voor lief.
Dus: geen dagelijks gebruik van een oldtimer, of: geen vrijstelling van motorrijtuigenbelasting bij dagelijks gebruik.
De rittenkaart vind ik nog steeds een goede optie. Allereerst moet je in het bezit zijn van een dagelijks voertuig (met volledig MRB) of een OV jaarkaart. 30 ritten voor de oldtimer = 1 maand MRB plus een toeslag. Zelf bepalen welke dagen je de ritten opneemt. Meer dagen? Weer 30 dagen bijkomen. Bij dagelijks gebruik moet je dus elke maand een rittenkaart opnemen, inclusief de toeslag. Dan kun je beter gewoon MRB betalen, want dat is goedkoper. Omslagpunt bij 20 dagen gebruik per maand. Iedereen blij, alles klaar.
Die ene maand MRB plus de toeslag neem ik per auto dan per jaar wel voor lief.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Niet beetje veel administratieve rompslomp
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Lomax schreef:Niet beetje veel administratieve rompslomp
Dat helpt wel om ambtenaren aan het werk te houden. Oh, nee, wacht, dat moeten er ook minder worden...
Over welk bedrag zou het eigenlijk gaan? En weegt dat op tegen de kosten die het Rijk moet maken als iemand z'n oldtimer tenminste 2x per jaar (ont)schorst? Want de bus staat vanaf nu tot maart in de garage, kan dus ook geschorst worden!
'79 VW T2 Berlin
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Waarom zou je je oldtimer niet dagelijks kunnen/mogen gebruiken?
Ben je dan ineens geen liefhebber meer maar profiteur?
Ben je dan ineens geen liefhebber meer maar profiteur?
smurf's up!!!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
krokie schreef:Waarom zou je je oldtimer niet dagelijks kunnen/mogen gebruiken?
Ben je dan ineens geen liefhebber meer maar profiteur?
Simpel, daar is/was de regeling nooit voor bedoeld. Het gaat om het ERBIJ hebben van een historisch voertuig uit liefhebberij. Omdat het doel nu voorbij gestreefd wordt, gaat voor iedereen het slot erop. Jammer.
En tuurlijk mag je dagelijks liefhebben van de oldtimer. Maar dan moet je gewoon MRB betalen, als ieder ander.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Gliset schreef:Lomax schreef:Niet beetje veel administratieve rompslomp
Dat helpt wel om ambtenaren aan het werk te houden. Oh, nee, wacht, dat moeten er ook minder worden...
Over welk bedrag zou het eigenlijk gaan? En weegt dat op tegen de kosten die het Rijk moet maken als iemand z'n oldtimer tenminste 2x per jaar (ont)schorst? Want de bus staat vanaf nu tot maart in de garage, kan dus ook geschorst worden!
Als al die dagelijks gebruikte oldtimers ineens wegenbelasting moeten gaan betalen, kun je daar de aanpassing aan het registratiesysteem prima mee bekostigen.
En inderdaad Gliset, het zal geen hele grote automatiseringsaanpassing zijn ten opzichte van het huidige schorsingssysteem. De kentekendatabase, de digi-id inlogmogelijkheid en de afrekenmodule zijn er immers al bij het RDW. Noem het 'prepaid dag-ontschorsing'.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Pakkende tweet op de site van de Fehac van Bert Pronk:
Ik hou niet van klagen maar van oplossingen. Toch, hij heeft een punt.
Regeerakkoord: vrijstelling MRB oldtimers vervalt uit milieuoverwegingen. Dus als je betaalt, is het niet slecht meer voor het milieu.
Ik hou niet van klagen maar van oplossingen. Toch, hij heeft een punt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
Kijk eens op pagina 10/13:
http://www.fehac.nl/images/stories/best ... erslag.pdf
Daar vind je het resultaat van twee keer een VW T2 en een Kever. Twee onder het huidige CO% norm van 0,3%. Eentje vlak erboven. Lekker zullen ze niet rijden. Ze rijden het lekkerst op de 3,5% norm van 1986 uit mijn ervaring. Maar ik heb mijn bus ook al eens op de 0,8% gehad terwijl hij nog prima reed.
http://www.fehac.nl/images/stories/best ... erslag.pdf
Daar vind je het resultaat van twee keer een VW T2 en een Kever. Twee onder het huidige CO% norm van 0,3%. Eentje vlak erboven. Lekker zullen ze niet rijden. Ze rijden het lekkerst op de 3,5% norm van 1986 uit mijn ervaring. Maar ik heb mijn bus ook al eens op de 0,8% gehad terwijl hij nog prima reed.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- KataSchu
- Gevorderde
- Berichten: 908
- Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
- Contacteer:
Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers
...ouch Ja, er is de afgelopen jaren veel oneigenlijk gebruik/misbruik gemaakt van deze regeling, maar het volledig afschaffen van deze vrijstelling lijkt me toch echt wel een paardenmiddel. Zoals Hanhoo al zegt, het op de weg houden van je mobiele erfgoed wordt zo wel een erg dure hobby. Zoals zo vaak lijden de goeden onder de kwaden wanneer deze regeling z'n doorgang vindt. Aan de andere kant, zo kan je waarschijnlijk over een paar maanden wel voor een prikkie een T2 op de kop tikken
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics
Picasa-Pics