Operatie hefdak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door blokkever » vr sep 21, 2012 13:21 pm

Vorig jaar tijdens vakantie naar oostenrijk gemiddeld 1 op 9 en dat was grotendeels ook nog met caravan en motor had nog geen 1000 km gelopen toen we vertrokken.
Daarna heb ik het niet echt meer bijgehouden.
Sinds kort rijdt ik met LPG injectie welke aangestuurd wordt door de L-jetronic injectie ECU, door wat kinderziektes heb ik het verbruik daarvan nog niet nauwkeurig kunnen bijhouden (moest te vaak weer terugvallen op benzine) maar eerst indruk valt me niet tegen! ik schat zo ergens rond de 1 op 8,5, bij de volgende tankbeurt weet ik het nauwkeuriger.

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Hans_t2b » di sep 25, 2012 19:55 pm

blokkever schreef:Vorig jaar tijdens vakantie naar oostenrijk gemiddeld 1 op 9 en dat was grotendeels ook nog met caravan en motor had nog geen 1000 km gelopen toen we vertrokken.
Daarna heb ik het niet echt meer bijgehouden.
Sinds kort rijdt ik met LPG injectie welke aangestuurd wordt door de L-jetronic injectie ECU, door wat kinderziektes heb ik het verbruik daarvan nog niet nauwkeurig kunnen bijhouden (moest te vaak weer terugvallen op benzine) maar eerst indruk valt me niet tegen! ik schat zo ergens rond de 1 op 8,5, bij de volgende tankbeurt weet ik het nauwkeuriger.


Dan doe je het netter dan ik het doe qua verbruik, ik ben blij als ik 1 op 9 haal! En jouw verbruik op gas is ook zeer netjes. Heb trouwens je bus verhaal gelezen over je LPG inbouw, leuk (en niet alleen de LPG inbouw actie hoor)!

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Hans_t2b » wo sep 26, 2012 19:59 pm

Alvast een paar plaatjes van het keukenblokje dat door mijn pa momenteel wordt opgeknapt.

Zo hebben we het blokje aangeschaft, overigens wel compleet:

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is het blokje gestript en ontdaan van alle fineer:

Afbeelding

En kan deze weer opnieuw opgebouwd worden:

Afbeelding

Nu twijfel ik nog of ik gelijk een (repro) kookstelletje/wasbakje ga inbouwen of het toch maar laat bij het oorspronkelijke wasbakje wat nu alleen in het keukenblokje zit.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door blokkever » do sep 27, 2012 9:42 am

Hans_t2b schreef:
blokkever schreef:Vorig jaar tijdens vakantie naar oostenrijk gemiddeld 1 op 9 en dat was grotendeels ook nog met caravan en motor had nog geen 1000 km gelopen toen we vertrokken.
Daarna heb ik het niet echt meer bijgehouden.
Sinds kort rijdt ik met LPG injectie welke aangestuurd wordt door de L-jetronic injectie ECU, door wat kinderziektes heb ik het verbruik daarvan nog niet nauwkeurig kunnen bijhouden (moest te vaak weer terugvallen op benzine) maar eerst indruk valt me niet tegen! ik schat zo ergens rond de 1 op 8,5, bij de volgende tankbeurt weet ik het nauwkeuriger.


Dan doe je het netter dan ik het doe qua verbruik, ik ben blij als ik 1 op 9 haal! En jouw verbruik op gas is ook zeer netjes. Heb trouwens je bus verhaal gelezen over je LPG inbouw, leuk (en niet alleen de LPG inbouw actie hoor)!

Het verbruik op LPG viel toch een beetje tegen, ik kom op een gemiddelde van 1 op 7,3 :(
Ik heb wel veel korte stukken gereden en altijd direct op LPG gestart, op de langere stukken kan het verbruik dus wel wat gunstiger zijn verwacht ik!

