Operatie hefdak
- Hans_t2b
- Actief Lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Eindhoven
Operatie hefdak
Hallo,
Mag ik jullie onze T2b Westfalia voorstellen? Ze (of is het toch een hij?) staat momenteel nog op USA kenteken, maar we zijn druk bezig haar klaar te maken voor de RDW keuring.
Op de kop van de bus na is de bus zo goed als roestvrij. Door een lomp gerepareerde schade aan het front is de voorkant niet heel erg fris. Dit wordt een mooi klusje voor de winter. Zodra het kenteken erop zit willen we natuurlijk eerst maar eens gaan genieten!
Alvast een paar plaatjes: En jullie zullen vast nog wel wat vragen van ons voorbij zien komen...
Grtz,
Neeltje en Hans
Mag ik jullie onze T2b Westfalia voorstellen? Ze (of is het toch een hij?) staat momenteel nog op USA kenteken, maar we zijn druk bezig haar klaar te maken voor de RDW keuring.
Op de kop van de bus na is de bus zo goed als roestvrij. Door een lomp gerepareerde schade aan het front is de voorkant niet heel erg fris. Dit wordt een mooi klusje voor de winter. Zodra het kenteken erop zit willen we natuurlijk eerst maar eens gaan genieten!
Alvast een paar plaatjes: En jullie zullen vast nog wel wat vragen van ons voorbij zien komen...
Grtz,
Neeltje en Hans
Laatst gewijzigd door Hans_t2b op do mei 01, 2014 21:47 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Welkom hier.
Bus ziet er leuk uit.
Bus ziet er leuk uit.
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Mooie bus dat wordt genieten.
Fred
Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Welkom op het VCt2 forum Mooie Westy!
AMESCADOR "en daarmee uit"
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
mooi bussie! lekker blokje daar ga je veel plezier van hebben!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Hakkinen
- Gevorderde
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berg a/d Maas
- Contacteer:
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Welkom, mooie bus!
To Finish First, You First Have To Finish!
- Hans_t2b
- Actief Lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Eindhoven
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Hallo busvrienden,
Zoals hierboven al gezegd, hebben we eind juli onze bus gekocht.
Voor de RDW-keuring hebben we het onderstel aangepakt: 4 nieuwe fuseekogels er onder, alle rubber hoezen vervangen en vier nieuwe banden er onder. Verder hebben we nog de ruitensproeier gemoderniseerd door het plaatsen van een elektrisch pompje. De Amerikaanse verlichting hebben we omgezet naar de Europese eisen. De claxon blaast weer op volle kracht. En nog een hoop kleine zaakjes zijn aangepakt om de bus door de keuring te krijgen.
We hebben ook nog tijd weten vrij te maken voor een grote beurt.
Alle filters, bougies en olie zijn vervangen.
Keuring RDW
Onze bus heeft de keuring goed doorstaan. Half augustus lagen de autopapieren in de bus! En na de reparatie van de dynamo (gebroken draad naar de spoelwikkeling, opgelost door te solderen), zijn we er op uit getrokken. En hebben oa. de Kevermeeting in Appeltern bezocht.
Reparatie dynamo
Meeting Appeltern
En ook op de nazomermeeting in Loon op Zand waren we van de partij!
In de winter gaat het echte grote werk beginnen. We zijn van plan een nieuwe neus in de bus te lassen. En ook de instapjes moeten er aan geloven. Verder gaan we het interieur opknappen. (stoelen bekleden, ontbrekende keukenkastje aanvullen).
We houden jullie op de hoogte!
Zoals hierboven al gezegd, hebben we eind juli onze bus gekocht.
Voor de RDW-keuring hebben we het onderstel aangepakt: 4 nieuwe fuseekogels er onder, alle rubber hoezen vervangen en vier nieuwe banden er onder. Verder hebben we nog de ruitensproeier gemoderniseerd door het plaatsen van een elektrisch pompje. De Amerikaanse verlichting hebben we omgezet naar de Europese eisen. De claxon blaast weer op volle kracht. En nog een hoop kleine zaakjes zijn aangepakt om de bus door de keuring te krijgen.
