Restauratie T2a/b 1972
- knopperjohan
- Beginner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo jan 29, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Houten
Restauratie T2a/b 1972
Na het lezen van verschillende verhalen, lijkt het mij leuk om wat van mijn lopende restauratieproject te delen. De bus heb ik in november 2010 aangeschaft en kwam oorspronkelijk uit Finland.
De koop was snel rond en alles leek mij qua hoeveelheid werk behapbaar.
Eenmaal in Nederland is de bus direct de werkplaats ingegaan bij mijn zwager, hij heeft een eigen carrosseriebedrijf:-) Daar ben ik, na het verkrijgen van een kenteken bij de RDW, vrijwel direct begonnen met de demontage.
De koop was snel rond en alles leek mij qua hoeveelheid werk behapbaar.
Eenmaal in Nederland is de bus direct de werkplaats ingegaan bij mijn zwager, hij heeft een eigen carrosseriebedrijf:-) Daar ben ik, na het verkrijgen van een kenteken bij de RDW, vrijwel direct begonnen met de demontage.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Restauratie T2a/b 1972
Weer een mooi busverhaal om te volgen, leuk! Welkom op dit mooie en handige forum!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- knopperjohan
- Beginner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo jan 29, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Houten
Re: Restauratie T2a/b 1972
En hier weer een aantal foto's van mijn project.
Als ik ze zo in volgorde zet ben ik blij dat ik al een heel eind op weg ben:-)
Op weg naar de straler!!!
Veel rotte delen heb ik eerst weggeslepen waarna de bus aan de onderzijde is gestraald.
Tevens zijn de wielkasten en de delen waar rubber heeft gezeten gestraald.
Er zat ongeveer 1cm bodemspray op alles wat lassen onmogelijk maakte.
Na het stralen geen bijzondere dingen tegengekomen, ik wist toch al dat ie op sommige plaatsen aandacht behoefde.
Vervolgens startte het laswerk waarbij ik aan de achterzijde ben begonnen.
Aan de linkerkant de kont eruit geslepen en een deel van de chassisbalk open gemaakt.
De rotzooi uit de balk gezogen en een nieuwe plaatdelen er in gelast.
Kontje op maat geslepen en samen met een spatplaatje er in gelast.
Vervolgens verder gegaan met de balk waar de motorklep aan hangt. Deze was flink rot door vocht achter de rubbers en deze heb ik er volledig uitgeslepen. Bij frieslandkevers een donordeel gehaald en deze helemaal pasgemaakt, netjes gestraald en erin gelast. VEEEEEL werk!! Het moeilijkste was om zowel de achterklep als de motorklep weer perfect te laten sluiten met rondom dezelfde ruimte.
Daarna op mijn werk met de kantbank nieuwe strips gemaakt waar de rubbers van de motorklep achter worden gemonteerd/ gehaakt en deze rondom opnieuw erin gelast.
Daarna verder met de rechterkant. Dit ging iets sneller!!
Binnenkort ga ik weer verder met m'n verhaal.
gr Johan
Als ik ze zo in volgorde zet ben ik blij dat ik al een heel eind op weg ben:-)
Op weg naar de straler!!!
Veel rotte delen heb ik eerst weggeslepen waarna de bus aan de onderzijde is gestraald.
Tevens zijn de wielkasten en de delen waar rubber heeft gezeten gestraald.
Er zat ongeveer 1cm bodemspray op alles wat lassen onmogelijk maakte.
Na het stralen geen bijzondere dingen tegengekomen, ik wist toch al dat ie op sommige plaatsen aandacht behoefde.
Vervolgens startte het laswerk waarbij ik aan de achterzijde ben begonnen.
Aan de linkerkant de kont eruit geslepen en een deel van de chassisbalk open gemaakt.
De rotzooi uit de balk gezogen en een nieuwe plaatdelen er in gelast.
Kontje op maat geslepen en samen met een spatplaatje er in gelast.
Vervolgens verder gegaan met de balk waar de motorklep aan hangt. Deze was flink rot door vocht achter de rubbers en deze heb ik er volledig uitgeslepen. Bij frieslandkevers een donordeel gehaald en deze helemaal pasgemaakt, netjes gestraald en erin gelast. VEEEEEL werk!! Het moeilijkste was om zowel de achterklep als de motorklep weer perfect te laten sluiten met rondom dezelfde ruimte.
