Complete motorswaps/conversies
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Complete motorswaps/conversies
Omdat er nu steeds meer mensen een andere dan originele luchtgekoelde krachtbron in hun T2 bouwen, dacht ik dat het misschien goed zou zijn als er een thread is waar de 'hard facts' beschreven staan per project, zodat de kennis over ombouwen gebundeld is. In plaats van verspreid over 80 pagina's topic. Zaken als gebruikte motor, versnellingsbak, adapterplaat, verbruik, kosten etc. (eigenlijk n overzicht zoals ik 'ergens' in mijn topic heb staan). Op die manier is info zoeken als newbie erg makkelijk. Vervolgens wordt er wel verwezen naar de individuele topics.
Het format zou als volgt kunnen zijn:
Auto & model:
Jaar:
Motor:
Versnellingsbak:
Verbruik:
Topsnelheid:
Koeling details:
Rem aanpassingen:
Andere aanpassingen, niet motor gerelateerd:
En dan natuurlijk een hele hoop plaatjes.
Het zou voor mij dan niet de bedoeling zijn om er een discussiedraadje van te maken, maar puur een verzamelplaats voor info. Misschien kunnen posts gelockt worden ofzo, dat er geen commentaar mogelijk is? Of dat het in de schatkamer kan, maar dan zou je wel zelf een project aan moeten kunnen maken. Anyway....Ik zet de mijne er nu als eerste neer. Als het werkt en andere ombouwers hun projecten er ook zo presenteren, dan top! Zo niet, dan niet
Het format zou als volgt kunnen zijn:
Auto & model:
Jaar:
Motor:
Versnellingsbak:
Verbruik:
Topsnelheid:
Koeling details:
Rem aanpassingen:
Andere aanpassingen, niet motor gerelateerd:
En dan natuurlijk een hele hoop plaatjes.
Het zou voor mij dan niet de bedoeling zijn om er een discussiedraadje van te maken, maar puur een verzamelplaats voor info. Misschien kunnen posts gelockt worden ofzo, dat er geen commentaar mogelijk is? Of dat het in de schatkamer kan, maar dan zou je wel zelf een project aan moeten kunnen maken. Anyway....Ik zet de mijne er nu als eerste neer. Als het werkt en andere ombouwers hun projecten er ook zo presenteren, dan top! Zo niet, dan niet
Laatst gewijzigd door Obonobo op zo okt 21, 2012 22:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
T2b 1975 EJ22 Subarumotor met CP vesnellingsbak
Voor de toekomstige ombouwers een overzicht van mijn verbouwing (als op VWKD):
Auto & model: VW T2b type 22/eigenbouw camper
Jaar: 1975
Motor: EJ22 NA uit een 1993 Subaru Legacy
Versnellingsbak: 091 6-rib ‘lange bak' van een 2 liter bus en een RJES koppelingshuis
Verbruik: ± 1:10
Top snelheid: meer dan 140km/u
Koeling details:
- radiator tusen de chassisbalken: (Citroen Xsara)
- expansie vat(Golf III of later)
- kachelradiators: VW Polo en T3
- Omgedraaide waterbrug (RJES)
- fans geschakeld door temperatuur sensor en gaan aan bij 95C. In de stad en in de file gaan ze aan. Anders blijft de temperatuur zo rond de 90/92C
Rem aanpassingen:
van plan geventileerde schijven te bouwen (Legacy/Impreza klauwen + VW Sharan geventileerde schijven. Hebben steek 5*112)
Andere aanpassingen, niet motor gerelateerd:
- 120Wp zonnepaneel op hefdak, gekoppeld aan huishoudaccu Yellowtop Optima 80A
- 17 inch velgen, wheel studs aangepast (voorste naar achter verplaatst, voorin langere van een T3)
Heb er nu zeker meer dan 1500km mee gereden zonder noemenswaardige problemen. Af en toe een slangeklem aangedraaid.
