230v, hoe te installeren
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
230v, hoe te installeren
Voor onze camper ben ik bezig met de installatie van 230v, maar nu kom ik een beetje een kip-ei verhaal tegen. Draad met harde kern wordt niet geadviseerd, i.v.m. metaalmoeheid door trilling. Dus ik wil kabel gebruiken met een zachte kern en wil die verdelen vanuit een installatiedoos. Kroonsteentjes zijn verboden in mijn bus (en niet handig om een verdeling mee te maken) en in een lasdop krijg ik geen zachte draad gepropt, dat gaat weer beter met een harde kern. Hoe de *piep* krijg ik de verdeling in mijn centraaldoos op een duurzame manier gedaan? Toch massieve draad gebruiken? Adereindhulzen? (krijg je die wel in een lasdop?) Vertinnen (nee toch?!) en dan in een lasdop?
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: 230v, hoe te installeren
Deze lasklemmen zijn ook geschikt voor soepel draad:
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-A242993A-B405EB0D/wago/style.xsl/nlb-2631.htm
Kroonsteentjes op zich is idd geen aanrader, maar een goede schroefverbinding i.c.m. adereindhulsjes of op een goede manier aangeknepen pennetjes zijn ook betrouwbaar. Je moet dan moet je denken aan dit soort klemmenstroken:
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-3A8EF8CF-CCD89DFF/wago/style.xsl/nlb-335.htm
In een vorige baan heb ik op zeeschepen (corrosieve omgeving waar alles trilt) duizenden van dit soort verbindingen gemaakt.
Aan elkaar solderen van draden is uit den boze, evenals vertinnen van draden en dan in een schroefklem. Tin vervloeit op den duur.
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-A242993A-B405EB0D/wago/style.xsl/nlb-2631.htm
Kroonsteentjes op zich is idd geen aanrader, maar een goede schroefverbinding i.c.m. adereindhulsjes of op een goede manier aangeknepen pennetjes zijn ook betrouwbaar. Je moet dan moet je denken aan dit soort klemmenstroken:
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-3A8EF8CF-CCD89DFF/wago/style.xsl/nlb-335.htm
In een vorige baan heb ik op zeeschepen (corrosieve omgeving waar alles trilt) duizenden van dit soort verbindingen gemaakt.
Aan elkaar solderen van draden is uit den boze, evenals vertinnen van draden en dan in een schroefklem. Tin vervloeit op den duur.
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: 230v, hoe te installeren
Dank! Die Wago's heb ik liggen en geprobeerd, maar had het handeltje niet genoeg omhoog gedaan... Dat werkt inderdaad prima op soepel draad!
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Re: 230v, hoe te installeren
Ik ben benieuwd of kroonstenen nog steeds verboden zijn in je bus als je met een gebroken gaskabel staat
De foto's zijn er weer
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: 230v, hoe te installeren
Ik heb ze iig wel gebruikt om de verwarmingsbedieningskabels te repareren
Ik wist niet eens dat ze verboden waren
Ik wist niet eens dat ze verboden waren
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: 230v, hoe te installeren
AppleCase schreef:Dank! Die Wago's heb ik liggen en geprobeerd, maar had het handeltje niet genoeg omhoog gedaan... Dat werkt inderdaad prima op soepel draad!
Voor iedereen hier dan nog de gebruiksaanwijzing:
http://www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-36C88DAD-CC5C2206/wago/style.xsl/nlb-2641.htm
-
- Actief Lid
- Berichten: 489
- Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)
Re: 230v, hoe te installeren
Verboden in de elektriek, heren! Nood breekt niet alleen gaskabels, maar ook wetten. Gelukkig.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: 230v, hoe te installeren
gewoon harde draad gebruiken in de vorm van vmvk kabel
ik zie het probleem er niet van grtz ko
ik zie het probleem er niet van grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: 230v, hoe te installeren
ko de fries schreef:gewoon harde draad gebruiken in de vorm van vmvk kabel
ik zie het probleem er niet van grtz ko
Ik wel. Ik had een gebroken ader.
Kijk naar de maritieme techniek. Daar zijn voldoende materialen te vinden. Ik zou adereindhulzen gebruiken en dan kun je ook gewoon schroeven met een klem als een kroonsteen. Als je maar zorgt dat de klem wel in een gesloten behuizing zit en vast is gemonteerd.