Daarna op mijn werk met de kantbank nieuwe strips gemaakt waar de rubbers van de motorklep achter worden gemonteerd/ gehaakt en deze rondom opnieuw erin gelast.
Daarna verder met de rechterkant. Dit ging iets sneller!!
Binnenkort ga ik weer verder met m'n verhaal.
gr Johan
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: Restauratie T2a/b 1972
Petje af voor dit project! Gezien je bus heb je een wijze beslissing genomen om hem zo onder handen te nemen.
Als hij klaar is kan je er lang van genieten...
Heel veel succes met het vervolg
Als hij klaar is kan je er lang van genieten...
Heel veel succes met het vervolg
AMESCADOR "en daarmee uit"
- Ralph
- Actief Lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Nijkerk
- Contacteer:
Re: Restauratie T2a/b 1972
Mooie ruimte heb je er ook voor! Mijn handen gaan jeuken van dit soort plaatjes. Erg gaaf!
- Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Re: Restauratie T2a/b 1972
Zier er goed uit op de foto. Zeker geen half werk zo te zien.
Mooi om het goed aangepakt te zien worden.
Ga vooral door.
Sucses.
Groet Patrick
Mooi om het goed aangepakt te zien worden.
Ga vooral door.
Sucses.
Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
- Stuif
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3899
- Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Maassluis
Re: Restauratie T2a/b 1972
Mooi werk en 1 van de beste bouwjaren natuurlijk
Lucht bevriest en kookt nooit
- Hakkinen
- Gevorderde
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr mar 19, 2010 15:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Berg a/d Maas
- Contacteer:
Re: Restauratie T2a/b 1972
Je laat niks aan het toeval over en dat maakt dat je straks een Bus hebt die er weer jaren tegenaan kan.
To Finish First, You First Have To Finish!
- knopperjohan
- Beginner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo jan 29, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Houten
Re: Restauratie T2a/b 1972
Bij deze weer een stuk verslag van de restauratie.
Na de kont en de wielkasten was het tijd om de laadvloer en dorpels nader te bekijken, dit viel aardig tegen. In de laadvloer waren een aantal gaten zichtbaar dus daar maar begonnen met slijpen. Wat mij direct opviel was dat de onderliggende balkjes ook goed rot waren. Dus flink de slijptol erin en nieuwe balkjes maken. Tevens even "in de dorpel" gekeken.
Om het makkelijk te houden qua werkruimte de hele strook uit de laadvloer geslepen.
Nieuwe balkjes gemaakt van 2.5mm sendzimir verzinkte plaat!!
Hier zichtbaar een nieuwe dorpel-binnenzijde en wat nieuwe balkjes
Steunbalkuitloper rechtsvoor en kriksteun waren "ingepakt" in dikke stalen strips met het gevolg: volledig rot, slijptol helpt hierbij!!
Na veel passen en meten de boel netjes aflassen met nieuwe uitloper, kriksteun en reparatieplaat voor binnenzijde wielkast.
Nu de achterste uitlopers en kriksteun pasmaken e.d. Veel gek*t op een kleine ruimte.
Nu we toch achteraan bezig zijn dan ook maar even nieuw hoekje voor spatbord erin gemaakt. Beetje buigen lassen e.d makkie vergeleken met dat gepruts achter/ onder de bus.
Na de reparatie van de balken/ kriksteunen en dorpelbinnenzijde moest de vloer weer netjes worden gedicht. Eerst een nieuwe strook gemaakt bij de instap met de originele vorm o.b.v het oude stuk verrot plaatwerk.
Netjes met proplasjes vastgezet en koppies vlakgeslepen.
Daarna de reparatieplaat pasgemaakt voor het dichten van het gat. Tijdrovende klus om deze zo op maat de maken dat ie overal rondom perfect pas voor het aflassen.
Rondom afgelast, geproplast aan de balken, lasnaden vlakgeslepen en een primertje, wat een resultaat!!