We hebben ook nog tijd weten vrij te maken voor een grote beurt.
Alle filters, bougies en olie zijn vervangen.
Keuring RDW
Onze bus heeft de keuring goed doorstaan. Half augustus lagen de autopapieren in de bus! En na de reparatie van de dynamo (gebroken draad naar de spoelwikkeling, opgelost door te solderen), zijn we er op uit getrokken. En hebben oa. de Kevermeeting in Appeltern bezocht.
Reparatie dynamo
Meeting Appeltern
En ook op de nazomermeeting in Loon op Zand waren we van de partij!
In de winter gaat het echte grote werk beginnen. We zijn van plan een nieuwe neus in de bus te lassen. En ook de instapjes moeten er aan geloven. Verder gaan we het interieur opknappen. (stoelen bekleden, ontbrekende keukenkastje aanvullen).
We houden jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door Hans_t2b op do mei 01, 2014 21:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Automatic freak
- Actief Lid
- Berichten: 108
- Lid geworden op: vr jul 09, 2010 22:17 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Twente
- Contacteer:
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Leuk verhaal van een mooie bus.
Lekker duidelijk opgebouwd met mooie foto's; hopelijk is het een voorbode voor een leuk opknapverhaal ... mijn nieuwsgierigheid is 'gewekt' !!
mvg Erik
Lekker duidelijk opgebouwd met mooie foto's; hopelijk is het een voorbode voor een leuk opknapverhaal ... mijn nieuwsgierigheid is 'gewekt' !!
mvg Erik
VW T2 1.7 80pk Automatic '72 80dmls
Fiat Punto 1.2 60pk 5-speed ELX '01 153dkm
Volvo S60 2.4 170pk Automatic 'First Edition+' '01 198dkm
Fiat Punto 1.2 60pk 5-speed ELX '01 153dkm
Volvo S60 2.4 170pk Automatic 'First Edition+' '01 198dkm
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Welkom welkom, nieuw bus vriendje en vriendinnetje.
Leuk dat jullie er meteen al bij waren in LOZ..
Veel plezier toegewenst met deze puike bus.
Misschien leuk om ook ff t smoelenboek aan te vullen?
TOT snel!!
Leuk dat jullie er meteen al bij waren in LOZ..
Veel plezier toegewenst met deze puike bus.
Misschien leuk om ook ff t smoelenboek aan te vullen?
TOT snel!!
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Hans_t2b
- Actief Lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Eindhoven
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en hebben een paar grote zaken, maar vooral veel kleine zaken aan de bus aangepakt. Voordat de bus in oktober in de stalling ging hebben we nog de volgende zaken gedaan:
- voorste remslangen vervangen
- remvloeistof ververst (wat een zwarte zooi kwam er uit het remsysteem!)
- kachelbediening voor kachelkleppen weer bevestigd (best fijn in het najaar
- nieuw brandstoffilter gemonteerd
Daarna ging Sunny de winterstalling in en werd het stil..... maar niet voor lang! Eind januari werd Sunny uit haar winterslaap geschud om de motor eens goed na te laten kijken. Naar mate we meer kilometers met Sunny hadden afgelegd begon de olielekkage ook toe te nemen.
Bij onze T2 specialist Wiljan zou dat verholpen worden. Eenmaal in Balgoij aangekomen ging Sunny op de brug
en werd de motorolie afgetapt, motor vrijgemaakt
en 45 minuten later stond de complete motor al naast de bus.
Stukje voor stukje werd de motor ontleed
en kreeg ik een continue stroom aan onderdelen bij de spoelbak aangeboden om deze secuur van olie en andere viezigheid te ontdoen.
Na de grote schoonmaak kreeg de motorbeplating weer een vers verflaagje. Inmiddels was het einde van de werkdag bereikt en toog ik weer richting Eindhoven. In de week erop werden pakkingen vernieuwd, nieuwe oliekoeler en stoterbussen gemonteerd.