Dus geen harde kern draad in een loshangende kroonsteen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: 230v, hoe te installeren
De originele "USA" Westfalia bedrading is wel met harde kern, is een soort "platte" vmvk kabel, twee aderig in een witte platte ommanteling.
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: 230v, hoe te installeren
blokkever schreef:De originele "USA" Westfalia bedrading is wel met harde kern, is een soort "platte" vmvk kabel, twee aderig in een witte platte ommanteling.
laat zich in nederland goed vervangen door xmvk kabel
kabel netjes vast zetten met goede bevestegings klemmen en goede verbindings blokjes gebruiken
voldoe je teminste aan de nerderlandse sterkstroom voorschriften
i rest my case grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: 230v, hoe te installeren
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: 230v, hoe te installeren
ko de fries schreef:blokkever schreef:De originele "USA" Westfalia bedrading is wel met harde kern, is een soort "platte" vmvk kabel, twee aderig in een witte platte ommanteling.
laat zich in nederland goed vervangen door xmvk kabel
kabel netjes vast zetten met goede bevestegings klemmen en goede verbindings blokjes gebruiken
voldoe je teminste aan de nerderlandse sterkstroom voorschriften
i rest my case grtz ko
fout !!!!xmvk heeft dunnere isolatie mante dan ymvk deze is volgens de eisen!!!!!!!!
peroonlijk zou ik voor de bus flexibele kabel nemen ,met vaste kern heb je de kans dat het breekt .en als de blauwe(nul) een wel niet contact maakt kun je rare dingen beleven
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: 230v, hoe te installeren
kernebeek schreef:ko de fries schreef:blokkever schreef:De originele "USA" Westfalia bedrading is wel met harde kern, is een soort "platte" vmvk kabel, twee aderig in een witte platte ommanteling.
laat zich in nederland goed vervangen door xmvk kabel
kabel netjes vast zetten met goede bevestegings klemmen en goede verbindings blokjes gebruiken
voldoe je teminste aan de nerderlandse sterkstroom voorschriften
i rest my case grtz ko
fout !!!!xmvk heeft dunnere isolatie mante dan ymvk deze is volgens de eisen!!!!!!!!
peroonlijk zou ik voor de bus flexibele kabel nemen ,met vaste kern heb je de kans dat het breekt .en als de blauwe(nul) een wel niet contact maakt kun je rare dingen beleven
intresant,kan je me laten lezen waar de info vandaan komt ?
dat het tegen de voorschriften is om xmvk in een camper voor 230 te gebruiken?
hier onder de mij bekende gegevens van deze kabel
http://www.installand.nl/shop/elektra/d ... Dgod7yGFfw
http://www.donne.nl/html/prod/4.htm
ymvk gebruikte ik altyd in industriele toepassingen ,lijkt me voor een camper instal;atie te stug en veel zwaarder dan noodzakelijk
ik ben al een aantal jare uit het vak ,mischien dat de voorschriften door eu normen geweizigd zijn ,dus ik ben benieuwd
grtz ko
Laatst gewijzigd door ko de fries op di feb 07, 2012 21:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- JackS
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1870
- Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Contacteer:
Re: 230v, hoe te installeren
Een stukje uit de NEN1010
721 Elektrische installaties in caravans en campers
Indien het noodzakelijk is dat de gebruiker voorzorgsmaatregelen neemt tijdensonderhoudswerkzaamheden, moet daarover passende nadere informatie worden verstrekt.
721.521
Soorten leidingsystemen
721.521.2
Als leidingsysteem moet een van de volgende mogelijkheden zijn toegepast:a) geïsoleerde geleiders met buigzame geleiders van klasse 5, in buis of kabelgootsysteem;b) geïsoleerde geleiders met samengeslagen geleiders van klasse 2 (ten minste zevendraden), in buis of kabelgootsysteem;c) buigzame leidingen met mantel.TVoor de klassenindeling van geleiders zie NEN-EN-IEC 60228Alle kabels moeten ten minste voldoen aan de eisen van NEN-EN-IEC 60332-1-2.Buis moet voldoen aan het desbetreffende deel van IEC 60614-2, NEN-EN-IEC 61386,NEN 3174 of NEN 3510.Kabelgootsystemen en kabelkanaalsystemen moeten voldoen aan het desbetreffende deelvan IEC 61084.
721.52
Keuze en installatie van leidingsystemen
721.522
Keuze en installatie afhankelijk van uitwendige invloeden
721.522.7
Trilling (AH)
721.522.7.1
Aangezien leidingsystemen aan trilling worden blootgesteld, moet elk leidingsysteemtegen mechanische beschadiging zijn beschermd, hetzij door een goede plaatsing of dooraanvullende bescherming. Aan de volgende eisen moet zijn voldaan:a) Er moeten voorzorgsmaatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat scherpe randenof schurende delen mechanische beschadiging veroorzaken.b) Kabels die door metaal worden geleid, moeten zijn beschermd door geschikte bussenof tules die stevig op hun plaats zijn bevestigd.
721.522.8
Andere mechanische belasting (AJ)
721.522.8.1.3
Alle kabels, tenzij deze zijn ondergebracht in starre buis, en alle buigzame flexibele buizenmoeten worden ondersteund op tussenafstanden van ten hoogste 0,4 m bij verticaalverloop en 0,25 m bij horizontaal verloop.
721.524
Kerndoorsneden van geleiders
721.524.1
De kerndoorsnede van elke geleider moet ten minste 1,5 mm2bedragen.
721.526
Elektrische verbindingen
721.526.1
Voeg toe:Verbindingen tussen leidingen mogen uitsluitend worden gemaakt in lasdozen en inelektrisch materieel.TTot de verbindingen worden ook aansluitingen en aftakkingen gerekend.
Bron: http://www.scribd.com/doc/53310698/NEN-10102007C12008
721 Elektrische installaties in caravans en campers
Indien het noodzakelijk is dat de gebruiker voorzorgsmaatregelen neemt tijdensonderhoudswerkzaamheden, moet daarover passende nadere informatie worden verstrekt.
721.521
Soorten leidingsystemen
721.521.2
Als leidingsysteem moet een van de volgende mogelijkheden zijn toegepast:a) geïsoleerde geleiders met buigzame geleiders van klasse 5, in buis of kabelgootsysteem;b) geïsoleerde geleiders met samengeslagen geleiders van klasse 2 (ten minste zevendraden), in buis of kabelgootsysteem;c) buigzame leidingen met mantel.TVoor de klassenindeling van geleiders zie NEN-EN-IEC 60228Alle kabels moeten ten minste voldoen aan de eisen van NEN-EN-IEC 60332-1-2.Buis moet voldoen aan het desbetreffende deel van IEC 60614-2, NEN-EN-IEC 61386,NEN 3174 of NEN 3510.Kabelgootsystemen en kabelkanaalsystemen moeten voldoen aan het desbetreffende deelvan IEC 61084.
721.52
Keuze en installatie van leidingsystemen
721.522
Keuze en installatie afhankelijk van uitwendige invloeden
721.522.7
Trilling (AH)
721.522.7.1
Aangezien leidingsystemen aan trilling worden blootgesteld, moet elk leidingsysteemtegen mechanische beschadiging zijn beschermd, hetzij door een goede plaatsing of dooraanvullende bescherming. Aan de volgende eisen moet zijn voldaan:a) Er moeten voorzorgsmaatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat scherpe randenof schurende delen mechanische beschadiging veroorzaken.b) Kabels die door metaal worden geleid, moeten zijn beschermd door geschikte bussenof tules die stevig op hun plaats zijn bevestigd.
721.522.8
Andere mechanische belasting (AJ)
721.522.8.1.3
Alle kabels, tenzij deze zijn ondergebracht in starre buis, en alle buigzame flexibele buizenmoeten worden ondersteund op tussenafstanden van ten hoogste 0,4 m bij verticaalverloop en 0,25 m bij horizontaal verloop.
721.524
Kerndoorsneden van geleiders
721.524.1
De kerndoorsnede van elke geleider moet ten minste 1,5 mm2bedragen.
721.526
Elektrische verbindingen
721.526.1
Voeg toe:Verbindingen tussen leidingen mogen uitsluitend worden gemaakt in lasdozen en inelektrisch materieel.TTot de verbindingen worden ook aansluitingen en aftakkingen gerekend.
Bron: http://www.scribd.com/doc/53310698/NEN-10102007C12008
AMESCADOR "en daarmee uit"