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Dekota » do sep 27, 2012 9:54 am

1:7,3 is echt wel netjes op lpg.
Ik heb afgelopen week getankt. In de stad had mijn vriendin 1:5!!!
2x100km snelweg (kruissnelheid 110km/u) kwam ik op 1:7.

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Hans_t2b » wo okt 17, 2012 20:28 pm

Zoek de verschillen!

Voor:

Afbeelding

En na:

Afbeelding

Zo hoort het dus, geen 25 Ampère zekeringen, maar 8A of 10A voor zekering nummer 9 en 10A [-X. Wel een veiliger idee ingeval van onverhoopte kortsluiting...

Verder nog de bus voorzien van een goede harmonica slang voor de verwarming. En gelijk de asbest ringen (of beter wat er nog van over was) vervangen door een nieuwerwetse rubber ring. We zo fijn dat met het dalen van de buitentemperatuur de kachel weer stevig blaast (dat laatste moet je natuurlijk niet al te letterlijk nemen :lol: )

Gebruikersavatar
kermie
Gevorderde
Berichten: 969
Lid geworden op: di nov 28, 2006 13:11 pm
Locatie: Gemert

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door kermie » di okt 23, 2012 20:52 pm

Leuk je vandaag te ontmoeten! En erg mooie camper heb je.

Groet Martijn
Niet eens een LEGO® bus..

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Hans_t2b » wo okt 24, 2012 9:33 am

kermie schreef:Leuk je vandaag te ontmoeten!


Jah, dat vond ik ook 8)

kermie schreef:En erg mooie camper heb je.


[flauwe mode]Je bent toch niet aan het slijmen he? :P [/flauwe mode] Dankje, jouw doka trouwens ook, maar daar kom ik later nog op terug!

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
kermie
Gevorderde
Berichten: 969
Lid geworden op: di nov 28, 2006 13:11 pm
Locatie: Gemert

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door kermie » wo okt 24, 2012 10:54 am

Hans_t2b schreef:Je bent toch niet aan het slijmen he?


Ik zou niet durven =P~

Hoor het wel.
Niet eens een LEGO® bus..

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Sunny voorzien van groene LED dashboard verlichting

Bericht door Hans_t2b » do okt 25, 2012 22:20 pm

Na inbouwen van een olie temperatuurmeter in het dashboard waren ineens alle gloeilampjes van de dashboardverlichting kapot. Eenmaal op leeftijd blijken de gloeidraaidjes snel te breken bij aanraking van de lampjes.

Dit heeft me doen besluiten om de (blanke) gloeilampjes door groene LED's te vervangen. En dan op zo'n manier dat alles weer makkelijk in originele toestand terug te bouwen is. Ik heb er voor gekozen om de originele fittingen een beetje aan te passen.

Zoals in onderstaand plaatje te zien is, heb ik in beide rechter fittings een 5mm high bright LED gesoldeerd. Tevens heb ik een voorschakelweerstand van 590 Ohm in het voetje gesoldeerd (dit is overigens niet te zien op de foto). Links is een originele fitting met gloeilamp te zien.

Afbeelding

De rechter LED's heb ik voor de benzinemeter en snelheidsmeter gebruikt. Vanwege smalle lichtbundel die de LED's afgeven bleken deze niet geschikt voor de verlichting van het paneeltje van de ventilatie. Op het paneeltje was een duidelijke groene stip te zien van de lichtbundel, rond uit lelijk...

Na wat zoeken vond ik een geschikte SMD high bright LED welke een brede lichtbundel afgeeft. In onderstaand plaatje is te zien hoe ik die gesoldeerd heb.

Afbeelding

En zie hier het resultaat bij nacht 8)

Afbeelding

Nu moet ik alleen nog de olietemperatuurmeter aanpassen, deze steekt nu een beetje af bij de rest van de verlichting...

Gelijk het "CAT" lampje voorzien van een nieuw gloeilampje, nu licht deze weer netjes op bij het aanzetten van het contact, precies zoals het bedoeld is.

Afbeelding

Een heel lang verhaal voor iets wat overigens ook al kant en klaar in de winkel te vinden is, maar het ging natuurlijk om het hobby element :wink:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Briebelbus » do okt 25, 2012 23:10 pm

Nu nog de "ham"vraag; is het licht nu nog te dimmen :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Hans_t2b » vr okt 26, 2012 9:31 am

Turbo.d schreef:Nu nog de "ham"vraag; is het licht nu nog te dimmen :?:


Jazeker! Omdat ik gebruik heb gemaakt van een lineaire voorschakelweerstand ipv voorschakelelektronica zijn de LED's gewoon te dimmen. Alles werkt dus als vanouds!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door jerupke » vr okt 26, 2012 10:54 am

Mooi gedaan, zeg.
Zou je misschien een lijstje willen plaatsen met onderdelen en hoe ze geschakeld worden?
Iets met een wiel uitvinden, en zo ... ;-)
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Briebelbus » vr okt 26, 2012 12:08 pm

jerupke schreef:Mooi gedaan, zeg.
Zou je misschien een lijstje willen plaatsen met onderdelen en hoe ze geschakeld worden?
Iets met een wiel uitvinden, en zo ... ;-)


Dat is idd het gene waar ik ook over denk; wil graag wat meer lichtopbrengst in het dash, maar dan wel dat de originele functies niet verloren gaan.

Ik zou het niet erg vinden als bijv de dimfunctie van de lichtschakelaar alleen als schakel signaal gaat werken en dat er electronica achterzit die het geheel regelt.

Denk dat de lichtschakelaar het ook wel fijn vind als er minder ampere over dat circuit getrokken wordt. ( een led verbruikt veel minder dan een gloeilampie )
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Hans_t2b
Actief Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Eindhoven

Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977

Bericht door Hans_t2b » vr okt 26, 2012 14:03 pm

Ik zal op een later tijdstip nog een paar plaatjes plaatsen om e.e.a. te verduidelijken. Als je handig bent met de soldeerbout is het makkelijk te doen. In het dashboard zitten normaal gesproken 3 lampjes, voor de ombouw heb je dus:

- 3X weerstand van 590 Ohm nodig,
- 3X high bright LED
- en evt 3X een nieuwe fitting als je originele wilt behouden (na soldering is de oude ongeschikt om er nog een gloeilampje in terug te plaatsen).

Je kan, net zoals ik gedaan heb, overwegen om een high bright SMD LED te nemen voor de ventilatie bediening. De meeste gewone 5mm high bright LEDs geven een te smalle lichtbundel en dan zie je een duidelijke groene stip door het glaasje...

Door een de weerstand in serie met de LED te plaatsen wordt de stroom door de LED beperkt. Ik ben uitgegaan van ongeveer 20mA per LED, een boordspanning van nominaal 13.8V en een forward spanning van de LED van 2.5V. Om hier aan te voldoen, moet er bij 20mA 11.3V (13.8 - 2.5) over de weerstand vallen. Hier toveren we ff met de wet van Ohm (R = U / I) --> 11.3 / 20mA --> 565Ohm. Dit rond ik af naar boven naar een weerstand uit de E24 reeks --> 590Ohm.

Verder moet je er rekening mee houden dat in tegenstelling tot een gloeilamp een LED alleen maar licht geeft als de 'plus' en de 'min' van de LED correct aangesloten zijn. Houdt hier rekening mee met de inbouw!

Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee!

Met de opmerking van turbo.d dat de lichtschakelaar het prettiger zal vinden dat er minder stroom gaat lopen omdat de LED zuiniger is. De stroom bij de standaard lampjes is al zo laag (uitgaande van 3 lampjes van 1.2Watt is ongeveer 300mA) dat de schakelaar hier niet van zal lijden. De standaard oplossing werkt nb al meer dan 30 jaar zo wat al aangeeft dat het design hartstikke robuust is! Daar hoef je het dus niet voor te doen.

Plaats reactie