En zo zag de motor er uit, vlak voor montage:
Omdat toch alles los lag werden kopplingsplaat en druklager gelijk vervangen. Nadat de motor weer in Sunny was geplaatst en de eerste proefrit was gemaakt kreeg ik van Wiljan het teleurstellende bericht dat het nog foute boel was. Nog steeds overmatige lekkage en bovendien pluimde motor wat bij flink gas geven.
Opnieuw moest de motor eruit en nu werden de cylinderpotten van het blok genomen. Lichte krasjes op de zowel de zuigers als in de cylinders maakten duidelijke dat deze aan vervanging toe waren. En zo geschiede...
Wachten duurde extreem lang, maar opeens was daar het verlossende telefoontje van Wiljan, de bus is klaar!! Jeeeeeehooeeeeee!
Het verschil tussen voor en na de operatie was goed voelbaar.
Vlak voor de voorjaarsmeeting nog even snel naar Balgoij voor de 1000 km beurt:
En met het verstrijken van de inrij kilometers was duidelijk te merken dat de motor los aan het komen was. De souplesse steeg en het verbruik nam wat af! Dit werd nog eens overtroffen nadat ik het ontstekingstijdstip volgens fabrieksspecificatie afstelde (stond op 5 gr na BDP en moet op 7gr voor BDP) en ontdekte dat de motor valse lucht trok via de aansluiting op de rembekrachtinging. Bovendien werkte de vacuumvervroeging niet omdat het vacuum wegliep via de tankontluchtingsklep in het luchtfilterhuis. Het resultaat was een compleet andere bus. 'Onderin' zat opeens zoveel meer trekkracht en het verbruik zakte ineens van een 1 op 7 naar een 1 op 8,5!
Inmiddels hebben we na onze fantastische vakantie in Noorwegen
er zo'n 7000 km mee gereden na de revisie. Het olieverbuik ligt lager dan een halve liter op 5000km en op licht zweten aan de zijde van de 3e en 4e cylinder is de
motor geheel lekdicht!
Om de olie en dus de motor goed in de gaten te houden, hebben we nog een olietemperatuur meter gemonteerd in het dashboard. Een oude Philips radio uit 1975 vond eveneens zijn weg naar het dashboard. Speakers vullen inmiddels de, door de vorige eigenaar, grof ingehakte gaten in de deurbekleding.
Verder vonden we na enig zoeken een origineel gordijnensetje voor in de cabine en een keukenblokje, wat ontbrak in onze bus. Momenteel is mij pa druk doende het blokje opnieuw te fineren.
Stukje bij beetje maken we de bus meer naar ons zin en gaat Sunny steeds lekkerder rijden. Behalve bovengenoemde zaken is er vast nog een hele lijst die ik ben vergeten op te noemen! Hoewel we blij zijn met alle geboekte successen is er nog een lange weg te gaan. Zo moet er nog steeds een nieuw frontje in de bus gelast worden en kunnen de bestuurdersstoel en slaapbank ook wel wat aandacht gebruiken. Het tentdoek voor het hefdak ligt inmiddels ook al een jaar op zolder te wachten op montage. Een scheur in het polyester en een scheef sluitend dak houden mij nog tegen om hier aan te beginnen. Met de winter op komst denk ik iig genoeg plannen te hebben om me niet te vervelen...
wordt vervolgd!!
- voorste remslangen vervangen
- remvloeistof ververst (wat een zwarte zooi kwam er uit het remsysteem!)
- kachelbediening voor kachelkleppen weer bevestigd (best fijn in het najaar
- nieuw brandstoffilter gemonteerd
Daarna ging Sunny de winterstalling in en werd het stil..... maar niet voor lang! Eind januari werd Sunny uit haar winterslaap geschud om de motor eens goed na te laten kijken. Naar mate we meer kilometers met Sunny hadden afgelegd begon de olielekkage ook toe te nemen.
Bij onze T2 specialist Wiljan zou dat verholpen worden. Eenmaal in Balgoij aangekomen ging Sunny op de brug
en werd de motorolie afgetapt, motor vrijgemaakt
en 45 minuten later stond de complete motor al naast de bus.
