230v, hoe te installeren

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

230v, hoe te installeren

Bericht door AppleCase » zo feb 05, 2012 11:41 am

Voor onze camper ben ik bezig met de installatie van 230v, maar nu kom ik een beetje een kip-ei verhaal tegen. Draad met harde kern wordt niet geadviseerd, i.v.m. metaalmoeheid door trilling. Dus ik wil kabel gebruiken met een zachte kern en wil die verdelen vanuit een installatiedoos. Kroonsteentjes zijn verboden in mijn bus (en niet handig om een verdeling mee te maken) en in een lasdop krijg ik geen zachte draad gepropt, dat gaat weer beter met een harde kern. Hoe de *piep* krijg ik de verdeling in mijn centraaldoos op een duurzame manier gedaan? Toch massieve draad gebruiken? Adereindhulzen? (krijg je die wel in een lasdop?) Vertinnen (nee toch?!) en dan in een lasdop?

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door dirkinbrabant » zo feb 05, 2012 12:49 pm

Deze lasklemmen zijn ook geschikt voor soepel draad:

http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-A242993A-B405EB0D/wago/style.xsl/nlb-2631.htm

Kroonsteentjes op zich is idd geen aanrader, maar een goede schroefverbinding i.c.m. adereindhulsjes of op een goede manier aangeknepen pennetjes zijn ook betrouwbaar. Je moet dan moet je denken aan dit soort klemmenstroken:

http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-3A8EF8CF-CCD89DFF/wago/style.xsl/nlb-335.htm

In een vorige baan heb ik op zeeschepen (corrosieve omgeving waar alles trilt) duizenden van dit soort verbindingen gemaakt.

Aan elkaar solderen van draden is uit den boze, evenals vertinnen van draden en dan in een schroefklem. Tin vervloeit op den duur.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door AppleCase » zo feb 05, 2012 13:06 pm

Dank! Die Wago's heb ik liggen en geprobeerd, maar had het handeltje niet genoeg omhoog gedaan... Dat werkt inderdaad prima op soepel draad!

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6181
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door guidddo » zo feb 05, 2012 13:15 pm

Ik ben benieuwd of kroonstenen nog steeds verboden zijn in je bus als je met een gebroken gaskabel staat ;)
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door blokkever » zo feb 05, 2012 16:00 pm

Ik heb ze iig wel gebruikt om de verwarmingsbedieningskabels te repareren :D
Ik wist niet eens dat ze verboden waren :mrgreen:

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door dirkinbrabant » zo feb 05, 2012 16:33 pm

AppleCase schreef:Dank! Die Wago's heb ik liggen en geprobeerd, maar had het handeltje niet genoeg omhoog gedaan... Dat werkt inderdaad prima op soepel draad!


Voor iedereen hier dan nog de gebruiksaanwijzing:

http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-36C88DAD-CC5C2206/wago/style.xsl/nlb-2641.htm

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door AppleCase » zo feb 05, 2012 19:28 pm

Verboden in de elektriek, heren! Nood breekt niet alleen gaskabels, maar ook wetten. Gelukkig.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door ko de fries » zo feb 05, 2012 20:51 pm

gewoon harde draad gebruiken in de vorm van vmvk kabel
ik zie het probleem er niet van :D grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door hanhoo » zo feb 05, 2012 23:26 pm

ko de fries schreef:gewoon harde draad gebruiken in de vorm van vmvk kabel
ik zie het probleem er niet van :D grtz ko


Ik wel. Ik had een gebroken ader.

Kijk naar de maritieme techniek. Daar zijn voldoende materialen te vinden. Ik zou adereindhulzen gebruiken en dan kun je ook gewoon schroeven met een klem als een kroonsteen. Als je maar zorgt dat de klem wel in een gesloten behuizing zit en vast is gemonteerd.

Dus geen harde kern draad in een loshangende kroonsteen. #-o
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door blokkever » di feb 07, 2012 16:34 pm

De originele "USA" Westfalia bedrading is wel met harde kern, is een soort "platte" vmvk kabel, twee aderig in een witte platte ommanteling.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door ko de fries » di feb 07, 2012 16:49 pm

blokkever schreef:De originele "USA" Westfalia bedrading is wel met harde kern, is een soort "platte" vmvk kabel, twee aderig in een witte platte ommanteling.

laat zich in nederland goed vervangen door xmvk kabel
kabel netjes vast zetten met goede bevestegings klemmen en goede verbindings blokjes gebruiken
voldoe je teminste aan de nerderlandse sterkstroom voorschriften
i rest my case :D grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door hanhoo » di feb 07, 2012 17:09 pm

'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

kernebeek
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: za apr 09, 2011 9:01 am
Bouwjaar Bus: 1972

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door kernebeek » di feb 07, 2012 20:43 pm

ko de fries schreef:
blokkever schreef:De originele "USA" Westfalia bedrading is wel met harde kern, is een soort "platte" vmvk kabel, twee aderig in een witte platte ommanteling.

laat zich in nederland goed vervangen door xmvk kabel
kabel netjes vast zetten met goede bevestegings klemmen en goede verbindings blokjes gebruiken
voldoe je teminste aan de nerderlandse sterkstroom voorschriften
i rest my case :D grtz ko :D





fout !!!!xmvk heeft dunnere isolatie mante dan ymvk deze is volgens de eisen!!!!!!!!
peroonlijk zou ik voor de bus flexibele kabel nemen ,met vaste kern heb je de kans dat het breekt .en als de blauwe(nul) een wel niet contact maakt kun je rare dingen beleven

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door ko de fries » di feb 07, 2012 21:12 pm

kernebeek schreef:
ko de fries schreef:
blokkever schreef:De originele "USA" Westfalia bedrading is wel met harde kern, is een soort "platte" vmvk kabel, twee aderig in een witte platte ommanteling.

laat zich in nederland goed vervangen door xmvk kabel
kabel netjes vast zetten met goede bevestegings klemmen en goede verbindings blokjes gebruiken
voldoe je teminste aan de nerderlandse sterkstroom voorschriften
i rest my case :D grtz ko :D





fout !!!!xmvk heeft dunnere isolatie mante dan ymvk deze is volgens de eisen!!!!!!!!
peroonlijk zou ik voor de bus flexibele kabel nemen ,met vaste kern heb je de kans dat het breekt .en als de blauwe(nul) een wel niet contact maakt kun je rare dingen beleven


intresant,kan je me laten lezen waar de info vandaan komt ?
dat het tegen de voorschriften is om xmvk in een camper voor 230 te gebruiken?
hier onder de mij bekende gegevens van deze kabel
http://www.installand.nl/shop/elektra/d ... Dgod7yGFfw

http://www.donne.nl/html/prod/4.htm

ymvk gebruikte ik altyd in industriele toepassingen ,lijkt me voor een camper instal;atie te stug en veel zwaarder dan noodzakelijk

ik ben al een aantal jare uit het vak ,mischien dat de voorschriften door eu normen geweizigd zijn ,dus ik ben benieuwd


grtz ko
Laatst gewijzigd door ko de fries op di feb 07, 2012 21:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: 230v, hoe te installeren

Bericht door JackS » di feb 07, 2012 21:19 pm

Een stukje uit de NEN1010

721 Elektrische installaties in caravans en campers
Indien het noodzakelijk is dat de gebruiker voorzorgsmaatregelen neemt tijdensonderhoudswerkzaamheden, moet daarover passende nadere informatie worden verstrekt.
721.521
Soorten leidingsystemen
721.521.2
Als leidingsysteem moet een van de volgende mogelijkheden zijn toegepast:a) geïsoleerde geleiders met buigzame geleiders van klasse 5, in buis of kabelgootsysteem;b) geïsoleerde geleiders met samengeslagen geleiders van klasse 2 (ten minste zevendraden), in buis of kabelgootsysteem;c) buigzame leidingen met mantel.TVoor de klassenindeling van geleiders zie NEN-EN-IEC 60228Alle kabels moeten ten minste voldoen aan de eisen van NEN-EN-IEC 60332-1-2.Buis moet voldoen aan het desbetreffende deel van IEC 60614-2, NEN-EN-IEC 61386,NEN 3174 of NEN 3510.Kabelgootsystemen en kabelkanaalsystemen moeten voldoen aan het desbetreffende deelvan IEC 61084.
721.52
Keuze en installatie van leidingsystemen
721.522
Keuze en installatie afhankelijk van uitwendige invloeden
721.522.7
Trilling (AH)
721.522.7.1
Aangezien leidingsystemen aan trilling worden blootgesteld, moet elk leidingsysteemtegen mechanische beschadiging zijn beschermd, hetzij door een goede plaatsing of dooraanvullende bescherming. Aan de volgende eisen moet zijn voldaan:a) Er moeten voorzorgsmaatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat scherpe randenof schurende delen mechanische beschadiging veroorzaken.b) Kabels die door metaal worden geleid, moeten zijn beschermd door geschikte bussenof tules die stevig op hun plaats zijn bevestigd.
721.522.8
Andere mechanische belasting (AJ)
721.522.8.1.3
Alle kabels, tenzij deze zijn ondergebracht in starre buis, en alle buigzame flexibele buizenmoeten worden ondersteund op tussenafstanden van ten hoogste 0,4 m bij verticaalverloop en 0,25 m bij horizontaal verloop.
721.524
Kerndoorsneden van geleiders
721.524.1
De kerndoorsnede van elke geleider moet ten minste 1,5 mm2bedragen.
721.526
Elektrische verbindingen
721.526.1
Voeg toe:Verbindingen tussen leidingen mogen uitsluitend worden gemaakt in lasdozen en inelektrisch materieel.TTot de verbindingen worden ook aansluitingen en aftakkingen gerekend.

Bron: http://www.scribd.com/doc/53310698/NEN-10102007C12008
AMESCADOR "en daarmee uit"

Plaats reactie