Binnenkort weer meer, Gr Johan
Na de kont en de wielkasten was het tijd om de laadvloer en dorpels nader te bekijken, dit viel aardig tegen. In de laadvloer waren een aantal gaten zichtbaar dus daar maar begonnen met slijpen. Wat mij direct opviel was dat de onderliggende balkjes ook goed rot waren. Dus flink de slijptol erin en nieuwe balkjes maken. Tevens even "in de dorpel" gekeken.
Om het makkelijk te houden qua werkruimte de hele strook uit de laadvloer geslepen.
Nieuwe balkjes gemaakt van 2.5mm sendzimir verzinkte plaat!!
Hier zichtbaar een nieuwe dorpel-binnenzijde en wat nieuwe balkjes
Steunbalkuitloper rechtsvoor en kriksteun waren "ingepakt" in dikke stalen strips met het gevolg: volledig rot, slijptol helpt hierbij!!
Na veel passen en meten de boel netjes aflassen met nieuwe uitloper, kriksteun en reparatieplaat voor binnenzijde wielkast.
Nu de achterste uitlopers en kriksteun pasmaken e.d. Veel gek*t op een kleine ruimte.
Nu we toch achteraan bezig zijn dan ook maar even nieuw hoekje voor spatbord erin gemaakt. Beetje buigen lassen e.d makkie vergeleken met dat gepruts achter/ onder de bus.
Na de reparatie van de balken/ kriksteunen en dorpelbinnenzijde moest de vloer weer netjes worden gedicht. Eerst een nieuwe strook gemaakt bij de instap met de originele vorm o.b.v het oude stuk verrot plaatwerk.
Netjes met proplasjes vastgezet en koppies vlakgeslepen.
Daarna de reparatieplaat pasgemaakt voor het dichten van het gat. Tijdrovende klus om deze zo op maat de maken dat ie overal rondom perfect pas voor het aflassen.
Rondom afgelast, geproplast aan de balken, lasnaden vlakgeslepen en een primertje, wat een resultaat!!
Binnenkort weer meer, Gr Johan
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Restauratie T2a/b 1972
tjeeemig, lekker bezig zeg!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Restauratie T2a/b 1972
respect!!!!!!!!
- knopperjohan
- Beginner
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo jan 29, 2012 22:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Houten
Re: Restauratie T2a/b 1972
Na het dichten van de laadvloer rechts, heb ik een nieuwe gordelsteun gemaakt en strak erin gelast, al zeg ik het zelf! Zoek de verschillen!
Niet te lang genieten van het resultaat maar snel weer door met de rest van de laswerkzaamheden.
Nu is de linkerzijde van de laadvloer aan de beurt.
Zelfde remedie als rechts, nl: bodemplaat eruit, balkjes, uitlopers en kriksteunen allemaal vervangen.
Dit is het punt waar ik nu ben aanbeland met het laswerk. Morgen weer lekker aan de gang en de boel laten liggen voor de komende twee weken. Net een wissel qua baan gemaakt en een aantal weken vrij om te lassen!!!!!
Niet te lang genieten van het resultaat maar snel weer door met de rest van de laswerkzaamheden.
Nu is de linkerzijde van de laadvloer aan de beurt.
Zelfde remedie als rechts, nl: bodemplaat eruit, balkjes, uitlopers en kriksteunen allemaal vervangen.
Dit is het punt waar ik nu ben aanbeland met het laswerk. Morgen weer lekker aan de gang en de boel laten liggen voor de komende twee weken. Net een wissel qua baan gemaakt en een aantal weken vrij om te lassen!!!!!
- Dubbel schuiver
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1015
- Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Schagen
Re: Restauratie T2a/b 1972
wow,
Om met Barry Stevens (Soundmixshow jaren 90 ) te spreken: Vvvooooralll dooooorgaaaan
Lekker opweg om een knalhard en strak bussie te bouwen.
Laswerk en het werk voorafgaand, ziet er zeer netjes uit.
Veel plezier met de werkzaamheden de komende weken.
Groet Patrick
Om met Barry Stevens (Soundmixshow jaren 90 ) te spreken: Vvvooooralll dooooorgaaaan
Lekker opweg om een knalhard en strak bussie te bouwen.
Laswerk en het werk voorafgaand, ziet er zeer netjes uit.
Veel plezier met de werkzaamheden de komende weken.
Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970
Dit is mijn busverhaal
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Restauratie T2a/b 1972
Damn... dat doe je netjes!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige