Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Gebruikersavatar
HertogJan
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo okt 07, 2012 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen

Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door HertogJan » zo okt 07, 2012 13:31 pm

Beste forummers!

Graag zou ik om jullie hulp willen vragen. Mijn vriendin en ik willen een T2 camperbus aanschaffen. We zijn allebei niet erg technisch aangelegd, maar daarvoor hebben we de hulp ingeschakeld van enkele vrienden. Gisteren hebben we samen gekeken bij een busje uit 1976 (APK t/m 2013). De bus rijdt goed, heeft een erg acceptabel uiterlijk en wij zijn er helemaal enthousiast over. Na een uitgebreide inspectie is onze grootste zorg de roest op de vooras (zie ook het plaatje). De foto is rechtsvoor, linksvoor zit eveneens een dergelijke plek.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag is of hiermee doorgereden kan worden, of dat vervanging noodzakelijk is.
Als er aan geklust moet worden, kan er dan lokaal gelast worden (lijkt mij onwaarschijnlijk?) of moet dan de hele vooras vervangen worden? En hebben jullie daar ervaring mee? Als je zoiets uitbesteed, wat zijn daar dan de kosten van?

Het lijkt mij erg leuk om aan de bus te klussen, maar dit is wel een erg ambitieus project voor iemand die daar geen ervaring mee heeft.

Graag hoor ik van jullie,

Jan
Buszoekend~!

Gebruikersavatar
crwbus
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Stekene (B)
Contacteer:

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door crwbus » zo okt 07, 2012 14:03 pm

Misschien nog net naar huis of een garage, maar verder zou ik hier toch niet mee rijden. Het is en blijft zowat het belangrijkste ophangingspunt van een bus. Een goeie tweedehands vooras kost niet zo heel veel. En als je de plaats hebt, is een vooras vervangen niet zo heel moeilijk. Zelfs IK kan het! :lol:
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...

Groeten,
Helmuth

Gebruikersavatar
HertogJan
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo okt 07, 2012 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door HertogJan » zo okt 07, 2012 14:42 pm

Ha crwbus,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik was er eigenlijk al wel een beetje bang voor. Zelfs ik kon zien dat dit toch een beetje veel van het goede is qua roest. :roll:

De vraag is dan natuurlijk ook wat er nog allemaal achterweg gaat komen als je besluit om de bus aan te schaffen en de vooras te vervangen. Zijn er nog mensen die een vooras hebben liggen toevallig? [-o< Ik heb alleen een nieuwe kunnen vinden bij K&K voor €475,-...
Buszoekend~!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door dirkinbrabant » zo okt 07, 2012 14:46 pm

Als de rest van de bus oké is, zou ik de aankoop er niet op af laten ketsen. Dit is tegen niet al te veel moeite en kosten oplosbaar. De meningen zijn verdeeld of er voor de APK aan gelast mag worden, dat is bij mij wel gebeurd, maar sommige keurmeesters keuren dat niet goed. En bedenk: iedere bus heeft wel minpunten, tenzij je voor de hoofdprijs gaat.

Gebruikersavatar
flippie
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: ma jan 08, 2007 12:29 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Helden, Limburg
Contacteer:

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door flippie » zo okt 07, 2012 14:47 pm

heb je mijn bericht gehad?

Gebruikersavatar
los limbos
Luchtgekoeld
Berichten: 1668
Lid geworden op: do jul 29, 2010 21:01 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Baarlo Limburg

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door los limbos » zo okt 07, 2012 14:49 pm

Deze vooras is voor de APK niet meer goed.
Stuur Flippie hier op het forum eens 'n PB.
Hij heeft binnenkort een vooras te koop .
http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=4830" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door old brumax » zo okt 07, 2012 14:59 pm

In liesel , heft er 2.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
HertogJan
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo okt 07, 2012 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door HertogJan » zo okt 07, 2012 18:16 pm

@dirkinbrabant
De rest van de bus is vrij goed. Her en der wat kleine roestplekjes, maar de bodem lijkt vrij hard te zijn. Heeft afgelopen 2 weken buiten gestaan en daardoor natte voorcabine. Ergens lekt het dus, maar met de rubbers die ik heb gezien kan ik me dat goed voorstellen. Verder is de motorplaat ook vrij roestig, open zonder schuimrubber, dus die zal denk ik ook vervangen moeten worden. Maar loopt de motor verder goed.

Afbeelding

Van buiten ziet het er wel goed uit. Ben alleen bang voor meer gebreken. Heeft iemand ervaring met het verwisselen van een as? Hoe lang duurt zoiets gemiddeld? Twijfels!
Buszoekend~!

deNIELSon
Luchtgekoeld
Berichten: 1061
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Den Haag/Scheveningen

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door deNIELSon » zo okt 07, 2012 21:50 pm

As vervangen is een paar uur werk, mits alles los wil. Uurtarief ligt grofweg tussen de 50 en 60 euro.
Maar als jij alles een nachtje van te voren in de wd40 spuit moet dat wel goed komen.
Geen schuim rond de motor is niet optimaal voor de koeling, maar goed dat wil natuurlijk niet zeggen dat er iets met de motor mis is.

Misschien kan je een aankoopkeuring laten doen, weet niet waar je vandaan komt?
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door FlorisH » zo okt 07, 2012 22:01 pm

dat dat rubber om de motor weg is hoeft idd niks te zeggen, toen ik mijn busje kreeg , miste dat rubber ook. was ooit verteerd en dus weggehaald door mijn opa, nooit terug geplaatst haha
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door Baphi » zo okt 07, 2012 22:44 pm

Wat mij zorgen zou baren is dat de bus APK heeft gekregen terwijl er een vooras onder zit met teveel roestschade die niet APK-waardig is... Hoe echt hard is de rest van de bus dan? Bij mij gaan dan allerlei alarmbelletjes rinkelen.

Tip: koop nooit een bus, zonder iemand met verstand van zaken mee te laten kijken!! Liefde maakt namelijk echt blind!! En dat is natuurlijk goed bedoeld advies ;-)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
HertogJan
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo okt 07, 2012 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Groningen

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door HertogJan » zo okt 07, 2012 23:34 pm

Erg leuk -en handig- om alle enthousiaste reacties te lezen. Dank daarvoor.

@deNIELSon
@FlorisH

Het missende schuimrubber baart me ook niet zoveel zorgen als het missende (nou ja, zeer aangetaste) plaatwerk onder de motor :wink: . In ieder geval is dat een aandachtspunt.


@Baphi
We hebben de eerste keer zelf gekeken. De tweede keer met een kennis die zelf veel aan auto's klust (maar niet per se VW). Zodoende zijn we ook de vooras eens wat beter gaan bekijken. Ik had dat zelf in eerste instantie niet eens opgemerkt :oops: . Nou ja, al doende leert men!

We spelen al langere tijd met het idee om een T2 aan te schaffen. Het lijkt me erg leuk om daarmee aan het klussen te slaan, maar bij dit exemplaar ben ik toch net niet helemaal overtuigd :roll:
Al met al ben ik bang dat ik deze -voor de huidige vraagprijs- helaas aan me voorbij moet laten gaan.
Buszoekend~!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door Briebelbus » zo okt 07, 2012 23:55 pm

FlorisH schreef:dat dat rubber om de motor weg is hoeft idd niks te zeggen, toen ik mijn busje kreeg , miste dat rubber ook. was ooit verteerd en dus weggehaald door mijn opa, nooit terug geplaatst haha


Tja en ik heb dus andere ervaring; een slecht motorschuim, wat verpulverd is, in de ventilator is geraakt en daardoor onder de motor beplating is gekomen tussen de koelribben op de cilinders. Met als gevolg dat mijn motor veel te heet geworden is, olie temperatuur stond op 140 graden.

Motor is dus ook overleden toen; dus het zegt helemaal niets; het is een kwestie van geluk.

En is dat een basis om met een bus bezig te zijn.

Verder snijd de opmerking van Bas ( Baphi ) ernstig hout; als die as zo rot is. dit is echt APK afkeur. ( mijne had kleinere gaten ooit en werd afgekeurd ) Hoe goed heeft de APK meester dan naar de rest van de bus gekeken :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door Wilfred » ma okt 08, 2012 7:35 am

Tjah, die as zou ik vervangen. Maar die bus moet apk eens in de twee jaar. Het is erg makkelijk om een slechte plek mooi te maken, zodat de keurmeester er overheen kijkt. Twee jaar later kan je dan dit zien.

Ik zou me niet zo druk maken, en lekker je hart volgen. Soms vind ik dat er te veel gedaan wordt alsof iedereen altijd elkaar wil oplichten. Je kan zelf toch kijken? Is het hard onderaan, zitten er bobbels op de lak? Boven je voorraam, net onder het dak zie ik roest, gaat dat verder?
Wat betreft het motor rubber. Vaak zijn die inderdaad op. Ik heb 4 jaar geleden een nieuwe gehaald, en die van mij is nu ook weer lelijk. Turbo.d heeft wel een punt, maar je moet toch je motortje even nakijken voor je echt gaat toeren. Daar staat een mooi verhaal over in de ergens op dit forum.

Tot slot: Als je je laat afschrikken door een beetje werk, zou ik in geen oldtimer kopen. Tenzij je de middelen hebt om hem voor elke klus naar de garage te brengen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Aankoophulp: roest op vooras. Vervanging nodig?

Bericht door hanhoo » ma okt 08, 2012 16:46 pm

Hi Hertog Jan, goede naam trouwens. De vooras is rot, maar daar moet je een bus niet voor laten staan. Het is wat de gek er voor geeft en wat je van plan bent. De vooras is in ieder geval een hele dikke APK afkeur en die is al langer rot dan de laatste APK. Waarschijnlijk dicht gesmeerd met troep ofzo. Ik zou er niet eens mee durven rijden op deze manier.

Als je het zeker wil weten: pech gehad. Je weet het namelijk nooit zeker. Het blijft altijd een gok en als je zelf niet handig bent, ga je er geheid op leeg lopen qua geld. Je kunt wel voorzorgsmaatregelen nemen. Door iemand mee te nemen die met name de T2 bus van haver tot gort kent. Alleen dan kun je de bekende plekken beoordelen. De algemene monteur heeft daar simpelweg te weinig verstand van.

Deze vooras baart mij zorgen. Een rotte as op een verder harde bus is een rare combinatie. Als ik toch van plan zou zijn veel te gaan doen, is het weer geen zorg. Maar leef niet in de waan dat je met een paar honderd euro en een knappe vooras klaar bent.

Motor zonder rubber duidt op iemand die er geen zorg of verstand van had. Bezint eer ge begint. Want het ontbreken van het rubber is ernstiger dan je denkt. En die meer gebreken waar je bang voor bent? Die zijn er. Zeker weten. Het blijft 36 jaar oud.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie