Vreemde kraak bij achterwielen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door fahtal » do feb 02, 2012 19:21 pm

goed bezig. ben je nou van de kraak of?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » do feb 02, 2012 21:23 pm

Helaas niet... Bus is nu weg voor onderhoud en ook naar de piepkraakskwiek wordt gekeken en hopelijk ook opgelost.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door blokkever » do feb 02, 2012 21:45 pm

Op de foto's eerder in dit topic was te zien dat de torsiestaaf tegen de deksel aan kwam, heb je dit ook al verholpen?

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » do feb 02, 2012 22:00 pm

Ja, door het plaatsen van de nieuwe rubbers. Die zijn wat dikker dan de rand waar ze om komen en zorgen dat de deksel de as niet raken. Als ze versleten zijn komt er te veel ruimte en kan de as de deksel wel raken.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door blokkever » do feb 02, 2012 22:22 pm

Rubber is flexibel he?
Ik vind de torsiestaaf vrij ver door je veerplaat heen steken op de foto eerder in dit topic, volgens mij hoort niet zo.
Als dat nu ook weer het geval is dan zal hij alsnog tegen de deksel aan kunnen komen ondanks het nieuwe rubber.
Misschien toch even het controleren waard, torsiedeksel is er zo af.

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » do feb 02, 2012 22:40 pm

Met de nieuwe rubbers steekt hij er niet zo ver doorheen, dan ligt de as zelfs iets terug. Daar zorgt het binnenste rubber voor. Na verloop van tijd zal hij weer naar buiten komen, maar dat lijkt me geen probleem zolang het geen herrie gaat maken. Afslijpen van je torsiestaaf lijkt me niet echt een oplossing.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door blokkever » vr feb 03, 2012 11:38 am

Zolang de deksel niet is gemonteerd misschien wel ja.
Maar als de deksel is gemonteerd drukt het buitenste rubber de veerplaat ook naar binnen en kan de as wel weer eens uit gaan steken. :|
Het feit dat hij zoveel uit kan steken is volgens mij al niet goed (heb je de linkerkant ook al eens vergeleken?).
De vertanding in de veerplaten is zo gemaakt dat de torsiestaaf vast komt te zitten met het uiteinde nagenoeg gelijk met veerplaat zoals op deze voorbeeld foto:
Afbeelding
Zolang hij niet meer piept en kraakt is er natuurlijk niets aan de hand, alleen een paar berichten terug meen ik te hebben gelezen dat het probleem nog niet is opgelost, vandaar dat ik ff probeer mee te denken. :wink:

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » vr feb 03, 2012 12:08 pm

De betreffende kraak is er nog steeds, maar lijkt van de voorkant te komen en onder invloed van warmte te zijn, dus wellicht iets bij de remmen. Bussie staat nu bij de garage voor een motorbeurt en ze kijken meteen naar de piepkraakskwiek.

Meedenken is altijd fijn, maar ik denk serieus niet dat een uitstekende torsiestaaf een groot probleem is. Op de foto ziet het er misschien dramatisch uit, maar in de praktijk zal het 1 mm zijn geweest (oude situatie!). Wat er achter het deksel gebeurt als je hem dicht schroeft zullen we nooit weten natuurlijk, als ik hem er af schroef kan het binnenste rubber de veerplaat immers weer naar buiten duwen. Zolang het niet piept, knerpt, kraakt of dwars door de deksel komt: niks aan de hand en lekker laten zitten. Bovendien lijkt mij er niet een snelle eenvoudige & goedkope oplossing voor handen, als je er aan gaat slijpen ben je verder van huis. Aan de binnenkant van het huis van de torsiestaaf lijkt me ook niets mis, want daar schoof ik hem makkelijk en vlot in en hij blijft er zonder speling in zitten. I.m. is de enige duurzame oplossing om nieuwe veerplaten en tosiestaven er in te zetten en dat staat in geen verhouding tot het 'probleem'. Tenzij je me anders overtuigt natuurlijk!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door Wilfred » vr feb 03, 2012 12:12 pm

AppleCase schreef:De betreffende kraak is er nog steeds, maar lijkt van de voorkant te komen en onder invloed van warmte te zijn,


Vooraan wordt er in principe niet heel veel warm, hooguit je verwarming als die netjes werkt. Maar dan zou er nog niets raars moeten kraken.

ik moet denken aan de tijd dat ik onze bus net had, toen had ik het blok zo verkeerd afgesteld dat ie flink warm liep. Op de snelweg kwam er dan een vreemd geluid, ook wat krakerig, dat leek voor weg te komen. En dat ging gelijk op met het inhouden van de motor, omdat ie echt te warm werd. Ik weet nog nooit wat dat was, maar moest er nu aan denken. Wellicht dat jij een compleet ander probleem hebt hoor, tschoot gewoon door me heen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door zomerbloempje » vr feb 03, 2012 12:15 pm

is je vooras goed doorgesmeerd?
kraken is niet iets wat vaak voor komt als dit niet is gebeurd
Maar dat is wel heel belangrijk en moet elke 10000 km gebeuren
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » vr feb 03, 2012 13:01 pm

Krijg net een telefoontje van de garage: het was het wiellager links achter wat aan het overlijden was... Bussie kan weer gehaald worden, maar op de 1 of andere manier heb ik niet zo'n zin om vandaag te rijden (sneeuw valt nu met bakken uit de lucht - A'dam Oost).

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door zomerbloempje » vr feb 03, 2012 13:05 pm

Een bus rijd anders best goed als het glad is
Ligt als een blok op de weg

Hopelijk blijven de andere weggebruikers dat ook :roll:

Ik zou zo liever met de bus dan met de polo op pad gaan.
Maar ik heb geen keus meer :evil:
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Vreemde kraak bij achterwielen

Bericht door AppleCase » vr feb 03, 2012 13:11 pm

Het sneeuwrijden zie ik wel zitten (de daily heeft ook achterwielaandrijving en is ook Duits, dat rijgedrag ben ik gewend 8) ), maar eerst met de trein (...) en dan terug in de vrijdagmiddagfiles (...), neuh, ik wacht wel tot morgen...

Plaats reactie