Stukje voor stukje werd de motor ontleed
en kreeg ik een continue stroom aan onderdelen bij de spoelbak aangeboden om deze secuur van olie en andere viezigheid te ontdoen.
Na de grote schoonmaak kreeg de motorbeplating weer een vers verflaagje. Inmiddels was het einde van de werkdag bereikt en toog ik weer richting Eindhoven. In de week erop werden pakkingen vernieuwd, nieuwe oliekoeler en stoterbussen gemonteerd.
En zo zag de motor er uit, vlak voor montage:
Omdat toch alles los lag werden kopplingsplaat en druklager gelijk vervangen. Nadat de motor weer in Sunny was geplaatst en de eerste proefrit was gemaakt kreeg ik van Wiljan het teleurstellende bericht dat het nog foute boel was. Nog steeds overmatige lekkage en bovendien pluimde motor wat bij flink gas geven.
Opnieuw moest de motor eruit en nu werden de cylinderpotten van het blok genomen. Lichte krasjes op de zowel de zuigers als in de cylinders maakten duidelijke dat deze aan vervanging toe waren. En zo geschiede...
Wachten duurde extreem lang, maar opeens was daar het verlossende telefoontje van Wiljan, de bus is klaar!! Jeeeeeehooeeeeee!
Het verschil tussen voor en na de operatie was goed voelbaar.
Vlak voor de voorjaarsmeeting nog even snel naar Balgoij voor de 1000 km beurt:
En met het verstrijken van de inrij kilometers was duidelijk te merken dat de motor los aan het komen was. De souplesse steeg en het verbruik nam wat af! Dit werd nog eens overtroffen nadat ik het ontstekingstijdstip volgens fabrieksspecificatie afstelde (stond op 5 gr na BDP en moet op 7gr voor BDP) en ontdekte dat de motor valse lucht trok via de aansluiting op de rembekrachtinging. Bovendien werkte de vacuumvervroeging niet omdat het vacuum wegliep via de tankontluchtingsklep in het luchtfilterhuis. Het resultaat was een compleet andere bus. 'Onderin' zat opeens zoveel meer trekkracht en het verbruik zakte ineens van een 1 op 7 naar een 1 op 8,5!
Inmiddels hebben we na onze fantastische vakantie in Noorwegen
er zo'n 7000 km mee gereden na de revisie. Het olieverbuik ligt lager dan een halve liter op 5000km en op licht zweten aan de zijde van de 3e en 4e cylinder is de
motor geheel lekdicht!
Om de olie en dus de motor goed in de gaten te houden, hebben we nog een olietemperatuur meter gemonteerd in het dashboard. Een oude Philips radio uit 1975 vond eveneens zijn weg naar het dashboard. Speakers vullen inmiddels de, door de vorige eigenaar, grof ingehakte gaten in de deurbekleding.
Verder vonden we na enig zoeken een origineel gordijnensetje voor in de cabine en een keukenblokje, wat ontbrak in onze bus. Momenteel is mij pa druk doende het blokje opnieuw te fineren.
Stukje bij beetje maken we de bus meer naar ons zin en gaat Sunny steeds lekkerder rijden. Behalve bovengenoemde zaken is er vast nog een hele lijst die ik ben vergeten op te noemen! Hoewel we blij zijn met alle geboekte successen is er nog een lange weg te gaan. Zo moet er nog steeds een nieuw frontje in de bus gelast worden en kunnen de bestuurdersstoel en slaapbank ook wel wat aandacht gebruiken. Het tentdoek voor het hefdak ligt inmiddels ook al een jaar op zolder te wachten op montage. Een scheur in het polyester en een scheef sluitend dak houden mij nog tegen om hier aan te beginnen. Met de winter op komst denk ik iig genoeg plannen te hebben om me niet te vervelen...
wordt vervolgd!!