Kosten:
- Subaru (complete auto)
Legacy/Outback/Impreza € 500
- verkoop onderdelen gesloopte auto -€ 200
- koppelingshuis € 700
- 2liter versnellingsbak (kostte mij:) € 500
- radiator (nieuw Citroen Xsara) € 50
- expansievat Golf/Seat/Audi € 5
- ijzerwerk en slangenspul € 200
- keuren € 80 +
------------------------------------------------------------------------
Totaal € 1835
Link naar Busverhaal
De bus:
Motor:
- links de luchtinlaat met open luchtfilter, zoveel mogelijk onder het oortje
- rechts het expansievat en de benzinefilter tegen het brandschot
- zelfgemaakte motorsteun (nodig voor RDW!) met de orgineleSubaru rubbers
Uitlaat: smanegesteld met wat ik had liggen met ingekorte Subaru spruitstukken
Aangepaste versnellingsbaksteun:
Swirltank in de tank (van Subarutank):
Originele Subaru benzinetank in T2 tank gelast:
Ingekort en verbreed oliecarter:
Gasklephuis omgedraaid (zo kan de originele gaskabel met lichte aanpassing gebruikt worden. Dank aan Toon!):
Koelingsschema:
Radiator setup:
Auto & model: VW T2b type 22/eigenbouw camper
Jaar: 1975
Motor: EJ22 NA uit een 1993 Subaru Legacy
Versnellingsbak: 091 6-rib ‘lange bak' van een 2 liter bus en een RJES koppelingshuis
Verbruik: ± 1:10
Top snelheid: meer dan 140km/u
Koeling details:
- radiator tusen de chassisbalken: (Citroen Xsara)
- expansie vat(Golf III of later)
- kachelradiators: VW Polo en T3
- Omgedraaide waterbrug (RJES)
- fans geschakeld door temperatuur sensor en gaan aan bij 95C. In de stad en in de file gaan ze aan. Anders blijft de temperatuur zo rond de 90/92C
Rem aanpassingen:
van plan geventileerde schijven te bouwen (Legacy/Impreza klauwen + VW Sharan geventileerde schijven. Hebben steek 5*112)
Andere aanpassingen, niet motor gerelateerd:
- 120Wp zonnepaneel op hefdak, gekoppeld aan huishoudaccu Yellowtop Optima 80A
- 17 inch velgen, wheel studs aangepast (voorste naar achter verplaatst, voorin langere van een T3)
Heb er nu zeker meer dan 1500km mee gereden zonder noemenswaardige problemen. Af en toe een slangeklem aangedraaid.
Kosten:
- Subaru (complete auto)
Legacy/Outback/Impreza € 500
- verkoop onderdelen gesloopte auto -€ 200
- koppelingshuis € 700
- 2liter versnellingsbak (kostte mij:) € 500
- radiator (nieuw Citroen Xsara) € 50
- expansievat Golf/Seat/Audi € 5
- ijzerwerk en slangenspul € 200
- keuren € 80 +
------------------------------------------------------------------------
Totaal € 1835
Link naar Busverhaal
De bus:
Motor:
- links de luchtinlaat met open luchtfilter, zoveel mogelijk onder het oortje
- rechts het expansievat en de benzinefilter tegen het brandschot
- zelfgemaakte motorsteun (nodig voor RDW!) met de orgineleSubaru rubbers
Uitlaat: smanegesteld met wat ik had liggen met ingekorte Subaru spruitstukken
Aangepaste versnellingsbaksteun:
Swirltank in de tank (van Subarutank):
Originele Subaru benzinetank in T2 tank gelast:
Ingekort en verbreed oliecarter:
Gasklephuis omgedraaid (zo kan de originele gaskabel met lichte aanpassing gebruikt worden. Dank aan Toon!):
Koelingsschema:
Radiator setup:
Laatst gewijzigd door Obonobo op zo okt 21, 2012 22:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Complete motorswaps/conversies
Mooi verhaal! heb je nog je remmen aangepast? je kan immers behoorlijk sneller, dat moet je wel veilig kunnen remmen toch?
