Fahtal`s busjes Carolina, Agata en Marino

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?

wie oh wie?

Ik
7
24%
Hij
4
14%
Wij
18
62%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10646
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door fahtal » do mei 31, 2012 7:16 am

Oh ja die reden was ik vergeten
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Kebdorst
Moderator
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: rijk van nijmegen :)

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door Kebdorst » do mei 31, 2012 7:24 am

fahtal schreef:als eerste moeten we niets;) met 2 bussen is sowieso leuker;)


maar het was niet helemaal zeker of ik beide(in eerste instantie alle 3) nachten zou gaan. dus zougeertje in de groene overnachten als ik weer met de caravan naar huis ree. want hoewel ze in alles rijdt was met de caravan voor het eerst alleen de snelweg op even een te grote gok.

vandaar de 2 bussen.

oh en de groene is compleet qua uitzet en werkend qua gas en koelen. en de caravan niet.

en nogmaals met 2 is gewoon leuker;)



Wordt je mog eens gespot door een andere bus :)



If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10646
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door fahtal » ma jun 25, 2012 12:32 pm

zo 1 na laatste op de pagina.. snel ff een flinke trap omhoog.

De huidige 2 liter GD injectie motor vertoont toch wat slijtage. Het motortje loopt wel goed maar mag wel een revisie hebben om betrouwbaar te zijn. de andere de GE ook, ik heb daar al een nieuwe kop voor kan hem er zo op schroeven en rijden. Ik wil de bus dagelijks gebruiken en verwacht dus iets van betrouwbaarheid. daarnaast moet die ook een beetje meekomen met het verkeer. 100 rijden is prima maar lange stukken 120. ik weet het niet hoor ben bang dat ik dan te veel eis van de ongereviseerde motoren. En aangezien we soms wel haast hebben als we niet op vakantie zijn wil ik dat agata een goede motor krijgt.

na veel wikken en wegen gekozen voor de subaru manier. Ik heb een complete rijdende legacy gekocht. Ik kon ook bij de sloop wel wat halen maar ja wat is de staat dan en loopt die wel goed etc. Nu dus een complete auto kan ik mooi rustig alles eraf halen wat ik denk te kunnen gebruiken.

de motor heeft er 125k op zitten en loopt super. Belachelijk dat ik de auto ga slopen eigenlijk. Mijn bevriende monteur verbaasde zich erover dat je zo`n auto voor dat geld kan kopen.

vandaag ga ik hem schorsen en van de week gaat de ontmanteling beginnen. Mijn opzet is om het zo te doen dat ik alles weer terug naar origineel kan brengen. en ik wil de automaat behouden. Iets wat niet veel gedaan is...

de koeling gaat in eerste instantie achter de motor klep komen en niet onder de bus. blijkt de koeling het dan niet genoeg te zijn dan gaan we andere oplossingen bekijken.

motoren gaan ooit de verkoop in. zijn beide inclusief injectie systeem. de gd is nu draaiend te testen de ge is compleet en is draaiend uit elkaar gehaald de reden was een weggeslagen klepzitting. de prijs zal rond de 1500(kan zo maar meer worden of minder) in totaal zijn waarbij er een splinter nieuwe kop van 400 euro erbij zit. en 2 complete uitlaat systemen.

tergerustelling. carolina(de groene) blijft lucht gekoeld die motor heeft nog maar 70k gelopen en loopt super. ook nooit problemen mee gehad behalve met de randapparatuur zoals de benzine pompen... Maar ja mocht de subaru bevallen....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door Dubbel schuiver » ma jun 25, 2012 13:44 pm

Jee, dat is een beste klus Frank. Waneer moet de ombouw gereed zijn? of heb je geen vaste deadline.

Wat zijn de kosten ongeveer bij benadering voor de subaru en ombouw? of weet je dat nog niet. Is het goedkoper dan een type 4 reviseren, of meer ivm rijgemak.

Ga je het zelfdoen, de ombouw of laat je het doen?

Ben benieuwd naar veel plaatjes bij het praatje.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10646
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door fahtal » ma jun 25, 2012 14:01 pm

inschatting revisie type 4. heel grof. geen waarheid

2 nieuwe koppen a 350 de stuk = 700 euro
set zuigers en cilinders = 400 euro.
en dan moet je nog lagers lijnboren etc zeg = 200 euro

en dan doe je het allemaal zelf en dus hopen dat je het goed doet.. schade en schande wijs geworden... lalala.

inschatting ombouw.

adapterplaat met meeneemplaat voor automaat 380,

motor(inclusief auto) 650 euro. 125k op de teller. (het kon goedkoper maar dan had die wel meer km`s of sloperijen afstruinen)

misschien nog wat klein spul maar dat was het wel een beetje
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10646
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door fahtal » ma jun 25, 2012 14:12 pm

hier nog een staatje van obonobo:

Kosten met pasplaat op 1600bak:
- Subaru (complete auto)
Legacy/Outback/Impreza € 500
- verkoop onderdelen gesloopte auto -€ 200
- pasplaat+ aangepast vliegwiel € 500
- startmotor lever of automaat € 100 (niet zeker van)
- radiator (nieuw) € 50
- expansievat Golf/Seat/Audi € 5
- ijzerwerk en slangenspul € 200
- keuren € 80 +
------------------------------------------------------------------------
Totaal € 1235

Pasplaat komt bij een bedrijf uit Texel vandaan. Kan ook uit Duitsland komen, is iets goedkoper


Kosten met aangepast koppelingshuis op 2000 bak:
- Subaru (complete auto)
Legacy/Outback/Impreza € 500
- verkoop onderdelen gesloopte auto -€ 200
- koppelingshuis € 700
- 2000 versnellingsbak (kostte mij:) € 500
- radiator (nieuw) € 50
- expansievat Golf/Seat/Audi € 5
- ijzerwerk en slangenspul € 200
- keuren € 80 +
------------------------------------------------------------------------
Totaal € 1835

meer info van die post:

viewtopic.php?p=271080#p271080
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10646
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door fahtal » ma jun 25, 2012 14:15 pm

obonobo heeft het wat uitgebreider gedaan door de radiator op ene andere plek te zetten. dus meer kosten.

en een vliegwiel is misschien wat duurder dan een meeneem plaat... startmotor heb ik al. radiator gebruik ik ook van de sloper(het is echt geen sloper te erg eigenlijk).

maar ik zal het bijhouden en veel foto`s proberen te maken.

maar mijn conclusie was het scheelt qua kosten niet veel en werkzaamheden ook niet.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door Dubbel schuiver » ma jun 25, 2012 17:18 pm

Maak je er een mooi verslag van, zodat de kennis gedeeld wordt op het forum?

Voorlopig blijf ik zelf luchtgekoeld, maar voor de toekomst, weet je nooit wat er gebeurt :lol:

Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. En naar de evt bij komende kosten.

Sucses met de ombouw.

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door Dubbel schuiver » ma jun 25, 2012 17:20 pm

Wat voor een Legacy heb je gekocht? Kwa bouwjaar en moter?

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10646
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door fahtal » ma jun 25, 2012 18:24 pm

Uit 94 met ej20 motor awd met schuifdak!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door blokkever » ma jun 25, 2012 19:18 pm

Jammer hoor :( , zo,n luchgekoelde injectiemotor kan zo mooi lopen! 8)
Misschien is het een optie om de injectie in carolina in te bouwen :?:

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2441
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door Remon T2A » ma jun 25, 2012 20:29 pm

Oh kijk weer iemand. Ben benieuwd Frank. Hij staat ook op mijn lijstje en ben dan ook benieuwd naar het project. Succes.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4566
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door jerupke » ma jun 25, 2012 21:24 pm

Frank is switching to the dark side... :-(
Ik heb nog nooit een Subaru uit pakweg eind 60/begin 70 gezien. Dus hoezo betrouwbaarder.... :P
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10646
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door fahtal » ma jun 25, 2012 22:41 pm

blokkever schreef:Jammer hoor :( , zo,n luchgekoelde injectiemotor kan zo mooi lopen! 8)
Misschien is het een optie om de injectie in carolina in te bouwen :?:

Ik vind het ook jammer maar ben er ff klaar mee. Carolina blijft zo. Die loopt super.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5023
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fahtal`s busjes carolina(formerly know as taiga) en Agata

Bericht door Airtime » di jun 26, 2012 8:50 am

Begrijpelijke keuze, succes met de ombouw! :)
Easy!

Plaats reactie