- jverkerk
- Beginner
- Berichten: 80
- Lid geworden op: ma aug 27, 2012 21:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwolle
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Wow,
mooie bak!! en leuk dat je hem zo aan het opknappen bent. Vakantie in Noorwegen lijkt me ook erg mooi!
succes met de verdere reparaties.
mooie bak!! en leuk dat je hem zo aan het opknappen bent. Vakantie in Noorwegen lijkt me ook erg mooi!
succes met de verdere reparaties.
Mannen blijven jongetjes alleen het speelgoed wordt duurder...
- Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Mooi verhaal zo, beter ook dat de bus steeds lekkerder gaat rijden.
Je mag best vaker updaten hoor
Sucses met lassen en vervangen.
Groet Patrick
Je mag best vaker updaten hoor
Sucses met lassen en vervangen.
Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
- Hans_t2b
- Actief Lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Eindhoven
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Dubbel schuiver schreef:Je mag best vaker updaten hoor
Dat was eigenlijk ook mijn intentie, de praktijk heeft echter anders uitgepakt Ik ga mijn leven beteren en jullie vaker van een update voorzien
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
Mooi verhaal
Zo'n 2 liter injectie rijdt lekker he?, die van mij heb ik 1,5 jaar geleden gereviseerd en is eigenlijk nu pas echt lekker ingereden.
Wat doet de olietemperatuur bij jou op lange ritten en veel klimwerk? die van mij werd zonder extra oliekoeler al snel 130 met uitschieters naar 140 graden (wel met nog een caravan er achter).
Zo'n 2 liter injectie rijdt lekker he?, die van mij heb ik 1,5 jaar geleden gereviseerd en is eigenlijk nu pas echt lekker ingereden.
Wat doet de olietemperatuur bij jou op lange ritten en veel klimwerk? die van mij werd zonder extra oliekoeler al snel 130 met uitschieters naar 140 graden (wel met nog een caravan er achter).
- Hans_t2b
- Actief Lid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: di jul 26, 2011 21:44 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Eindhoven
Re: Onze nieuwe aanwinst: T2b Westfalia uit 1977
@ blokkever:
Idd zo'n 2L injectieblokje rijdt heerlijk, zeker nu ie lekker 'los' is! Ik merk dat er in het algemeen enige aversie tegen injectie systemen in luchtgekoelde kringen heerst. Ik vind het juist helemaal super; onderhoudsvrij en de motor draait er heerlijk op. Als er iets kapot gaat aan de injectie, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk... dan wordt het waarschijnlijk veel $ aftikken...
Wat betreft olietemperatuur ben ik nooit boven de 120 deg uitgekomen, dit was bij 25 deg buitentemp met 110km/u over de Duitse autobahn. In de bergen in Noorwegen (soms wel 20% klimmen en rond de 15 deg buitentemp) zat ik meestal rond de 100 deg met soms een uitschieter naar 110 deg.
Dit alles mét oliekoeler maar zonder thermostaat en koelkleppen.
Ben ik trouwens wel nieuwsgierig naar jouw verbruik! Wij doen zo rond de 1:8,5 bij veel snelweg met een snelheid van net geen 100km/u op de TomTom.
Idd zo'n 2L injectieblokje rijdt heerlijk, zeker nu ie lekker 'los' is! Ik merk dat er in het algemeen enige aversie tegen injectie systemen in luchtgekoelde kringen heerst. Ik vind het juist helemaal super; onderhoudsvrij en de motor draait er heerlijk op. Als er iets kapot gaat aan de injectie, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk... dan wordt het waarschijnlijk veel $ aftikken...
Wat betreft olietemperatuur ben ik nooit boven de 120 deg uitgekomen, dit was bij 25 deg buitentemp met 110km/u over de Duitse autobahn. In de bergen in Noorwegen (soms wel 20% klimmen en rond de 15 deg buitentemp) zat ik meestal rond de 100 deg met soms een uitschieter naar 110 deg.
Dit alles mét oliekoeler maar zonder thermostaat en koelkleppen.
Ben ik trouwens wel nieuwsgierig naar jouw verbruik! Wij doen zo rond de 1:8,5 bij veel snelweg met een snelheid van net geen 100km/u op de TomTom.