Take the planet and make it spin your way
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Complete motorswaps/conversies
Wilfred schreef:Mooi verhaal! heb je nog je remmen aangepast? je kan immers behoorlijk sneller, dat moet je wel veilig kunnen remmen toch?
Lees even wat topicstarter wil, Wilfred . Vraag aan de mods dit dan ook schoon te houden van hoor/wederhoor. Ik vind het een goed initiatief namelijk!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3149
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Complete motorswaps/conversies
sorry, had het niet gelezen. Wellicht dat als er remaanpassingen zijn gedaan, dit nog even vermeld kan worden bij overige aanpassingen?
verder: verwijder deze en bovenstaande post maar. Ben er zelf ok voorstander van dat het topic echt puur over motor swaps / conversies gaat.
verder: verwijder deze en bovenstaande post maar. Ben er zelf ok voorstander van dat het topic echt puur over motor swaps / conversies gaat.
Take the planet and make it spin your way
Re: Complete motorswaps/conversies
Als iedereen een link naar zijn busverhaal erbij zet, kunnen daar de vragen worden gesteld.
Maken we dit topic binnenkort schoon
Maken we dit topic binnenkort schoon
- Obonobo
- Actief Lid
- Berichten: 303
- Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Delft
Re: Complete motorswaps/conversies
Edit: heb in mijn verhaal een expliciete link naar mijn busverhaal gezet. Ook expliciet remupgrade puntje toegevoegd.
Re: Complete motorswaps/conversies
hopelijk kan ik hier binnenkort een motorswap naar diesel bij zetten
ik neem me vaak voor om veel foto's te maken maar uiteindelijk ben ik vaak te druk bezig of vind ik het zonde van mn telefoon haha
ik neem me vaak voor om veel foto's te maken maar uiteindelijk ben ik vaak te druk bezig of vind ik het zonde van mn telefoon haha
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Complete motorswaps/conversies
tja nu ff geen zin en tijd maar hier staat het allemaal wel.
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=890
op pagina 6 begint het echt en op pagina 13 is het wel een beetje klaar.
nu nog de puntjes op de i.
later pas ik deze post wel aan na een mooi verhaal als obonobo
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=890
op pagina 6 begint het echt en op pagina 13 is het wel een beetje klaar.
nu nog de puntjes op de i.
later pas ik deze post wel aan na een mooi verhaal als obonobo
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Complete motorswaps/conversies
wil je het onderstaande zonder spoiler knopje lezen ga dan hier heen:
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=890
Auto & model: t2b '78 7 persoons met doorloop
Motor: 2.0l uit een subaru legacy van 1994 met 125.000 op de teller
Versnellingsbak: automaat
Verbruik:weet ik nog niet
Topsnelheid: geen idee maar 120 moet lukken
Koeling details: achter de motor klep
Rem aanpassingen: niet
Andere aanpassingen, niet motor gerelateerd: standkachel toegevoegd.
het onderstaande is misschien wat onsamenhangend dit komt omdat ik het gewoon rechtstreeks heb gecopypaste uit mijn busverhaal.
inleiding
Spoiler:
aankoop
Spoiler:
slopen
Spoiler:
opbouwen
Spoiler:
dag1 (halve dag gewerkt) vliegwiel vervangen
Spoiler:
Dag2 heledag gewerkt distributie set vervangen
Spoiler:
dag3 weer een halve dag gewerkt vw motor eruit
Spoiler:
dag4 heledag gewerkt blok aan bak en erin
Spoiler:
dag5 1,5 dag gewerkt alles een plekje geven
Spoiler:
dag 6 halvedag gewerkt kleine dingetjes
Spoiler:
dag 7 laatste loodjes
Spoiler:
dag 8 draadboom aangesloten en...
Spoiler:
dag 9 halve dag rijden maar
Spoiler:
dag 10 opruimen en wegwezen
Spoiler:
resumé:
subaru conversie:
benodigdheden:
-motorblok met kabelboom € 650 voor de auto
-aangepaste originele uitlaat met alternatief dempertje € deze had ik liggen maar op de sloop ligt genoeg voor weinig
-motorsteun €100
-betere fan € 100
-bochtje om het gasklephuis te draaien zodat deze nit in je firewall zit. €30
-tpasplaat en meeneemplaat €360
-distributieset €300
totaal ongeveer 1500 euro
dan heb je een betrouwbaar blok met 120 pk en dat merk je op het hele bereik.
wat had ik achteraf anders gedaan?
niet heel veel maar de tijd en kosten die in de draadboom zit en in de distributie daarvoor had ik ook een blok met aangepaste draadboom van jan seegers kunnen kopen. dit is dus het overwegen waard.
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=890
Auto & model: t2b '78 7 persoons met doorloop
Motor: 2.0l uit een subaru legacy van 1994 met 125.000 op de teller
Versnellingsbak: automaat
Verbruik:weet ik nog niet
Topsnelheid: geen idee maar 120 moet lukken
Koeling details: achter de motor klep
Rem aanpassingen: niet
Andere aanpassingen, niet motor gerelateerd: standkachel toegevoegd.
het onderstaande is misschien wat onsamenhangend dit komt omdat ik het gewoon rechtstreeks heb gecopypaste uit mijn busverhaal.
inleiding
aankoop
slopen
opbouwen
dag1 (halve dag gewerkt) vliegwiel vervangen
Dag2 heledag gewerkt distributie set vervangen
dag3 weer een halve dag gewerkt vw motor eruit
dag4 heledag gewerkt blok aan bak en erin
dag5 1,5 dag gewerkt alles een plekje geven
dag 6 halvedag gewerkt kleine dingetjes
dag 7 laatste loodjes
dag 8 draadboom aangesloten en...
dag 9 halve dag rijden maar
dag 10 opruimen en wegwezen
resumé:
subaru conversie:
benodigdheden:
-motorblok met kabelboom € 650 voor de auto
-aangepaste originele uitlaat met alternatief dempertje € deze had ik liggen maar op de sloop ligt genoeg voor weinig
-motorsteun €100
-betere fan € 100
-bochtje om het gasklephuis te draaien zodat deze nit in je firewall zit. €30
-tpasplaat en meeneemplaat €360
-distributieset €300
totaal ongeveer 1500 euro
dan heb je een betrouwbaar blok met 120 pk en dat merk je op het hele bereik.
wat had ik achteraf anders gedaan?
niet heel veel maar de tijd en kosten die in de draadboom zit en in de distributie daarvoor had ik ook een blok met aangepaste draadboom van jan seegers kunnen kopen. dit is dus het overwegen waard.
Laatst gewijzigd door fahtal op do nov 15, 2012 20:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Re: Complete motorswaps/conversies
Frank,
Een hele hoop van je tekst en al je foto's zitten achter zon spoiler link. Dit maakt het voor mij niet echt fijn om te lezen, geen idee of dit voor anderen ook geld. Ga je dit nog veranderen?
Groet Patrick
Een hele hoop van je tekst en al je foto's zitten achter zon spoiler link. Dit maakt het voor mij niet echt fijn om te lezen, geen idee of dit voor anderen ook geld. Ga je dit nog veranderen?
Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Complete motorswaps/conversies
ik dacht dat het fijn was want dan wa shet niet zo hoop in 1 x.
maar bij het subaru forum werkt dat spoiler niet dus dan lees je het daar toch :
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=890
maar bij het subaru forum werkt dat spoiler niet dus dan lees je het daar toch :
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=890
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Complete motorswaps/conversies
fahtal schreef:ik dacht dat het fijn was want dan wa shet niet zo hoop in 1 x.
maar bij het subaru forum werkt dat spoiler niet dus dan lees je het daar toch :
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=19&t=890
Mooi verhaal, heel duidelijk met die spoilers en lekker inzichtelijk allemaal. Bedankt daarvoor.
Ik moet je topic op het subaruforum ook nog eens lezen, voor de volledigheid.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Complete motorswaps/conversies
creepenrietje moeten geloof ik nog hier updaten;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige